Frazy kluczowe to temat rzeka. Dlaczego? Ponieważ muszą być dobrze dobrane i pojawiać się na stronie www w odpowiedniej liczbie. Nadmierne nasycenie może być potraktowane jako próba manipulacji, zbyt mała liczba fraz to natomiast ryzyko, że treść zostanie uznana za mało wyczerpującą i niezbyt wartościową dla odbiorcy. Mogę o tym długo mówić. Ale, przejdźmy do konkretów. Jakie jest optymalne nasycenie fraz kluczowych, czyli keyword density?
Nasycenie fraz kluczowych – co to?
Nasycenie fraz kluczowych (keyword density, zagęszczenie słów kluczowych), definiujemy jako częstotliwość występowania w treści konkretnego słowa kluczowego. Nasycenie fraz kluczowych możemy też zdefiniować jako stosunek liczby określonych fraz kluczowych do liczby wszystkich słów znajdujących się w tekście albo w szerszym kontekście – na całej stronie internetowej. Oznacza to, że im więcej fraz kluczowych znajduje się na stronie, tym współczynnik ten jest wyższy.
Keyword density – jakie jest odpowiednie nasycenie fraz kluczowych?
Jakie jest odpowiednie keyword density? Najlepiej, byś przyjął zasadę, że na każde 1000 zzs powinno przypadać od 1 do 3 słów kluczowych. Chodzi tutaj zarówno o frazy w mianowniku, jak i w innych przypadkach.
Aby obliczyć nasycenie fraz w danym tekście, skorzystaj z prostego wzoru:
liczba fraz kluczowych podzielona przez liczbę wszystkich słów kluczowych, pomnożona przez 100%.
Keyword density checker
Liczenie fraz kluczowych, np. podczas pisania treści, może być czasochłonne. W jaki sposób możesz ułatwić sobie to zadanie? Pomocą są specjalistyczne narzędzia. Sama korzystam głównie z Senuto i SurferaSEO.
Surfer SEO
Jedną z funkcji Surfera SEO jest ContentEditor. Narzędzie nie tylko udziela podpowiedzi co do rodzaju fraz kluczowych, ale też pokazuje, ile razy dana fraza powinna pojawić się w tekście. Lista fraz jest na bieżąco aktualizowana – każde użycie lub usunięcie jest automatycznie zaznaczane i sprawia, że zalecana liczba powiększa się lub zmniejsza.
Senuto i Content Suite
Dostępna w Senuto opcja – Content Suite, działa podobnie do opisanej powyżej. Narzędzie generuje listę, na której znajdują się frazy kluczowe wraz z informacją, ile razy dana fraza powinna zostać użyta w tekście. Każde wykorzystanie frazy jest automatycznie odnotowywane. Optymalna, za mała lub zbyt duża liczba powtórzeń danej frazy, oznaczane są na odpowiednimi kolorami.
Keyword density – złote zasady
- Skup się na tym, by najważniejsze słowa kluczowe występowały w nagłówkach.
- Pamiętaj, żeby umieścić frazy nie tylko w treści, ale także w atrybutach alt, w nazwach plików, w podpisach pod zdjęciami i grafikami, a także w adresach URL i w metatagach.
- Zadbaj o to, by frazy były rozmieszczone w treści w naturalny sposób, zbyt duża liczba zaburzy lekturę.
- Zbyt duże nasycenie frazami uznawane jest za manipulację wynikami wyszukiwania, może przynieść skutek przeciwny do zamierzonego.
- Koniecznie odmieniaj wszystkie frazy kluczowe. Era, w której ważne było upychanie w treści nieodmienionych fraz, już dawno minęła.
I zasada naczelna – skoncentruj się na tym, by Twój tekst był na temat, by był wartościowym źródłem informacji. To najlepszy sposób na to, by znalazły się w nim ważne dla czytelników frazy.
Keyword density – dlaczego to takie ważne?
- Algorytmy Google weryfikują strony www pod kątem zawartości fraz, które w okno wyszukiwania wpisał użytkownik. Im wyższa trafność, tym Twoja witryna ma większe szanse na zajęcie miejsca w TOP10.
- Pamiętaj, że liczy się nie tylko nasycenie, ale też zgodność fraz z ofertą firmy oraz dopasowanie do potrzeb użytkownika.
- Zadbaj o to, by frazy kluczowe na Twojej stronie były rozmieszczone w naturalny sposób. Dzięki temu treść będzie przyjemna w lekturze, a to przełoży się na satysfakcję użytkownika. Sygnały behawioralne mają wpływ na ranking witryny.
- Z własnego doświadczenia wiem, jak ważne jest naturalne rozmieszczenie fraz. Zbyt duże zagęszczenie może narazić Twoją witryną na kary Google, a nawet na wyłączenie z indeksu.
Podsumowanie
Nasycenie fraz kluczowych, czyli keyword density, odgrywa istotną rolę w optymalizacji strony www lub sklepu e-commerce. Najlepiej, byś przyjął zasadę, że na każde 1000 znaków ze spacjami powinny przypadać 2-3 frazy kluczowe. Frazy, niekoniecznie w mianowniku, umieść w nagłówkach, w treści, ale także w atrybutach alt czy metadanych. Optymalne zagęszczenie fraz to większa satysfakcja użytkownika i szansa na zajęcie wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.