Wielu z nas pamięta czasy, gdy jedyną geolokalizacją był papierowy atlas. Dziś wszystko wygląda inaczej. Geolokalizacja ułatwia codzienne aktywności – umożliwia sprawne odszukanie najbliższej restauracji, wyznaczenie trasy podróży, a nawet, sprawdzenie pogody. Standardowi użytkownicy, przynajmniej raz na jakiś czas, włączają lokalizację w telefonie lub komputerze stacjonarnym. Firmy natomiast, dzięki geolokalizacji, usprawniają swój e-marketing. Dziś przyjrzymy się tytułowemu pojęciu.
Geolokalizacja – co to?
Geolokalizacja (z ang. geolocation) to technologia, która umożliwia identyfikację geograficznej lokalizacji fizycznych obiektów oraz urządzeń takich, jak telefon komórkowy, tablet, laptop.
Glokalizacja pozwala na uzyskanie takich danych, jak:
- współrzędne geograficzne,
- odległość punktu startowego od miejsca docelowego,
- adres,
- trasa,
- opcje dojazdu, np. komunikacja, transport własny, spacer,
- natężenie ruchu, korki.
Geolokalizacja dostarcza wielu informacji, a to sprawia, że jest często wykorzystywana przez użytkowników Internetu, spełnia także ważną rolę w e-marketingu, zwłaszcza jeśli chodzi o biznesy działające lokalnie.
Geolokalizacja – jak to wszystko działa?
Jak to się dzieje, że po wpisaniu w okno wyszukiwania konkretnej frazy, niemal od razu otrzymujemy dopasowane do lokalizacji wyniki? Wykorzystywane są takie technologie, jak GPS, historia wyszukiwania, adresy IP.
- GPS (Global Positioning System)
GPS, czyli Global Positioning System, to jedna z najdokładniejszych metod określania lokalizacji. Wykorzystywane są tutaj satelity oraz odbiorniki zamontowane w urządzaniu.
- Sieć Wi-Fi
Sieci Wi-Fi, z którymi łączy się urządzenie, to kolejne, istotne dane. Nawet jeśli w danym momencie nie jesteś połączony z żadną siecią Wi-Fi, to Twoje urządzenie widzi dostępne sieci. Routery Wi-Fi mają stałe lokalizacje, a to pozwala określić – często z dużą precyzją, w jakim miejscu znajduje się użytkownik.
- Sieci komórkowe
Urządzenia mobilne, na przykład smartfony, łączą się między innymi z siecią LTE czy z Bluetooth. Sygnały wysyłane z pobliskich routerów, wież telefonicznych czy innych punktów dostępowych, pozwalają na określenie lokalizacji.
Każde, podłączone do sieci urządzenie, ma unikalny adres IP. Ów adres (w połączeniu z innymi danymi), umożliwia określenie miejsca, z którego realizowane jest połączenie internetowe.
- Działania w sieci
Historia wyszukiwania, adres IP urządzenia, sprawdzanie tras do miejsc znajdujących się w konkretnym mieście itp., to kolejne dane wykorzystywane w glokalizacji.

Geolokalizacja – statystyki i ciekawostki
- 77% respondentów przyznało, że uwzględnia dane lokalizacyjne, podczas podejmowania decyzji dotyczących logistyki, e-marketingu, różnego rodzaju miejsc i innych kwestii. (Precisely)
- 41% ankietowanych uznaje, że niska jakość danych adresowych uniemożliwia ich maksymalne wykorzystanie. Pokazuje to, jak istotna jest bieżąca weryfikacja i spójność udostępnianych danych adresowych. (Precisely)
- Zgodnie z założeniami, marketing oparty na glokalizacji, uzyska w latach 2023–2028 średnioroczną stopę wzrostu CAGR na poziomie 18%. (Winsavvy)
- CTA, które zawiera wzmianki dotyczące lokalizacji zyskuje uwagę aż 72% odbiorców. (Winsavvy)
- Powiadomienie nawiązujące do lokalizacji, skłoniłoby 53% użytkowników do wizyty w danej firmie. (Winsavvy)
- 75% specjalistów do spraw marketingu przyznaje, że opiera działania promocyjne na geolokalizacji. (Winsavvy)
- 66% marketerów przyznaje, że reklamy uwzględniające lokalizację zwiększają współczynnik zaangażowania odbiorców. (Winsavvy)
- 84% marketerów wykorzystuje w kampaniach marketingowych i reklamowych dane dotyczące lokalizacji. 94% specjalistów będzie uwzględniać takie działania w przyszłości. (Porch group media)
Geolokalizacja Google
Geolokalizacja Google to technologia, dzięki której w ułamku sekundy określana jest lokalizacja użytkownika korzystającego z usług Google, na przykład z wyszukiwarki.
Dzięki geolokalizacji, otrzymujesz wyniki dopasowane do miejsca, w którym się aktualnie znajdujesz. To bardzo duże ułatwienie – osoba z Poznania, szukająca gabinetu stomatologicznego, otrzyma wyniki zawierające informacje na temat pobliskich dentystów, nie klinki z drugiego końca Polski lub mieszczącej się w innym państwie.
Geolokaliazaja Google | Opis |
---|---|
🗺️Google Maps | Wyznaczanie trasy, odszukiwanie różnych miejsc, informacje dotyczące natężania ruchu, dostępnych środków transportu, lokalizowanie znajomych |
💻Wyszukiwarka Google | Wyniki dopasowane do lokalizacji, wyświetlanie miejsc, które znajdują się najbliżej szukającego |
🖼️Google pogoda | Informacje o pogodzie, dostosowane do aktualnej lokalizacji |
🧩Reklamy Google | Emisja reklam dopasowanych do lokalizacji użytkownika |
📸Google zdjęcia | Przypisywanie zdjęciom informacji o miejscu, w którym zostały zrobione. Udostępnienie lokalizacji w aparacie lub w telefonie sprawia, że każde zdjęcie zapisuje dane GPS – tzw. metadane EXIF |
📱Android | Lokalizacja zgubionego telefonu, aktualizacja stref czasowych |
Geolokalizacja Google | Opis |
---|---|
📌 Co to jest? | Technologia pozwalająca określić lokalizację użytkownika korzystającego z usług Google |
📡 Jak działa? | Wykorzystywane są informacje dotyczące sieci Wi-Fi, dane z wież komórkowych, Bluetooth, historii aktywności w sieci |
🧠 Dlaczego jest skuteczna? | Dzięki wykorzystaniu danych z różnych źródeł, wyniki są trafne, dopasowane do kontekstu i przydatne |
📱Prywatność | Historią lokalizacji możesz zarządzać z poziomu konta Google, np. przeglądać informacje o odwiedzanych miejscach, edytować, a nawet usunąć wybrane dane |
🧭 Zalety | – błyskawiczny dostęp do informacji lokalnych, – trafne rekomendacje dotyczące miejsc i usług w pobliżu, – oszczędność czasu (np. unikanie korków w Maps), – personalizacja treści i powiadomień, – docieranie do klientów, którzy mogą skorzystać z oferty firmy. |
Historia lokalizacji Google
Historia lokalizacji Google to ustawienie konta Google – oś czasu, na której (jeśli jest włączona), zapisują się informacje na temat:
- odwiedzonych miejsc,
- podróży,
- pokonanych tras.
Informacje zapisane w historii lokalizacji wykorzystywane są także do personalizacji usług Google. Dzięki temu, otrzymujesz wyniki wyszukiwania dopasowane do miejsca, w którym aktualnie się znajdujesz. Historia lokalizacji umożliwia także:
- personalizację reklam,
- udostępnianie firmom ogólnych, anonimowych informacji np. dotyczących aktywności odbiorców reklamy,
- wyświetlanie informacji dotyczących środowiska.
Historia lokalizacji jest domyślnie wyłączona – włączysz ją jednym klikiem. Zyskasz wtedy możliwość przeglądania zapisanych informacji, weryfikacji odwiedzanych miejsc, wycieczek, podróży itp. Taka oś czasu ma kilka zalet i pozwala na szybkie sprawdzenie wieli informacji.
Historię lokalizacji możesz również w każdej chwili wyłączyć. Zajmie Ci to kilka sekund. W tym celu musisz odwiedzić sekcję Zarządzanie aktywnością na koncie Google. Pamiętaj jednak, że po wyłączeniu historii lokalizacji, Twoja przybliżona lokalizacja nadal będzie widoczna dla wujka Google.
Geolokalizacja w telefonie
Geolokalizacja w telefonie to bardzo przydatna funkcja, wielu z nas korzysta z niej regularnie. Core działania omawianej funkcji to określenie lokalizacji użytkownika – i to z dokładnością do kilku metrów. Z możliwości, jakie daje lokalizacja w telefonie, możesz korzystać niemal w każdym miejscu, na przykład na spacerze, w trasie, na wycieczce, podczas poznawania nowej okolicy.
Geolokalizacja w telefonie a Uber, Bolt, Glovo 🛵
Uber, Bolt, Glovo i inne aplikacje także wykorzystują dobrodziejstwa geolokalizacji. Zwiększa to komfort użytkowników i znacznie usprawnia procedurę związaną z daną usługą.
- Podczas zamawiania transportu lub dostawy, po udostępnieniu lokalizacji, aplikacja automatycznie wykrywa Twoje dokładne położenie (na podstawie sygnałów GPS, Wi-Fi oraz innych dostępnych źródeł), nie musisz nawet podawać adresu.
