Guest blogging

Spis treści

Guest blogging – większa widoczność w sieci i budowa rozpoznawalności firmy

W jaki sposób pozyskiwane są linki zewnętrzne? Jednym z popularniejszych rozwiązań jest blogowanie gościnne. Publikacje gościnne, oparte o dobrze przemyślaną strategię, są nie tylko dużym wsparciem w pozycjonowaniu, ale przynoszą też wiele innych korzyści.  Jak więc powinna wyglądać skuteczna strategia dotycząca blogowania gościnnego? Jakich błędów unikać, by 100% wykorzystać potencjał omawianej dziś opcji? 

Guest blogging – co to?

Guest blogging (gościnne blogowanie), to publikowanie wpisów gościnnych na blogach. Taka strategia polega na umieszczaniu swoich tekstów na cudzych serwisach blogowych czy też na publikowaniu na własnym blogu artykułów innych firm/twórców. Istotą guest bloggingu jest więc publikowanie wpisów blogowych na portalach zewnętrznych, które należą do innych osób czy firm, które nie są powiązane z właścicielem tekstu. Gościnne blogowanie jest wykorzystywane w celach marketingowych, promocyjnych, do budowania wizerunku, ale także w działaniach związanych z pozycjonowaniem stron internetowych, a konkretnie link buildingiem. Umieszczanie artykułów na zewnętrznych portalach jest bowiem doskonałym sposobem na zdobywanie linków przychodzących do pozycjonowanej strony. Guest blogging pozwala też dotrzeć do szerszego grona odbiorców, do nowych odbiorców, którzy mogą być potencjalnie zainteresowani naszymi usługami czy produktami.

Guest bloging – jakie korzyści przynosi?  

Jakie korzyści przynosi blogowanie gościnne? 

  1. Pozyskiwanie linków zewnętrznych: w wielu przypadkach w publikowanym artykule można zamieścić link dofollow. Takie odnośniki mają duży wpływ na widoczność linkowanej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, są więc ważnym elementem pozycjonowania
  2. Dodatkowe źródło ruchu: linki zewnętrzne – zarówno dofollw, jak i nofollow, stanowią dodatkowe źródło ruchu, mogą zwiększyć liczbę odwiedzin Twojej strony, a w następstwie, konwersję. 
  3. Budowa marki: publikacje gościnne umożliwiają także zwiększenie rozpoznawalności marki, budowę jej wizerunku i pozycji eksperta w branży. 
  4. Partnerstwo: przemyślane strategia guest bloggingu to szansa na rozpoczęcie wielu partnerstw, nawiązanie współpracy z wieloma ciekawymi firmami i instytucjami. 

Guest blogging – czy zawsze przynosi efekty? 

Guest blogging jest skuteczny, poza przypadkami, w których nie przynosi efektów :). A kiedy nie przynosi efektów? Wśród najczęstszych błędów możemy wymienić zły dobór miejsca publikacji,  wdrażanie treści na portalach niepowiązane tematycznie z branżą. Kolejny błąd to publikacje treści kiepskiej jakości, kiepska komunikacja z wydawcą, np. pominiecie etapu uzgadniania szczegółów.

Guest blogging
Guest blogging: definicja, najważniejsze informacje

Plan na udane blogowanie gościnne 

Powyżej wspomnieliśmy o najczęstszych błędach w blogowaniu gościnnym – a jak powinna wyglądać prawidłowa strategia działań?

