Copywriting i sztuczna inteligencja (AI) to temat, który od około roku dominuje w marketingu cyfrowym. W końcu treści są ważnym czynnikiem rankingowym, za ich pomocą komunikujesz się z odbiorcami, opowiadasz swoją historię, przedstawiasz ofertę. AI natomiast jest nowością, wywołuje wiele emocji, ale także obaw, że zastąpi czynnik ludzki ‒ i to nie tylko copywriterów, ale też grafików czy programistów.
Zarówno współpraca z dobrym copywriterem, jak i wykorzystanie AI ma swoje zalety, ale jeśli chodzi o tworzenie treści dla Twojej firmy, prawdziwi copywriterzy mają przewagę. Dlaczego potrzebujesz treści przygotowanych przez człowieka?
Rozumienie copywritingu i AI
Copywriting to sztuka tworzenia przekonujących tekstów marketingowych. Tekstów, które skłaniają czytelników do podjęcia określonego działania. Sztuczna inteligencja to technologia, która pozwala maszynom na naśladowanie ludzkich zachowań i procesów myślowych.
Jaka jest różnica? Copywriterzy to ludzie. Rozumieją emocje, kulturę, mają empatię, wchodzą w interakcję z czytelnikiem. AI natomiast, korzysta z algorytmów i modeli uczenia maszynowego, aby generować treści na podstawie danych, które otrzymuje.
Zalety korzystania z usług copywritera
Copywriter to nie tylko pisarz, to strateg, który rozumie, jak skutecznie komunikować się z odbiorcami. To osoba, która potrafi dostosować ton i sposób wypowiedzi do stylu komunikacji konkretnej marki, rozumiejąca kontekst wypowiedzi. AI nie ma takich umiejętności.
Dlaczego copywriting jest lepszym wyborem dla Twojej firmy?
W dobie cyfryzacji, personalizacja i humanizacja marki stają się coraz ważniejsze. Klienci pragną autentyczności i indywidualnego podejścia, czyli czegoś, czego AI nie jest w stanie im dostarczyć. Dobry copywriter ‒ tak. Dlaczego jeszcze copywriter jest lepszym wyborem?
- Umiejętność dostosowania tonu i stylu do konkretnej marki: Każda marka ma (a przynajmniej powinna mieć), unikalny styl komunikacji, który pomaga jej wyróżnić się na tle konkurencji. Dobry copywriter tworzy treści zgodne ze stylem komunikacji marki, oddające jej charakter.
- Zrozumienie klienta i jego potrzeb: Copywriterzy poświęcają czas na rozmowy z klientami, co sprawia, że lepiej rozumieją ich potrzeby i preferencje.
- Kreatywność i oryginalność tekstu: W przeciwieństwie do AI, copywriterzy (a przynajmniej ci, którzy są dobrzy w tym, co robią), potrafią wychodzić poza schematy i przygotować oryginalne, kreatywne treści. Treści, które przyciągają uwagę i zapadają w pamięć. Dzięki temu Twoja marka może wyróżnić się na tle konkurencji i zwiększyć swoją rozpoznawalność.
- Zrozumienie kontekstu i emocji: Copywriterzy nie tylko piszą treści, ale również zrozumieją, jakie emocje mogą one wywołać u odbiorców.
- Znajomość kontekstu i zdolność do adaptacji: Maszyny i algorytmy AI są ograniczone do określonych schematów i reguł, podczas gdy copywriterzy są w stanie dostosować swój styl i ton, aby lepiej pasował do różnych sytuacji i kontekstów.
- Etyczne podejście do tworzenia treści: Copywriterzy są zobowiązani do przestrzegania etycznych zasad w tworzeniu treści, co nie zawsze jest możliwe w przypadku AI, które nie rozumie kontekstu społecznego i kulturowego.
- Śledzenie trendów: Świat marketingu jest pełen zmian i niespodzianek. Copywriterzy są w stanie szybko dostosować się do trendów, zmian w branży i potrzeb klientów. Przekłada się to na tworzenie aktualnych i skutecznych treści.
- Wysokiej jakości treści, stworzone przez profesjonalnego copywritera pomagają budować zaufanie i relacje z klientami, co przekłada się na długotrwałe korzyści.
Znaczenie SEO w copywritingu
Rola copywritera nie kończy się na tworzeniu angażujących i przekonujących treści. W dobie internetu copywriterzy muszą posiadać wiedzę z zakresu pozycjonowania stron www i sklepów e-commerce.
Pozycjonowanie ma na celu uzyskanie jak najlepszej widoczności witryny na ważne dla Twojego biznesu frazy. Miejsce w TOP10 organicznych wyników wyszukiwania to podstawa dla każdej firmy, która chce zwiększyć swoją rozpoznawalność i zwiększyć zyski.
Dobry copywriter potrafi tworzyć treści, które są nie tylko atrakcyjne i wartościowe dla czytelników, ale także zoptymalizowane pod kątem fraz kluczowych. Co więcej, jest w stanie na bieżąco dostosowywać swoje strategie i techniki do najnowszych zmian w algorytmach wyszukiwarek.
Pamiętaj, że choć AI potrafi generować treści zgodne z SEO, nie zawsze jest w stanie zrozumieć i dostosować się do szybko zmieniających się trendów w SEO.
Wybór odpowiedniego copywritera
Zatrudnienie copywritera lub współpraca z agencją e-marketingową, która gwarantuje obsługę copywritera, to inwestycja, która może przynieść Twojej firmie znaczne korzyści.
Ważne jednak, aby był to dobry copywriter osoba, która zrozumie Twoje potrzeby i specyfikę Twojego biznesu. Oto kilka kwestii, które warto wziąć pod uwagę:
- Doświadczenie w branży: Czy copywriter ma doświadczenie w Twojej branży? Zrozumienie specyficznych terminów i trendów pomoże mu w tworzeniu bardziej przekonujących i autentycznych treści.
- Zrozumienie SEO: Jak wspomnieliśmy wcześniej, umiejętność optymalizacji treści pod kątem SEO w dzisiejszym, cyfrowym świecie jest niezbędna. Upewnij się, że potencjalny copywriter posiada tę umiejętność.
- Portfolio i referencje: Przejrzyj portfolio potencjalnego copywritera i poproś o referencje od poprzednich klientów.
- Komunikacja i terminowość: Dobry copywriter powinien być komunikatywny i terminowy. Sprawdź, czy przestrzega ustalonych terminów.
Pamiętaj, że zatrudnienie copywritera to inwestycja w Twoją firmę, więc poświęć trochę czasu na znalezienie osoby, która najlepiej spełni Twoje potrzeby i oczekiwania.
Ograniczenia AI
Mimo że AI jest coraz bardziej zaawansowane, ma wiele ograniczeń. Są to przede wszystkim:
- Trudności z interpretacją subtelności językowych i zrozumieniem emocji, a to jest co kluczowe dla efektywnego copywritingu.
- AI może również mieć problemy z twórczością i unikalnością, ponieważ generuje treści na podstawie danych, które otrzymało, a nie na podstawie nowych i oryginalnych pomysłów. Nie możemy tutaj mówić o przywództwie myślowym, kreatywnych rozwiązaniach.
- Narzędzie nie zrozumie historii Twojej firmy, Twoich wartości, motywacji.
- Nadal do końca nie wiadomo, jak Google zapatruje się na treści generowane przez AI.
- W przypadku AI należy też pamiętać o kwestiach prawnych, na przykład o tym, kto jest właścicielem wygenerowanych tekstów.
Treści AI – zalety
AI nie jest pozbawione zalet. Sztuczna inteligencja ma zalety, które są nieosiągalne dla człowieka. Działa bardzo szybko, w przeciągu kilku sekund gromadzi i przetwarza całą masę informacji.
AI jest przydatne, może dostarczyć inspiracji, być wsparciem przy tworzeniu mniej istotnych tekstów. Jednak w przypadku, gdy chodzi o treści wysokiej jakości, skierowane do konkretnej grupy docelowej lub treści mające na celu budowanie długotrwałych relacji z klientami, dobry copywriter będzie niezastąpiony.
Podsumowanie
Chociaż AI ma swoje miejsce w dziedzinie generowania treści, prawdziwi copywriterzy nadal mają przewagę. Ich zdolność do rozumienia i wyrażania ludzkich emocji, tworzenia oryginalnych i kreatywnych treści oraz dostosowywania tonu i stylu do konkretnej marki sprawia, że są bardzo istotni w działaniach z zakresu contentu.