Pozycjonowanie lokalne stron (SEO) jest procesem w bardzo dużym stopniu zbliżonym do tradycyjnej formy procesu pozycjonowania. Cechuje się przede wszystkim działaniami skierowanymi jedynie w obrębie danego regionu np. miasta, województwa. Pozycjonowanie lokalne wykorzystuje tradycyjne techniki pozycjonowania stron internetowych, jednocześnie wykorzystując wyłącznie słowa kluczowe odpowiednie dla danego regionu. Ceny pozycjonowania lokalnego uzależnione są od regionu w którym działa firma oraz konkurencyjności branży.
Pozycjonowanie lokalne (local SEO, pozycjonowanie regionalne) to działania mające na celu uzyskanie jak najwyższych pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych, (w ogromnej większości w wynikach wyszukiwarki Google), dla fraz odnoszących się do danego regionu, na przykład województwa, miasta, a nawet konkretnej dzielnicy. Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu możemy dotrzeć do użytkowników przebywających, mieszkających, pracujących w miejscowości, na terenie której nasza firma świadczy usługi.
Istota pozycjonowania lokalnego nie odbiega od standardowego procesu pozycjonowania, stosowane są jednak techniki zwiększające zasięgi w danym regionie.
SEO lokalne jest w szczególności dobrym rozwiązaniem dla salonów fryzjerskich i kosmetycznych, restauracji, hydraulików, elektryków, mechaników samochodowych, lekarzy.
Na czym polega lokalne pozycjonowanie strony www? Tak samo, jak w przypadku stron www pozycjonowanych na całą Polskę, rozpoczynamy od audytu SEO. Podczas audytu strona weryfikowana jest pod kątem wszystkich ważnych w procesie optymalizacji czynników. Audyt przeprowadzany jest przy użyciu specjalistycznych narzędzi, takich jak SEMSTORM, Screaming Frog, Ahrefs.
W 1stplace.pl podczas audytu sprawdzamy:
Warto zaznaczyć, że analizie podlega nie tylko szereg podstron danej strony www, ale również tryb działania konkurencji. Podczas audytu sprawdzamy, co dzieje się na stronach internetowych konkurencji, jaką pozycje w wyszukiwarce zajmują domeny innych firm. Kompleksowa analiza jest kluczowa przy przygotowywaniu strategii działań. Dobrze opracowana strategia to natomiast droga do tego, by wyniki wyszukiwania spełniały wszystkie nasze oczekiwania.
Pozycjonowanie Warszawa
Pozycjonowanie Poznań
Pozycjonowanie Kraków
Pozycjonowanie Łódź
Pozycjonowanie Szczecin
Pozycjonowanie Gdańsk
Pozycjonowanie Wrocław
Pozycjonowanie Białystok
Pozycjonowanie Bydgoszcz
Pozycjonowanie Lublin
Pozycjonowanie Częstochowa
Pozycjonowanie Gdynia
Pozycjonowanie Gliwice
Pozycjonowanie Katowice
Pozycjonowanie Kielce
Pozycjonowanie Olsztyn
Pozycjonowanie Radom
Pozycjonowanie Rzeszów
Pozycjonowanie Sosnowiec
Pozycjonowanie Toruń
W przypadku pozycjonowania lokalnego, tak samo jak przy pozycjonowaniu stron www i e-sklepów na całą Polskę, prowadzone są działania on-site (bezpośrednio na stronie) i off-site (poza stroną www).
Wybór słów i fraz kluczowych jest ważnym krokiem w działanich on-site. Frazy kluczowe powinny w jak najlepszym stopniu opisywać ofertę firmy, świadczone usługi, oferowane artykuły. W przypadku pozycjonowania lokalnego istotne są także frazy dotyczące określonej lokalizacji. Należy więc uwzględnić województwo, miasto lub kilka miast, konkretną dzielnicę, na terenie których firma świadczy usługi.
Przykładowe frazy mogą brzmieć: fryzjer Poznań Polanka, hydraulik Kraków, salon Kosmetyczny Warszawa centrum, firma remontowa województwo wielkopolskie. Dobrze dobrane frazy to sposób, by lokalne wyniki wyszukiwania spełniały nasze oczekiwania.
Dobrą praktyką jest przygotowanie podstron dotyczących konkretnych obszarów działania firmy. Posłużmy się przykładem firmy budowlanej działającej w różnych miejscowościach terenie Wielkopolski. Przykładowe podstrony dla takiego biznesu mogły mieć następujące nazwy: Firma budowlana Poznań, Firma budowlana Września, Firma budowlana Gniezno, itd.
Użytkownik, wpisując odpowiednie zapytanie, trafi na podstronę dotyczącą usług budowlanych w interesującym go mieście, otworzy odpowiedni URL, jednak nie trafi na stronę główną. Takie działanie w przypadku zapytań lokalnych jest bardzo dobrym rozwiązaniem, zmniejsza współczynnik odrzuceń, a zwiększa współczynnik konwersji.
Firmy działające w jednej miejscowości, na przykład wyłącznie na terenie Poznania, koncentrują się na optymalizacji fraz dotyczących Poznania oraz poszczególnych dzielnic miasta.
Jakie jeszcze działania wykonane bezpośrednio na stronie są konieczne, aby strona była przyjazna dla użytkownika i zdobyła wysokie pozycje w wyszukiwarce Google? Są to przede wszystkim:
unikalny content, opisy kategorii, artykuły, w których nie może zabraknąć słów i fraz kluczowych,
miłe dla oka, odpowiednio zoptymalizowane grafiki z atrybutami ALT,
linkowanie wewnętrzne, które ułatwia poruszanie się do stronie www,
certyfikat SSL, który potwierdza bezpieczeństwo witryny,
responsywność strony ( w pozycjonowaniu lokalnym bardzo ważne jest, aby strona poprawnie wyświetlała się na smartfonach i tabletach).
Przy lokalnym SEO prowadzone są nie tylko działania w obrębie witryny, ale także poza nią, czyli działania off-site. Działania off-site to przede wszystkim:
Jak widać, pozycjonowanie lokalne, tak samo, jak pozycjonowanie stron www i sklepów internetowych o zasięgu ogólnopolskim, jest procesem wieloetapowym, wymaga czasu i specjalistycznej wiedzy.
Jak już wspomnieliśmy powyżej, dokładny audyt, a następnie przygotowanie strategii, prowadzenie działań on-site i off-site, to pierwsze kroki w stronę wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania rankingu Google.
Przy pozycjonowaniu lokalnym dużą rolę odgrywają także znaczniki schema. Są to specjalne części kodu, które pozwalają na dokładne opisanie różnych elementów na witrynie. Całość można wdrożyć na kilka sposobów, takich jak:
Microdata – polega na dodaniu znaczników w tagach HTML,
JSON-LD – kod wkleja się w head strony,
RDF – metoda polega na rozszerzeniu tagów HTML5.
Wszystkie tego typu elementy uskuteczniają pozycjonowanie stron, sprawiają, że witryny są bardziej atrakcyjne dla odbiorców. Dzięki schema.org administrator może podać adres przedsiębiorstwa, zakres działalności, godziny otwarcia firmy, oceny artykułów czy udostępnić pole wyszukiwania z poziomu wyszukiwarki Google. Wszystkie podjęte w tym zakresie działania wpływają korzystnie na optymalizację, poprawiając widoczność domeny oraz zwiększając ruch organiczny.
Przy pozycjonowaniu lokalnym nie można pominąć tematu wyszukiwania lokalnego. Na czym polega? Użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę Google zapytania uwzględniające nazwę miejscowości, konkretny region. Przykładami takich zapytań mogą być dentysta Konin Wyszyńskiego czy siłownia Wrocław centrum. Badania przeprowadzone w 2015 roku potwierdziły, że zapytania lokalne wpisuje w wyszukiwarkę 4 na 5 użytkowników.
Duża liczba zapytań lokalnych sprawiła, że 24 lipca 2015 r. wprowadzony został nowy algorytm – Pigeon (Gołąb). Zadaniem wspomnianego algorytmu jest dostarczanie użytkownikom jak najlepszych wyników lokalnych.
Co ciekawe, okazuje się, że użytkownik wcale nie musi wpisywać lokalizacji. Google na podstawie takich informacji, jak IP czy lokalizacja GPS może określić, w jakiej miejscowości się znajdujemy. Prawdopodobnie wykorzystywane są tutaj także dane dotyczące sieci Wi-Fi, do której jesteśmy w danym momencie przyłączeni.
Jeśli użytkownik Google ma włączoną opcję udostępniania geolokalizacji, wyszukiwarka i tak jest w stanie pokazać mu konkretne wyniki dla danego hasła, wyświetlając różnorodne instytucje funkcjonujące w okolicy. Do takiej sytuacji dochodzi nawet wtedy, gdy użytkownik wpisze frazę, bez słowa określającego miejscowość, przykładem takiego zapytania może być: najbliższy salon kosmetyczny.
Algorytm Google działa w taki sposób, by dostarczyć użytkownikom wyniki wyszukiwania jak najlepiej dopasowane do wpisywanych haseł i zapytań. Pod uwagę brana jest tutaj lokalizacja urządzenia, z jakiego zostało wysłane określone zapytanie. Z tego powodu użytkownicy wyszukiwarki w Warszawie oraz Wrocławiu mogą otrzymać inny zestaw wyników na to samo, wpisane w wyszukiwarkę hasło, na przykład zapytanie restauracja włoska Gdańsk.
Oznacza to, że nie wszyscy użytkownicy korzystający z wyszukiwarki, widzą dokładnie to samo. Wykorzystanie personalizacji, dzięki zastosowaniu technologii śledzenia, jest wygodne dla użytkowników, zwłaszcza w momencie szukania różnych obiektów, znajdujących się w określonej w okolicy, na przykład kosmetyczki czy pizzerii w centrum Warszawy.
W związku z tym, że podczas wyszukiwania regionalnego Google bierze pod uwagę geolokalizację danego użytkownika, lokalne SEO bazuje nie tylko na optymalizacji strony internetowej, ale także na wizytówce Google Moja Firma (warto więc zadbać o to, by wizytówka była dobrze zoptymalizowana). Dzięki wizytówce użytkownik z poziomu wyszukiwarki może zapoznać się z wieloma informacjami na temat danej firmy. Wśród wspomnianych informacji wymienić możemy takie, jak:
Optymalizacja profilu firmy w Google Moja Firma jest jednym z istotnych kroków podejmowanych przy pozycjonowaniu lokalnym. Zoptymalizowana wizytówka wyświetla się na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki Google, a to w znacznym stopniu zwiększa szanse, że klienci przebywający w miejscu, w którym działa Twój lokalny biznes, zapoznają się z Twoją ofertą.
Mapa Gogle to także szansa na zwiększenie wartościowego ruchu na stronie www oraz zyskanie autorytetu.
W szczególności jest to dobre rozwiązanie dla firm świadczących usługi na danym obszarze, na przykład w branży gastronomicznej, ale też dla osób prowadzących salony kosmetyczne, fryzjerskie, piercingu, itp.
Wizytówka na mapach Google powinna być dobrze zopytmalizowana. Jakie kwestie są tutaj w szczególności ważne:
Wizytówki NAP (Name, Address, Phone) to strony internetowe, których zadaniem jest zbieranie informacji o różnego typu firmach. NAPY to serwisy mające duży autorytet, stanowiące doskonałe rozwiązanie w przypadku pozycjonowania lokalnego. Takie katalogi są sposobem na link building – w przypadku wielu katalogów przedsiębiorca może umieścić dane adresowe firmy, opis oferty, ale także link kierujący na stronę internetową.
Wizytówkę NAP możemy zamieścić na wielu portalach. Pamiętajmy jednak o tym, aby dane adresowe firmy, numer telefonu były takie same na każdej z wizytówek.
Dzięki takim wizytówkom strony internetowe o różnej specyfice działania mogą zwiększyć wartościowy ruch, współczynnik konwersji, zyskać nowych klientów.
Wśród portali umożliwiających zamieszczenie wizytówki NAP wymienić możemy:
Pozycjonowanie na rynku lokalnym , widoczność w wyszukiwarce
Pozycjonowanie lokalne pozwala na uzyskanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na frazy związane z naszą ofertą oraz obszarem, na którym działamy. Dzięki temu dotrzemy do klientów, którzy mogą być realnie zainteresowani naszymi usługami, do osób, które mają możliwość skorzystania z naszej oferty.
To oczywiście nie koniec zalet. Pozycjonowanie lokalne to:
Pamiętajmy, że pozycjonowanie stron www, jak i sklepu internetowego, to długotrwały, kilkuetapowy proces. Warto więc zacząć działać już dziś i za kilka miesięcy cieszyć się widocznymi rezultatami.
Jak pozycjonowanie lokalne pomoże Twojej firmie?
Pozycjonowanie lokalne to dobre rozwiązanie dla wszystkich firm, które świadczą usługi lokalnie, na przykład w konkretnym województwie, w kilku miastach bądź w jednej, konkretnej miejscowości.
Mowa tutaj w szczególności i takich biznesach, jak:
Oczywiście, wizytówka Google to jedna ze skuteczniejszych form promocji biznesu lokalnego w sieci. Dzięki wizytówce informacje na temat Twojego biznesu będą widoczne już z poziomu wyszukiwarki. Dobrze zoptymalizowany profil w mapach google będzie też zachęcać klientów do skorzystania z usług Twojej firmy.
Pozycjonowanie strony internetowej w Google to sposób, by uzyskać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania na frazy związane z lokalizacją Twojego biznesu. Pozycjonowanie lokalne pozwala dotrzeć do wielu potencjalnych klientów zainteresowanych Twoją ofertą. Lokalne SEO pomoże Ci również wyróżnić się na tle konkurencji i zdobyć rozpoznawalność na rynku lokalnym. Podjęcie odpowiednich działań, polegających między innymi na pozycjonowaniu wizytówki Google Moja Firma, przynosi zatem wiele korzyści. O takiej usłudze Google warto więc poważnie pomyśleć.
Nie, pozycjonowanie lokalne może dotyczyć zarówno jednej miejscowości, jak i kilku bądź kilkunastu, a nawet całego województwa. Pozycjonowanie lokalne jest więc dobrym rozwiązaniem dla firm działających na przykład wyłącznie w Warszawie, jak i w Warszawie i Piasecznie czy całym województwie mazowieckim.
Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od branży i jej konkurencyjności, historii domeny oraz zakresu prac, które należy wykonać. Pierwszych efektów można spodziewać się po około 3 miesiącach, w pełni zadowalających po około 10-12.
Najlepiej sprawdzą się frazy kluczowe uwzględniające rodzaj usługi, jak i obszar działania, na przykład strzyżenie męskie Poznań Katowicka, dentysta Toruń Kochanowskiego.
Twoja firma działa lokalnie? Świadczysz usługi wyłącznie na konkretnym obszarze Polski? Usługa pozycjonowania lokalnego to pierwszy krok do sukcesu, to zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania i większe zyski.
Zgrany zespół specjalistów w 1stplace.pl wprowadzi Cię w świat pozycjonowania lokalnego i zadba o optymalizację Twojej strony www. Oferujemy pozycjonowanie lokalne dla firm działających w różnych częściach Polski. Pozycjonujemy strony i sklepy internetowe, działamy lokalnie i globalnie.
W razie jakichkolwiek pytań, skontaktuj się z nami, z przyjemnością udzielimy szczegółowych informacji. Do usłyszenia!
Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?
Dane firmowe
1stplace.pl sp. z o.o. sp.k.
Karola Libelta 1a/14
61-706 Poznań
NIP 7831766949