  • Określ cel blogowania gościnnego, konkretnej partii artykułów czy pojedynczego wpisu. Wyznaczone cele powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, realne i ograniczone czasowo, czyli zgodne z metodą SMART
  • Przygotuj listę tematów artykułów, które będą dopasowane do Twoich celów e-marketingowych i grupy docelowej. 
  • Poszukaj odpowiednich stron, portali, katalogów. W jaki sposób? Wpisz w okno wyszukiwania frazy związane z blogowaniem gościnnym, blogami gościnnymi. Możesz także znaleźć witryny, które odpowiadają Twojej branży i napisać do danej firmy e-maila z propozycją współpracy. 
  • Szczegółowo zweryfikuj źródła publikacji – ich autorytet, tematykę, jakość zamieszczonych treści, ruch. Przygotuj listę najlepszych źródeł. 
  • Gdy już wszystko będzie gotowe, skontaktuj się z wybranymi portalami. Skup się na tym, by zainteresować wydawcę swoją propozycją, zastanów się, czy ma ona wartość. Jeśli dysponujesz portfolio, koniecznie je załącz, w e-mailu przedstaw także propozycję tematów, o których chciałbyś napisać. 
  • Napisz wartościowy, oryginalny tekst. Zadbaj o to, by Twój content był przydatny dla użytkowników, pamiętaj o strukturze nagłówków, oryginalnych wnioskach, poradach itp.  
  • Ustal szczegóły. Zapytaj wydawcę, czy obowiązują konkretne zasady dotyczące wpisów, liczby linków, ewentualnych zdjęć. 
  • Niektórzy wydawcy proszą o bio i zdjęcie autora – takie materiały także warto załączyć. W notce autora zamieść istotne informacje dotyczące Twojego doświadczenia w branży, wykształcenia, uzyskanych certyfikatów itp. Zadbaj o profesjonalne zdjęcie. Wartościowa treść i dopracowane bio autora to sposób na budowę autorytetu i pozyskanie zaufania odbiorców. 
  • Wpisem możesz pochwalić się w social mediach oraz na Profilu Firmy w Google. 
  • Zweryfikuj, czy Twój artykuł cieszy się popularnością, czy generuje ruch, czy przyczynia się do realizacji celów biznesowych. Sprawdź też ewentualne komentarze pod wpisem. 

Podsumowanie 

Guest blogging to skuteczna strategia marketingowa, która polega na publikowaniu artykułów na zewnętrznych blogach. Celem takiego działania jest zdobywanie cennych backlinków, uzyskanie lepszej widoczności w sieci, budowa autorytetu w branży. Taka technika umożliwia dotarcie do nowych, zaangażowanych odbiorców, wspiera budowanie relacji z innymi blogerami i jest ważnym elementem strategii content marketingowej.

 

 

Guest Blogging SEO - dlaczego to takie ważne?

Guest Blogging SEO dotyczy praktyk SEO stosowanych podczas pisania i publikowania artykułów gościnnych. Efektywne wykorzystanie zasad SEO obejmuje zastosowanie odpowiednich słów kluczowych, optymalizację meta tagów, strategię linkowania. Wszystko to przyczynia się do zwiększenia ruchu organicznego i poprawy rankingu w wyszukiwarkach.

Guest Blogging Service to propozycja firm specjalizujących się w tworzeniu i dystrybucji treści gościnnych. Oferta zazwyczaj obejmuje kompleksowe rozwiązania dla biznesów i indywidualnych twórców, np. pomoc w identyfikacji platform, na których można wdrożyć treści, organizację procesu publikacji,  pomoc w tworzeniu treści, które są optymalizowane pod kątem SEO.

W efektywnym zarządzaniu i optymalizacji procesu tworzenia i publikacji treści gościnnych dużą pomocą będą takie narzędzia, jak: 

  • BuzzSumo i Ahrefs – wsparcie w identyfikacji popularnych tematów i analizie konkurencji.
  • Google Keyword Planner i SEMrush – research słów kluczowych, przygotowanie struktury treści. 
  • Trello lub Asana – organizacja pracy i łatwa współpraca zespołu.
  • Grammarly i Hemingway Editor – poprawa jakości tekstów.

Każde z narzędzi może ułatwić planowanie, pisanie, optymalizację SEO oraz monitorowanie efektów działań związanych z publikowaniem artykułów gościnnych.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza