Depozycjonowanie jest procesem odwrotnym do pozycjonowania. Polega na obniżeniu wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania, najczęściej należących do konkurencji. Proces ten nazywany jest również negatywnym SEO i zaliczany jest do technik nieuczciwych i nielegalnych. Co można powiedzieć jeszcze o depozycjonowaniu? Jak się przed nim uchronić? Zachęcamy do lektury.
Depozycjonowanie – co to jest?
Depozycjonowanie jest procesem, polegającym na wykonaniu szeregu działań on-site, czyli w obrębie strony oraz off-site, czyli poza nią, dążących do obniżenia wysokich pozycji witryny w Google. Aby przeprowadzić depozycjonowanie on-site, trzeba dysponować dostępem do strony. Czynności te wykonywane są zwykle przez hakerów i należą do rzadkości. Większa część depozycjonerów skupia się zatem na działaniach off-site.
Celem depozycjonowania jest chęć wyprzedzenia konkurencji w nieuczciwy i nieetyczny sposób. Jeśli dana domena obniży swoje pozycje w wyszukiwarce, inna strona może zająć jej miejsce. Czy rzeczywiście jest to opłacalne?
Depozycjonowanie – czy jest opłacalne?
Co ciekawe, depozycjonowanie, choć dla niektórych osób wydaje się prostszą drogą do wyprzedzenia konkurencji niż pozycjonowanie, jest procesem dużo trudniejszym i czasochłonnym. Jeśli Twoja strona zajmuje niskie pozycje, decydując się na depozycjonowanie, należałoby wyprzedzić wszystkie strony, znajdujące się wysoko w rankingu Google. Obniżenie rankingu każdej domeny jest zatem trudnym i żmudnym procesem. Ponadto, coraz więcej osób wie, w jaki sposób chronić się przed depozycjonowaniem, W momencie, gdy nieuczciwe praktyki zostaną wykryte, mogą grozić Ci konsekwencje prawne.
O wiele rozsądniej jest zdecydować się na pozycjonowanie strony www. Proces ten pozwala w uczciwy i skuteczny sposób wyprzedzić konkurencję w wyszukiwarce Google przy wykorzystaniu sprawdzonych narzędzi.
Jak chronić się przed depozycjonowaniem?
Aby mieć pewność, że Twoja strona www nie została narażona na nielegalne ataki hakerskie lub nie podlega procesowi nieuczciwego depozycjonowania, należy stale monitorować i dokładnie sprawdzać każdy jej spadek w wyszukiwarce Google. W tym celu warto zdecydować się na podłączenie strony do Google Analytics. Narzędzie to umożliwia podglądnięcie między innymi liczby wyświetleń oraz powracających i nowych użytkowników. W łatwy sposób można wychwycić duże odchylenia od normy, które mogą świadczyć o atakach hakerskich lub też o podjęciu nieuczciwych prób depozycjonowania strony.
Bardzo przydatnym i darmowym narzędziem jest również Google Search Console. Dzięki niemu można między innymi zobaczyć stan indeksowania strony, wykryć ataki hakerskie, sprawdzić linki przychodzące oraz widoczność strony wraz ze słowami kluczowymi, jakie wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy.
Warto również monitorować unikalność treści, np. wykorzystując do tego narzędzia wykrywające duplikaty. Świetnym rozwiązaniem jest także regularne wykonywanie audytów linków zwrotnych i analizowanie, czy nie pochodzą z podejrzanych stron. Należy podkreślić, że jednym z najpopularniejszych działań depozycjonerskich jest zastosowanie linkowania zewnętrznego, pochodzącego ze spamerskich źródeł.
Skutecznym sposobem na uchronienie się przed nieuczciwymi praktykami depozycjonowania jest oczywiście stworzenie silnej witryny, która zajmować będzie wysokie pozycje w Google. Dzięki temu odparcie ataków depozycjonerów na stronę www będzie dużo łatwiejsze, gdyż o wiele trudniej będzie im obniżyć jej ranking w wyszukiwarce.
Pamiętaj również koniecznie o skutecznym zabezpieczeniu witryny. W tym celu warto zainstalować certyfikat SSL. Gdy Twoja strona postawiona jest na WordPressie, możesz również skorzystać z różnych wtyczek, które pomogą monitorować witrynę oraz pozwolą w dodatkowy sposób ją zabezpieczyć.
Czy depozycjonowanie może być uczciwą praktyką?
Depozycjonowanie można wykorzystać do obniżenia wysokich pozycji w Google negatywnych, obraźliwych, a przede wszystkim nieprawdziwych opinii na temat danej firmy. Jest to usługa zaliczana do procesu SERM, czyli zarządzania reputacją w wyszukiwarkach. Polega ona na przygotowaniu kilku stron satelitarnych, dzięki którym możliwe będzie dostarczenie wartościowego ruchu oraz komentarzy na stronę docelową.
Podsumowanie
Depozycjonowanie jest procesem doprowadzającym do obniżenia wysokich pozycji strony w Google przy wykorzystaniu nieuczciwych technik. Według Google depozycjonowanie stron jest zjawiskiem marginalnym, jednak obecnym. Algorytmy najskuteczniej “bronią” jednak przed takimi działaniami strony, które są dobrze zoptymalizowane. Warto zatem przeznaczyć swój budżet firmowy na skuteczne działania pozycjonerskie on-site oraz off-site. Dzięki temu unikniesz nieuczciwych praktyk, a także zapobiegniesz atakom hakerskim. Warto również między innymi stale monitorować ranking strony w wyszukiwarce, sprawdzać stan jej indeksowania oraz jakość linków przychodzących. Linki nie powinny pochodzić ze spamerskich źródeł.
Jeśli szukasz sprawdzonej agencji, która pomoże Ci wdrożyć działania pozycjonerskie on-site i off-site, zapraszamy do współpracy z nami. W 1stplace.pl zajmujemy się skutecznym pozycjonowanierm domem oraz stałym monitorowaniem wdrażanych przez nas działań. Przeprowadzamy audyty oraz realizujemy kampanie Google Ads i Facebook Ads.