newsletter

Spis treści

Newsletter – czym jest? Jak go przygotować?

Newsletter to jedno ze skuteczniejszych narzędzi w procesie zwiększania rozpoznawalności marki i budowania relacji z potencjalnymi klientami. Ciekawe newslettery kreują wizerunek eksperta, mogą przełożyć się na zwiększenie ruchu na stronie www, a także na konwersję. Jak więc przygotować skuteczny newsletter? W jaki sposób weryfikować, czy wysyłane wiadomości cieszą się zainteresowaniem odbiorców? Spieszymy z kolejną dawką wiedzy. 

Newsletter – co to?

Newslettery to wiadomości e-mail, które firmy i organizacje regularnie wysyłają do określonej grupy odbiorców. Głównym celem wysyłki newslettera jest stały kontakt z odbiorcami, zbudowanie z nimi trwałej relacji. Za pomocą tego typu e-maili, przekazanie są najnowsze informacje z życia firmy, na przykład, dotyczące nowości w ofercie, promocji, sukcesów itp.

Newsletter a zgoda użytkownika 

Użytkownik musi wyrazić zgodę na otrzymywanie korespondencji, zapisać się na listę subskrybentów i udostępnić nadawcy adres e-mail. Odbywa się na za pomocą formularza kontaktowego umieszczonego na stronie www danej firmy. Co istotne, odbiorca może w każdej chwili zrezygnować z otrzymywania wiadomości. 

Najważniejsze elementy newslettera 

Jakie są najważniejsze elementy skutecznego newslettera? 

Temat e-maila

Pierwszą rzeczą, którą widzi odbiorca newslettera, jest tytuł e-maila. Właśnie dlatego, ów element powinien być dopracowany w każdym szczególe. Temat musi intrygować, bawić, a przede wszystkim, zachęcać do lektury. Aby wiadomość bardziej przyciągała wzrok, możesz dodać emotki.   

Preview text

Preview text to treść, która wyświetla się obok lub pod tematem e-maila. Preview text powinien uzupełniać temat wiadomości, informować o zawartości newslettera i zachęcać odbiorcę do zapoznania się z korespondencją.  

Wstęp

Zacznij od krótkiego wprowadzenia, w którym przywitasz się z odbiorcami, wyjaśnisz tematykę newslettera, opowiesz o celu, w którym został wysłany i oczywiście, zachęcisz do dalszej lektury. 

newsletter wstęp
newsletter wstęp

Treść właściwa 

Kolejny element to treść właściwa, czyli informacje, które docelowo chcesz przekazać odbiorcom. Może to być prezentacja nowego produktu lub usługi czy wieści na temat ważnych w życiu firmy wydarzeń i zmian. 

Newsletter może także zawierać: 

  • kody rabatowe,
  • aktualności branżowe, w tym  treści premium dostępne wyłącznie dla subskrybentów,
  • warte lektury artykuły,
  • różnego rodzaju porady i inspiracje,
  • ciekawe raporty i rankingi,
  • recenzje,
  • porady.
Zasada Opis 
🎭 Baw, edukuj, zaskakuj Postaw na treści, które bawią, edukują, przedstawiają dany temat w nietuzinkowy sposób – wyróżni to Twój newsletter na tle innych i sprawi, że utrzymasz uwagę użytkowników
🔥 Bądź na bieżąco Bądź na bieżąco, treści, które jakiś czas temu cieszyły się powodzeniem, dziś mogą już nie interesować odbiorców. Śledź potrzeby subskrybentów, obserwuj trendy, nie pozwól, żeby w newsletterze zawiało nudą
✂️ Kondensuj treści Użytkownicy cenią swój czas i chcą od razu wiedzieć, co i jak. Nie rozpisuj się zbyt mocno, nie uciekaj od tematu, skup się na kluczowym przekazie. Pamiętaj o nagłówkach, wypunktowaniach, pogrubieniach. 
🎯 Personalizuj komunikację Personalizowane e-maile mogą znacząco zwiększyć zaangażowanie użytkowników. Imię odbiorcy, personalizowane promocje i propozycje uczynią komunikację bardziej wartościową

Linki

W newsletterze warto też zamieścić linki. Mogą to być linki kierujące na Twoją stronę www – na przykład do artykułów blogowych lub podstron produktowych, jak i prowadzące na strony trzecie, np. do Twoich publikacji gościnnych. 

CTA

Pamiętaj o CTA, czyli wezwaniu do działania. Zachęć czytelnika, by odwiedził Twoją stronę www, zapoznał się z ofertą, zdecydował się na zakup produktu, rezerwację wizyty czy zamówienie usługi.  CTA powinny zawierać jasny komunikat i być wyróżnione graficznie.  

newsletter-przyciski-cta

Content graficzny

Dodaj elementy graficzne – dzięki temu newsletter będzie miły dla oka. W Twoim elektronicznym liście powinno znaleźć się logo firmy, zdecydować się możesz także na infografikę, zdjęcie, wykres i inne elementy. Ciekawym rozwiązaniem będzie także tło, ramka czy wyróżnienie graficzne poszczególnych sekcji.   

 

newsletter szata graficzna
newsletter szata graficzna

 

Stopka

W newsletterze nie może zabraknąć stopki. W stopce zazwyczaj znajduje się adres firmy, numer telefonu, e-mail. W omawianej sekcji często znajdują się także odnośniki do profili w mediach społecznościowych oraz informacji na temat polityki prywatności lub RODO.  

newsletter stopka
newsletter stopka

Narzędzia do wysyłki newslettera 

Omówiliśmy już najważniejsze elementy newslettera, czas na kwestie techniczne. Pytanie numer jeden, za pomocą jakiej platformy przygotować newsletter?  

Popularne platformy umożliwiające wysyłkę newslettera to:

  • Mailchimp
  • Sendinblue
  • Constant Contact
  • GetResponse,
  • Sendinblue,
  • ActiveCampaign
  • MailerLite. 

Lista odbiorców

Musisz zbudować listę odbiorców, do których będziesz wysyłać newsletter. Im więcej użytkowników zainteresuje się przygotowanym przez Ciebie contentem, tym lepiej. Duży plus jest taki, że na newsletter zapisują się zwykle osoby zainteresowane daną tematyką, zakupem produktu czy nawiązaniem współpracy w danym zakresie. Dzięki temu, wraz z powiększającą się listą subskrybentów, wzrastają Twoje szanse na konwersję. 

Jak zachęcić użytkowników do zapisu?

  • Krok numer jeden to wartościowe treści, które zainteresują odbiorców i sprawią, że będą czekać na kolejną dawkę wiedzy.  
  • Krok numer dwa, to widoczne na stronie, łatwe w uzupełnieniu formularze kontaktowe. 
  • Ciekawym rozwiązaniem, stosowanym przez wiele marek, są lead magnety. Lead magnet to oferowanie użytkownikowi wartości, na przykład rabatu, e-booka, mini kursu w zamian za udostępnienie adresu e-mail.

Wysyłka newslettera 

  • Przemyśl, jak często subskrybenci powinni otrzymywać Twoje wiadomości, np. raz na tydzień, raz na miesiąc. Pamiętaj jednak, że priorytetem jest jakość nie liczba wiadomości. 
  • Sprawdź, kiedy odbiorcy najczęściej otwierają e-maile i dostosuj harmonogram.
  • Dobrym rozwiązaniem jest segmentacja listy mailingowej, dzięki temu poszczególne treści trafią do odpowiednich grup odbiorców. 

Analiza – podstawa skutecznego e-mail marketingu  

W e-marketingu bardzo ważna jest analiza, w przypadku newslettera nie ma wyjątków. Weryfikuj wszystkie dane, które uda Ci się pozyskać. Wiele narzędzi automatycznie generuje raporty.

Sama korzystam z narzędzia Mailchimp i za pomocą jednego kliknięcia mogę wygenerować raport dotyczący dowolnego newslettera. Uzyskuję takie dane, jak: 

  • open rate, czyli współczynnik otwarć
  • click rate, czyli współczynnik kliknięć 
  • bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń 
  • unsubscribe rate, czyli współczynnik rezygnacji z newslettera. 

Bardzo przydatną opcją jest także weryfikacja, jaki procent odbiorców kliknął w konkretny link, na przykład, które z przesłanych artykułów cieszyły się największym powodzeniem. 

Newsletter – o czym jeszcze pamiętać? 

O czym jeszcze pamiętać w przypadku newslettera? 

  • Powiedz użytkownikom, jakich wartości mogą spodziewać się po subskrypcji newslettera.
  • Daj odbiorcom wybór, opcję łatwej rezygnacji z otrzymywania wiadomości.
  • Poinformuj odbiorców, czy będą otrzymywać codzienne alerty, tygodniowe podsumowania czy może e-maila raz w miesiącu.
  • Postaw na jakość, przed wysyłką dokładnie sprawdź, czy wszystko działa poprawnie, a treść jest pozbawiona błędów. 

Podsumowanie 

Newsletter to wiadomości e-mail, które są regularnie wysyłane do określonej grupy odbiorców. W takiej korespondencji znajdują się różnego rodzaju newsy, informacje z życia firmy, dotyczące promocji czy nowych produktów. Newsletter może także zawierać artykuły, recenzje, rankingi, które umożliwią odbiorcom poszerzenie wiedzy z danej dziedziny. Taki rodzaj e-mail marketingu, o ile jest prowadzony w prawidłowy sposób, może przynieść firmie wiele korzyści, wspierać budowę wizerunku, przyczynić się do większej rozpoznawalności i pomnożenia konwersji.  

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Więcej z kategorii Wiedza