Spis treści

Farmy linków. Czym są? Dlaczego są szkodliwe?

Aby zyskać przewagę nad konkurencją, niektórzy webmasterzy i specjaliści SEO stosują nieetyczne, manipulacyjne praktyki. Jedną z nich są tytułowe farmy linków. Google jednak nie akceptuje takich działań, a witryny korzystające z farm prędzej czy później spadają na koniec rankingu. W dzisiejszym artykule przyjrzę się bliżej temu zjawisku, zbadam, jak farmy linków wpływają na SEO. Przedstawię też sposoby, jakie specjaliści do spraw pozycjonowania w 1stplace.pl stosują, by pozbyć się szkodliwych linków. 

Farma linków – co to? Definicja

Farma linków (link farm) to grupa niskiej jakości stron internetowych, które są ze sobą powiązane linkami zwrotnymi (backlinkami). Ich działanie opiera się na wzajemnej wymianie linków. Zadaniem stron wchodzących w skład farmy linków jest wzajemne linkowanie do siebie w celu gromadzenia backlinków. W założeniu działanie takie ma pomóc w pozycjonowaniu strony i uzyskiwaniu przez nią wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. W praktyce jednak taki proces wymiany linków może przynieść odwrotny skutek i zaszkodzić pozycjonowanej stronie. Google uznaje bowiem link farming za spam i działanie niezgodne z zasadami Google, przez co jest zaliczane do Black Hat SEO. W konsekwencji na pozycjonowaną w taki sposób stronę może zostać nałożona kara ręczna od Google, która spowoduje bardzo duży spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Należy jednak dodać, że kiedyś farmy linków działały, to znaczy pomagały w pozycjonowaniu. Obecnie jednak roboty Google biorą pod uwagę nie tylko liczbę linków zwrotnych, ale także ich jakość.

 

Cele twórców farm linków

Głównym zamiarem twórców farm linków jest manipulacja algorytmami wyszukiwarek i uzyskanie lepszych pozycji stron internetowych. Takie działania mają zwiększyć ruch na stronie i doprowadzić do uzyskania wyższych przychodów. Wiele osób korzystających z farm linków liczy również na szybki wzrost popularności swoich stron, większe zainteresowanie inwestorów, klientów.

Farmy linkow
Farmy linków

Charakterystyka farm linków

Schematy linkowania

Po latach pracy w agencje SEO wiem, że farma linków może stosować różne schematy linkowania, takie jak wzajemne linkowanie stron, linkowanie jednokierunkowe, czy tworzenie piramid linków. W przypadku wzajemnego linkowania, strony A i B umieszczają linki do siebie nawzajem, podczas gdy w linkowaniu jednokierunkowym strona A linkuje do strony B, ale strona B nie linkuje do strony A. Piramidy linków to hierarchiczne struktury, w których strony na wyższym poziomie linkują do stron na niższym poziomie, tworząc złożone sieci powiązań.

Rodzaje farm linków

Farmy linków można podzielić na kilka rodzajów ze względu na sposób ich organizacji i stosowane techniki. Są to między innymi:

a) Farmy linków oparte na treści – grupa stron internetowych o różnej tematyce, które wzajemnie się linkują, często z użyciem ukrytych linków lub słów kluczowych.
b) Farmy linków oparte na katalogachstrony internetowe, które oferują usługi dodawania linków do swojego katalogu w zamian za link zwrotny lub opłatę.
c) Farmy linków oparte na widgetach – narzędzia i wtyczki, które automatycznie dodają linki do innych stron, zwykle w zamian za korzystanie z danego narzędzia.

Techniki stosowane przez twórców farm linków

Twórcy farm linków używają różnych technik, aby ukryć swoje działania przed wyszukiwarkami. Należą do nich:

a) Ukrywanie linków – stosowanie niewidocznych dla użytkowników linków, na przykład poprzez umieszczenie ich w tle o tym samym kolorze lub za pomocą atrybutów CSS.
b) Stosowanie linków w obrazkach – umieszczanie linków w atrybutach „alt” lub „title” obrazków, co utrudnia ich wykrycie przez użytkowników, ale nadal wpływa na wartość SEO.
c) Automatyczne generowanie treści – stosowanie specjalnych narzędzi do generowania treści, które zawierają dużą liczbę słów kluczowych i linków, ale niekoniecznie są wartościowe dla użytkowników.
d) Tworzenie „drzwi” (ang. doorway pages) – strony internetowe zaprojektowane wyłącznie w celu przekierowania użytkowników na inne strony, często zawierające dużą liczbę linków.

Wpływ farm linków na SEO

Wpływ na wyniki wyszukiwania

Farmy linków mają na celu manipulowanie wynikami wyszukiwania przez zwiększanie wartości PageRank i innych czynników rankingowych. W praktyce może to oznaczać, że strony o niskiej wartości, ale z dużą liczbą linków z farm, zajmą wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania niż strony o wysokiej wartości merytorycznej.

Negatywne skutki dla SEO

Korzystanie z farm linków może prowadzić do negatywnych konsekwencji dla SEO. Wyszukiwarki takie jak Google stosują różne algorytmy, takie jak Penguin, które są specjalnie zaprojektowane do wykrywania i karania stron dopuszczających się manipulacji linkami. Strony, które zostaną wykryte jako korzystające z farm linków, wyświetlane są na niższych pozycjach w rankingu. W skrajnych przypadkach mogą zostać usunięte z indeksu wyszukiwarki.

Przykłady farm linków wpływających na SEO

Istnieje wiele przypadków, w których strony internetowe doświadczyły negatywnych konsekwencji związanych z korzystaniem z farm linków. W 2012 roku, Google zaktualizował algorytm Penguin, co doprowadziło do obniżenia pozycji wielu stron, które wcześniej korzystały z farm linków w celu manipulacji wynikami wyszukiwania.

Jak rozpoznać farmę linków?

Analiza profilu linków

Jednym ze sposobów na rozpoznanie farmy linków jest analiza profilu linków strony internetowej. Można to zrobić za pomocą specjalistycznych narzędzi, takich jak Ahrefs, Moz czy Majestic SEO. Jeśli zauważysz, że na stronę prowadzi duża liczba niskiej jakości linków, pochodzących z podejrzanych źródeł, może to oznaczać, że są to odnośniki z farmy linków.

Zwracanie uwagi na jakość treści

Farmy linków często charakteryzują się niską jakością treści. Strony zawierające dużą liczbę artykułów o niskiej wartości merytorycznej, z wieloma słowami kluczowymi i linkami, powinny wzbudzić czujność.

Ocena jakości witryny i jej reputacji

Weryfikacja reputacji witryny i jej jakości może pomóc w identyfikacji farm linków. Można to zrobić, sprawdzając, czy strona ma odpowiednie certyfikaty SSL, czy adres URL wygląda podejrzanie, czy strona ma wysoką ocenę w narzędziach takich jak Trustpilot czy Google Safe Browsing.

Sposoby walki z farmami linków

Specjaliści SEO w 1stplace.pl niejednokrotnie pozycjonowali strony, na które kierowały szkodliwe linki. Jakie metody zastosowali, by poradzić sobie z takimi odnośnikami?

Tworzenie wartościowego contentu

Jak twierdzą technicy z 1stplace.pl, najlepszą obroną przeciwko farmom linków jest tworzenie wysokiej jakości treści, które przyciągną naturalne linki. Dobra treść będzie angażować czytelników i zwiększać szanse na pozyskanie linków z innych stron, co z kolei pozytywnie wpłynie na proces pozycjonowania.

Utrzymywanie naturalnego profilu linków

Warto dbać o to, aby profil linków był jak najbardziej naturalny. Najlepiej skoncentrować się na budowaniu relacji z właścicielami innych witryn i uzyskiwaniu wartościowych linków zwrotnych. Dobrym sposobem jest także publikacja artykułów sponsorowanych i gościnnych na wartościowych portalach.

Zgłaszanie farm linków do wyszukiwarek

Po zauważeniu farmy linków, warto zgłosić ją do wyszukiwarek, takich jak Google czy Bing. Można to zrobić za pomocą odpowiednich formularzy zgłoszeniowych. Formularze umożliwiają opisanie problemu i dostarczenie dowodów na manipulację linkami. 

Korzystanie z narzędzi do analizy i ochrony SEO

Istnieje wiele narzędzi SEO, które pomagają w monitorowaniu profilu linków strony, w analizie jakości linków zwrotnych i wykrywaniu potencjalnych farm linków. Korzystanie z takich narzędzi, jak Ahrefs, Moz, SEMrush czy Majestic SEO pozwala na bieżące śledzenie linków do strony i szybkie reagowanie na niepożądane działania.

Farmy linków są szkodliwym zjawiskiem, które może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Stosowanie takich technik jest sprzeczne z wytycznymi dla webmasterów i może prowadzić do kar ze strony wyszukiwarek. Aby skutecznie walczyć z farmami linków, warto skoncentrować się na tworzeniu wartościowego contentu, budowaniu naturalnego profilu linków, monitorowaniu linków przychodzących oraz zgłaszaniu podejrzanych przypadków do wyszukiwarek.

 

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza