Wielu przedsiębiorców doskonale wie co to SEO (Search Engine Optimization) i o tym, jak może pomóc Twojej stronie w uzyskaniu wyższej pozycji na stronach wyników wyszukiwania. Ale co nam to właściwie daje? Dlaczego to akurat pozycjonowanie stron jest tak popularną dziedziną marketingu internetowego? I co najważniejsze, jak długo trzeba czekać, aby zobaczyć konkretne wyniki? W tym wpisie odpowiemy na wszystkie te pytania. Przedstawimy praktyczny przegląd procesu SEO, abyś mógł lepiej zrozumieć, czego możesz się spodziewać podczas rozpoczęcia procesu pozycjonowania.
Pozycjonowanie stron – co to jest?
Pozycjonowanie stron internetowych, to proces optymalizacji strony internetowej w celu uzyskania wyższej pozycji na stronach wyników wyszukiwania. Celem pozycjonowania jest poprawa widoczności strony internetowej, aby mogła ona przyciągnąć więcej odwiedzających z organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania. Prace nad SEO można podzielić na dwa główne obszary:
- On-site SEO – odnosi się do wszystkich działań, które można podjąć bezpośrednio na stronie internetowej w celu poprawy jej pozycji na stronach wyników wyszukiwania. Obejmuje to optymalizację tytułów i meta opisów, poprawę struktury strony, optymalizację treści itp.
- Off-site SEO – obejmuje wszystkie działania, które nie są prowadzone bezpośrednio na samej stronie, ale mają na celu jej pośrednią promocję. Najważniejszym z nich jest link building, czyli pozyskiwanie linków z innych stron internetowych, co ma istotny wpływ na pozycje strony internetowej w wyszukiwarce Google.
Dlaczego warto pozycjonować stronę internetową?
Głównym powodem dlaczego warto pozycjonować stronę internetową jest poprawa jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Dobrze wypozycjonowana strona internetowa przyciągnie więcej ruchu organicznego, co z kolei przełoży się na większą liczbę leadów oraz klientów. Ponadto pozycjonowanie niesie ze sobą szereg innych korzyści, takich jak na przykład:
- Budowanie wiarygodności i zaufania – wysokie pozycje w Google budują zaufanie wśród potencjalnych klientów. W końcu jeśli Twoja strona znajduje się na pierwszej stronie wyników, musi to oznaczać, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie.
- Poprawa doświadczeń użytkownika – dobra optymalizacja strony uwzględnia potrzeby użytkowników i ułatwia im znalezienie informacji, których szukają. W rezultacie odwiedzający pozostają dłużej na takich stronach i są bardziej skłonni do powrotu w przyszłości.
- Generowanie większego ruchu w mediach społecznościowych – dobrze zoptymalizowana strona internetowa nie tylko zajmie wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, ale będzie również bardziej widoczna w mediach społecznościowych. Dzieje się tak dlatego, że platformy social media, takie jak Facebook czy Twitter, korzystają z algorytmów, które biorą pod uwagę pozycję strony w Google przy ustalaniu, jakie treści wyświetlać w feedach użytkowników.
Jak długo trwa pozycjonowanie strony?
Czas potrzebny do osiągnięcia dobrych wyników zależy od wielu czynników, takich jak konkurencja w Twojej branży, wiek domeny czy budżet, który jesteś skłonny przeznaczyć na pozycjonowanie. Jednak z reguły można spodziewać się znaczących rezultatów w ciągu sześciu miesięcy do roku. Oczywiście jest to tylko estymacja – w niektórych przypadkach osiągnięcie dobrych efektów może trwać znacznie krócej, w innych zaś może trwać znacznie dłużej.
Pozycjonowanie – harmonogram prac
- rozpoznanie i analiza rynku klienta,
- analiza konkurencji,
- analiza widoczności,
- przygotowanie i wdrożenie audytu SEO oraz UX,
- przygotowanie audytu linków przychodzących,
- dobór odpowiednich słów kluczowych,
- przygotowanie strategii pozycjonowania,
- rozpoczęcie procesu link building’u,
- rozpoczęcie optymalizacji i tworzenia treści,
- stałe reagowanie na zmiany algorytmu wyszukiwarki Google.
Mamy nadzieje, że powyższy wpis rozjaśni nieco pogląd na to w jaki sposób wygląda proces pozycjonowania w praktyce. Serdecznie zapraszamy również do zapoznania się z innymi treściami na naszym blogu.