Prowadzisz własną firmę i chcesz rozpocząć pozycjonowanie strony internetowej? Nie wiesz, od czego zacząć, jakie działania wykonać i na czym skupić się w pierwszej kolejności? W naszym poradniku odpowiemy na wszystkie Twoje pytania. Przedstawimy, na czym polega proces pozycjonowania i jakich wyzwań możesz spodziewać się na początku drogi prowadzącej do zwiększenia widoczności biznesu w sieci.
Na czym polega pozycjonowanie stron?
Pozycjonowanie stron (SEO), czyli search engine optimization, to wieloetapowy proces obejmujący zarówno działania bezpośrednio na stronie www, jak i poza witryną. Celem jest uzyskanie wyższego poziomu ruchu i poprawa widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Czynników rankingowych, które mają wpływ na widoczność w wyszukiwarce Google, jest ponad 200 – niestety, nie wszystkie są znane, wciąż też pojawiają się różnego typu aktualizacje, zmieniają się potrzeby użytkowników.
Wśród najistotniejszych czynników rankingowych on-site znajdują się treści, tytuły, opisy, nagłówki, nazwy grafik. Ważne są również działania off-site, czyli wszystko to, co dzieje się poza stroną www, na przykład linki zewnętrzne, czynniki behawioralne, optymalizacja Profilu Firmy w Google.
Bardzo ciekawe wyjaśnienie pozycjonowania stron www znajduje się na Google Search Centre. Czytamy, że pozycjonowanie stron www ma na celu ułatwienie użytkownikom odnajdywania w sieci Twoich treści. Roboty Google to szczególny rodzaj odbiorców, którym także należy w 100% ułatwić znalezienie contentu i zrozumienie tematyki witryny. To właśnie na tym skupia się pozycjonowanie strony w Google.
Pozycjonowanie lokalne – co to?
Szczególnym rodzajem pozycjonowania jest pozycjonowanie lokalne. W takim przypadku działania skoncentrowane są na uzyskaniu jak najwyższej pozycji na zapytania lokalne, czyli związane z lokalizacją użytkownika.
Pozycjonowanie lokalne nie różni się zbytnio od pozycjonowania na cały kraj. Skupiamy się jednak na frazach lokalnych, np. pozycjonowanie Poznań, fryzjer Kraków. W lokalnym seo kluczowym elementem jest też optymalizacja Profilu Firmy w Google.
Dlaczego SEO jest ważne?
Dlaczego pozycjonowanie stron jest tak ważne? Organiczny, bezpłatny ruch z wyszukiwarki Google jest niezwykle cenny dla każdej strony internetowej, sklepu e-commerce lub bloga – w końcu jest to zasadniczo darmowy, ukierunkowany ruch, który otrzymujesz bez konieczności płacenia za reklamy. Ponadto, witryny z TOP10 cieszą się większym zaufaniem odbiorców i uchodzą za eksperckie źródła wiedzy.
Co więcej – wiem z doświadczenia i myślę, że potwierdzi to większość osób, użytkownicy zaglądają na strony w top10, nie przeklikują się na trzecią czy czwartą stronę wyszukiwarki. Co to oznacza dla Ciebie i Twojej firmy? Brak widoczności w TOP10 na ważne frazy to niestety niewielka szansa na zwiększenie ruchu i konwersji.
Jak zacząć proces pozycjonowania?
Myślę, że zanim wystartują właściwe zadania, warto przeprowadzić dokładną analizę – przemyśl, jakie są Twoje cele, na czym chcesz skupić się, co wyróżnia Twoją firmę. Jeśli rozważasz współpracę z agencją SEO, z pewnością otrzymasz do uzupełnienia brief. Wypełnij go z należytą uwagą, nawet pozornie oczywista informacja może ułatwić przygotowanie skutecznej strategii lub sprawić, że content będzie lepiej dopasowany do grupy docelowej.
Niewiele osób uczciwie podchodzi do tego działania, nie wgryza się w temat. To wielka szkoda. W agencji seo pracuję już sześć lat i wiem z autopsji, jak ważny jest wspomniany krok.
Pozycjonowanie stron internetowych – ważne zasady Google
Aby zająć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google, trzeba przestrzegać wprowadzonych przez Giganta zasad. Bez względu na to czy zdecydujesz się na samodzielne pozycjonowanie strony internetowej, czy powierzysz to zadanie agencji seo, przejrzyj informacje na Google Search Centre. Dla ułatwienia, mam dla Ciebie kilka wskazówek.
Zasady dotyczące spamu
Zarówno Google, jak i użytkownicy, są coraz bardziej wyczuleni na SPAM, czyli nieprzydatne, kiepskie treści i nadużywanie linków. Wystrzegaj się więc takich działań, jak:
-
implementacja treści, które nie mają wartości dla użytkownika
-
nadużywanie linków
-
maskowanie treści
- ukrywanie treści na stronie.
Zagrożeniem są także szkodliwe działania prowadzone przez hakerów, np. implementacja złośliwego oprogramowania, przekierowania na niebezpieczne witryny, phishing, celowe wprowadzanie użytkowników w błąd.
Wymagania techniczne
Wymagania techniczne, które strona internetowa musi spełnić, by algorytmy Google włączyły ją do indeksu, nie są wygórowane, większość witryn nie ma najmniejszego problemu, by je spełnić.
-
Ważna jest odpowiednia optymalizacja pliku robots.txt – zablokowanie ważnych podstron uniemożliwi ich indeksację, a wtedy szanse na uzyskanie widoczności znikną.
-
Google indeksuje tylko strony, które działają poprawnie i zwracają kod 200. Błędy takie jak 404 czy 500 uniemożliwiają indeksację. Aby zweryfikować tę kwestię, możesz użyć narzędzia URL Inspection (w Google Search Console). Narzędzie dostarczy Ci danych na temat kodu, jaki zwraca Twoja witryna. Jeśli to kod 200, jest ok, jeśli to kod 404, masz sygnał, że strona zawiera błędy, które uniemożliwiają jej indeksowanie.
Treść, która może być indeksowana
Google indeksuje pliki i treści w konkretnym formacie, np. .htm, .html, pdf, .c, .cc, .cpp, .cxx, .h, .hpp, xml. Szczegółowy wykaz formatów znajduje się na oficjalnej stronie Giganta.
Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej – o czym jeszcze musisz wiedzieć?
Znasz już najważniejsze zasady Google. Ale to nie koniec. Zanim rozpoczniesz starania o widoczność w wyszukiwarce, powinieneś wiedzieć jeszcze o kilku kwestiach.
CMS
Duże znaczenie ma rodzaj CMS-a, na którym zbudowana jest Twoja strona internetowa. Jeśli witryna zbudowana była niedawno, w oparciu o intuicyjny CMS (system zarządzania treścią), np. WordPress, nie masz się czym martwić. Jeśli jednak Twoja witryna powstała lata temu, a dany CMS nie jest już wspierany, pierwszym, zalecanym działaniem, może być przeniesienie strony na intuicyjny, aktualizowany system zarządzania treścią. Taka zmiana ułatwi prowadzenie działań optymalizacyjnych i zarządzanie stroną www.
Dane dostępowe
Jako właściciel firmy nie musisz mieć specjalistycznej wiedzy na temat pozycjonowania, ale musisz liczyć się z tym, że agencja seo poprosi Cię o pewne informacje i konkretne dane dostępowe. Wśród najważniejszych danych, bez których specjaliści nie będą mogli zbyt wiele zdziałać znajdują się:
-
Dostęp do CMS-a (Content Management System) – brak danych uniemożliwi wprowadzenie zmian na stronie.
-
Dostęp do serwera FTP/SFTP lub panelu hostingowego – umożliwia zarządzanie plikami strony i dokonywanie zmian technicznych.
-
Dostęp do Google Search Console – GSC to narzędzie od Google, które pozwala monitorować widoczność w wyszukiwarce, sprawdzać indeksowanie strony oraz diagnozować problemy techniczne.
-
Dostęp do Google Analytics – to narzędzie Google, które dostarcza dane na temat konwersji, liczby użytkowników (zarówno nowych, jak i powracających), źródła ruchu, strony docelowej, ścieżki zakupowej czy ścieżki płatności.
Historia domeny
Jeśli Twoja strona ma na koncie takie incydenty jak kary Google, bany itp., warto, byś na wstępie poinformował o tym specjalistów. Dzięki temu zespół lepiej zrozumie potencjalne problemy, które mogą wpływać na widoczność witryny. Taka informacja pozwoli na przeprowadzenie takich działań, jak:
-
Identyfikacja przyczyn problemów: Agencja SEO będzie mogła przeanalizować, za jakie działania została nałożona kara i co należy naprawić w pierwszej kolejności.
-
Złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie (reconsideration request): Jeśli strona została ukarana w przeszłości, specjaliści SEO przeprowadzą proces „oczyszczenia” strony z elementów naruszających zasady Google oraz złożą wniosek o ponowną weryfikację witryny.
Mobile First Index
Roboty Google traktują mobilną wersję strony internetowej lub sklepu e-commerce, jako priorytetową. To właśnie jakość i poprawność działania wersji mobilnej ma wpływ na ranking. Jeśli więc Twoja witryna działa bez problemu na komputerze, ale szwankuje na smartfonach czy tabletach, konieczna jest pilna optymalizacja. Taki problem zwykle pojawia się przy starszych witrynach, które powstawały w czasach, gdy wersja mobilna nie była tak ważna.
Obecna kondycja domeny
To, jak szybko proces pozycjonowania stron przyniesie rezultaty, uzależnione jest od wielu czynników, między innymi od branży, zakresu prac, budżetu, jaki chcesz przeznaczyć na pozycjonowanie. Istotny jest także stan konkretnej strony w punkcie startowym, to czy zawiera błędy, zduplikowane treści, jakie pozycje zajmuje na istotne frazy.
Konieczna jest cierpliwość
Musisz także pamiętać, że pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, a na wyniki trzeba poczekać około trzech, czterech miesięcy.
Audyt seo strony internetowej – dlaczego jest konieczny?
Pozycjonowanie strony www warto rozpocząć od szczegółowego audytu SEO i UX. Podczas audytu specjaliści analizują poszczególne podstrony serwisu, sklepu e-commerce czy strony internetowej. Pozwala to na wychwycenie błędów, określenie kierunku działań, weryfikację konkurencji.
Profesjonalny audyt to kilkunastostronicowy plik, który zawiera takie dane, jak:
- aktualna widoczność w wynikach wyszukiwania, zaindeksowane podstrony,
- linkowanie wewnętrzne, struktura strony,
- dobór słów kluczowych,
- content marketing – ilość i jakość treści, duplikaty, nagłówki,
- pozyskiwanie linków zewnętrznych,
- optymalizacja pod kątem technicznym – responsywność, szybkość ładowania strony, certyfikat ssl.
Koniecznie zapoznaj się z audytem, taki dokument dostarczy Ci wielu informacji na temat kondycji Twojej witryny, prac, które będą konieczne, błędów, które zostały popełnione.
Pozycjonowanie stron internetowych
Omówiliśmy już wiele kwestii, przedstawiłam podstawy seo i wyzwania, które pojawią się w pierwszej kolejności. Czas teraz przejść do konkretnych działań, które są drogą do zwiększenia widoczności strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Zbadaj słowa kluczowe
Zastanów się, jakie frazy kluczowe są ważne dla Twojego biznesu, zweryfikuj, w jaki sposób odbiorcy szukają Twoich produktów i usług. Ważna rada – intuicja jest ważna, ale nie zawsze zdaje egzamin. Analityka internetowa, na przykład takie narzędzia, jak Senuto, Ahrefs, Planer słów kluczowych dostarczają danych na temat miesięcznego wolumenu wyszukiwań, sezonowości czy konkurencyjności fraz. Trafność słów kluczowych jest bardzo ważna, skup się na tym, by była jak najwyższa.
O dobór słów kluczowych i wskazówki dla poczatkujących zapytałam jednego z ekspertów SEO z 1stplace.pl, jaką dostałam odpowiedź?
Pamiętaj o tym, że poprawny dobór słów kluczowych jest jednym z najważniejszych aspektów SEO i powinien być to pierwszy krok w każdej strategii pozycjonowania strony internetowej. Musisz znaleźć słowa kluczowe lub frazy, których ludzie szukają oraz te, które odnoszą się do Twojej firmy, produktów lub usług. Kiedy masz już listę odpowiednich słów kluczowych, możesz zacząć optymalizować swoją stronę pod kątem SEO, używając tych słów kluczowych w tytułach, opisach, nagłówkach i całej treści strony. Tworzenie wysokiej jakości treści jest również istotne dla przyciągnięcia użytkowników. Publikuj regularnie wpisy na blogu, aby pomóc w pozycjonowaniu Twojej strony internetowej i zwiększyć ruch organiczny. Wreszcie, pozyskiwanie linków z innych stron jest również niesamowicie ważne dla pozycjonowania stron w Google. Linki służą jako sygnały, które mówią Google, że Twoja witryna jest warta uwagi. Dowiedz się, ile kosztuje i trwa pozycjonowanie, jeśli masz ochotę zgłębić tematykę pozycjonowania.
Twórz wysokiej jakości, angażujące treści
Regularna implementacja treści to jedna z ważniejszych prac w pozycjonowaniu strony internetowej. I tutaj znów ważna uwaga – kiepskie treści nie dadzą rezultatów, co więcej, mogą sprawić, że Google uzna je za próbę manipulacji i zmniejszy widoczność witryny. Jakie treści dadzą efekty? Pisane z myślą o użytkownikach i ich potrzebach, merytoryczne, o wysokiej jakości. Słowem takie, które zainteresują potencjalnego klienta. A jakie treści są istotne? Ważny jest content na stronie głównej oraz na poszczególnych podstronach, znaczenie mają również artykuły blogowe, poradniki, infografiki i nagrania wideo. Przy contencie wizualnym, pamiętaj o kompresji, atrybutach alt i odpowiednich nazwach plików.
Zdobywaj wartościowe linki z domen o wysokim autorytecie
Linki zewnętrzne budują wiarygodność i są dodatkowym źródłem ruchu. Odnośniki powinny jednak pochodzić z zaufanych źródeł, związanych tematycznie z Twoją firmą. Wyróżniamy linki dofollow i nofollow. Z punktu widzenia seo, wartość mają linki dofollow, ale nie oznacza to, że linki nofollow są nieistotne. Dlaczego? Ponieważ profil linków musi być zróżnicowany i naturalny, same linki dofollow będą odebrane jako próba manipulacji.
Monitoruj postępy
Na bieżąco weryfikuj spadki i wzrosty widoczności strony internetowej, śledź aktualizacje Google i – jeśli będzie taka potrzeba, wprowadź do strategii konieczne zmiany.
Nauka pozycjonowania w kilku krokach
Wykorzystaj zasoby internetu. W sieci jest mnóstwo informacji, które mogą być pomocne w nauce pozycjonowania. Wpisy na blogu, fora internetowe oraz grupy w mediach społecznościowych.
- Zacznij czytać. Jest całkiem sporo ciekawych publikacji i książek, które pomogą Ci zrozumieć na czym polega pozycjonowanie oraz SEO.
- Szkolenia oraz kursy. Za całkiem niewielką kwotę można się zapisać na ciekawe kursy oraz szkolenia na których będziesz miał możliwość zapoznania się ze sprawdzonymi technikami pozycjonowania doświadczonych specjalistów SEO.
- Staż. Wiele agencji SEO organizuje programy stażowe, gdzie z pewnością nabędziesz szalenie ważne doświadczenie.
Zdecydowanie jednak polecam poradnik naszego autorstwa – pozycjonowanie stron dla początkujących.
Od czego zacząć pozycjonowanie stron internetowych – podsumowanie
Im lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania, czyli w SERP (search engine results page), tym większa szansa na generowanie coraz większego ruchu na stronie www. Jakie działania są konieczne, by zwiększyć widoczność w wyszukiwarce Google? Istotny jest dobór fraz kluczowych – wybrane słowa kluczowe powinny znaleźć się w nagłówkach, treści i metadanych. Ważne są również działania z zakresu content marketingu, optymalizacji szybkości ładowania strony oraz responsywności. Skuteczne pozycjonowanie stron to także działania off-site, czyli pozyskiwanie linków zewnętrznych czy optymalizacja Profilu Firmy w Google. Należy też regularnie sprawdzać indeksowanie strony, jej pozycje na istotne frazy, współczynnik odrzuceń.