Spis treści

Webinar – czym jest? Sprawdź nasz poradnik!

Webinar, inaczej seminarium internetowe, to nowoczesna forma spotkania online. Taka technologia umożliwia dzielenie się wiedzą i inspiracjami, pozwala też na docieranie do użytkowników z różnych części świata. Co więcej, webinaria wspierają promocję produktów, biznesu oraz budowę marki osobistej. To oczywiście nie koniec. Jakie jeszcze zalety warto poznać? Jak nagrać webinarium? O tym poniżej! 

Webinar – co to?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest webinarium, potocznie webinar. Samo słowo webinar pochodzi od web (sieć) i seminar (seminarium), a oznacza interaktywne spotkanie prowadzone za pośrednictwem Internetu. Omawiane seminaria wykorzystują technologię webcast, czyli technologię, która umożliwia internetową transmisję wideo, jak i dźwięku oraz tekstu w czasie rzeczywistym. Choć webinary odbywają się w formie live, po zakończeniu organizator zwykle udostępnia nagranie, na przykład na YouTube lub na profilu danego użytkownika. 

Webinary stanowią coraz  popularniejszą formę prowadzenia prezentacji, warsztatów, szkoleń czy spotkań z grupą osób przebywających w różnych zakątkach świata. Prowadzący ma bezpośredni kontakt ze swoimi odbiorcami, uczestnicy mogą natomiast zadawać pytania, brać udział w ankietach i dyskusjach.

Webinar – ciekawostki i statystyki 

Przejdźmy do kilku ciekawych danych na temat webinarów. Jak seminaria internetowe prezentują się w liczbach? 

  • Zgodnie z danymi z Senuto, liczna miesięcznych wyszukiwań frazy webinar wynosi 8,1k. 
  • Jakie są cele tworzenia webinarów? 66% organizacji tworzy webinary, by edukować klientów, 60%, by generować leady, 48, by dzielić się informacjami ze swoją społecznością. Około 28% firm chce w ten sposób zbudować markę, a 25% tworzyć partnerstwa, nawiązywać współpracę z kolejnymi podmiotami. (TwentyThree
  • Najczęściej organizowane są jednorazowe webinary, stanowią one około 72.3%. Cykle webinarów to około 45,5%. (TwentyThree
  • Dłuższe webinaria, z kilkoma prelegentami, to wydarzenia głównie nadawcze, rzadziej partycypacyjne. (TwentyThree)
  • 71% marketerów przyznaje, że automatyzacja webinarów pozwala zaoszczędzić czas. Około 98% specjalistów planuje wykorzystać w webinarach możliwości AI. (Kaltura)
  • Aż 98% firm planuje w 2025 roku dopracować swoje webinary. (Kaltura)
  • 25% firm organizuje ponad 50 webinariów w skali roku. W przypadku pozostałych biznesów, wspomniana liczba spada do 20 lub mniej. (Gudsho)
  • Webinary dostarczają wielu danych, które pomocne są w procesie optymalizacji planu działań i generowania leadów. Aż 49% marketerów twierdzi, że dane analityczne uzyskane za pomocą seminariów internetowych umożliwiają modyfikację strategii e-marketingowej. (Kaltura)
  •  24% specjalistów uznaje webinary za najważniejsze narzędzia e-marketingowe. 49% opowiada się za tym, że webinary są tak samo ważne, jak inne narzędzia e-marketingowe. (Kaltura)
  • Około 9% zapisów na webinar dokonywanych jest w dniu danego webinaru. (Contrast
  • 83% webinarów gromadzi na żywo mniej niż 50 odbiorców. (Contrast)
  • 63% wyświetleń webinariów odtwarzanych jest na żądanie – chodzi tutaj o odtwarzanie nagranych już seminariów, które dostępne są w sieci. (Contrast)
  • 17% webinariów rozpoczyna się o godzinie 11:00 czasu lokalnego, ale to webinary startujące o 14.00 mają najwyższy wskaźnik frekwencji. (Contrast)
  • Webinaria odbywające się w środy i piątki mają wyższą średnią rejestracji. (Contrast)
  • Zgodnie z przewidywaniami, w okresie 2023–2032 branża wydarzeń wirtualnych osiągnie wartość 103. miliardów dolarów. (Gudsho)
  • 30% webinarów zawiera ankiety na żywo. (Contrast)

Jakie rodzaje webinariów wyróżniamy?

 

Rodzaje webinariów  Opis 
Płatny lub darmowy webinar z certyfikatem Spotkanie online, po którego zakończeniu uczestnicy otrzymują certyfikat
Webinar płatny Płatne webinaria zawierają zwykle bardzo specjalistyczne treści, wysokiej jakości. Najczęściej przeznaczone są dla konkretnej grupy, na przykład lekarzy
Webinar otwarty / publiczny Webinary otwarte dostępne są bez rejestracji, zwykle dla szerokiej publiczności. Takie seminaria ułatwiają budowę zasięgów i rozpoznawalności marki 
Webinar zamknięty Webinaria zamknięte przeznaczone są wyłącznie dla zarejestrowanych użytkowników. Liczba miejsc zwykle jest ograniczona. Takie seminaria najczęściej nie są udostępniane publicznie. Wśród plusów takiego rozwiązania znajdują się możliwość szczegółowego targetowania, a także to, że odbiorcy mają dostęp do treści premium 

 

Charakter webinarium Opis 
Webinar marketingowy To narzędzie marketingu, które ma na celu promowanie produktów lub usług oraz angażowanie potencjalnych klientów. Webinary, w połączeniu z innymi formami marketingu internetowego, mogą pozytywnie wpłynąć na rozpoznawalność i konwersję firmy 
Webinar edukacyjny / szkoleniowy Takie seminaria internetowe skupiają się na przekazaniu wiedzy, zwiększeniu świadomości odbiorców, wspieraniu ich w zdobywaniu nowych umiejętności; często organizowane są przez uczelnie, szkoły i instytucje edukacyjne. W sieci znajdziemy webinary dla uczniów i studentów, jak i webinary dla nauczycieli  szkół wyższych czy też dla nauczycieli przedszkola. W Internecie pojawiają się również webinary dla diagnostów laboratoryjnych, dla higienistek stomatologicznych, lekarzy, sprzedawców, księgowych itp. 
Webinar warsztatowy (praktyczny) Webinar z aktywnym udziałem uczestników, obejmujący na przykład  kreatywne warsztaty czy ćwiczenia praktyczne itp. 
Webinar ekspercki / panel dyskusyjny Wystąpienia specjalistów, ekspertów w danej dziedzinie. Takie webinaria często mają formę panelu dyskusyjnego lub wywiadu
Webinar z analizą danych i trendów Dużą popularnością cieszą się również webinary koncentrujące się na analizie trendów, tendencji, nowych możliwości, jakie pojawiły się w danej dziedzinie 

Każdy z rodzajów webinarów służy innemu celowi i powinien być dostosowany do specyficznych potrzeb publiczności i organizatorów.

Jak nagrać webinar?

Zanim zaczniesz przygotowywać webinarium, odpowiedz sobie na kilka pytań. Zastanów się, czy strzałem w dziesiątkę będzie darmowy webinar, webinar z certyfikatem, a może z sekcją Q&A? Przemyśl każdy szczegół. 

  • Jaka będzie tematyka Twojego webinaru?
  • Czy będzie to darmowy webinar online, czy może obowiązywać będzie jakaś forma zapłaty? Zapłatę stanowić może zarówno określona kwota, jak i np. podanie numeru telefonu lub e-maila. Osobiście najczęściej spotykam się z ostatnim rozwiązaniem, a więc z koniecznością podania adresu e-mail oraz imienia. 
  • Czy szykujesz dla uczestników jakąś niespodziankę, na przykład certyfikat, zniżkę na Twoje usługi lub produkty? 
  • Jaki jest jego cel webinaru? Ma on mieć charakter edukacyjny, promować produkt lub usługę? Pamiętaj jednak, że zbyt sprzedażowa forma może zniechęcić odbiorców.
  • Czy po zakończeniu części głównej, odbędzie się sekcja Q&A, czyli pytań i odpowiedzi?

✅Ciekawostka: 81% użytkowników preferuje sesje pytań i odpowiedzi (Q&A). Natomiast 36% odbiorców angażuje się w uzupełnianie ankiet. (Gudsho)

Nagrywanie webinaru –  sprzęt, platforma itp. 

Wiesz już, od czego zacząć, ale jak przejść do konkretnych działań i nagrać webinarium? Konieczny jest wybór odpowiedniej platformy. Wśród popularnych rozwiązań znajdują się:

Zoom webinars

Zoom webinars to intuicyjne narzędzie z wieloma przydatnymi funkcjami. Zoom umożliwia prowadzenie wykładów, prezentacji, szkoleń i innego rodzaju spotkań w sieci. Narzędzie jest łatwe w konfiguracji, a w transmisji może uczestniczyć nawet do 10 000 użytkowników. 

Microsoft Teams

Microsoft Teams to rozbudowana platforma komunikacyjna, która daje wiele możliwości – umożliwia między innymi nagrywanie webinarów. Podobnie jak w przypadku Zooma, przygotowanie seminarium jest bardzo intuicyjne. 

Dużym plusem narzędzia jest integracja z Microsoft 365 – odbiorcy mogą płynnie planować wydarzenia, korzystać z Outlooka, Excela, udostępniać materiały przez SharePoint czy OneDrive. Microsoft Teams to narzędzie szczególnie cenione przez organizacje, korporacje, firmy. 

WebinarJam

WebinarJam to nowoczesna platforma, która także umożliwia nagrywanie webinarów. Za pomocą omawianego narzędzia, przygotujesz seminarium internetowe dla maksymalnie 5 000 uczestników i 6 prezenterów. Wśród ciekawych funkcji WebinarJam znajdują się automatyczne przypomnienia e-mail czy łatwa integracja z platformami e-commerce i narzędziami marketingowymi.

Inne narzędzia, które umożliwiają nagrywanie webinarów to:

  • EasyWebinar,
  • Google Hangouts,
  • Livestorm,
  • GoToWebinar,
  • WebEx. 

Przydatne funkcje – korzystaj z nich podczas nagrywania webinaru

Podczas prowadzenia webinaru, warto korzystać z funkcji oferowanych przez poszczególne narzędzia. Czat, ankiety, Q&A czy udostępnianie ekranu pomagają utrzymać uwagę uczestników, zwiększają ich zaangażowanie i sprawiają, że seminarium zyskuje lepszą jakość. Jakie funkcje zyskały miano najbardziej przydatnych? 

Webinar- przydatne funkcje  Opis i korzyści
🖥 Udostępnianie ekranu Udostępnianie widoku własnego ekranu odbiorcom to duże ułatwienie dla obu stron. Taka opcja pozwala na prezentację slajdów, narzędzi, dokumentów czy instrukcji. Bardzo przydatne, podczas prowadzenia szkoleń, audytów, warsztatów
🎥 Nagrywanie webinaru Nagranie i udostępnienie seminarium sprawia, że zainteresowani mogą obejrzeć wideo w dowolnym momencie
💬 Czat na żywo Czat na żywo ułatwia komunikację, sprawia, że użytkownicy mogą porozumiewać się z organizatorami w czasie rzeczywistym. To szybka interakcja, większa aktywność odbiorców, a także sposób na zbieranie opinii, poznanie obiekcji, motywacji i potrzeb grupy docelowej 
❓ Sesja Q&A Bardzo dobre rozwiązanie, podczas spotkań eksperckich i paneli dyskusyjnych
📊 Ankiety i quizy Interaktywne ankiety to zwiększenie zaangażowania odbiorców oraz natychmiastowy feedback dotyczący ciekawych oraz słabszych elementów webinaru 
👥 Pokoje podgrup (breakout rooms) Podział uczestników na mniejsze grupy to idealne rozwiązanie podczas pracy warsztatowej lub dyskusji
🖼 Wirtualne tło / rozmycie tła Zmiana lub rozmycie tła za prowadzącym to ukrycie prywatnej przestrzeni oraz większy profesjonalizm
🎙 Udostępnianie mikrofonu/kamery uczestnikom Opcja oddania głosu uczestnikom, wypowiedzi na żywo z pewnością uświetnią każdy webinar 
📝 Transkrypcja i napisy na żywo Automatyczne napisy, dzięki którym webinar staje się dostępny także dla osób mających problemy ze słuchem czy gorzej znających język 
🗓 Integracja z kalendarzem Taka opcja umożliwia dodawanie wydarzeń do kalendarzy Google/Outlook. Jest to bardzo pomocne rozwiązanie zarówno przy jednorazowym webinarium, jak i przy całej serii seminariów  
📈 Statystyki i raporty Analiza danych dotyczących liczby uczestników, czasu oglądania, zaangażowania itp. umożliwi optymalizację zarówno działań związanych z prowadzeniem webinarów, jak i szeroko pojętego e-marketingu

Nagrywanie webinaru – inne wskazówki

  • Przygotowanie sprzętu – upewnij się, że mikrofon i kamera działają bez problemów i pozwalają na uzyskanie czystego dźwięku i obrazu.
  • Stabilne połączenie internetowe – szybki Internet zapewni płynność nagrania, bez przerw i zakłóceń.
  • Przygotuj się do wystąpienia – upewnij się, że wszystkie slajdy, dokumenty i inne materiały, które chcesz przedstawić, są kompletne.
  • Scenariusz – przygotuj scenariusz webinaru.
  • Ustawienia nagrywania – skonfiguruj ustawienia nagrywania w oprogramowaniu webinarowym. 
  • Testuj – przed rozpoczęciem webinaru, przeprowadź test, upewnij się, że wszystko przebiega prawidłowo.

Nagrywanie webinaru – start! 

Webinaria krok po kroku Opis
▶️ Start nagrywania Włącz nagrywanie, poinformuj uczestników o rejestracji sesji
🗣 Komunikacja Koniecznie się przywitaj, zapytaj odbiorców czy dobrze Cię widać i słychać – buduj relację już od pierwszych minut
✂️ Edycja nagrania Przed udostępnieniem przeprowadź edycję, usuń zbędne fragmenty, dodaj napisy, tytuły, animacje i inne elementy
📤 Udostępnienie Wyślij nagranie uczestnikom, udostępnij je na swojej stronie www, na YouTube lub innej platformie

Zaproszenie na webinar – koniecznie o tym pamiętaj

Nie zapomnij o zaproszeniach na webinar. Od jakości zaproszenia, informacji, jakie w nim zawrzesz, w dużej mierze uzależniona jest liczba zapisanych uczestników. Zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynasz i nie jesteś zbyt rozpoznawalną osobą.

Na jakie elementy powinieneś zwrócić uwagę?

Zaproszenie na webinar  Opis 
✅Tytuł Tytuł webinarium to podstawowa informacja. Wyeksponuj go w odpowiedni sposób. Zadbaj, by przyciągał uwagę  
📅 Data i czas Napisz kiedy i o której godzinie startuje Twoje internetowe seminarium 
✍️ Krótki opis Przygotuj krótki, zachęcający opis webinaru 
🧑‍🏫 Prelegenci Napisz, kto będzie prelegentem, kim jest prowadzący, czym się zajmuje itp. 
🎁 Wartość dla uczestnika Jakie korzyści związane są z udziałem w webinarze – wiedza, umiejętności, dostęp do ciekawych materiałów?
🙋 Interaktywność Q&A, warsztaty, quizy? Powiedz odbiorcom, czego mogą się spodziewać 
💻 Platforma Koniecznie podaj nazwę platformy, np. Zoom, YouTube
📝 Instrukcje rejestracji Link do formularza oraz kroki, które trzeba wykonać, by zapisać się na webinar
📚 Materiały dodatkowe Wspomnij o prezentacjach, notatkach, e-bookach i innych pomocnych materiałach
📞 Dane kontaktowe Dane kontaktowe będą bezcenne, gdy odbiorca natrafi na problemy techniczne 
📣 Call to Action Pamiętaj o chwytliwym call to action, czyli o wezwaniu do działania, np. – Zbuduj przewagę, zanim zrobi to konkurencja. Kliknij i zarejestruj się.Nie obiecujemy cudów. Ale damy Ci konkret, który działa. Rejestracja tutaj.

