analiza konkurencji w seo

Spis treści

Analiza konkurencji w SEO

Analiza konkurencji w SEO ‒ obowiązkowo powinniśmy o niej pamiętać. Staranna weryfikacja dostarczy nam wiedzy na temat kondycji konkurencyjnych witryn.  Znajomość słabych i mocnych stron rywali to pierwszy krok, by zdobyć przewagę w sieci i dotrzeć do klientów. Zebrane informacje będą też pomocne w wyznaczaniu celów biznesowych i strategii pozycjonowania.

Od czego zacząć taką analizę i na co zwrócić uwagę? Zachęcamy do lektury! 

Pozycjonowanie ‒ jak przeprowadzić analizę konkurencji? 

Analizę konkurencji przeprowadzić możemy za pomocą specjalistycznych narzędzi, na przykład takich, jak Ahrefs, Senuto, Surfer SEO. Część wniosków możemy też wyciągnąć samodzielnie, bez pomocy narzędzi.

Samodzielna analiza konkurencji 

Jeśli nie dysponujemy dostępem do specjalistycznych narzędzi i nie współpracujemy z agencją marketingową, sami możemy wykonać wstępną analizę. Wystarczy, że wpiszemy w okno wyszukiwania ważną dla nas frazę kluczową, na przykład salon fryzjerski Poznań, kurs tańca dla par Wrocław itp.   

Gdy już otrzymamy wyniki, sprawdźmy, jak wyglądają strony z TOP 10. Na jakie kwestie powinniśmy zwrócić uwagę? 

  • Jakość i ilość treści na poszczególnych podstronach ‒ czy teksty są ciekawe, czy mają nagłówki H1, H2, H3? 
  • Linkowanie wewnętrzne ‒ czy na stronie znajdują się linki wewnętrzne, czy sieć linków jest dobrze przemyślana? 
  • Jakość grafik ‒ czy na stronie znajdują się estetycznie zdjęcia produktów (ma to znaczenie zwłaszcza przy sklepach internetowych). 
  • Struktura strony ‒ czy poruszanie się w obrębie witryny nie sprawia trudności?
  • Adresy URL ‒ czy adresy URL zawierają słowa kluczowe, czy są przyjazne dla użytkowników? 
  • Prędkość ładowania ‒ czy strona działa sprawnie, czy nie trzeba czekać w nieskończoność, aż się załaduje. 

konkurencja w seo

Analiza konkurencji ‒ specjalistyczne narzędzia 

Aby wykonać bardziej szczegółową analizę, konieczne będzie użycie narzędzi. Do dyspozycji mamy zarówno płatne, jak i bezpłatne rozwiązania. Poniżej omawiamy najpopularniejsze narzędzia. 

Ahrefs

Ahrefs to prawdziwy kombajn informacji zarówno o naszej witrynie, jak i o stronach konkurencji. Za pomocą omawianego narzędzia sprawdzimy takie parametry, jak: 

  • Backlinks ‒ czyli linki zewnętrzne, odnośniki, które prowadzą na daną podstronę ze źródeł zewnętrznych, na przykład z portali i forów internetowych.  Uzyskamy też informacje czy są to linki dofollow czy nofollow
  • Referring domains ‒ to lista konkretnych domen, z których linki prowadzą do interesującej nas domeny. 
  • Organic keywords ‒ słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest witryna. Ahrefs dostarcza informacji na temat rodzaju fraz, pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, ruchu. 
  • Top content ‒ to raport zawierający informacje o najpopularniejszych na danej witrynie treściach, uwzględniający wzmianki o nich w mediach społecznościowych, na przykład na takich portalach, jak Pinterest, Twitter, Facebook
  • Anchors ‒ anchory to klikalne słowa odsyłające do konkretnego adresu URL.

Jak widać, narzędzie może dostarczyć nam wielu informacji na temat kondycji i widoczności stron konkurencji. Prawidłowa analiza uzyskanych danych i optymalizacja strategii pozycjonowania z pewnością poskutkują wzrostem widoczności. 

Surfer SEO

Surfer SEO to kolejne, mające wiele zalet narzędzie. Narzędzie, które dostarczy nam cennych informacji o konkurencyjnych witrynach. Jakie mamy tutaj możliwości? 

W Surfer SEO sprawdzimy backlinki do danej witryny, a jak wiadomo, linki zewnętrzne są istotnym czynnikiem rankingowym. 

Narzędzie będzie doskonałym wsparciem przy tworzeniu contentu. Dostępny w Surfer SEO content editor dostarczy nam danych na temat rodzaju i liczby fraz kluczowych, zalecanej długości tekstu, liczby nagłówków i paragrafów. 

Senuto 

Doskonałym narzędziem w procesie analizy konkurencji będzie Senuto. W Senuto możemy sprawdzić, z jakimi witrynami konkuruje nasza strona www, zweryfikować, na jakie słowa kluczowe widoczna w sieci jest konkurencja, a my nie i odwrotnie. W Senuto znajdziemy też następujące dane: 

  • na jakie słowa kluczowe dana witryna wyświetla się w TOP 1-3, a na jakie w TOP 10 i TOP 50 w bezpłatnych wynikach wyszukiwania,
  • jaki jest szacowany ruch na danej stronie,
  • jak wyglądają zmiany pozycji poszczególnych podstron.  

Analiza konkurencji to nieodzowny element pozycjonowania i innych działań z zakresu e-marketingu. Warto mieć to na uwadze i zadbać o dokładny research witryn, z którymi konkurujemy o miejsce w TOP10.

Jak Ci się podoba artykuł? Oceń
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza