W świecie SEO przewija się wiele pojęć. Jednym z nich jest link juice, czyli sok linków. I chociaż wspomniane określenie może brzmieć jak tajemniczy eliksir, w rzeczywistości odnosi się do siły i mocy, jaką linki przekazują stronie docelowej. Tak jak wyciśnięty z owoców sok, link juice jest cennym zasobem, który może odżywić i wzmocnić Twoją stronę internetową, zwiększyć ruch organiczny i widoczność w sieci.
Link juice – co to?
Link juice (moc SEO, link equity), to stosowane w SEO pojęcie oznaczające wartość, która poprzez linkowanie, przekazywana jest z jednej strony www na drugą. Moc SEO dotyczy wyłącznie linków dofollow.
Moc przekazywana jest zarówno poprzez linkowanie zewnętrzne (external link), jak i wewnętrzne. Sok może być przenoszony z jednej strony na drugą, jak i na różne podstrony w obrębie jednej witryny.
Link juice – co wpływa na moc odnośników?
Każdy link dofollow przekazuje moc SEO, jednak, jak już wspomnieliśmy powyżej, jej wartość nie jest taka sama.
Wartość odnośnika uzależniona jest od różnych czynników, są np.
- Autorytet domeny linkującej (domain authority) – link pochodzący z zaufanej, mającej autorytet witryny ma większą wartość.
- Profil linków – na wartość mocy wpływa także jakość profilu linkowego witryny, z której pozyskujemy odnośniki.
Moc seo – na co zwrócić uwagę?
Anchor text
Bardzo często w treści umieszczane są anchory, w tym przypadku należy pamiętać o następujących kwestiach:
- naturalne rozmieszczenie w treści: anchory nie mogą zaburzać lektury,
- optymalna liczba: odnośników nie może być za dużo,
- kontekst: anchory powinny pasować do kontekstu treści, brak dopasowania sprawia, że link juice ma mniejszą moc.
Lokalizacja linków
Na wartość soku wpływa także lokalizacja linków. Odnośniki umieszczone w treści mają większą moc niż te, które znajdują się w stopce.
Atrybuty
Atrybuty takie jak rel=”nofollow”, rel=”UGC” (User Generated Content), rel=”sponsored”, rel=”dofollow informują, czy dany link przekazuje link juice, czy nie oraz, jakim sposobem został pozyskany. Wyróżniamy następujące atrybuty:
- rel=”nofollow”: atrybut stosowany w sytuacji, w której link juice nie jest przekazywany, nie wpływa na ranking strony docelowej.
- rel=”UGC”: atrybut zalecany w przypadku linków pochodzących z treści generowanych przez użytkowników, np. z komentarzy czy postów na forach. Taki odnośnik sygnalizuje, że linki mogą nie być w pełni zaufane lub kontrolowane przez właściciela strony docelowej.
- rel=”sponsored”: jest to stosunkowo nowy atrybut, który oznacza linki pochodzące z treści sponsorowanych. Wprowadzenie tego atrybutu pomaga utrzymać przejrzystość i uczciwość linkowania.
Linki wychodzące
Linki pozyskane ze strony www, która zawiera:
- dużą liczbę linków wychodzących,
- niewielką liczbą wartościowych linków zewnętrznych,
nie będą miały dużej mocy. Im większa liczba linków wychodzących danej witryny, tym mniejszą wartość ma link juice. Warto więc dokładnie przeanalizować profil linków witryny, z której chcemy pozyskać link. Można to wykonać z pomocą specjalistycznych narzędzi, np. Ahrefsa.
Seo link juice
Link juice jest istotnym elementem w strategii pozycjonowania stron www i sklepów e-commerce. Aby lepiej zobrazować ideę soku linków, posłużymy się przykładem.
- Słabsza witryna, mniej widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania, dzięki pozyskaniu wartościowego linku, zyskuje szansę na wyższe miejsce w rankingu.
- Link ze strony mającej autorytet, dopasowany pod kątem tematycznym, zwiększa wiarygodność pozycjonowanej strony, sprawia, że w oczach Google staje się ona wartościowym źródłem informacji.
- Co więcej, linki umieszczone na popularnych stronach www i portalach stanowią dodatkowe źródło ruchu, mogą przełożyć się na liczbę kliknięć i wzrost konwersji.
Podsumowanie
Link juice, znany również jako link equity i sok linków, to wartość, którą link przekazuje z jednej strony www na drugą. Moc soku linków uzależniona jest od wielu czynników, w tym od autorytetu strony źródłowej, liczby linków wychodzących oraz ich jakości i relevancji. Efektywne zarządzanie sokiem linków, staranny dobór źródeł linkowania oraz odpowiednie stosowanie atrybutów, jest niezbędne w każdej strategii SEO, mającej na celu poprawę widoczności i pozycji strony w wynikach wyszukiwania.