Promocja firmy w internecie to nie tylko prace w obrębie strony internetowej. Duże znaczenie mają też działania off-site, czyli poza witryną. Jednym z takich działań jest publikacja artykułów gościnnych. Czym jest artykuł gościnny? W jaki sposób może pomóc w promocji Twojego biznesu? Jakie różnice występują między artykułem gościnnym a sponsorowanym?
Artykuł gościnny ‒ co to?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest artykuł gościnny. Artykuł gościnny to tekst publikowany w serwisie zewnętrznym, na stronie internetowej, której właściciel zgodzi się na wdrożenie naszych treści. Z założenia artykuły gościnne są publikowane bezpłatnie.
Artykuł gościnny a artykuł sponsorowany
Artykuł gościnny, tak samo, jak artykuł sponsorowany, publikowany jest na portalu zewnętrznym. Oba teksty muszą spełniać kryteria dotyczące jakości i być wartościowe dla użytkownika. Czym więc artykuł gościnny różni się od sponsorowanego?
Artykuły gościnne z założenia są bezpłatne. Za publikację artykułu sponsorowanego będziemy musieli zapłacić – i to całkiem dużo. Ceny publikacji wynoszą od około 70 zł do nawet 10 000 zł (są to ceny samej publikacji, artykuł będziemy musieli przygotować samodzielnie lub zlecić copywriterowi).
Jak napisać artykuł gościnny?
Jak napisać artykuł gościnny? Tak jak każdy tekst, artykuł gościnny powinien być merytoryczny, przekazywać użytkownikowi konkretną wartość. Pamiętajmy też, że aby ktoś zgodził się na publikację naszego tekstu na swojej stronie (i to bezpłatnie), treść musi być wysokiej jakości.
Właściciel witryny może też poprosić o to, by treść, choć w niewielkim stopniu, nawiązywała do jego branży.
Istotne są także: hierarchia nagłówków, naturalne rozmieszczenie fraz kluczowych, poprawność językowa. Możesz też załączyć infografiki.
Co więcej, artykuł gościnny nie powinien przybierać formy oczywistej reklamy. Może jednak zawierać link do strony autora ‒ to dobre wsparcie link buildingu, zwłaszcza, jeśli w artykule umieszczony jest link dofollow. Publikacje artykułów gościnnych są więc często uwzględniane w strategii pozycjonowania.
Jak znaleźć miejsce publikacji?
Niektóre z firm publikują treści na stronie swoich partnerów, inne szukają domen i portali, które byłyby skłonne do takich publikacji. Czasem są to działa dwustronne i firmy wymieniają się tekstami.
Na co warto zwrócić uwagę, podczas szukania miejsca publikacji? Dobrze omijać portale i strony www kiepskiej jakości, mające niski autorytet, niepowiązane z naszym biznesem. Linki z takich miejsc mogą jedynie zaszkodzić naszej stronie. Zanim zaczniemy starać się o publikację treści w danym miejscu, sprawdźmy autorytet, ruch ‒ tutaj konieczna będzie pomoc specjalistycznych narzędzi. Warto też zweryfikować, z jakich miejsc pozyskuje linki konkurencja.
Kolejną opcją jest skorzystanie z pomocy portali pośredniczących w publikacjach artykułów gościnnych i sponsorowanych, na przykład takich, jak Whitepress.
Dlaczego warto publikować na portalach zewnętrznych ?
Dlaczego warto publikować artykuły gościnne? Powodów jest wiele. Jednym z nich jest możliwość pozyskania wartościowego linku, zwłaszcza, jeśli właściciel witryny, na której publikowany jest tekst, wyrazi zgodę, aby był to link do follow.
Artykuły gościnne na wartościowych stronach to także sposób na budowę autorytetu, zwiększenie rozpoznawalności firmy. To również dodatkowe źródło ruchu, a także sposób na większą konwersję.