Osoby chcące zjeść na mieście coś smacznego bądź zamówić danie do domu, do wyboru mają całe mnóstwo restauracji i punktów gastronomicznych. W zależności od preferencji skusić się możemy na pieczonego bakłażana, golonkę, rybę, krewetki i wiele innych dań. Lokale prześcigają się w smakowitościach, pomysłach na wystrój wnętrz, atrakcjach dla gości. Jak nietrudno się domyślić, konkurencja wśród restauracji jest duża.
Jak więc wypromować punkt gastronomiczny? W jaki sposób docierać do nowych klientów? Jak wygląda marketing w branży gastronomicznej?
Pozycjonowanie restauracji
Krok numer jeden to nowoczesna strona internetowa i zwiększanie widoczności witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, czyli pozycjonowanie. Strona www to wizytówka danego lokalu gastronomicznego.
Witryna Twojej restauracji powinna więc być funkcjonalna, wyróżniać się designem, działać sprawnie i bezawaryjnie. Szwankująca, niezabezpieczona strona, o przestarzałym designie będzie odstraszać klientów – a tego z całą pewnością nie chcemy.
Pozycjonowanie lokalne lokali gastronomicznych
Jak skutecznie pozycjonować witrynę restauracji? W przypadku branży gastronomicznej bardzo często wykorzystywane jest pozycjonowanie lokalne. Pozycjonowanie lokalne polega na zwiększaniu widoczności na frazy kluczowe zawierające lokalizację, a więc nazwę miejscowości, dzielnicy bądź innego obszaru. Przykładami takich fraz będą: restauracja Poznań centrum, dania obiadowe Kraków Prądnik Czerwony, pizzeria Zwierzyniec Kraków, ramen Mokotów Warszawa itp.
Lokalne seo sprawia, że docieramy do potencjalnych klientów, którzy znajdują się w pobliżu naszego lokalu, a więc do osób, co do których istnieje prawdopodobieństwo, że skorzystają z naszych usług.
Jak powinna przebiegać optymalizacja, aby witryna zajmowała wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, a jednocześnie była przyjazna dla użytkowników?
Content w marketingu restauracji
Pozycjonowanie, jak i szeroko pojęte działania marketingowe, to między innymi wartościowy content. Bez względu na to, czy chodzi o witrynę ekskluzywnej restauracji, pizzerii, czy rodzinnej knajpy, nie może zabraknąć treści.
Na stronie www powinny znajdować się informacje, jakim rodzajem kuchni się zajmujesz, jakie dnia serwujesz, z jakich produktów korzystasz. Warto też dodać, że nie tylko serwujesz dobre jedzenie ale, że Twoi goście doceniają np. przytulny lokal, miłą atmosferę, profesjonalną obsługę. Zastanów się, czym Twój lokal wyróżnia się na tle konkurencji, pomyśl, co może sprawić, że potencjalny klient zainteresuje się ofertą.
W przypadku restauracji, jak i każdego innego punktu gastronomicznego, nie może zabraknąć menu. W menu powinny być zawarte nie tylko nazwy dań, ale również informacje na temat składników, z jakich przygotowane są serwowane pyszności, alergenów, cen.
Koniecznie trzeba zamieścić dodatkowe informacje, na przykład dotyczące możliwości zamówień (telefonicznie, online), dostawy do domu, odbioru dań w restauracji, rezerwacji stolików.
W przypadku każdej pozycjonowanej strony www zalecane jest także prowadzenie bloga. Treści blogowe, w których potencjalni klienci znajdą wartościowe informacje dotyczące danego rodzaju kuchni, dań, ciekawostek z branży gastronomicznej będą dodatkowym źródłem ruchu. Ponadto, wzmocnią pozycjonowane podstrony, będą też sposobem na „przemycenie” słów typu long tail.
Unikalne treści są ważne dla klientów. Content jest również istotnym czynnikiem rankingowym i ma wpływ na to, jakie pozycje w wynikach wyszukiwania Google zajmie Twoja witryna.
Optymalizacja treści a marketing restauracji
Ważne jest nie tylko regularne publikowanie nowych treści, ale też optymalizacja tekstów, które zostały wdrożone już jakiś czas temu. Roboty Google częściej odwiedzać będą stronę internetową, na której znajduje się aktualny content, na której przez cały czas pojawiają się nowe teksty.
Wyświetlanie na urządzeniach mobilnych a skuteczny marketing
Promocja restauracji nie może pomijać poprawnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Strona www punktu gastronomicznego, restauracji, pizzerii, baru powinna bez problemów wyświetlać się na urządzeniach mobilnych – smartfonach i tabletach.
Witryna musi ładować się w ułamku sekundy, być intuicyjna w obsłudze – tak, by użytkownik mógł bez problemu zamówić posiłek, sprawdzić menu, zapoznać się z informacjami na temat naszego lokalu.
Linki zewnętrzne – lokale gastronomiczne
Profil linków zewnętrznych ma duży wpływ na widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. O czym należy pamiętać, budując profil linków dla restauracji? Liczba linków powinna wzrastać naturalnie. Najlepiej, aby odnośniki pochodziły ze źródeł związanych tematycznie z naszym biznesem – jeśli chodzi o marketing restauracji, dobrym wyborem będzie umieszczenie linków na portalach gastronomicznych, stronach związanych z rodzajami kuchni z różnych zakątków świata.
W jaki sposób można budować profil linków zewnętrznych? Wśród dostępnych opcji znajdują się:
- publikacja artykułów sponsorowanych na portalach zewnętrznych
- strony zapleczowe
- wpisy w katalogach firm
- działania w mediach społecznościowych.
Dobrej jakości zdjęcia
W przypadku lokali gastronomicznych dużą rolę odgrywają zdjęcia. Gdy klienci odwiedzają strony restauracji, zwracają uwagę na wygląd dań, wystrój lokalu, stoliki, zastawę.
Na stronie www nie może więc zabraknąć wysokiej jakości zdjęć. Zdjęcia powinny być estetyczne, ale też w prawidłowy sposób zoptymalizowane. Jednym z elementów optymalizacji jest nazwa. Nie chodzi jednak o ciąg przypadkowych znaków, ale o nazwę zawierającą słowa kluczowe. Przykładem dobrej nazwy zdjęcia w branży gastronomicznej będą: restauracja-przekąski kuchnia-polska-restauracja itp.
Oprócz tego, zdjęcia powinny być skompresowane i zawierać atrybuty Alt.
Pozycjonowanie gastronomia – o czym jeszcze pamiętać?
Jakie jeszcze działania w obrębie serwisu, strony www, jak i poza witrynami, należy wykonać, by zyskać widoczność w TOP10 wyników organicznych?
Będą to:
- meta dane, optymalizacja adresów url, wdrożenie certyfikatu ssl,
- weryfikacja usług Google (Profil Firmy w Google, Google Search Console, Google Analytics),
- kwestie techniczne – plik robots.txt, canonicale, optymalizacja kodu strony
- optymalizacja pod kątem metryk Core Web Vitals
- bieżąca analiza i optymalizacja strategii.
Inne elementy na stronie www restauracji
Jakie jeszcze elementy odgrywają istotną rolę na stronach www restauracji? Będą to:
- możliwość rezerwacji stolika,
- możliwość zamawiania jedzenia,
- integracja z mediami społecznościowymi,
- formularz kontaktowy.
Czy warto pozycjonować stronę www – branża gastronomiczna
Czy w gastronomii warto inwestować w pozycjonowanie? Tak! Pozycjonowanie, czyli zwiększanie widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, to istotny element promocji restauracji.
Użytkownicy po wpisaniu w wyszukiwarkę słów kluczowych koncentrują się wyłącznie na wynikach z TOP10, restauracje znajdujące się na dalszych pozycjach są praktycznie niewidoczne dla zainteresowanych.
Widoczność witryny w TOP10 to sposób, by dotrzeć do potencjalnych klientów, zwiększyć rozpoznawalność restauracji i oczywiście zyski.
Marketing w gastronomii
Jakie możliwości daje nam marketing gastronomiczny? Jakie działania w sieci mogą sprawić, że w punktach gastronomicznych pojawi się więcej gości? Korzystać możemy z różnych kanałów komunikacji, z różnych rozwiązań. Przedstawiamy poszczególne z nich.
Profil Firmy w Google – marketing w gastronomii
W branży gastronomicznej nie możemy pominąć Profilu Firmy w Google (mowa o wizytówce Google Moja Firma). Profil Firmy w Google to bezpłatne narzędzie, wykorzystywane przede wszystkim przez biznesy działające lokalnie.
Dobrze zoptymalizowany profil Firmy w Google sprawi, że informacje na temat restauracji czy punktu gastronomicznego widoczne będą w Google Maps, a także w wynikach wyszukiwania. Dzięki wizytówce użytkownik zapozna się z opisem restauracji, sprawdzi trasę do lokalu, zarezerwuje stolik, skontaktuje się z wybraną restauracją. Na profilu obowiązkowo powinniśmy zamieścić dokładny adres restauracji, godziny otwarcia, zdjęcia, kilka słów na temat rodzaju oferowanej kuchni, serwowanych dań.
Wizerunek restauracji
Budowa pozytywnego wizerunku restauracji to kolejne z ważnych działań. W jaki sposób możemy dbać o wizerunek? Dużą rolę odgrywają opinie klientów – opinie można zamieszczać na profilach w mediach społecznościowych, na Profilu Firmy w Google, na stronie www.
To także marketing społecznie odpowiedzialny, na przykład używanie papierowych słomek, niemarnowanie jedzenia. Wielu klientów zwraca dużą uwagę na wspomniane kwestie.
Kampanie Google Ads
Kolejna z możliwości to płatna reklama restauracji, czyli Google Ads. Takie reklamy restauracji pozwalają dotrzeć do grupy docelowej, na przykład do klientów na rynku lokalnym. Reklamy wyświetlane są w różnych miejscach w sieci, na przykład w sieci wyszukiwania, w sieci reklamowej, na YouTube.
Działania w mediach społecznościowych
Działania w social mediach to kolejny punkt na liście marketingowej restauracji. W mediach społecznościowych, na przykład na Facebooku, na Twitterze, Instagramie możemy zamieszczać wpisy związane z szeroko pojętą branżą gastronomiczną, posty o wydarzeniach w lokalach gastronomicznych, promocjach i atrakcjach w naszej restauracji. Takie działania promocyjne to klucz do budowania relacji z klientami
Jak wypromować restaurację i zyskać przewagę nad konkurencją? Marketing internetowy daje nam ogromne możliwości – i to zarówno w branży gastronomicznej, jak i wielu innych. Są to zarówno pozycjonowanie restauracji, jak i media społecznościowe, kampanie Google Ads, Profil Firmy w Google. Ogromne znaczenie ma jednak to, by działania były dobrze przemyślane, prowadzone w poprawny sposób.