✅Ciekawostka – zgodnie z tym, co podają różne źródła, aż 57% rejestracji na webinaria odbywa się za pośrednictwem e-mailingu. Drugie miejsce zajmują media społecznościowe.  Najgorzej wypadają reklamy. (Contrast)

 

webinar, webinar co to
Webinar: Czym jest webinar? Jak nagrać webinar (Jam i Zoom webinar)? Darmowy webinar z certyfikatem

Co to znaczy, że webinar jest wartościowy?

Jeśli chodzi o prowadzenie udanego webinaru, jest kilka rzeczy, o których musisz pamiętać.

  • Po pierwsze, upewnij się, że Twoi odbiorcy są zaangażowani. Możesz to zrobić poprzez zadawanie pytań, ankiety, konkursy.
  • Po drugie, przemyśl, czy treść Twojego webinaru jest wartościowa i istotna dla odbiorców – zrób próbę wśród znajomych, którzy uczciwie ocenią przygotowane przez Ciebie materiały.
  • Po trzecie, upewnij się, że techniczne aspekty webinaru są dopięte na ostatni guzik. Twoja prezencja musi być idealna. 

Webinar – podsumowanie 

Webinar, inaczej webinarium lub seminarium online, to interaktywne wydarzenie w formie wykładu, szkolenia, prezentacji. Wyróżniamy webinary edukacyjne, sprzedażowe, marketingowe, dedykowane konkretnej grupie zawodowej, np. nauczycielom, lekarzom, marketerom. Uczestnicy zwykle mogą zadawać pytania i korzystać z chatu. Ciekawą opcją dla prowadzącego jest natomiast udostępnianie ekranu. Webinary odbywają się na żywo, ale są także dostępne po zakończeniu spotkania. Udział w webinarium zwykle jest darmowy, część z seminariów oferuje także certyfikaty dla uczestników. 

Darmowe czy płatne webinary - co wybrać?

Czy pobierać opłatę, czy lepszą opcją są darmowe webinary? Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. Płatne webinary mają zazwyczaj więcej polotu i wartości merytorycznej, co może sprawić, że są bardziej angażujące dla odbiorców. Darmowe webinary, to natomiast świetny sposób na przyciągnięcie odbiorców i wstępne zbudowanie zainteresowania tematem.

Live webinar to seminarium prowadzone na żywo, przez Internet, które umożliwia interakcję w czasie rzeczywistym między prowadzącym a uczestnikami. Kluczowe cechy to interaktywność umożliwiająca zadawanie pytań, udział w ankietach i dyskusjach. Zasięg webinaru jest globalny, co pozwala na wymianę myśli i dyskusje między użytkownikami z różnych zakątków świata, jest to szczególnie ważne w edukacji i biznesie.

Zoom Webinar to funkcja oferowana przez platformę Zoom, przeznaczona do prowadzenia spotkań online z możliwością jednokierunkowej komunikacji. Pozwala ona prowadzącemu na prezentowanie materiałów, podczas gdy uczestnicy mogą korzystać z takich narzędzi takich jak czat, Q&A, ankiety.

Webinar, będący połączeniem słów „web” (sieć) i „seminar” (seminarium), oznacza seminarium, warsztat lub wykład prowadzone online za pośrednictwem internetu. Jest to interaktywna forma prezentacji, szkolenia lub dyskusji, która umożliwia prowadzącemu komunikację z uczestnikami na odległość. Uczestnicy mogą oglądać materiały, słuchać prelegenta, zadawać pytania czy brać udział w ankietach.

Darmowy webinar z certyfikatem to bezpłatne seminarium online, po zakończeniu którego uczestnicy otrzymują certyfikat potwierdzający ich uczestnictwo lub zdobytą wiedzę. Certyfikat najczęściej przesyłany jest drogą elektroniczną. Zdarza się, że aby otrzymać certyfikat, uczestnicy muszą wypełnić ankietę lub przejść test. Certyfikat często służy do potwierdzenia udziału lub określonych umiejętności. Darmowe webinary z certyfikatem są atrakcyjne dla osób chcących rozszerzyć swoje umiejętności bez dodatkowych kosztów i mogą służyć jako dowód rozwoju zawodowego lub osobistego.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Więcej z kategorii Wiedza