Heatmapa (mapa ciepła) to narzędzie wykorzystywane w analityce internetowej, służące do analizy danych dotyczących zachowań użytkowników strony internetowej. Heatmapą nazywamy też sposób prezentacji danych na temat zachowania użytkowników na stronie internetowej. Metoda ta polega na graficznej prezentacji wyników analizy przy zastosowaniu różnych odcieni kolorów. W jej wyniku powstaje mapa kolorów, która przedstawia obszary strony, które są przeglądane, odwiedzane czy klikane przez użytkowników. Heatmapa pozwala na analizę strony internetowej pod kątem określenia, które jej obszary są przeglądane i klikane najczęściej, a które najrzadziej. Wyniki analizy są prezentowane zgodnie z filozofią warm to cool, czyli obszary najmniej popularne oznaczane są kolorami zimnymi, natomiast najpopularniejsze ciepłymi. Najczęściej jest tak, że elementy czy obszary cieszące się najmniejszą popularnością są zaznaczane na niebiesko, a obszary najchętniej odwiedzane czy klikane przez użytkowników na czerwono.
Jak tworzy się heatmapę (mapę cieplną)?
Mapy ciepła zazwyczaj wykorzystują skalę kolorów, przy czym cieplejsze kolory oznaczają wyższe wartości, a chłodniejsze – niższe. Konkretna metoda tworzenia mapy ciepła może się różnić w zależności od używanego narzędzia lub języka, ale generalnie obejmuje ustawienie wymiarów, przypisanie kolorów na podstawie wartości danych oraz dodanie elementów opisowych, takich jak legenda i etykiety.
Ogólnie rzecz biorąc, mapy ciepła zapewniają użyteczną wizualną reprezentację danych, umożliwiając szybką analizę i identyfikację wzorców lub zależności. Są one powszechnie stosowane w różnych dziedzinach, od marketingu po neuronaukę.
Metody i narzędzie do tworzenia mapy cieplnej
Istnieje wiele narzędzi, które można wykorzystać do tworzenia heatmap, takich jak Excel lub Tableau dla statycznych heatmap, lub R i Python dla bardziej konfigurowalnych i interaktywnych opcji. Narzędzia online, takie jak Google Analytics i Hotjar, mogą również generować mapy kliknięć na stronie. Wybór konkretnego narzędzia może zależeć od rodzaju danych i pożądanego wyniku.