targetowanie co to jest

Spis treści

Targetowanie reklam – co to jest?

Żadna profesjonalnie przygotowana kampania reklamowa nie może się obyć bez targetowania. Targetowanie jest kwestią kluczową i zawsze powinno być przygotowane przed rozpoczęciem kampanii reklamowej.

Targetowanie – definicja

Targetowanie to proces selekcji potencjalnych klientów. Przeprowadzane jest w celu wyodrębnienia grupy docelowej, a więc użytkowników, którzy w jak największym stopniu mogą być zainteresowani naszą ofertą. Podczas targetowania określane są między innymi płeć, wiek odbiorców, zainteresowania, miejsce zamieszkania. Im bardziej szczegółowo określona grupa odbiorców, tym większe szanse na konwersję.

Rodzaje targetowania

Jako, że jakiekolwiek działania reklamowe nie powinny pozostawiać żadnych kwestii przypadkowi, musimy wybrać odpowiedni rodzaj targetowania reklamy. W różnych systemach reklamowych możemy zastosować inne rodzaje targetowania w zależności od naszych potrzeb. Wyróżniamy następujące rodzaje targetowania:

  • targetowanie behawioralne,
  • targetowanie demograficzne,
  • targetowanie kontekstowe.

Dodatkowo zawsze podczas procesu targetowania powinniśmy stworzyć tzw. buyer persony. Poprzez takie działanie będziemy w stanie lepiej docierać do osób, które chcemy, aby dokonały konwersji.

Targetowanie behawioralne

Targetowanie behawioralne inaczej audience targeting, to forma targetowania na podstawie wszystkich dotychczasowych zachowań użytkownika na stronie internetowej. Możemy tutaj przeprowadzić targetowanie za pomocą wyszukiwanych przez użytkowników słów kluczowych, przejścia na dane podstrony czy ilość wykonanych konwersji.

Targetowanie demograficzne

Targetowanie demograficzne to nic innego jak określenie grupy docelowej za pomocą miejsca zamieszkania, płci czy wieku. Możemy tutaj ustalić konkretny obszar działań np. dla danego regionu lub miasta.

Targetowanie kontekstowe

Targetowanie kontekstowe polega dobraniu odpowiednich reklam pod zainteresowania użytkownika. Jeśli dany użytkownik będzie interesował się np. marketingiem, pozycjonowaniem stron czy SEO, to targetowanie kontekstowe będzie polegało na wyświetleniu mu zawartości reklam z dokładnie tej tematyki.

Targetowanie w systemach reklamowych

Targetowanie jest obecne w szczególności we wszelkiej maści systemach reklamowych. Jednymi z najbardziej popularnych i skutecznych są Google Ads oraz Facebook Ads.

Targetowanie reklam na Facebooku

Targetowanie reklam w systemie reklamowym Facebook’a jest z pozoru bardzo proste i sprzyja nawet początkującym użytkownikom, którzy chcieliby zacząć korzystać z tego systemu. Menadżer reklam w systemie Facebook Ads, pozwala nam na targetowanie za pomocą danych takich jak wiek, płeć, zainteresowania, polubienia, udostępnienia postów. Dodatkowo możemy tutaj również skorzystać z danych zebranych przez pixel Facebook’a, który należy umieścić w kodzie strony internetowej. Dzięki niemu możemy korzystać np. z reklamy śledzącej czyli remarketingu.

Targetowanie reklam w Google Ads

Targetowanie reklam w systemie reklamowym Google Ads wymaga nieco więcej umiejętności i wiedzy niż w przypadku Facebook’a, natomiast dla chcącego nic trudnego. Targetowanie reklam w Google Ads możemy oprzeć o zainteresowania, dane demograficzne czy remarketing.

Targetowanie w pozycjonowaniu stron internetowych

Jeśli chodzi o pozycjonowanie stron internetowych, to tutaj również możemy targetować nasze działania. Wykonujemy to poprzez odpowiednią optymalizację stron docelowych pod kątem SEO i słów kluczowych. Dzięki temu na strony możemy pozyskiwać jedynie wartościowy ruch, który zwiększy możliwość ewentualnej konwersji.

Targetowanie – podsumowanie

Targetowanie jest zdecydowanie bardzo ważną czynnością podczas planowania jakichkolwiek działań marketingowych. Pamiętajmy o tym, aby nie wybierać grupy docelowej na hurra, bez żadnej refleksji. Zawsze powinniśmy dopasowywać działania pod nasze buyer persony.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?