Spis treści

Od briefu do realizacji ‒ czym jest brief i jak go przygotować, by projekt był sukcesem?

Przygotowanie dobrego briefu jest trudnym zadaniem – a jest bardzo ważne. Znajdujące się we wspomnianym dokumencie informacje, wskazówki, inspiracje mają wpływ na realizację projektu i Twoją satysfakcję. Z naszego artykułu dowiesz się, czym dokładnie jest brief, jakie rodzaje briefów wyróżniamy i dlaczego są tak ważne.

Brief – co to jest?

Brief – streszczenie, wprowadzenie do zadań, możemy określić jako formę komunikacji pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą. Jest to dokument, który zawiera informacje na temat oczekiwań zleceniodawcy, wytyczne dotyczące realizacji projektu, inspiracje.  To wiedza w pigułce dla copywriterów, web developerów, UX-designerów, grafików i innych specjalistów pracujących nad danym projektem.

Jakie informacje znajdują się w briefie?

Jakie informacje zawiera brief? Wiele zależy od rodzaju projektu, wymagań firmy, która zajmuje się realizacją. Najczęściej ów dokument omawia takie kwestie, jak:

Cel projektu

Jakie są cele projektu, dlaczego powstaje? Co chcemy osiągnąć dzięki realizacji? Cele stanowić mogą: zwiększenie rozpoznawalności marki, budowa pozytywnego wizerunku, zwiększenie sprzedaży, optymalizacja procesów, na przykład procesu obsługi klienta, produkcji, zakupowego, poprawa wrażeń użytkowników.

Grupa docelowa

Do kogo chcemy dotrzeć? Kto stanowi grupę docelową? Czy są to klienci premium, rodziny z dziećmi, seniorzy, studenci? W jakim wieku są nasi klienci, jaki jest ich status społeczny, jakie mają potrzeby, jakie mogą mieć obiekcje?

Styl komunikacji, przekaz

Co chcemy przekazać odbiorcom? Jakie informacje mają być zawarte w treści, jakie kwestie powinny zostać wyszczególnione, czy chcemy zwrócić uwagę na konkretną zaletę firmy? Jakie wartości i w jaki sposób chcemy przekazać  odbiorcom? 

Istotny jest też styl komunikacji – czy stawiamy na formę żartobliwą, poważną, formalną, czy nieformalną?

Styl, kolorystyka

Jeśli brief ma dotyczyć strony internetowej, sklepu e-commerce, opakowania produktu, szeroko pojętej identyfikacji wizualnej trzeba ustalić kwestie dotyczące stylu. Czy stawiamy na intensywne czy delikatne kolory, na elegancję, czy fantazję, minimalizm, czy awangardę? Jaki styl najbardziej pasuje do naszej firmy?

Konkurencja

Brief powinien zawierać też informacje na temat konkurencji. W dokumencie najczęściej znajdują się informacje na temat wielkości konkurencyjnych firm, działań prowadzonych przez konkurencję, cen produktów i usług. Warto też  umieścić napisać kilka słów na temat ograniczeń konkurentów, jak i ich mocnych stron. 

Budżet

Jaki budżet chcemy przeznaczyć na realizację danego projektu? Ile wynosi  budżet całkowity, jaką kwotę możemy przeznaczyć na realizację konkretnych działań?

Brief może także zawierać informacje dotyczące profilu działalności firmy, przedstawienie dotychczasowych działań marketingowych i ich wyników.

Brief - co to, czym jest brief
Brief

Brief reklamowy, brief kreatywny, projektowy

Wyróżniamy różne rodzaje briefów. Między innymi są to: brief SEO, brief kreatywny, brief marketingowy, brief dla copywritera itp.

Brief kreatywny

Zadaniem briefu jest przekazanie najważniejszych informacji na temat projektu kreatywnego, na przykład spotu reklamowego, kampanii reklamowej, akcji społecznej.

Brief SEO

Brief pozwala specjaliście SEO na szczegółowe zapoznanie się z profilem działalności firmy. Dzięki temu technik może dobrać najlepsze narzędzia i rozwiązania. Dodatkowo brief umożliwia rozplanowanie w czasie najistotniejszych prac on-site i off-site, na przykład takich, jak dobór słów kluczowych, harmonogram treści.

Brief dla copywritera

Brief dla copywritera to dokument zawierający wskazówki dotyczące treści. Są to na przykład styl tekstu, długość, liczba nagłówków, słowa kluczowe.

Wyróżniamy także brief projektowy, brief PR, brief marketingowy, brief reklamowy.

Jak przygotować brief?

Przygotowanie briefu jest kluczowe, by współpraca przebiegała bez problemów, a obie strony były usatysfakcjonowanie. Warto więc dokładnie przemyśleć każdy szczegół. Odpowiedzi powinny być udzielane w sposób szczegółowy, tak, aby specjalista nie musiał niczego się domyślić. Pamiętajmy, że im bardziej szczegółowy brief, tym większa szansa na to, że projekt spełni nasze oczekiwania. