nasycenie fraz kluczowych, keyword density

Spis treści

Nasycenie fraz kluczowych, czyli keyword density – kiedy fraz jest za dużo i czym to grozi?

Frazy kluczowe to temat rzeka. Dlaczego? Ponieważ muszą być dobrze dobrane i pojawiać się na stronie www w odpowiedniej liczbie. Nadmierne nasycenie może być potraktowane jako próba manipulacji, zbyt mała liczba fraz to natomiast ryzyko, że treść zostanie uznana za mało wyczerpującą i niezbyt wartościową dla odbiorcy. Mogę o tym długo mówić. Ale, przejdźmy do konkretów. Jakie jest optymalne nasycenie fraz kluczowych, czyli keyword density? 

Nasycenie fraz kluczowych – co to?

Nasycenie fraz kluczowych (keyword density, zagęszczenie słów kluczowych), definiujemy jako częstotliwość występowania w treści konkretnego słowa kluczowego. Nasycenie fraz kluczowych możemy też zdefiniować jako stosunek liczby określonych fraz kluczowych do liczby wszystkich słów znajdujących się w tekście albo w szerszym kontekście – na całej stronie internetowej. Oznacza to, że im więcej fraz kluczowych znajduje się na stronie, tym współczynnik ten jest wyższy. 

Keyword density – jakie jest odpowiednie nasycenie fraz kluczowych? 

Jakie jest odpowiednie keyword density? Najlepiej, byś przyjął zasadę, że na każde 1000 zzs powinno przypadać od 1 do 3 słów kluczowych. Chodzi tutaj zarówno o frazy w mianowniku, jak i w innych przypadkach. 

Aby obliczyć nasycenie fraz w danym tekście, skorzystaj z prostego wzoru: 

liczba fraz kluczowych podzielona przez liczbę wszystkich słów kluczowych, pomnożona przez 100%.  

Keyword density checker

Liczenie fraz kluczowych, np. podczas pisania treści, może być czasochłonne. W jaki sposób możesz ułatwić sobie to zadanie? Pomocą są specjalistyczne narzędzia. Sama korzystam głównie z Senuto i SurferaSEO. 

Surfer SEO 

Jedną z funkcji Surfera SEO jest ContentEditor. Narzędzie nie tylko udziela podpowiedzi co do rodzaju fraz kluczowych, ale też pokazuje, ile razy dana fraza powinna pojawić się w tekście. Lista fraz jest na bieżąco aktualizowana – każde użycie lub usunięcie jest automatycznie zaznaczane i sprawia, że zalecana liczba powiększa się lub zmniejsza.  

Senuto i Content Suite 

Dostępna w Senuto opcja – Content Suite, działa podobnie do opisanej powyżej. Narzędzie generuje listę, na której znajdują się frazy kluczowe wraz z informacją, ile razy dana fraza powinna zostać użyta w tekście. Każde wykorzystanie frazy jest automatycznie odnotowywane. Optymalna, za mała lub zbyt duża liczba powtórzeń danej frazy, oznaczane są na odpowiednimi kolorami. 

Keyword density – złote zasady 

  • Skup się na tym, by najważniejsze słowa kluczowe występowały w nagłówkach.
  • Pamiętaj, żeby umieścić frazy nie tylko w treści, ale także w atrybutach alt, w nazwach plików, w podpisach pod zdjęciami i grafikami, a także w adresach URL i w metatagach.
  • Zadbaj o to, by frazy były rozmieszczone w treści w naturalny sposób, zbyt duża liczba zaburzy lekturę. 
  • Zbyt duże nasycenie frazami uznawane jest za manipulację wynikami wyszukiwania, może przynieść skutek przeciwny do zamierzonego. 
  • Koniecznie odmieniaj wszystkie frazy kluczowe. Era, w której ważne było upychanie w treści nieodmienionych fraz, już dawno minęła.  

I zasada naczelna – skoncentruj się na tym, by Twój tekst był na temat, by był wartościowym źródłem informacji. To najlepszy sposób na to, by znalazły się w nim ważne dla czytelników frazy.  

Keyword density – dlaczego to takie ważne? 

  • Algorytmy Google weryfikują strony www pod kątem zawartości fraz, które w okno wyszukiwania wpisał użytkownik. Im wyższa trafność, tym Twoja witryna ma większe szanse na zajęcie miejsca w TOP10.  
  • Pamiętaj, że liczy się nie tylko nasycenie, ale też zgodność fraz z ofertą firmy oraz  dopasowanie do potrzeb użytkownika. 
  • Zadbaj o to, by frazy kluczowe na Twojej stronie były rozmieszczone w naturalny sposób. Dzięki temu treść będzie przyjemna w lekturze, a to przełoży się na satysfakcję użytkownika. Sygnały behawioralne mają wpływ na ranking witryny. 
  • Z własnego doświadczenia wiem, jak ważne jest naturalne rozmieszczenie fraz. Zbyt duże zagęszczenie może narazić Twoją witryną na kary Google, a nawet na wyłączenie z indeksu. 

Podsumowanie 

Nasycenie fraz kluczowych, czyli keyword density, odgrywa istotną rolę w optymalizacji  strony www lub sklepu e-commerce. Najlepiej, byś przyjął zasadę, że na każde 1000 znaków ze spacjami powinny  przypadać 2-3 frazy kluczowe. Frazy, niekoniecznie w mianowniku, umieść w nagłówkach, w treści, ale także w atrybutach alt czy metadanych. Optymalne zagęszczenie fraz to większa satysfakcja użytkownika i szansa na zajęcie wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.    

 

 

 

 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza