Long Tail – pozycjonowanie długiego ogona – czym jest?

Spis treści

Long Tail – pozycjonowanie długiego ogona – czym jest?

Long Tail to koncepcja, które wywodzi się z 2004 roku, kiedy to amerykański publicysta Chris Anderson na łamach magazynu Wired opublikował artykuł pod tytułem The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More (ang. Długi ogon. Ekonomia przyszłości – każdy konsument ma głos). Ma duże znaczenie w procesie pozycjonowania, gdzie obecnie w wielu przypadkach daje najszybsze rezultaty a jego efekty są długotrwałe.

Pozycjonowanie na długi ogon (long tail seo)

long-tail-seo-wykres

Kluczowe słowa z dużą ilością wyszukiwań to najczęściej również bardzo konkurencyjne frazy, przez które ciężko się przebić wśród liderów branży. W efekcie większość stron, które pozycjonują się na frazy typu ”meble” nie pozyskują praktycznie żadnego ruchu. Wiedza na temat tego, co wyszukują użytkownicy, pozwoli na zrozumienie potencjału, jaki posiada long tail i wykorzystanie go w promocji strony.

Long tail to strategia, która bazuje na niszowych słowach kluczowych. Z roku na rok zwiększa się grono użytkowników, którzy wyszukują bardziej dokładne (dłuższe ) frazy, które mają mniej wyszukiwań, ale z reguły są łatwiejsze do wypozycjonowania. Cechują się także o wiele większą konwersją niż w przypadku zapytania jednowyrazowego.

Przykład: dom jednorodzinny z garażem dwustanowiskowym.

To zapytanie z długiego ogona, które generuje miesięcznie między 10-100 wyszukiwań. Stosunkowo niska liczba, jednak jeśli skumulujemy więcej tego typu zapytań możemy otrzymać bardzo dużą liczbę wartościowego ruchu.

Należy pamiętać, że nie wszędzie długi ogon da się zrealizować. Najlepiej sprawdza się przy serwisach, które posiadają dużą ilość podstron. W sklepach unikalne produkty mogą być pozycjonowane na bardzo sprecyzowane frazy. Podobnie wygląda to w serwisach ogłoszeniowych.

Ścieżka zakupowa a long tail

customer-seo

W trakcie ścieżki zakupowej użytkownik przechodzi przez wiele etapów, zanim zdecyduje się na kupno poszukiwanego produktu. Dobry sklep powinien dążyć do tego, aby ”zdobyć” taką osobę w każdym momencie ścieżki zakupowej. Początkowo, niezdecydowana osoba zaczyna od poszukiwań frazy bardzo ogólnej (namiot), aby potem przejść do bardziej szczegółowych zapytań (namiot dwuosobowy z tropikiem).

Często w tym momencie korzysta z rankingów, porównuje oferty, doszukuje się większej ilości informacji. Dobrym pomysłem jest utworzenie bloga, gdzie swobodnie można publikować treści dostosowane pod frazę z długiego ogona (np. Ranking namiotów 2018) oraz odpowiadające potrzebom użytkownika. Jeśli taka osoba już znajdzie produkt, który odpowiada jego kryteriom — szuka najkorzystniejszej oferty.

Podsumowanie

Pozycjonowanie long tail niekoniecznie musi powodować wejścia na stronę czy konwersję, jednak sama w sobie jest strategią mającą wiele zalet. Długi ogon wymaga dobrej analizy danej branży. W ten sposób dowiemy się, na jakie słowa warto zoptymalizować stronę i stosunkowo niskim kosztem dotrzeć do odbiorcy, na którym zależy nam najbardziej.

Źródło:
Grafika: https://www.flickr.com/photos/edgeworks/2692536710

Ocena strony: 4.9/5 - (11 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?