kody odpowiedzi serwera

Spis treści

Kody odpowiedzi serwera ‒ czym są, jakie informacje o Twojej stronie przekazują?

Kody odpowiedzi serwera. Często o nich słyszymy, lecz większość z nas nie do końca wie, czym są. Dziś nieco zgłębimy temat. Jakie informacje przekazywane są użytkownikom i robotom Google przez konkretne kody? Zachęcamy do lektury! 

Kody odpowiedzi serwera – co to? 

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym są tytułowe kody odpowiedzi serwera. To, mówiąc najprościej, informacje o sposobie realizacji zapytania. 

Jak to wszystko wygląda w praktyce? Gdy użytkownik wpisze zapytanie w okno wyszukiwania, wyszukiwarka wysyła żądanie na serwer. Serwer odbiera żądanie i przesyła wskazane zasoby. Jeśli wszystko jest w porządku, strona wyświetla się. Serwer zwraca kod, jednak użytkownik go nie widzi.  

Jeśli wystąpią problemy, zamiast strony www wyświetlana jest informacja o kodzie błędu. Dzięki temu wiadomo, dlaczego wybrana podstrona nie może zostać wyświetlona. 

Wielu z nas, czekając na załadowanie strony www, z pewnością nieraz otrzymało kod odpowiedzi serwera. Mógł to być na przykład kod 404 z informacją, że dana strona nie istnieje lub kod 101 ‒ przekroczony maksymalny czas połączenia. 

Kody odpowiedzi serwera ‒ co oznaczają? 

Wyróżniamy różne rodzaje kodów odpowiedzi, z których każdy ma konkretne znaczenie. Wymienić możemy pięć głównych grup kodów, są to:  

  • 1xx ‒ kody informacyjne,
  • 2xx ‒ kody powodzenia,
  • 3xx ‒ kody informujące o przekierowaniach,
  • 4xx ‒ kody błędu aplikacji klienta,
  • 5xx ‒ kody błędu serwera. 

co znacza kody serwera

Kod 100, 400, 500 i inne ‒ co oznaczają? 

Najlepszą odpowiedź stanowi kod 200, który oznacza, że strona została wyświetlona w prawidłowy sposób.  Przyjrzyjmy się nieco bliżej także innym kodom. 

  1. 301 ‒ to kod informujący o stałym przekierowaniu adresu URL. Strona znajdująca się pod wskazanym adresem URL została trwale przeniesiona na inny URL. 
  2. 302 ‒ przekazuje informacje o tymczasowym przekierowaniu adresu URL (na przykład na czas prowadzenia prac serwisowych). Podstrona, którą chcemy wyświetlić, chwilowo dostępna jest pod innym adresem URL. 
  3. 304 ‒ informacja dla robotów, że w danym zasobie nie pojawiły się żadne zmiany. 
  4. 400 ‒ błędne zapytanie, które nie może być obsłużone przez serwer.  
  5. 403 ‒ informacja o braku uprawnień do wyświetlenia danej podstrony. 
  6. 404 ‒ nieznaleziona strona, być może kiedyś pod danym adresem URL znajdowała się podstrona, ale aktualnie jej nie ma. 
  7. 410 ‒ podstrona usunięta. Informacja, że strona, której szukamy, została celowo usunięta. 
  8. 500 ‒ wewnętrzny błąd serwera.
  9. 501 ‒ brak implementacji, brak funkcjonalności użytej w zapytaniu. 
  10. 503 ‒ serwer niedostępny, roboty mogą wrócić na daną podstronę za pewien czas. Częste problemy z serwerem mogą przyczynić się do spadku widoczności w Google oraz do utraty klientów. 

Dla osób z branży IT znajomość kodów jest obowiązkowa. Użytkownikom internetu, właścicielom witryn internetowym także się przynajmniej podstawowa wiedza z tego zakresu.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?