Algorytm Google Koliber (Google Hummingbird Update, Hummingbird Update, Koliber), wprowadzony został w 2013 roku. Ów algorytm zmienił sposób analizy wpisywanych w wyszukiwarkę internetową zapytań. Sprawił, że zapytania zaczęły być interpretowane w szerokim kontekście, a wyniki wyszukiwania stały się bardziej dopasowane do intencji użytkownika.
Jak działa algorytm Koliber?
Za sprawą Kolibra, wyszukiwarka lepiej rozumie intencje użytkownika. Od 2013 roku interpretowane są całe hasła, również te z długiego ogona. Ważne są synonimy, wyrazy bliskoznaczne, frazy semantyczne. Wcześniej pod uwagę brane były wyłącznie pojedyncze słowa, każde osobno, bez całościowego kontekstu.
Koliber a content i pozycjonowanie stron
Jak nietrudno się domyśleć, Koliber miał duży wpływ na proces tworzenia zamieszczanych na stronach internetowych i w sklepach e-commerce treści. I oczywiście na proces pozycjonowania.
Na wzrost widoczności mogą liczyć witryny, na których znajdują się przyjazne dla użytkownika treści. Przede wszystkim treści z naturalnie rozmieszczonymi frazami kluczowymi, omawiające temat w sposób kontekstowy. Doceniane są teksty prezentujące zagadnienia związane z główną frazą kluczową, ale też omawiające tematy poboczne, które też mogą być interesujące dla użytkownika. Treści z nadmiernym zagęszczeniem głównej frazy kluczowe (co gorsza, z frazą wyłącznie w mianowniku), które jeszcze kilkanaście lat temu były normą na stronach www i w sklepach e-commerce, to droga do spadku w rankingu Google.