Marketing szeptany na forach, czy się opłaca

Spis treści

Marketing szeptany na forach – czy się opłaca? Poradnik

Marketing szeptany to popularny rodzaj reklamy, polegający na dzieleniu się pozytywnymi opiniami o produktach i usługach, które chcemy wypromować w różnych miejscach w Internecie. W tym celu korzystamy z mediów społecznościowych, komentarzy blogowych oraz forów dyskusyjnych. Są to miejsca, w których możemy podzielić się z innymi użytkownikami opiniami o produktach, a przy odpowiednim podejściu również skłonić ich do dyskusji na temat marki i dalszego rozprowadzania informacji, co oczywiście wzmacnia siłę oddziaływania reklamy. Poza tym, wpisy na forach wykorzystywane są jako jedno ze źródeł pozyskiwania linków w celu wzmocnienia strony firmowej.

W teorii metoda prezentuje się jako stosunkowo łatwa do realizacji i niedroga. Ofert wykonania marketingu szeptanego jest wiele, a cena zlecenia bywa kusząca dla właścicieli firm oraz sklepów. Niestety, efekty taniej realizacji bywają rozczarowujące i stały powodem krytyki ze strony niemałej liczby specjalistów od marketingu i pozycjonowania. Niska cena pozwala na szybką publikację wielu wpisów, ale najczęściej mało wartościowych, rojących się od błędów i otoczonych aurą nieautentyczności. Dokładnie takich, które przychodzą nam na myśl, gdy mówimy o spamie. Czy w związku z tym jest to zła metoda pozyskiwania klientów oraz linków? A może jednak marketing szeptany na forach się opłaca?

Marketing szeptany na forach może się opłacać! Ale nie musi…

Szeptanka może skutecznie promować biznes, ale żeby to osiągnąć trzeba albo zainwestować w to swój własny czas i energię, albo należy zaufać profesjonalistom, którzy co prawda wycenią zlecenie drożej niż większość zleceniobiorców, ale za to wiedzą jak zrobić to poprawnie i umieją wystrzegać się powszechnie popełnianych błędów.

Błędy marketingu szeptanego

Aby skutecznie prowadzić marketing szeptany na forach trzeba unikać przede wszystkim:

  • Pisania opinii w ewidentnie nienaturalny sposób – przesadne chwalenie produktu, wskazywanie na jego cechy, na które przeciętny użytkownik nie zwróciłby uwagi, brak konkretów, który bije po oczach w opiniach typu “Sprawdźcie fajne koszulki na stronie xyx.pl”, niezgodność opisu z prawdą.
  • Duplikowania treści – powtarzające się w różnych miejscach w sieci identyczne opinie są dowodem dla innych, że nasze wypowiedzi to jedynie ukryta reklama, a co więcej – ukryta marnie. Dla kogoś kto spotkał identyczną opinię w dwóch różnych miejscach, jest ona bezwartościowa, a zamiast pozytywnego odbioru marki, może poczuć się przez nią oszukiwany i na stałe zniechęcić.
  • Publikowania opinii bez zwracania uwagi na profil tematyczny forum – chociaż niektórym mogłoby się wydawać, że warto wykorzystać każde dostępne miejsce na umieszczenie opinii z linkiem do produktu, nie jest to prawdą. Pisanie o ofercie sukienek na forum motocyklowym naprawdę nie ma sensu.
  • Dodawania opinii z kont bez historii – aby marketing szeptany na forach był przekonujący, konto służące do publikacji szeptanki powinno posiadać już historię wypełnioną wypowiedziami niezwiązanymi z reklamą, a dane użytkownika powinny być uzupełnione. Takie zabiegi uwiarygodniają profil i pomagają zdobyć zaufanie pozostałych forumowiczów, a także moderatorów.
  • Nienaturalnego linkowania – linkowanie na anchor tekst nie jest typowym sposobem linkowania na forum. Standardowy użytkownik, jeżeli już dodaje link na forum to zazwyczaj w postaci czystego adresu url. Linki na konkretnych frazach od razu budzą wątpliwość co do autentyczności i wskazują na celową manipulację w profilu linkowania konkretnej strony.

 

błędy marketingu szeptanego na forach
błędy marketingu szeptanego na forach

Co możesz zyskać?

Wiarygodny marketing szeptany na forach może być opłacalny. Jeżeli publikowane opinie prezentują się autentycznie i opisują produkt zgodnie z prawdą, mogą mieć realny wpływ na zapisanie się marki w świadomości użytkownika, jej pozytywny odbiór, a także decyzje zakupowe. Przemyślana i zgrabnie ujęta opinia ma szansę pomóc potencjalnemu klientowi rozstrzygnąć wątpliwości co do produktu czy usługi, a u kogoś nieznaznajomionego z marką może rozbudzić chęć posiadania produktu lub skorzystania z usługi, które chcemy wypromować.

Możliwość pozyskania linku z opinii to kolejny dobry powód, aby docenić marketing szeptany. Najcenniejsze do zdobycia są linki dofollow, które przekazują moc linkowanej domenie, a w przypadku firm mało konkurencyjnych i lokalnych mogą mieć spory wpływ na pozycjonowanie. Także przedstawiciele bardziej konkurencyjnych branż nie powinni bagatelizować tej metody pozyskiwania linków, ponieważ pomaga ona dywersyfikować profil linkowania, a tym samym wpływać pozytywnie na ocenę jego naturalności przez Google. W przypadku, gdy chcemy osiągnąć zróżnicowany profil linkowania, nawet pozornie nieznaczące linki nofollow, które często pojawiają się na forach mogą okazać się pożyteczne.

Ocena strony: 4.9/5 - (15 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza