Zarówno niewielkie firmy, jak i prężnie działające przedsiębiorstwa, coraz większą uwagę przywiązują nie tylko do marketingu zewnętrznego, ale także do marketingu wewnętrznego. W centrum marketingu wewnętrznego znajdują się pracownicy firmy, ich wiedza na temat planowanych przedsięwzięć, świadomość dotycząca celów i wartości biznesu. Ważna jest tutaj także dobra komunikacja. Co jeszcze warto wiedzieć na temat rynku wewnętrznego? Zachęcamy do lektury!
Czym jest marketing wewnętrzny?
Działania z zakresu marketingu zewnętrznego mają na celu pozyskanie nowych klientów, uzyskanie ich lojalności, długotrwałą współpracę, a co za tym idzie, większe zyski. Marketing wewnętrzny koncentruje się na natomiast na rynku wewnętrznym, czyli na pracownikach, którzy nazywani są klientami wewnętrznymi firmy i na komunikacji wewnętrznej.
Pracownik powinien być usatysfakcjonowani z każdego aspektu pracy – mowa tutaj zarówno o zadaniach, za które odpowiada, jak również o sposobie zarządzania firmą, organizacji pracy czy codziennej komunikacji. Istotne jest, by personel dysponował wiedzą na temat produktów i usług, rozumiał cele i wartości firmy. Kolejna kwestia, na którą należy zwrócić uwagę to dobra koordynacja pomiędzy działami, unikanie konfliktów ‒ a jeśli jakieś pojawią się, ich sprawne rozwiązanie.
Ważne jest, aby działania z zakresu strategii marketingu wewnętrznego były dobrze przemyślane i spójne, dzięki temu każda z osób zrozumie markę, przypisze jej konkretne wartości i uwierzy w nią.
Dlaczego marketing wewnętrzny jest taki ważny?
Pracownicy zaangażowani w tworzenie i promocję marki czują się ważną częścią zespołu, podchodzą do powierzonych zadań z pasją i realizują je z zaangażowaniem. Dobra komunikacja wewnętrzna sprawia, że personel czuje się komfortowo w miejscu pracy i chętnie do niej przychodzi. Wszystko to przekłada się na zadowolenie klientów zewnętrznych, a co za tym idzie, na większe zyski.
Dobre relacje z pracownikami to również:
- mniejsza rotacja
- wsparcie ze strony pracowników
- wyższy poziom lojalności
- przewaga nad konkurencją
- wysoka jakość obsługi klienta
To nie koniec! Pracownik, który lubi firmę, w której pracuje i identyfikuje się z nią, staje się jej rzecznikiem, opowiada o niej znajomym i rodzinie a to zwiększa rozpoznawalność biznesu i jest bardzo pomocne przy budowie pozytywnego wizerunku.
Szwankujący marketing wewnętrzny, zła komunikacja, brak szkoleń rodzą frustrację. Pracownik, który nie do końca rozumie cele firmy, nie ma dostatecznej wiedzy na temat produktów i usług pracuje mniej wydajnie i nie potrafi przekonać do współpracy klientów zewnętrznych.
Marketing wewnętrzny ‒ na co zwrócić uwagę?
Jakie działania obejmuje strategia marketingu wewnętrznego? Już wyjaśniamy! Wśród typowych, stosowanych przez firmy i przedsiębiorstwa działań na rynku wewnętrznym wymienić możemy takie, jak:
- Edukacja pracowników ‒ każdy z pracowników powinien mieć wiedzę na temat oferowanych przez firmę usług i produktów, rozumieć, czym wyróżniają się na tle konkurencji. Jak najbardziej wskazane są prezentacje i szkolenia.
- Dostęp do informacji ‒ istotne też, by pracownicy zdawali sobie sprawę z celów, do których dąży firma i rozumieli, dlaczego podejmowane są konkretne działania. Komunikację wewnętrzną wspierać mogą newslettery, ankiety, e-maile, broszury czy plakaty.
- Wynagrodzenie i atmosfera ‒ jednym z istotniejszych, wpływających na zadowolenie na rynku wewnętrznym jest wynagrodzenie ‒ podwyżki, premie motywacyjne są jak najbardziej wskazane:) Pamiętajmy jednak, że liczą się także optymalne warunki pracy, przyjazne środowisko i miła atmosfera.
- Uwzględnianie sugestii pracowników ‒ dobrze, jeśli pracownicy czują, że ich zdanie ma znaczenie i jest ważne dla pracodawcy. W wielu firmach działają fora, na których personel może pisać o sugestiach, problemach i zaletach firmy, przesyłane są ankiety z prośbą o wyrażenie opinii.
- Jasne cele ‒ jasno sprecyzowane cele, które zna i rozumie każda z pracujących w firmie osób to podstawa.
- Możliwość rozwoju ‒ ważne również, aby każdy z pracowników miał możliwość poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności. Perspektywa zdobycia awansu również zadziała motywująco.
- Dobra komunikacja ‒ otwarty dialog, przyjmowanie krytyki, pochwały pracowników i zapewnienie ich, że stanowią ważną część firmy to kolejne istotne kwestie.
Marketing wewnętrzny ‒ strategia
Marketing wewnętrzny jest jedną z bardziej skomplikowanych form marketingu. Dobrze wiec wygospodarować czas, by ocenić mocne i nieco słabsze strony rynku wewnętrznego, jakości komunikacji i poziomu zadowolenia pracowników. Liczy się także solidny plan działań, który pozwoli nam opracować strategię.
- Ustalenie celów ‒ w pierwszej kolejności powinniśmy jasno sprecyzować cele. Cele mogą stanowić zwiększenie świadomości marki wśród pracowników, promocja konkretnych produktów, wyższa jakość obsługi klienta.
- Realizacja celów ‒ krok następny to opracowanie strategii, dzięki której zrealizujemy wyznaczone cele. W przypadku niewielkich zmian, wystarczające mogą okazać się spotkania z mniejszymi bądź większymi grupami pracowników, prezentacje i szkolenia. W przypadku nieco większych zmian, na przykład takich, jak wprowadzenie nowej linii produktów czy przeorganizowanie działów, konieczne będzie opracowanie poważniejszej strategii.
- Określenie sposobu komunikacji i kultury pracy ‒ dobrze określić sposób komunikacji z pracownikami ‒ najlepiej omówić tę kwestię z kierownictwem, działem zarządzania zasobami ludzkimi – HR czy z team liderami i zdecydować się na konkretne rozwiązanie.
- Poinformowanie pracowników o celach i strategii ‒ zanim zaczniemy działać, warto abyśmy poinformowali pracowników o naszych celach i sposobach, które pozwolą nam je osiągnąć. Każdy z pracowników powinien być dobrze poinformowany.
- Obserwacja i analiza ‒ wprowadzenie w życie planu to dopiero połowa sukcesu, ważna jest również nieustanna analiza, dzięki której będziemy w stanie określić czy plan działa i ocenić jego rezultaty. Dobrze sprawdzić czy popełniliśmy jakieś błędy, a jeśli tak, to wyciągnąć z tego naukę na przyszłość. Warto też, na przykład za pomocą ankiet, sprawdzić zadowolenie pracowników z wprowadzonych zmian.
Komunikacja wewnętrzna – podsumowanie
W odróżnieniu od marketingu zewnętrznego, marketing wewnętrzny skoncentrowany jest na pracownikach ‒ klientach wewnętrznych i rynku wewnętrznym. Zaangażowanie pracowników każdego szczebla w realizację celów wyznaczonych przez firmę, dobra komunikacja wewnętrzna i troska o zadowolenie każdego z pracowników przyniosą firmie wiele korzyści i poskutkują jej lepszą ogólną kondycją. Wśród innych korzyści, jakie niesie ze sobą marketing wewnętrzny znajdują się mniejsza rotacja pracowników, bezpłatna promocja szeptana, i bardzo ważna – lojalność ze strony personelu.