SEO i marketing w farmacji są wymagającymi procesami. Chcąc zwiększyć widoczność aptek, punktów aptecznych, stron podmiotów zajmujących się obrotem wyrobami medycznymi, na uwadze musimy mieć kilka istotnych zakazów. Jakie działania możemy podjąć? Jakich błędów w marketingu i SEO w branży farmaceutycznej powinniśmy unikać?
Branża farmaceutyczna a zakaz reklamy
Apteki, punkty apteczne i pozaapteczne, podobnie, jak gabinety lekarskie i podmioty świadczące usługi medyczne, objęte są zakazem reklamy. Informacje na temat zakazu znajdziemy w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. Z artykułu 94a dowiemy się, że:
- zabronione są reklamy odnoszące się do wyrobów medycznych i produktów leczniczych,
- nadzór na przestrzeganiem przepisów dotyczących reklam aptek, punktów aptecznych oraz placówek obrotu pozaaptecznego sprawuje wojewódzki inspektor farmaceutyczny,
- w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów, wojewódzki inspektor sanitarny wydaje decyzje o zaprzestaniu reklamowania,
- decyzji nadaje się rygor natychmiastowego wykonania.
Marketing farmaceutyczny – reklama apteki, firmy farmaceutycznej
Jakie treści uznawane są za reklamy aptek i firm farmaceutycznych?
- Przede wszystkim te, które zachęcają pacjentów do zakupu produktów, leków, leków bez recepty. Reklamą jest także treść, która sprawia, że działająca na rynku farmaceutycznym firma zaczyna się wyróżniać na tle konkurencji.
- Zabroniona jest także reklama leków wydawanych wyłącznie na receptę, leków zawierających środki psychotropowe.
- Zakazem objęte jest również publikowanie informacji, które są niezgodne z Charakterystyką Produktu Leczniczego bądź z Charakterystyką Produktu Leczniczego Weterynaryjnego.
- Prowadząc działania marketingowe, nie możemy też zachwalać umiejętności farmaceutów bądź działania leków.
Content marketing w branży farmaceutycznej
Działania reklamowe, witryna internetowa, kampanie Google Ads to w dużej mierze różnego typu treści. Przy aptekach i firmach farmaceutycznych nie wszystkie informacje mogą być podane do publicznej wiadomości. Zakazane są między innymi treści, które:
- sugerują, że produkt medyczny może zastąpić wizytę u specjalisty,
- przekazują informacje, że niestosowanie leku będzie miało negatywny wpływ na zdrowie (oprócz szczepień wymienionych w art. 57 ust. 2),
- sugerują, że dany produkt pozytywnie wpłynie na stan zdrowia i samopoczucie nawet osób zdrowych,
- mówią, że produkt medyczny jest produktem kosmetycznym lub spożywczym,
- zawierają informacje, że dany produkt medyczny jest lepszy bądź tak samo dobry, jak inne produkty, metody leczenia,
- stwarzają ryzyko, że pacjent błędnie zdiagnozuje swój przypadek.
Treści zawierające informacje dotyczące lokalizacji oraz godzin otwarcia apteki, firmy farmaceutycznej nie stanowią reklamy.
SEO – branża farmaceutyczna (strona internetowa, sklep e-commerce)
Jednym z rozwiązań, z którego najczęściej korzystają firmy chcące zwiększyć widoczność w Internecie – i mowa tutaj nie tylko o branży farmaceutycznej, ale także innych, jest budowa strony internetowej. Aby strona www zyskała widoczność w wynikach wyszukiwania (a tylko takie witryny odwiedzane są przez klientów), należy zadbać o jej optymalizację i prowadzić działania off-site (poza witryną). Pozycjonowanie strony internetowej obejmuje wiele działań. Witryna musi być przyjazna dla użytkowników, a jednocześnie zoptymalizowana pod roboty wyszukiwarek. Wśród najistotniejszych prac znajdują się:
- wspomniany powyżej content
- struktura witryny
- przygotowanie linkowania wewnętrznego
- linkowanie zewnętrzne
- wdrożenie certyfikatu SSL
- zoptymalizowane adresy URL
- optymalizacja pod kątem UX, czyli user experience.
Jeśli prowadzimy sklep e-commerce, powinniśmy zadbać o intuicyjną ścieżkę zakupową, możliwość szybkiego wyszukania produktów, różne opcje dostawy i płatności. Satysfakcja użytkowników jest kluczowa.
Aby zoptymalizować stronę internetową z branży farmaceutycznej, seo specialist, copywriter, specjalista od marketingu powinni dysponować choć podstawową wiedzą dotyczącą zakazanych działań. Warto więc zdecydować się na współpracę z agencją SEO, która ma już doświadczenie w SEO i marketingu dla farmaceutów, aptek itp.
Marketing farmaceutyczny – rozwiązania dla aptek i nie tylko
Po jakie jeszcze rozwiązania marketingowe mogą sięgnąć firmy działające w branży farmaceutycznej?
- Media społecznościowe – czyli prowadzenie profilu na Facebooku bądź innym portalu. Merytoryczne treści, estetyczne grafiki, budowa relacji z klientami to ważne działania.
- Profil Firmy w Google – prawidłowo zoptymalizowany profil to sposób na zwiększenie widoczności w internecie, przekazanie informacji na temat firmy czy apteki, udzielenie wskazówek dotyczących trasy, godzin pracy.
- Kampanie Google Ads – kampanie płatne to kolejne z rozwiązań. Musimy jednak pamiętać o ograniczeniach, na przykład dotyczących leków, opieki zdrowotnej.
W dobie internetu mamy wiele sposobów na kreowanie pozytywnego wizerunku, zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach, zdobycie uwagi odbiorcy. Działania reklamowe na rynku farmaceutycznym są jednak utrudnione. Pamiętać musimy o wielu ograniczeniach i wszelkie prace prowadzić zgodnie z obowiązującymi zasadami.