cloaking

Spis treści

Cloaking, czyli maskowanie treści – czym jest i dlaczego należy go unikać?

Mimo kar, jakie Google nakłada na witryny, które pozycjonowane są z użyciem nieuczciwych metod, wciąż zdarzają się przypadki stosowania Black Hat SEO. Jedną z technik czarnego kapelusza jest tytułowy cloaking SEO. Na czym polega wspomniana metoda i dlaczego nie powinniśmy z niej korzystać w procesie pozycjonowania strony? O tym poniżej. Zachęcamy do lektury! 

Cloaking (ukryta treść) – definicja

Cloaking to technika optymalizacji wyszukiwarek, w której treść prezentowana wyszukiwarce różni się od treści prezentowanej przeglądarce użytkownika. Taktyka ta jest często stosowana w celu podniesienia pozycji w wyszukiwarce poprzez dostarczenie wyszukiwarce bardziej istotnych lub bogatych w słowa kluczowe treści. Może być jednak również wykorzystywana do celów zwodniczych, takich jak celowe ukrywanie przed użytkownikami treści o niskiej jakości lub wprowadzających w błąd.

Czym jest cloaking SEO?

Cloaking tłumaczymy jako maskowanie, ukrywanie treści i jest to nieuczciwa metoda optymalizacji rankingu stron internetowych. Takie działanie polega na prezentowaniu innych treści użytkownikom, a innych robotom, między innymi robotom Google. 

Weryfikacja czy witryna odwiedzana jest przez Googleboty, czy przez użytkownika, oraz wybór wersji treści, która ma zostać wyświetlona w danym momencie, przeprowadzane są na podstawie adresu IP lub User Agenta.

Cloaking stanowi odmianę metody doorway page. Doorway page to strona www, która została zbudowana w celu zdobycia dobrej widoczności w wyszukiwarkach internetowych na popularne frazy, ale przekierowująca do innego miejsca.

czym jest cloaking

Na czym polega cloaking? 

Stosując cloaking, można wypozycjonować stronę na popularną frazę, szybko zdobyć miejsce w TOP10. Taka technika często wykorzystywana jest w przypadku stron o charakterze pornograficznym lub przy stronach zawierających inne, zakazane treści. Roboty Google nie wykrywają zakazanych treści (tekstów, grafik), zamiast nich widzą stronę o neutralnej tematyce, na przykład dotyczącą artykułów gospodarstwa domowego.

O ile nawet uda nam się zająć wysokie pozycje w rankingu Google, efekty będą krótkotrwale. Google bardzo rygorystycznie podchodzi do próby manipulacji i nakłada kary na takie witryny.

Cloaking – metody działania

Jednym z powszechnych sposobów, w jaki maskowanie jest realizowane, jest wykrywanie user-agent osoby wchodzącej na stronę internetową. Witryna będzie wtedy serwować różne treści w zależności od tego, czy wykryje crawlera wyszukiwarki czy ludzkiego użytkownika

Inna metoda polega na manipulacji adresami URL, gdzie strony internetowe są dostępne tylko poprzez pewne linki pokazywane wyszukiwarkom, a jednocześnie przekierowują użytkowników ludzkich do różnych wersji strony. W obu przypadkach celem jest zaprezentowanie wyszukiwarkom treści zoptymalizowanych pod kątem określonych słów kluczowych, jednocześnie pokazując inną treść rzeczywistym użytkownikom.

Rodzaje cloakingu 

Wyróżniamy różne rodzaje cloakingu, są to:

  • IP Agent Cloaking (IP Cloaking) 
  • User Agent Cloaking (UA Cloaking
  • IP i User Agent Cloaking (IPUA Cloaking)
  • Referral Cloaking
  • Session Cloaking
  • JavaScript Cloaking
  • Flash Redirection
  • Encrypted Cloaking
  • Dobry Cloaking.

Skutki stosowania cloakingu 

Cloaking należy do niedozwolonych praktyk SEO, czyli do Black Hat SEO. Uznawany jest za SPAM, wprowadzanie odbiorców w błąd. Witryny pozycjonowane z wykorzystaniem cloakingu tracą wiarygodność, spadają o kilka do kilkudziesięciu pozycji w dół, często zostają wyłączone z indeksowania. 

Stosowanie cloakingu, jak i innych metod z Black Hat SEO, jest stanowczo odradzane. Warto skupić się na zwiększaniu widoczności strony za pomocą uczciwych metod SEO, regularnie prowadzić działania zgodne ze wskazówkami dla webmasterów.

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?