Spis treści

Teksty SEO ‒ krótki poradnik 

Dobry tekst SEO powinien inspirować, dostarczyć użytkownikowi niezbędnych informacji, uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, a co więcej sprawić, że czytelnik zmieni się w klienta. Na jakie kwestie należy zwrócić uwagę, by przygotowane teksty ofertowe, artykuły blogowe i wszelkiego typu treści przyniosły oczekiwane rezultaty? Przygotowaliśmy kilka wskazówek z zakresu seo copywritingu. Zachęcamy do lektury!

Jak pisać teksty SEO

Content marketing, czyli marketing treści, odgrywa coraz większą rolę. Niestety,  pisanie skutecznych tekstów SEO (Search Engine Optimization) nie należy do najprostszych zadań. Aby artykuł znalazł się wysoko w wynikach wyszukiwania, musi spełniać szereg warunków, a jednocześnie być przygotowany z myślą o użytkownikach i ich potrzebach.

  1. Wybór tematu ‒ zanim przystąpimy do wielkiego pisania, musimy wybrać temat ‒ oczywiście nie może on być przypadkowy. Nawet najlepiej napisany artykuł na nic się zda, jeśli będzie dotyczył zapytania, którego miesięczna liczba wyszukiwań mieści się w granicach 0-10. Jak znaleźć dobry temat? Tutaj możemy posłużyć się specjalistycznymi narzędziami, na przykład takimi, jak Ahrefs czy Senuto lub przeanalizować znajdujące się w TOP 10 treści konkurencji. Idealny temat to taki, który spełnia trzy warunki, są to:
  • traffic potential
  • low competition
  • business value
jak pisać teksty SEO

2. Analiza konkurencji ‒ w przypadku tekstów SEO, istotny jest research konkurencji. Zanim zaczniemy planować strukturę tekstu, dobrze sprawdzić, co słychać u konkurencyjnych, znajdujących się na pierwszej stronie wyszukiwarki Google firm. Zajmujące miejsce w TOP 10 domeny to strony, które są najbliższe zapytaniom użytkowników, dlatego wzorowanie się na nich jest dobrym pomysłem. Analizując konkurencję, warto zwrócić uwagę na takie kwestie, jak:

  • Typ treści ‒ sprawdźmy czy na konkurencyjnych stronach przeważają artykuły blogowe, poradniki czy teksty ofertowe.
  • Liczba zzs ‒ istotnym parametrem jest również długość treści ‒ należy zwrócić uwagę na liczbę znaków ze spacjami (zzs). W przypadku niektórych tematów użytkownicy potrzebują skondensowanej, krótkiej informacji, w przypadku innych, szukają rozbudowanej, szczegółowej treści.
  • Charakter treści ‒ kolejnym czynnikiem jest typ odbiorców, zastanówmy się czy tekst kierujemy do osób, które szukają podstawowych informacji na dany temat, czy do bardziej zaawansowanych użytkowników. Postarajmy się zrozumieć intencje czytelników i zadbajmy o to, by nasza treść była im jak najbliższa.

 

3. Słowa kluczowekeywords research to działanie, o którym bezwzględnie powinniśmy pamiętać.  Tutaj warto wykorzystać specjalistyczne narzędzia, na przykład takie, jak Surfer SEO, Senuto, Ahrefs. Przygotowując strukturę tekstu, frazy i słowa kluczowe dobrze umieścić w tytule i nagłówkach, a także w metadanych. Stosujmy odmiany i synonimy słów oraz fraz kluczowych, “upychanie” mianowników wygląda nienaturalnie i z pewnością nie wpłynie korzystnie na jakość tekstu. Dla zapytania tornister szkolny lista brakujących  słów kluczowych wygląda następująco:

jak pisać teksty SEO

Przykładowe nagłówki, zawierające podane powyżej brakujące słowa kluczowe, mogą brzmieć: Tornistry dla chłopców – jakie wybrać?  Tornister szkolny dla dziewczynki – na co zwrócić uwagę? Ergonomiczny plecak dla pierwszoklasisty.

W tekście – w wypunktowaniach, możemy natomiast wymienić rodzaje plecaków, na przykład:

  • plecaki czarne
  • tornister w dinozaury
  • plecaki moro
  • plecaki z końmi
  • plecaki Star Wars
  • plecak w syrenki

 

Im więcej brakujących słów i fraz kluczowych użyjemy, tym nasz tekst będzie miał większe szanse na zajęcie lepszych pozycji w wyszukiwarce.

4. Struktura ‒ przemyślana struktura tekstu to bardzo ważna kwestia. Dobrze zadbać o to, by informacje, które umieścimy w tekście były w logiczny sposób posegregowane ‒ tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie, przemyślane nagłówki, uporządkowane akapity, wypunktowania to podstawa. Poniżej przykład:

wizytówki NAP

5. Opracowanie graficzne ‒ warto zadbać również o to, by nasz tekst był odpowiednio sformatowany i dobrze prezentował się ‒ nagłówki, interlinia, światło to priorytet. Dobrze też dołączyć grafikę, wykres, infografikę, wideoporadnik.

6. Promocja treści ‒ nie zapominajmy też o promocji przygotowanego artykułu. Informacje w social mediach – na przykład na Facebooku, dotyczące artykułu, który ukazał się na bogu z pewnością nie zaszkodzą.

SEO copywriting ‒ o czym jeszcze pamiętać?

  • W artykułach SEO warto zamieścić linkowanie wewnętrzne, na przykład odnośniki do sprzedawanych produktów i usług bądź konkretnych kategorii.
  • Teksty SEO powinny być nie tylko zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki, ale też przyjazne dla użytkownika. Pamiętajmy o naturalnym języku i nie przesadzajmy z nasyceniem tekstu frazami kluczowymi.
  • Treść powinna być merytoryczna, ale zrozumiała – tak, by spełniła wszystkie potrzeby czytającego i zawierała odpowiedzi na nurtujące go pytania.
  • Zadbajmy o to, by nasze teksty były unikalne- kopiowanie 1:1 od konkurencji może przynieść przykre konsekwencje i z pewnością nie pomoże w pozycjonowaniu strony.
  • W przypadku tekstów SEO- jak i wszystkich innych, niezwykle ważna jest korekta treści.

 

Dobrze przygotowane treści z pewnością zostaną docenione przez internautów, jak również przez roboty Google’a, a to przyczyni się do zwiększenia widoczności strony w wyszukiwarce Google, a w rezultacie do większego autorytetu biznesu i większych zysków.

Rozbudowa treści SEO

Czy tworzenie nowych tekstów zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Czasem lepszą opcję stanowi rozbudowa istniejącej treści – zoptymalizowanie pod kątem słów i fraz kluczowych, dopisane kilku nagłówków, na przykład dotyczących artykułów i produktów, które pojawiły się w naszej ofercie. Takie rozwiązanie pozwoli na zaoszczędzenie czasu i energii.

Podsumowanie

Unikalne, wartościowe treści ‒ zarówno artykuły, jak opisy kategorii czy treści ofertowe to istotny element pozycjonowania e-sklepu bądź strony internetowej. Aby nasze teksty SEO przyczyniły się lepszej pozycji strony w wyszukiwarce Google, warto przestrzegać kilku zasad, wśród najważniejszych wymienić możemy takie, jak odpowiednie zagęszczenie fraz i słów kluczowych, linki wewnętrzne, przemyślana struktura, nagłówki H1, H2, H3. Liczy się także opracowanie graficzne – światło na stronie, interlinia, infografiki, wykresy.

Powodzenia!

Ocena strony: 4.9/5 - (17 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza