Pozycjonowanie stron internetowych ma na celu wprowadzenie strony internetowej na najwyższe pozycje w rankingu wyszukiwarki internetowej. Żeby jednak tak się stało, należy dostosować stronę www do wytycznych dla webmasterów, które zostały stworzone przez Google, oraz do algorytmu wyszukiwarki. Poniżej przedstawiamy 50 najważniejszych czynników rankingowych wyszukiwarki Google.
Widoczność w wyszukiwarce Google jest bardzo ważna. Im wyższa pozycja w rankingu, tym większe zaufanie klientów i większa szansa na konwersję. Sklepy i strony internetowe, które dbają o widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, odnotowują największy, wartościowy ruch i największe zyski. Jeśli więc marzysz o tym, by klienci odwiedzali Twoją witrynę, a nie strony konkurencji, zacznij działać już dziś.
Od czego powinniśmy zacząć pozycjonowanie danej strony? Od audytu SEO. Audyt SEO to analiza strony pod kątem wszystkich, ważnych czynników rankingowych. Szczegółowa weryfikacja dostarczy nam informacji na temat kondycji witryny, błędów czy aktualnej pozycji w Google. Audyt umożliwia przygotowanie strategii pozycjonowania.
Proces pozycjonowania stron www obejmuje wiele działań, jest długotrwały, wymaga wiedzy i wykorzystania specjalistycznych narzędzi (Google Search Console, Afrefs, Senuto itp.). Wszystkie działania powinny być dobrze przemyślane i rozłożone w czasie. Musimy rozumieć, jak działa wyszukiwarka Google, jakie metody są dozwolone, a jakie nie.
Czym dokładnie są czynniki rankingowe? Czynniki rankingowe Google to zbiór elementów, które algorytm wyszukiwarki bierze pod uwagę, ustalając pozycję strony na daną frazę kluczową. Dziś skupimy się na 50 czynnikach, które odgrywają bardzo istotną rolę przy pozycjonowaniu stron.
Słowa kluczowe, działania z content marketingu profil linków wychodzących, treści strony to zaledwie ułamek długiej listy czynników, jakie pod uwagę biorą roboty wyszukiwarek. Ile jest takich czynników? O tym wie tylko Google, wiele osób twierdzi, że jest ich około 200. My skupimy się na 50.
W przypadku stron i sklepów internetowych istotna jest struktura witryny. Zawartość strony powinna być dobrze przemyślana, ważne, by elementy rozmieszczone były w przejrzysty sposób, a kategorie zostały logicznie pogrupowane. Przyjmuje się, że do każdej podstrony powinniśmy dotrzeć za pomocą maksymalnie trzech kliknięć.
Budując lub optymalizując stronę www, warto zadbać o takie kwestie, jak:
Wszystko to sprawi, że użytkownicy bez problemu będą poruszać się w obrębie naszej witryny, spędzą na niej więcej czasu, a to przyczyni się do wyższej pozycji w rankingu Google.
Na pozycje w wynikach wyszukiwania wpływa historia domeny. Kary od Google przyznawane w przypadku stosowania nieuczciwych praktyk SEO (Black hat SEO), skutkują spadkiem strony w wynikach wyszukiwania.
Stosowanie nieuczciwych praktyk i nie zmienienie strategii mimo próśb Google, może doprowadzić do wyłączenia strony z indeksowania. W takiej sytuacji będziemy zmuszeniu do budowy nowej witryny, a pozycjonowanie strony trzeba będzie zacząć od początku.
Przed zakupem domeny powinniśmy zapoznać się z jej historią. Należy zweryfikować, czy w historii nie pojawiają się czynniki, które mogłyby negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie, na przykład, czy domena nie jest zaspamowana.
O pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google decyduje również wiek domeny. Starsze strony, z dobrą historią, mają większy autorytet niż witryny, które dopiero powstały. Ponadto, strony, które pozycjonowane są już długi czas, zazwyczaj mają już zbudowany profil linków, znajdują się na nich wartościowe treści, a to skutkuje wyższą pozycją.
Przy pozycjonowaniu stron i sklepów internetowych liczy się autorytet. Autorytet domeny określić możemy jako miarę tego, w jakim stopniu Google uznaje naszą stronę za lidera w danym obszarze tematycznym. Na wysokość autorytetu wpływa jakość i ilość linków wychodzących, czyli linków zewnętrznych, a także jakość treści, sygnały społecznościowe, ogólna jakość optymalizacji SEO.
Autorytet domeny określany jest w skali od 1 do 100.
Czy słowa kluczowe w nazwie domeny to istotna pozycja w rankingu Google? Teoretycznie nie zostało to potwierdzone. W praktyce jednak, często zdarza się, że domeny, których nazwy zawierają słowa kluczowe, znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Jak wiadomo, domena może mieć różne rozszerzenia, między innymi:
Dopasowanie rozszerzenia domeny do obszaru działania i charakteru firmy, to kolejna, istotna kwestia, mająca wpływ na pozycjonowanie Twojej strony.
WHOIS to, mówiąc najprościej, baza danych o domenach i ich właścicielach. W WHOIS znajdziemy takie informacje, jak:
Zastrzeżenie danych może zostać uznane przez roboty Google za akt złej woli i poskutkować niższą pozycją w wyszukiwarce. Upublicznienie danych, ich przejrzystość mogą pozytywnie wpłynąć na pozycje strony.
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że awarie i przerwy w działaniu serwisu są istotne przy pozycjonowaniu stron. Niedziałająca strona www, zapominanie o przedłużeniu umowy na domenę, ataki wirusów zostają odnotowane przez roboty. Powtarzające się problemy z działaniem witryny mogą doprowadzić nawet do wyindeksowania strony.
Domeny znajdujące się na serwerze, który został wpisany na czarną listę, na przykład z powodu działań spamerskich, mogą zauważyć spadek pozycji. Warto więc, w trosce o pozycję strony, postawić na zaufane serwery.
W zależności od rodzaju CMS-a, możemy trafić na inne trudności podczas pozycjonowania. Przy starszych, niedostosowanych do potrzeb SEO CMS-ach, problematyczne może okazać się wdrażanie treści, a co za tym idzie, zwiększenie liczby słów kluczowych. Trudności może sprawiać też aktualizacja wtyczek.
Przestarzała strona będzie także odstraszająca dla użytkowników – doprowadzi to do zwiększenia współczynnika odrzuceń.
Zalecane są regularne aktualizacje systemu CMS. Im mniejsze różnice między aktualną wersją a wersją, do której chcemy zaktualizować system, tym lepiej. Minimalizuje to ryzyko pojawienia się błędów na stronie.
Powinniśmy też pamiętać o wtyczkach. W wyniku aktualizacji systemu CMS, niektóre z wtyczek mogą być już nieaktualne.
Większe, bardziej rozbudowane portale, strony, sklepy są z reguły bardziej wiarygodne dla robotów Google. Warto więc regularnie rozbudowywać witrynę, dodawać nowe podstrony, artykuły blogowe, partie tekstu itd.
Tytuł strony to znacznik HTML, który ustawiamy się ręcznie w kodzie HTML, w sekcji <head>. Tytuł powinien mieć od 60 do 70 znaków.
Aby tytuł miał pozytywny wpływ na pozycje strony, powinien być dobrze zoptymalizowany. Istotne, by zawierał ważne słowa kluczowe i przekazywał informacje na temat zawartości witryny, będzie wtedy wskazówką dla robotów Google.
Meta description, czyli meta opis, nie jest czynnikiem rankingowym. Warto jednak zadbać o jego optymalizację, umieścić w nim odpowiednie słowo kluczowe oraz CTA. Meta opis jest widoczny w wyszukiwarce Google i może zachęcić użytkowników do odwiedzenia strony.
Szybkość ładowania strony to czynnik wpływający nie tylko na widoczność w wynikach wyszukiwania, ale też na zadowolenie użytkowników. Potencjalni klienci oczekują, że strona załaduje się w ułamku sekundy, wszelkie opóźnienia skutkują wyłączeniem strony.
Jeśli na danej witrynie znajdować się będą unikalne treści, produkty w konkurencyjnych cenach, ale strona będzie zbyt długo się ładować, użytkownicy szybko ją wyłączą. Poskutkuje to niewielką konwersją, wysokim współczynnikiem odrzuceń i spadkiem pozycji w wyszukiwarce Google.
Coraz więcej biznesów poszerza swoją działalność o rynki zagraniczne. W takim przypadku konieczne jest przygotowanie tłumaczeń treści witryny. Tutaj istotne są:
Dokładne dane kontaktowe zwiększą wiarygodność Twojej strony. Szczegółowe dane są ważne w przypadku każdego biznesu, a w szczególności w przypadku firm działających lokalnie. Umieszczenie adresu, telefonu, e-maila, a nawet wskazówek dotyczących dojazdu do siedziby firmy, poskutkuje większą widocznością strony w Google.
Core Web Vitals (CWV) to czynnik rankingowy od 2021 roku. Na metryki Core Web Vitals składają się:
LCP to największe wyrenderowanie treści. Jest to metryka dostarczająca informacji na temat szybkości ładowania serwisu. Pod uwagę brany jest czas, który potrzebny jest przeglądarce na załadowanie największego elementu, który znajduje się na stronie – może to być tekst, grafika, wideo.
FID (First Input Delay) to opóźnienie przy pierwszym działaniu witryny. FID określa czas, jaki upływa od załadowania strony do momentu, w którym będzie w pełni interaktywna. Optymalna wartość FID wynosi do 100 milisekund.
CLS to metryka dotycząca stabilności wizualnej strony. To niezwiązane z interakcją użytkownika przesunięcia, które widoczne się w czasie ładowania witryny.
Kolejne wskaźniki CWV to:
Optymalizacja wspomnianych metryk to droga do wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Kolejnym czynnikiem wyszukiwarki Google jest certyfikat SSL (protokół https). Certyfikat SSL potwierdza bezpieczeństwo danych i transakcji. Nieważny certyfikat lub brak certyfikatu sprawiają, że jeszcze przed otwarciem strony wyświetla się komunikat o potencjalnym zagrożeniu. W większości przypadków skutkuje to rezygnacją użytkownika z odwiedzin strony, zwiększa współczynnik odrzuceń i zmniejsza współczynnik konwersji.
W styczniu, za pośrednictwem Google Search Console, Google przekazało informację, że w przeglądarce Google Chrome (w wersji 56 i nowszych), witryny internetowe, na których znajdują się formularze, do których wprowadzane są hasła lub numery kart kredytowych, niemające protokołu HTTPS będą uznane za niezabezpieczone.
Adresy URL powinny pasować do zawartości strony, zawierać słowo kluczowe pasujące do produktów, usług, które przedstawia kategoria strony. Z adresów warto usunąć wszystkie przypadkowe znaki, znaki interpunkcyjne, symbole itd.
Dzięki temu użytkownicy Twojej strony, już na podstawie samego adresu URL, będą wiedzieć, co znajduje się na danej podstronie. Będzie to też ułatwieniem dla robotów.
Atrybuty alt to kolejny sposób na to, by pozycjonowanie stron było skuteczniejsze. Czym są alty? Atrybuty alt to alternatywne opisy obrazków. Roboty wyszukiwarki Google nie potrafią czytać grafik. Dzięki opisom ATL zrozumieją, co znajduje się na grafice, a także dobiorą zdjęcia, które będą widoczne w wyszukiwarce plików graficznych Google’a.
To nie koniec. Opisy pojawią się, jeśli w jakichś powodów grafika nie zostanie wyświetlona. Ponadto, dzięki ALT-om osoby niewidome wiedzą, co przedstawiają grafiki.
Jak przygotować alternatywne opisy? Opis powinien zawierać słowo kluczowe zgodne z zawartością grafiki i przekazywać inne, ważne informacje o danym obrazku.
Grafiki są ważne dla użytkownika, estetyczne i ciekawe przyciągają uwagę, są istotnym elementem designu danej strony. Ważne jednak, aby grafiki były w odpowiedni sposób zoptymalizowane. Liczą się przede wszystkim rozmiar i waga. Brak kompresji grafik będzie miał negatywny wpływ na prędkość ładowania witryny.
Może zdarzyć się tak, że na Twojej stronie internetowej, na poszczególnych podstronach, będą występować takie same lub bardzo podobne treści. Jeśli sprzedajesz długopisy, to zarówno na stronach ofertowych, jak i w kartach produktowych czy w artykułach blogowych, pojawiać się będą opisy długopisów, zalety modeli itp. Może to doprowadzić do duplikacji wewnętrznej. Z pomocą przychodzą linki kanoniczne.
Linki kanoniczne, inaczej canonical, to znajdująca się w kodzie witryny informacja, dzięki której wyszukiwarka Google będzie wiedziała, która z podstron jest oryginalna. Usprawni to indeksację.
Adresy kanoniczne umożliwiają minimalizację problemów z duplikacją treści. Adresy kanoniczne bardzo często są wykorzystywane przy bardzo rozbudowanych witrynach, stronach z dużą liczbą różnych adresów URL, na których znajdują się podobne treści.
Jeśli na danej stronie usuniemy adres URL i zastąpimy go innym, będziemy musieli zrobić przekierowanie 301. Dzięki temu użytkownik nie trafi na nieistniejącą stronę www i bez trudu znajdzie się na tej właściwej.
Musimy jednak pamiętać, że zbyt duża liczba nie zadziała korzystnie. Powyżej pięciu przekierowań danego adresu może sprawić, że roboty zrezygnują z indeksacji. Dobrze więc unikać pętli przekierowań.
Mapa strony w formie pliku sitemap.xml to umieszczony na serwerze plik, który zawiera informacje na temat adresów URL konkretnej strony. Dobrze przygotowana sitemapa usprawni indeksację, ułatwi robotom zrozumienie struktury treści. Sitemapa ma więc spory wpływ na pozycjonowanie stron internetowych.
Użytkownicy wpisują przeróżne frazy w wyszukiwarkę Google. W tym celu korzystają oczywiście z komputera, ale także z telefonów i tabletów. Strona internetowa, sklep e-commerce, portal internetowy powinny bez problemów wyświetlać się na urządzeniach mobilnych. Wpłynie to nie tylko na pozycje w wynikach wyszukiwania Google, ale też poskutkuje większą konwersją.
Nie możemy pominąć algorytmu Google, mowa o Mobile First. Zgodnie z algorytmem, strony, które są zoptymalizowane pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych, są szybciej indeksowane.
Dla przypomnienia:
Responsywna wersja strony www to taka, która automatycznie dostosowuje się do urządzenia, za pomocą którego jest wyświetlana.
Nie zmienia się tutaj adres strony – wersja desktopowa i responsywna mają taki sam adres URL.
To lżejsza wersja desktopowej strony www, przeznaczona do wyświetlania wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Strona mobilna zawiera najistotniejsze informacje, zazwyczaj ma mniej elementów graficznych. Mobilna i desktopowa wersja strony mają inne adresy URL.
Jak pozycjonowanie stron internetowych, to plik robots.txt. Optymalizacja wspomnianego pliku ma wpływ na indeksowanie podstron, co jest oczywiście ściśle związane z wynikami wyszukiwania. Plik robots.txt zawiera informacje dla robotów, informuje, które podstrony robot może odwiedzać, a jakich nie. Zazwyczaj z indeksowania wyłączane są panel administratora, koszyk.
Znaczniki schematu, inaczej reach snippets, to elementy umieszczane w kodzie strony. Znaczniki zawierają najistotniejsze informacje na temat zawartości strony, produktu, usługi. Wyróżniamy różne rodzaje omawianych znaczników, są to:
Znaczniki ułatwią robotom zrozumienie struktury strony, dopasowanie wyników wyszukiwania do potrzeb użytkowników.
Znaczniki schematu są też przydatne dla potencjalnych klientów. Dzięki rozszerzeniom użytkownik, już z poziomu wyszukiwarki, uzyskuje najistotniejsze informacje na interesujący go temat.
Wyszukiwanie wizualne wykorzystuje sztuczną inteligencję (Rank Brain). Visual search nie polega na wyszukiwaniu słów kluczowych, ale elementów graficznych. Otrzymujemy wtedy wyniki wyszukiwania z obrazami, zdjęciami czy screenshotami.
Właściciele witryn nie mogą się doczekać uzyskania wysokich pozycji na dane słowo kluczowe. Dana podstrona widoczna jest dopiero po indeksacji. Miarą tego, jak często roboty odwiedzają naszą stronę, jest crawl budget. Regularne prace, rozbudowa treści, zmiany zawartości strony sprawią, że roboty Google będą częściej odwiedzać naszą stronę www.
Proces indeksowania stron internetowych możemy weryfikować z wykorzystaniem narzędzia Google Search Console.
Każda podstrona w witrynie internetowej powinna mieć jeden nagłówek H1. H1 to tytuł podstrony. H1 powinien zawierać frazę główną, czyli najważniejsze w danym przypadku słowo kluczowe, a jednocześnie zachęcać użytkownika do dalszej lektury.
Odpowiednio zoptymalizowane nagłówki H1 ułatwią robotom Google odczytanie treści na stronie.
Na podstronach powinny znaleźć się także nagłówki H2 i H3. Takie nagłówki mogą występować w większej liczbie (w przeciwieństwie do nagłówka h1). Tak samo, jak nagłówek H1, powinny zawierać ważne słowa kluczowe oraz zachęcać użytkownika do lektury.
Dzięki dobrze zoptymalizowanym nagłówkom poprawimy strukturę tekstu, sprawimy, że użytkownicy szybciej znajdą informacje, których szukają. Przyjmuje się zasadę 1 nagłówek, jedna myśl – dzięki temu tekst ma logiczną strukturę.
Dobór słów kluczowych to kolejny z niezbędnych kroków, o którym muszą pamiętać wszystkie osoby, chcące zdobyć wysokie miejsce w rankingu wyszukiwarki Google.
I tutaj podkreślamy jedną rzecz. Czasy, w których teksty zawierały główne słowo kluczowe, w nieodmienionej formie i w jak największej liczbie, już dawno minęły. Słowo kluczowe, które występuje w tekście zbyt często, zaburza lekturę i sprawia, że tekst jest nieczytelny.
Pamiętajmy, że wszystkie frazy i słowa kluczowe umieszczamy na stronie w sposób naturalny, niezaburzający lektury. Stosujemy odmiany i synonimy słów kluczowych. Co więcej, skupiamy się nie tylko na frazie głównej, ale także na frazach pobocznych, związanych z tematem. Frazach, które z jakichś względów również mogą być interesujące dla użytkowników. Stosujemy synonimy, odmiany, budujemy klastry treści, które wyczerpują temat.
Gdzie umieszczamy słowa kluczowe? Przede wszystkim w nagłówkach, w adresach URL, w treści danej strony, w meta danych, w atrybutach alt.
Ważne jest także zagęszczenie słów kluczowych. Zagęszczenie, czyli to, ile razy konkretne słowo kluczowe występuje na danej podstronie. Zbyt duża liczba powtórzeń słowa kluczowego nie jest dobrym rozwiązaniem. Duże zagęszczenie obniży czytelność treści i z pewnością nie wpłynie na zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania.
Wartościowe, unikalne teksty to klucz do zdobycia wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania. Duplikacja wewnętrzna i zewnętrzna są wysoce odradzane. Nie powinniśmy kopiować tekstów ze strony producenta, ze stron konkurencji, a nawet w obrębie własnej strony (na przykład z danej podstrony na inną).
Opisy poszczególnych podstron, opisy produktów i usług, poradniki powinny być w 100% oryginalne.
Ryzyko duplikacji wewnętrznej wzrasta, jeśli w ofercie znajdują się produkty o bardzo podobnych cechach lub takie same. W takiej sytuacji powtarzamy konkretne słowo kluczowe, parametry artykułu itd. Wtedy w szczególności powinniśmy uważać, by nie kopiować treści 1:1.
W przypadku wykrycia duplikacji zewnętrznej lub wewnętrznej, roboty Google same, według własnych kryteriów, wybiorą podstronę, którą uznają za oryginalną. Wyświetlą użytkownikowi wyłącznie podstronę, którą uznają za autora treści.
Aby pozycjonowanie stron przyniosło oczekiwane rezultaty, opisy produktów i usług oraz wszystkie inne treści, powinny być unikalne.
Skuteczne pozycjonowanie stron? Ważne są nie tylko unikalność treści, ale też ich jakość. Teksty powinny być wartościowe dla użytkownika, w jak najlepszym stopniu wyczerpywać temat, zwierać główne słowo kluczowe i frazy poboczne. Istotna jest poprawność tekstów pod kątem językowym i merytorycznym. Pamiętajmy też o nagłówkach, wypunktowaniach, pogrubieniach.
Jakość i unikalność treści oraz dobrze dobrane słowa kluczowe to nie koniec. Liczy się także regularność wdrażania i aktualizacje treści na stronach internetowych. Roboty Google częściej odwiedzają witryny, na których regularnie pojawiają się nowe, wartościowe teksty. A im częstsze odwiedziny robotów, tym szybsza indeksacja, a co za tym idzie, widoczność w wyszukiwarce.
Regularna optymalizacja treści, harmonogram dodawania artykułów blogowych, dodawanie kolejnych części rozbudowy, to bardzo istotne działania.
Content wizualny, visual content, czyli elementy graficzne, wideo, webinary, infografiki mają wpływ na pozycjonowanie strony. Takie elementy przyciągają uwagę użytkowników, często są klikane, sprawiają, że klienci spędzają na naszej stronie więcej czasu, przeklikują się pomiędzy zakładkami.
Zwiększa to wiarygodność strony i ma pozytywny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Ilość linków wewnętrznych i poprawność ich wykonana to kolejny z czynników rankingowych, o jakim powinniśmy pamiętać. Linki wewnętrzne to sieć, którą powiązane są różne podstrony, to nawigacja, dzięki której użytkownik możne szybciej znaleźć interesujące go informacje. Dzięki linkom wewnętrznym potencjalny klient sprawniej porusza się w obrębie witryny, odwiedza więcej podstron.
Linki wewnętrzne są także istotne dla robotów Google. Sieć linków sprawi, że roboty będą szybciej poruszały się po stronie www lub w obrębie sklepów internetowych, usprawni to indeksację.
Na podstronie, która jest często odwiedzana przez roboty, możemy umieścić linki do stron rzadziej indeksowanych. Dzięki temu zyskamy szanse na to, że taka podstrona szybciej stanie się widoczna w wynikach wyszukiwania.
Linki wewnętrzne umieszczamy w stopce, w menu, w treści strony, w boksach.
Linki przychodzące, back linki, linki zewnętrzne mają bardzo duży wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Zdobywanie takich linków może odbywać różnymi metodami, ważne jednak, aby było zgodne z zasadami Google.
Linki zwrotne możemy pozyskać z takich źródeł, jak:
Wartościowe linki to takie, które pochodzą z portali i stron o dużym autorytecie, najlepiej powiązanych tematycznie z naszym biznesem. Im większy ruch wartościowy odnotowuje portal linkujący do naszej trony, tym lepiej. Zdobywanie linków jest więc procesem trudnym, wszystkie działania powinniśmy dobrze przemyśleć.
Na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania wpływa nie tylko jakość, ale też liczba linków zewnętrznych. Linki kierujące do naszej strony powinny być „naturalnie”, istotne, by ich liczba wzrastała regularnie, by wzrost linków był rozłożony w czasie.
Linki powinny być zróżnicowane, pochodzić z różnych źródeł, kierować zarówno na stronę główną (wtedy zwiększymy autorytet strony głównej), ale także na poszczególne podstrony.
Profil linków wychodzących także ma wpływ na pozycje Twojej strony. Zbyt duża liczba może mieć negatywny wpływ na widoczność. Liczbę linków możemy zminimalizować poprzez dodanie atrybutu no follow.
Przy planowaniu struktury oraz zawartości strony, należy uwzględnić standardy UX, czyli User Experience. User Experience to wrażenia użytkownika, który ma kontakt z naszą witryną. Użytkownik powinien sprawnie poruszać się po stronie, bez problemów znajdować interesujące go informacje. Ważne są przyciski CTA, intuicyjna ścieżka zakupowa.
Wysoki współczynnik odrzuceń twojej strony nie wpłynie pozytywnie na pozycje witryny. Wysoki współczynnik odrzuceń świadczy o tym, że strona nie odpowiada na zapytania użytkowników. Powodem takiego stanu rzeczy mogą być zły dobór słów kluczowych, niska jakość treści, niska prędkość ładowania.
Im więcej czasu użytkownik spędzi na Twojej stronie www, tym lepiej. Dla Google jest to sygnał, że znalazł na niej wartościowe treści, odpowiedzi na pytania. To potwierdzenie, że strona spełnia oczekiwania odbiorców, że słowa kluczowe są prawidłowo dobrane.
Istnieją teorie, że strony www zapisane jako zakładki w Google Chrome, są lepiej postrzegane przez roboty Google. Jeśli to prawda, ma to minimalny wpływ na pozycjonowanie.
Wyszukiwarka zapamiętuje wpisywane przez użytkownika słowa kluczowe, odwiedzane w przeszłości strony. Wyniki często dostosowywane są do wcześniejszych zapytań.
Wyszukiwarka Google wyświetla wyniki dostosowane do miejsca, w którym znajduje się użytkownik. Nawet jeśli klient wpisze w okno wyszukiwania słowo kluczowe bez lokalizacji, w pierwszej kolejności zostaną mu wyświetlone strony firm, znajdujących się w najmniejszej odległości.
Profil Firmy w Google, dawniej wizytówka Google Moja Firma, także ma duże znaczenie, w szczególności w przypadku biznesów lokalnych. Dobrze zopytmalizowana wizytówka zwiększy rozpoznawalność firmy.
Regularne działania w mediach społecznościowych, przede wszystkim na Facebooku, to sposób na budowę autorytetu firmy, a także na zwiększenie jej popularności oraz pozyskanie linków zewnętrznych.
Znane marki, cytowane na innych stronach, zapytania brandowe to kolejne czynniki, które mogą poskutkować zwiększeniem widoczności w wyszukiwarce.
Powyżej przedstawiliśmy czynniki wpływające na widoczność strony w Google. Omówiliśmy działania, dzięki którym wyniki wyszukiwania będą coraz bardziej satysfakcjonujące. Warto jednak wiedzieć, że skutkiem pewnych działań, a mówiąc dokładniej, stosowania metod z tak zwanego black hat seo, może być spadek pozycji strony w Google.
Działania, które negatywnie wpłyną na widoczność w wynikach wyszukiwania, a w skrajnych przypadkach doprowadzą do wyłączenia strony z indeksowania? Są to:
Słowa kluczowe powinny występować w odpowiednim zagęszczeniu. Znane są praktyki, gdy na przykład na białym tle strony, białą czcionką, umieszczana była fraza kluczowa. Fraza była oczywiście niewidoczna i zapisana mnóstwo razy.
Przesadna optymalizacja strony to gwarancja kar od Google.
Cloaking polega na przygotowaniu dwóch wersji treści. Jedna wersja przeznaczona jest do wyświetlania robotom Google, druga wyświetlana jest użytkownikom.
Przesadne ukrywanie linków afiliacyjnych (na przykład przez Cloacking), to kolejne z działań, które może negatywnie wpłynąć na pozycje strony www w Google.
Niskiej jakości kontent, kopiowanie treści od konkurencji, teksty mijające się z tematem, to kolejne czynniki obniżające pozycje strony w Google.
Wśród czynników rankingowych Google. Możemy wymienić takie, jak: historia domeny, architektura strony, słowa kluczowe (zagęszczenie, dobór, rozmieszczenie w treści i nagłówkach), autorytet stron internetowych. Do czynników Google zaliczamy również autorytet portali, liczbę i rodzaj forów internetowych i katalogów stron, które linkują do pozycjonowanej strony, działania z zakresu content marketingu, linkowanie wewnętrzne. Na wyniki wyszukiwania wpływają także certyfikat SSL, Core Web Vitals, atrybuty ALT. Kolejne czynniki to zopytmalizowane adresy URL, meta dane, plik robots.txt, sitemapa, linki kanoniczne.
Prace z zakresu pozycjonowania powinny rozpocząć się właśnie od audytu. Audyt to weryfikacja Twojej strony pod kątem wszystkich, ważnych ze względu na pozycjonowanie czynników. Obejmuje on sprawdzenie zawartości strony, jakości treści, doboru słów kluczowych, zagęszczenia słów kluczowych, optymalizacji nagłówków.
Sprawdzone też zostaną linki kierujące na Twoją stronę, ilość linków wychodzących, prędkość ładowania strony. Specjaliści przeanalizują też pozycję strony dla najistotniejszego słowa kluczowego, fraz, które są dla nas w szczególności ważne.
Unikalne treści strony to jeden z ważniejszych czynników rankingowych Google. W tekstach powinny znaleźć się słowa kluczowe. Musimy pamiętać o odpowiednim zagęszczeniu słów kluczowych oraz o ich odmianach. Słowa kluczowe powinny znaleźć się zarówno w treści strony, jak i w nagłówkach. Skupić się powinniśmy nie tylko na frazie głównej, ale także na semantycznych słowach kluczowych.
Dobrze zoptymalizowane, unikalne treści z pewnością zwiększą pozycję strony w Google.
Prowadzenie prac w obrębie strony www, optymalizacja SEO odgrywają bardzo ważną rolę w pozycjonowaniu. Działania on-site to optymalizacja nagłówków (umieszczenie słowa kluczowego w H1, h2, h3 itd.), linkowanie wewnętrzne, optymalizacja techniczna strony.
Zarówno podczas prac w obrębie strony, jak i poza nią, warto korzystać ze specjalistycznych narzędzi, na przykład Google Search Console, Ahrefs.
Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?
Dane firmowe
1stplace.pl sp. z o.o. sp.k.
Karola Libelta 1a/14
61-706 Poznań
NIP 7831766949