Specjalista SEO

Spis treści

Specjalista seo – jak zacząć karierę w SEO? Ile zarania junior, a ile ekspert?

W dobie internetu, w której widoczność w wyszukiwarce Google ma wpływ na rozwój biznesu, zainteresowanie pozycjonowaniem jest coraz większe. Wiele firm – o różnej wielkości i profilu działania, szuka wsparcia z zakresu pozycjonowania strony www lub sklepu e-commerce. Specjaliści ds. SEO są więc cennymi fachowcami. Wiele osób chce rozpocząć pracę w branży SEO, seowcy, którzy mają już pewne doświadczenie, rozwijają swoje umiejętności i wspinają się po szczeblach kariery. Ale od początku. Kim dokładnie jest specjalista SEO, jakie ma obowiązki i co trzeba zrobić, by zacząć pracę na takim stanowisku? 

Kim tak naprawdę jest specjalista SEO?

Zacznę od omówienia, kim tak naprawdę jest specjalista SEO (Search Engine Optimization). To osoba, która znakomicie zna wszystkie zagadnienia dotyczące poprawnej optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych. W Polsce seowcy skupiają się głównie na wyszukiwarce Google, z której korzysta ponad 97% internautów.

Aktualnie każda agencja seo ma w zespole przynajmniej jednego fachowca od działań on-site i off-site. Co więcej, tacy specjaliści wciąż są poszukiwani i doceniani na rynku.  

Czym zajmuje się specjalista SEO?

Dobry specjalista SEO musi mieć rozległą wiedzę, umożliwiającą wykonanie takich prac, jak: 

  • przeprowadzenie kompleksowego audytu SEO
  • linkowanie wewnętrzne
  • pozyskiwanie linków zewnętrznych
  • dobór słów kluczowych
  • optymalizacja treści (choć coraz częściej zajmują się tym copywriterzy)
  • optymalizacja techniczna
  • analiza konkurencji
  • poprawna analiza ruchu na stronie internetowej
  • analiza linków przychodzących oraz wychodzących
  • optymalizacja parametrów wpływających na wydajność oraz szybkość działania strony
  • optymalizacja pod kątem standardów UX/UI.

Jak zostać specjalistą SEO? 

Specjalistą SEO może zostać praktycznie każdy, wystarczy zaangażowanie oraz chęć do nauki nowych rzeczy –  tak, jak w każdej innej branży. Warto zacząć od dostępnych w internecie materiałów i kursów, rozpocząć staż w agencji SEO, śledzić trendy i zmiany w algorytmach Google.

Ile trwa nauka SEO?

Czas potrzebny na naukę uzależniony jest wiedzy i zaangażowania konkretnej osoby. Podstawy SEO, na przykład sposób działania algorytmów czy najważniejsze elementy optymalizacji, można opanować w ciągu kilku tygodni. Zdobycie zaawansowanej wiedzy i umiejętności w zakresie strategii linkowania, analizy danych i optymalizacji technicznej może zająć miesiące, a nawet lata. SEO jest dynamiczną dziedziną, wymaga ciągłego poszerzania wiedzy. 

Jakie studia SEO?

Studia skoncentrowane na SEO i pozycjonowaniu są rzadkością. Wiele uczelni oferuje jednak kierunki związane z marketingiem cyfrowym. Program takich studiów obejmuje moduły poświęcone SEO i pozycjonowaniu. Dobrym wyborem mogą być kierunki związane z takimi specjalnościami, jak: 

  • Marketing cyfrowy – Program obejmuje zazwyczaj szeroki zakres tematów w tym marketing, strategie SEO, content, analizę danych.
  • Informatyka z elementami web developmentu – Studia na tych kierunkach mogą obejmować naukę kodowania, projektowania stron internetowych oraz optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, co jest również przydatne w SEO.
  • Komunikacja i media cyfrowe – Spodziewać się można zajęć dotyczących zarządzania treścią i optymalizacji mediów cyfrowych, w tym SEO.


Wybierając uczelnię i kierunek, warto przestudiować program nauczania, sprawdzić jakie zajęcia obejmuje, kto znajduje się w gronie prowadzących. 

Kurs SEO

Skorzystać także możesz z wielu kursów z zakresu SEO i pozycjonowania. Znajdziesz je na platformach edukacyjnych, stronach agencji e-marketingowych. Oto kilka opcji, z których możesz skorzystać. 

Kursy SEO online

  • Udemy, Coursera, LinkedIn Learning –  takie platformy oferują kursy dla osób na różnym poziomie, mających podstawową, jak i zaawansowaną wiedzę. Kursy prowadzone są przez doświadczonych specjalistów SEO i często zawierają materiały wideo, quizy oraz praktyczne ćwiczenia.
  • Google Digital Garage – Google oferuje bezpłatne kursy dotyczące podstaw SEO, jak i innych obszarów marketingu cyfrowego. Jest to dobra opcja dla początkujących.
  • SEMrush Academy – Platforma oferuje bezpłatne kursy SEO, które obejmują korzystanie z narzędzi oraz ogólne strategie SEO.
  • Certyfikaty i specjalizacje – Niektóre platformy oferują możliwość zdobycia certyfikatów, które mogą być wartościowym dodatkiem do CV. Jedną z takich platform jest HubSpot Academy – skorzystać możesz z kursów o różnej tematyce, od SEO i pozycjonowania po content i marketing.


Wybierając kurs, zwrócić uwagę na aktualność materiałów i opinie dotyczące prowadzących. Dobrą opcją są też kursy zawierające ćwiczenia pozwalające na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.

Czy warto uczyć się SEO?

Jeśli interesujesz się marketingiem cyfrowym, poszerzanie umiejętności z zakresu SEO (Search Engine Optimization) i pozycjonowania jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Taka inwestycja otwiera drzwi do kariery w różnych branżach – seowcy znajdują zatrudnienie nie tylko w agencjach marketingowych, ale także w firmach o różnym profilu, które mają własny dział marketingu.

Co musi umieć junior SEO?

Junior SEO powinien mieć podstawową wiedzę na temat funkcjonowania wyszukiwarek internetowych i czynników wpływających na ranking Google. Oto kilka kluczowych umiejętności:

  • Zrozumienie podstaw pozycjonowania, w tym optymalizacji witryny (on-page SEO) i działań poza stroną (off-page SEO).
  • Umiejętność pracy z narzędziami analitycznymi, takimi jak Google Analytics i Google Search Console.
  • Umiejętność analizy i doboru słów kluczowych.
  • Podstawowa znajomość HTML i CSS.

Ile zarabia junior SEO?

Początkowe wynagrodzenie dla juniora SEO może różnić się w zależności od kraju, firmy i doświadczenia. W Polsce junior SEO zarabia od około 4000 do 5000 zł brutto miesięcznie. Warto jednak pamiętać, że w miarę zdobywania doświadczenia i rozwijania umiejętności, możliwe jest osiągnięcie znacznie wyższych zarobków.

Specjalista ds. SEO – umiejętności

Specjalista SEO powinien mieć bardziej zaawansowane umiejętności w porównaniu do juniora, w tym:

  • Tworzenie zaawansowanych strategii link buildingu i optymalizacji treści.
  • Zdolność do analizy dużych zbiorów danych i wykorzystania ich w przygotowywaniu strategii SEO.
  • Wiedza na temat algorytmów wyszukiwarek, umiejętność dostosowania strategii do zmian algorytmów i dynamicznych potrzeb odbiorców.
  • Umiejętność pracy z narzędziami SEO, takimi jak SEMrush, Ahrefs czy Moz.
  • Znajomość zagadnień z zakresu optymalizacji technicznej strony, w tym szybkości ładowania, responsywności i innych aspektów wpływających na UX (User Experience).
  • Znajomość HTML, PHP, CSS, JavaScript oraz baz danych.

Dobry specjalista SEO musi także znać najważniejsze zagadnienia marketingu internetowego, na bieżąco weryfikować widoczność strony, przekazywać konkretne zalecenia optymalizacyjne.

Cechy dobrego specjalisty SEO

Jakie cechy powinien mieć specjalista SEO?

  • przewidywanie
  • cierpliwość
  • opanowanie
  • systematyczność
  • regularność
  • umiejętność analitycznego myślenia. 

Specjalista SEO: zarobki

Zarobki specjalisty SEO różnią się w zależności od takich czynników, jak doświadczenie, umiejętności, lokalizacja oraz rodzaj zatrudnienia (etat, freelancing, własna firma).

W Polsce średnie wynagrodzenie specjalisty SEO z umiarkowanym doświadczeniem wynosi od około 5200 do 10000 zł brutto miesięcznie. Bardziej doświadczeni specjaliści mogą zarabiać powyżej 10000 zł brutto miesięcznie, szczególnie jeśli zajmują stanowiska kierownicze lub pracują w dużych miastach jak Warszawa, Kraków czy Wrocław.

Specjalista SEO/SEM

Specjalista SEO/SEM zajmuje się optymalizacją stron www i sklepów e-commerce pod kątem wyszukiwarek, jak i marketingiem w wyszukiwarkach.

  • SEO (Search Engine Optimization): Specjalista SEO koncentruje się na optymalizacji strony internetowej. Dąży do tego, by witryna uzyskała jak wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Standardowe działania obejmują analizę słów kluczowych, optymalizację treści, optymalizację techniczną strony.
  • SEM (Search Engine Marketing): Specjalista SEM zajmuje się płatnymi kampaniami reklamowymi, np. Google Ads. Celem działań jest generowanie ruchu i konwersji poprzez efektywne zarządzanie kampaniami PPC (pay-per-click), optymalizację stawek, wybór słów kluczowych oraz tworzenie angażujących reklam.

Specjaliści SEO/SEM muszą wykazać się wieloma umiejętnościami, zaczynając od analityki, po wiedzę z zakresu SEO, marketingu czy contentu.

Fachowcy z dobrze rozwiniętymi umiejętnościami w zakresie obu dziedzin (SEO i SEM) są doceniani na rynku pracy, zapewniają oni kompleksową obsługę, dzięki której firmy zwiększą swoją widoczność w sieci.

Specjalista seo jak wybrać?

Podczas wyboru specjalisty SEO (lub agencji SEO), warto dokładnie prześwietlić najdrobniejszy szczegół. Zacznijmy od rozmowy, chociażby telefonicznej, i sprawdźmy, jak będzie przebiegać.

Dobry specjalista SEO, mający odpowiednie kompetencje, bez problemu odpowie na pytania związane z pozycjonowaniem oraz optymalizacją witryny. Powie, jaki może być miesięczny koszt pozycjonowania, jakie słowa kluczowe mogą być dobrym rozwiązaniem, a jakie są odradzane. Wstępnie też oceni witrynę pod kątem seo, określi, wskaże najistotniejsze prace. Być może zaprezentuje przykładowy raport działań. Nie będzie „bajerował” osiągnięciem pozycji w przeciągu 2 tygodni lub miesiąca. Powie nam od razu, że pozycjonowanie strony internetowej lub sklepu e-commerce to długotrwały proces, który obejmuje takie działania, jak:

  • analiza pozycjonowanej strony
  • przygotowanie audytu strony
  • przejrzenie oraz przygotowanie audytu linków przychodzących oraz wychodzących
  • wdrożenie niezbędnych zmian na stronie
  • instalacja „obowiązkowych” narzędzi Google na stronie
  • systematyczne i dobre jakościowo linkowanie witryny.

Profesjonalista będzie chciał jak najwięcej dowiedzieć się o Twojej firmie. Zanim zajmie się pozycjonowaniem witryny, z pewnością zada kilka pytań, pozna Twoje oczekiwania. Jakich pytań możesz się spodziewać?

  • Jak do tej pory przebiegał proces optymalizacji strony?
  • Czy korzystałeś z usług agencji SEO?
  • Czy działasz w mediach społecznościowych?
  • Jakie kwestie są dla Ciebie, jako właściciela firmy, najważniejsze?
  • Jak oceniasz działania konkurencji? Kto jest Twoją największą konkurencją?

Dobry specjalista SEO – co jeszcze jest ważne?

W pracy specjalisty SEO ważne jest doświadczenie – to, jak długo działa w branży marketingu internetowego. Istotne jest także, jakimi sukcesami z zakresu pozycjonowania może się pochwalić. Czy ma udokumentowane osiągnięcia z zakresu optymalizacji konwersji, zwiększenia widoczności konkurencyjnych fraz? Jak wysokie pozycje na dane frazy udało mu się uzyskać?

Przed podpisaniem umowy dobrze zweryfikować wszystkie te kwestie.

Gdzie znaleźć specjalistę SEO?

Gdzie znaleźć specjalistę seo?

  • Jednym z rozwiązań są media społecznościowe. W szczególności sprawdzi się LinkedIn. Opublikuj krótki wpis na temat swoich oczekiwań, branży, w której działasz i poczekaj na odzew ze strony zainteresowanych osób.
  • Kolejną z możliwości są grupy na Facebooku. Wpisy z ogłoszeniami o prace wzbudzają spore zainteresowanie.
  • Następna opcja to wykupienie publikacji ogłoszenia na popularnym portalu z ogłoszeniami o pracę.
  • Możesz też wpisać w wyszukiwarkę frazę specjalista seo, ekspert seo i zapoznać się ze stronami internetowymi kilku freelancerów. 

Profesjonalna agencja SEO czy ekspert SEO?

Czy wybrać agencję SEO, czy specjalistę freelancera? Wielu właścicieli stron internetowych i sklepów e-commerce ma wątpliwości w tym temacie. Zarówno wybór agencji, jak i współpraca ze specjalistą ds. SEO ma swoje zalety.

W przypadku współpracy z agencją, korzystasz z wiedzy specjalistów z różnych dziedzin, zarówno z zakresu seo, jak i content marketingu, marketingu szeptanego, link buildingu. W zespole agencji seo często znajdują się nie tylko specjaliści seo, ale także copywriterzy, webdeveloperzy, specjaliści SEM. To duży plus, ponieważ proces pozycjonowania stron wymaga wiedzy z wielu obszarów.

Profesjonalna agencja dysponować też będzie szerokim wachlarzem narzędzi przeznaczonych do analizy konkurencji, content marketingu, link buildingu, efektów wykonanych prac. W większości są to płatne narzędzia – wykupienie dostępu do kilku z nich może być sporym obciążeniem dla freelancera.

A jakie zalety ma współpraca ze specjalistą seo? Specjaliści SEO pracują z mniejszą liczbą klientów niż agencje SEO. Teoretycznie są bardziej dostępni, mogą poświęcić więcej czasu. Nie jest to jednak regułą, w praktyce może być różnie.

Co więc wybrać? Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Dla części osób lepszym rozwiązaniem będzie agencja seo, dla innych usługa specjalisty seo.

Sądzisz, że współpraca z agencją SEO będzie w Twoim przypadku lepszym rozwiązaniem? Skontaktuj się z nami!

 

Ocena strony: 5/5 - (12 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza