Treści odgrywają bardzo ważną rolę w procesie pozycjonowania strony. Muszą być unikalne, wartościowe, odpowiadać na zapytanie użytkownika w sposób kontekstowy. Czy to oznacza, że mamy tworzyć obszerne, niekończące się teksty? Nie do końca. Doskonałym rozwiązaniem będą klastry contentowe składającej się ze strony filarowej (pillar page) i klastrów tematycznych. Poniżej nieco więcej informacji na ten temat. Zachęcamy do lektury!
Klaster tematyczny ‒ dlaczego warto?
Zbyt długie artykuły mogą okazać się przytłaczające dla użytkownika i sprawić, że opuści stronę. A tego oczywiście nie chcemy. Co w takim przypadku? Tworząc klastry tematyczne, możemy kierować użytkownika do konkretnych źródeł, w szczegółowy sposób omawiających wybrane zagadnienie. Zamiast więc tworzyć bardzo długi artykuł, przygotujmy klaster.
Czym są klastry tematyczne?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym są klastry tematyczne. Klastry tematyczne to grupy pokrewnych treści połączone siecią linków. Sercem klastra jest tytułowa pillar page, która w ogólny sposób prezentuje dość rozległy temat. Ze strony filarowej prowadzą linki do szczegółowo omówionych zagadnień.
Klastrami mogą być zarówno artykuły blogowe, jak i podstrony usługowe.
Jak zbudować klaster tematyczny?
Zbudujmy klaster tematyczny dla kliniki stomatologicznej. Zaczynamy od wybrania frazy głównej, czyli tematu naszej strony filarowej, mogą to być:
- stomatologia estetyczna
- stomatologia zachowawcza
- chirurgia stomatologiczna
- stomatologia dziecięca.
Skupmy się jednak na pierwszym z nich, czyli na stomatologii estetycznej. Będzie to temat naszego klastra tematycznego.
Następnie pomyślmy, jakie zagadnienia związane ze stomatologią estetyczną są ważne dla naszych pacjentów, na przykład:
- licówki
- usuwanie przebarwień
- wybielanie zębów
- korony zębowe
- odbudowa kompozytowa
- cyfrowe projektowanie uśmiechu.
Gdyśmy chcieli każde z powyższych zagadnień opisać w treści dotyczącej stomatologii estetycznej, wyszedłby nam bardzo długi tekst. Użytkownik szukający informacji na przykład o usuwaniu przebarwień niekoniecznie będzie chciał czytać o odbudowie kompozytowej. Gdy zobaczy obszerny opis dotyczący takiej odbudowy, może opuścić naszą stronę. Dlatego dobrym wyjściem będzie klaster.
Strona filarowa, czyli krok numer jeden
Koncentrujemy się na stomatologii estetycznej. Przygotowujemy tekst. Uwzględniamy z nim najistotniejsze frazy dotyczące estetyki uzębienia, omawiamy wszystko w sposób ogólny. Wymieniamy też sposoby na poprawę estetyki uzębienia, wspominamy o licówkach, usuwaniu przebarwień, wybielaniu zębów, koronach zębowych, obudowie kompozytowej, cyfrowym projektowaniu uśmiechu. Możemy zamieścić krótkie informacje na temat wspomnianych zabiegów, ale nie rozpisujemy się zbyt dużo. Szczegółowe opisy przygotujemy później.
Pilar page – na co zwrócić uwagę?
Pilar page to centrum naszego klastra. O czym powinniśmy pamiętać, przy jej tworzeniu?
- Tekst (nie tylko na stronie filarowej, ale na każdej podstronie witryny), powinien być wartościowy dla użytkownika, zoptymalizowany pod odpowiednie słowa kluczowe, zawierać nagłówki H1, H2, H3.
- Na stronie filarowej możemy umieścić przyciski kierujące do formularza kontaktowego, CTA, czyli Call to action. Pamiętajmy jednak, że docelowa treść jest najważniejsza i, że użytkownik powinien mieć do niej bezproblemowy dostęp.
- Liczy się także odbiór treści, to by była przyjemna dla oka. Konieczne są światło na stronie www, warto też zdecydować się na infografiki, estetyczne zdjęcia.
Klastry, krok numer dwa
Możemy teraz przejść do kolejnego etapu budowy klastrów tematycznych. Przygotowujemy tekst na każdy z wymienionych tematów (licówki, usuwanie, przebarwień, wybielanie zębów, korony zębowe, odbudowa kompozytowa
cyfrowe projektowanie uśmiechu). Tym razem jednak, każde zagadnienie omawiamy w szczegółowy sposób.
Sprawdzamy, jakie informacje, na przykład o licówkach, są najważniejsze dla odbiorców i wszystko dokładnie opisujemy.
Linkowanie, czyli krok numer trzy
Przejdźmy do końcowego etapu, czyli do linkowania. Z poziomu strony filarowej linkujemy do treści w szczegółowy sposób omawiających poszczególne zagadnienia. Możemy też linkować pomiędzy poszczególnymi artykułami, na przykład odbudową kompozytową, a usuwaniem przebarwień.
Anchory, adresy URL umieszczona na końcu artykułu, spis treści będą pomocne dla użytkowników i sprawią, że szybko znajdą oni ważny fragment treści lub cały artykuł.
Klastry treści ‒ o czym jeszcze pamiętać?
Załóżmy, że właśnie skończyłeś budowę klastra. Czy to już koniec pracy? Oczywiście nie. Warto przygotować wersję klastra w formacie PDF. Użytkownicy, mając do wyboru czytanie długich treści bezpośrednio na stronie www i w formacie PDF, wybierają tę drugą opcję. Istnieją raczej niewielkie szanse, że użytkownik przebrnie przez cały klaster tematyczny. Ale jeśli otrzyma poradnik, szanse wzrosną. Możemy zaproponować poradnik, w zamian za zostawienie adresu e-mail.
Nie zapomnijmy także o promocji naszych treści. Wpisy w mediach społecznościowych, na Profilu Firmy w Google (dawniej wizytówka Google Moja Firma), Instagramie, Linkedin ‒ oczywiście w zależności od branży sprawdzą się inne rozwiązania.
Powodzenia!