- Kolejny plus geolokalizacji w telefonie, to opcja śledzenia trasy zamówionej taksówki lub kuriera. Wystarczy jeden klik i wiesz, za ile minut wyjść z domu, jak długo będziesz czekać na zamówione jedzonko itp.
- Algorytmy aplikacji z dużą precyzją określają, gdzie znajdujesz się w danym miejscu. Na tej podstawie wyświetlają dostępne opcje transportu lub dostawy, cena usługi, a także informacje o dostępnych samochodach, czasie oczekiwania na kierowcę lub kuriera.
- Kolejny plus to możliwość udostępnienia informacji – na przykład o postępach na trasie, znajomym, szefowi i innym zainteresowanym. Uzyskają oni dane dotyczące Twojej lokalizacji oraz czasu, jaki jest potrzebny byś dotarł do celu.
Geolokalizacja a opcja znajdź mój telefon 📍
Gdy telefon się zgubi, zawsze można zadzwonić z innego smartfona i podążać za dźwiękiem. Ale co w sytuacji, gdy mamy wyłącznie głuchą ciszę? Tutaj bardzo przydatna jest usługa Znajdź moje urządzenie (Google) lub Find My iPhone (Apple). Kilka kliknięć i uzyskasz informacje na temat miejsca, w którym znajduje się telefon. W sytuacji, w której telefon jest włączony i połączony z Internetem, jego lokalizacja jest określana z dokładnością do kilku metrów.
Geolokalizacja w telefonie to także opcja korzystania z nawigacji i map – jest to bardzo przydatne w trasie, na spacerze, podczas różnego rodzaju wyjazdów.
Geolokalizacja w telefonie – funkcje | Opis |
---|---|
Geolokalizacja w Uber, Bolt, Glovo 🛵 | Szybkie i komfortowe korzystanie z usług transportowych i dostawczych |
Zdjęcia z oznaczeniem miejsca 📸 | Cykanie zdjęć z włączoną lokalizacją sprawia, że zapisywane są informacje na temat miejsca, w którym dane zdjęcie zostało zrobione. Dzięki temu, na przykład w Google Photos, możesz przeglądać zdjęcia według lokalizacji |
Mapy i nawigacja 🚗 | Wyszukiwanie miejsc (na przykład restauracji, sklepu, gabinetu lekarskiego itp.), informacje o korkach, wypadkach drogowych, alternatywnych trasach |
Pogoda ☀️ | Aplikacje typu AccuWeather czy Google Weather, dostarczają informacji na temat warunków atmosferycznych w Twojej okolicy |
📍 Znajdź mój telefon | Geolokalizacja pomaga także w odnalezieniu zgubionego telefonu |
Glokalizacja ip
Geolokalizacja ip (ang. Internet Protocol address), to określenie geograficznej lokalizacji urządzenia, na przykład komputera, routera bądź smartfona, na podstawie adresu ip. Numer ip przydzielany jest każdemu, podłączonemu do Internetu urządzeniu. Musisz jednak wiedzieć, że sam adres ip nie dostarcza żadnych wskazówek. Aby ów numer był przydatny, trzeba go połączyć z innymi informacjami. Jakimi? Spieszę z wyjaśnieniem.
Dostawcy Internetu dysponują pulami adresowymi, zawierającymi informacje na temat adresów ip stosowanych w konkretnych państwach, miastach, regionach. Zestawienie ip z takimi danymi, pozwala na określenie orientacyjnej lokalizacji urządzenia.
Geolokalizacja w e-marketingu
Choć już powyżej pojawiły się drobne wzmianki na temat geolokalizacji w e-marketingu, ów temat warto przeanalizować nieco dokładniej. Jest to ważne zagadnienie zarówno dla firm, jak i dla samych użytkowników.
Geolokalizacja a pozycjonowanie lokalne
Przemyślane działania z zakresu pozycjonowania lokalnego, umożliwiają firmom docieranie do odbiorców z okolicy, czyli do osób, które mogą zarezerwować wizytę, skorzystać z danej usługi itp.
Priorytetem Google jest wyświetlanie użytkownikom przydatnych wyników, dopasowanych do kontekstu. Nawet jeśli odbiorca użyje słowa kluczowego bez lokalizacji czyli kwiaciarnia, a nie kwiaciarnia Poznań czy kwiaciarnia Naramowice, uzyska wyniki w języku polskim, z kwiaciarniami znajdującymi się w pobliżu.
W jaki sposób, roboty Google dopasowują wyniki wyszukiwania o lokalizacji użytkownika?
Optymalizacja a geolokalizacja | Opis |
---|---|
🏙️ Lokalne frazy kluczowe, np. pozycjonowanie Poznań, fryzjer Naramowice | Roboty Google rozpoznają użyte w nagłówkach i treści nazwy miast i dzielnic (również odmienione) |
🏠 Adres firmy na stronie (najlepiej w stopce i zakładce Kontakt) | Kompletne dane adresowe, takie same w różnych źródłach, potwierdzają lokalizację firmy |
📞 Dane kontaktowe w formacie NAP (Name, Address, Phone) | Spójne, kompletne dane na wizytówkach NAP to duże wsparcie w pozycjonowaniu lokalnym |
🗺️ Implementacja interaktywnej mapy | Mapka tylko wskazuje na lokalizację firmy, ale ma pozytywny wpływ na UX |
🏢 Mądre linkowanie zewnętrzne | Linki zewnętrzne z lokalnych źródeł to budowa wiarygodności firmy i wzmocnienie jej pozycji na lokalnym rynku |
🌐 Struktura adresów URL (np. /uslugi/warszawa/) | Podkatalogi lub podstrony zawierające nazwy miast lub dzielnic to kolejny, istotny element |
⭐ Lokalne opinie / recenzje na stronie | Opinie lokalnych użytkowników to wiarygodne źródło informacji dla potencjalnych klientów i silny sygnał dla wyszukiwarek |
📄 Dane strukturalne (Schema.org) | Znaczniki kodu wskazujące adres, typ biznesu itp. pomagają robotom zrozumieć, jaka jest tematyka strony i jaki jest geograficzny zakres działania firmy |
Geolokalizacja a kampanie Google Ads i Facebook Ads
Glokalizacja daje ogromne możliwości w obszarze targowania reklam. Wyrażenie ogromne nie jest wyolbrzymieniem. Możesz puścić reklamy, które wyświetlały się będą użytkownikom w danym kraju, mieście, dzielnicy lub jeszcze mniejszego obszaru. Kampanie wyświetlą się odbiorcom, co do których istnieje prawdopodobieństwo, że skorzystają z oferty.
Glokalizacja a personalizacja treści
Wyświetlanie treści w odpowiednim języku, dopasowanie waluty, do kraju, w którym znajduje się użytkownik to kolejne działania, które możliwe są dzięki glokalizacji. Ponadto, content dopasowany do potrzeb odbiorców z konkretnej lokalizacji, z pewnością zostanie doceniony.

Geolokalizacja – podsumowanie
Geolokalizacja to dane dotyczące lokalizacji geograficznej urządzenia, użytkownika, obiektu. Omawiana technologia wykorzystuje GPS-y, adresy ip, dane przesyłane przez wieże telefonii komórkowej, czy oś czasu zapisaną w historii wyszukiwania Google.
Z lokalizacji korzysta niemal każdy z nas, na przykład podczas zamawiania Ubera, szukania najbliższej restauracji czy wyznaczania trasy do pobliskiego miasta. Glokalizacja w telefonach i komputerach stacjonarnych, jest dużym ułatwieniem dla użytkowników, ale także dla firm. Biznesy mogą docierać do odbiorców z określonego obszaru, targetować reklamy, personalizować treści.
Aby włączyć geolokalizację na urządzeniu mobilnym, przejdź do Ustawień, znajdź sekcję Prywatność lub Lokalizacja i aktywuj opcję umożliwiającą dostęp do danych lokalizacyjnych dla aplikacji lub systemu operacyjnego. Na komputerach stacjonarnych geolokalizacja może być zarządzana przez Ustawienia przeglądarki internetowej.
Współrzędne GPS to system odniesienia, który do określenia dokładnej lokalizacji, wykorzystuje dwie liczby: szerokość i długość geograficzną.
Sprawdzenie adresu IP jest bardzo proste. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarce sprawdź IP lub IP check – Twoje publiczne IP zostanie wyświetlone na stronie narzędzia.
Google Maps to popularna aplikacja mapowa. Użytkownicy mogą przeglądać mapy, szukać różnych miejsc, planować trasy i uzyskiwać wskazówki dojazdu w czasie rzeczywistym. Google Maps dostarcza także informacji na temat recenzji i godzin otwarcia, wyświetla także zdjęcia.
Pozycjonowanie lokalne to strategia marketingowa skoncentrowana na zwiększaniu widoczności firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania. Działania koncentrują się na optymalizacji strony internetowej pod kątem lokalnych słów kluczowych, pozyskiwaniu linków z lokalnych źródeł, optymalizacji Profilu Firmy w Google i innych działaniach w obrębie i poza stroną www.
Adres IP (Internet Protocol), to unikalny adres numeryczny przypisany do każdego, podłączonego do sieci urządzenia. Dostawcy usług internetowych (ISP) dysponują pulami adresów IP, które są przydzielane użytkownikom w określonych regionach geograficznych. Na podstawie bazy danych, zawierającej informacje o lokalizacji pul adresów, usługi geolokalizacyjne określają przybliżoną lokalizację użytkownika.