Spis treści

SEO i marketing dla lekarzy – poradnik

Z racji tego  że branża medyczna objęta jest zakazem reklamy, SEO i marketing dla lekarzy nie należą do najprostszych tematów. Jakie działania, dzięki którym możliwe będzie pozyskanie nowych pacjentów, są dopuszczalne? Z jakich rozwiązań mogą korzystać kardiolodzy, chirurdzy, ginekolodzy, pediatrzy i lekarze innych specjalizacji? W naszym poradniku przedstawimy kilka podstawowych informacji. 

Gabinety lekarskie – marketing usług medycznych a zakaz reklamy

Zacznijmy od omówienia kwestii marketingu medycznego i najistotniejszych zakazów.

W Kodeksie Etyki Lekarskiej czytamy, że lekarz powinien budować swoją zawodową opinię wyłącznie w oparciu o wyniki swojej pracy. Bezpośrednie i pośrednie reklamowanie jest zabronione. Używanie nazwiska lekarza w celach komercyjnych jest niedopuszczalne. Udostępniane przez lekarza treści nie mogą mieć charakteru reklamy.

Lekarz, na wniosek pacjenta, może udzielić informacji dotyczących:

  • udzielanych świadczeń, metod diagnostycznych i terapeutycznych, bezpieczeństwa i jakości stosowanych metod,
  • umów ubezpieczenia (Ustawa o działalności leczniczej art. 25 Obowiązek zawarcia i zakres umowy ubezpieczenia ust. 1),
  • informacji zawartych we wpisie do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, dotyczącym danego podmiotu.
Marketing w branży medycznej, SEO dla lekarzy
SEO i marketing dla lekarzy

Content, czyli marketing treści dla gabinetów lekarskich

Content odgrywa istotną rolę w e-marketingu, stanowi jeden z ważniejszych czynników rankingowych Google. Tworzenie i publikacja treści to działania, które prowadzone są podczas pozycjonowania zarówno stron www, jak i sklepów e-commerce wszystkich branż. Jak kwestia contentu wygląda w przypadku gabinetów lekarskich?

Zgodnie z Uchwałą nr 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 16 grudnia 2011 r., lekarz może podawać do wiadomości publicznej informacje o rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz dotyczące zakresu działalności. Uchwała dopuszcza także zamieszczanie takich informacji, jak:

  • miejsce i godziny przyjęć pacjentów
  • stopień naukowy
  • nr telefonu
  • specjalizacje.

Treści nie mogą mieć cech reklamy, nie mogą zachęcać pacjentów do skorzystania z usług, nakłaniać użytkowników do wyboru gabinetu. Ponadto, teksty nie mogą składać obietnic, informować o jakości sprzętu, stosowanych metodach i ich skuteczności oraz zawierać potocznych określeń.

Przygotowując treści na strony internetowe podmiotów medycznych, na Profil Firmy w Google (Wizytówka Google Moja Firma), prowadząc social media marketing, należy zachować ostrożność. Wsparcie copywritera, mającego wiedzę na temat zakazów obowiązujących w branży medycznej, będzie tutaj ogromną pomocą.

Strona www i pozycjonowanie gabinetu lekarskiego

Bez względu na to czy jest to placówka medyczna, gabinet lekarski, podmiot wykonujący działalność leczniczą, czy firma działająca w zupełnie innej branży, działania marketingowe rozpoczynają się od budowy strony www i zwiększenia widoczności w wyszukiwarce Google.

Widoczna w TOP10 rankingu Google strona internetowa gabinetu lekarskiego umożliwi docieranie do pacjentów i przekazanie im najistotniejszych informacji. Optymalizując stronę gabinetu lekarskiego, kliniki, szpitala, musimy mieć na uwadze powyższe zakazy.

Pozycjonowanie stron www gabinetów lekarskich

W pierwszej kolejności warto zadbać o to, by witryna internetowa była przyjazna dla potencjalnych pacjentów i, by każdy z odwiedzających mógł znaleźć ważne dla siebie informacje, zadać pytania (na przykład za pomocą formularza kontaktowego), umówić zdalnie wizytę.

Istotne są takie elementy jak:

Należy również pamiętać o pozyskiwaniu wartościowych linków zewnętrznych.

Pozycjonowanie, a co za tym idzie, wysokie pozycje witryny internetowej, to nie koniec możliwości. Jakie inne działania prowadzone są w przypadku marketingu dla lekarzy?

Profil Firmy w Google – gabinety lekarskie

Profil Firmy w Google to bezpłatne narzędzie marketingowe, z którego korzystają także gabinety lekarskie, centra medyczne, kliniki.

Na Profilu w Google możemy zamieścić dane teleadresowe placówki medycznej, zdjęcia i inne, ważne informacje. Pacjenci natomiast mogą zamieszczać opinie na temat pracy lekarza, personelu medycznego, kliniki.

Po wyświetleniu Profilu (profil widoczny jest w wynikach wyszukiwania oraz na mapach Google), pacjent może wykonać połączenie, sprawdzić trasę, a także zapoznać się z informacjami na temat lekarza czy gabinetu.

Media społecznościowe w marketingu medycznym
Obecność w mediach społecznościowych to kolejna forma e-marketingu, na którą decydują się lekarze. Warto publikować merytoryczne wpisy, informować pacjentów o ewentualnych zmianach w godzinach pracy. Takie działania są sposobem na docieranie do nowych pacjentów, zwiększenie widoczności w internecie, budowę wizerunku.

Marketing szeptany a marketing medyczny

Marketing szeptany, czyli zamieszczanie wpisów promujących witrynę, usługi, produkty na forach internetowych są kolejnym sposobem na docieranie do klientów. Większość lekarzy nie korzysta z takiej formy marketingu. Dla wielu specjalistów jest to działanie nieetyczne.

Kampanie Google Ads dla lekarzy

W marketingu medycznym można także wykorzystać kampanie Google Ads. Należy jednak pamiętać, że w przypadku kampanii płatnych mamy pewne ograniczenia. Ograniczeniom podlegają treści dotyczące opieki zdrowotnej, leków, niektórych substancji.

Marketing medyczny – praktyka lekarska w internecie

W marketingu medycznym trzeba zachować szczególną ostrożność. Nawet drobny błąd czy niewielkie niedopatrzenie mogą mieć przykre konsekwencje. Warto więc, by marketingiem medycznym Twojej placówki medycznej, Twojego gabinetu zajmowały się osoby mające wiedzę na temat zakazu reklamy dla lekarzy.

Dobrym wyborem będzie więc agencja marketingu medycznego, agencja SEO mająca doświadczenie w działaniach dla branży medycznej.

 

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza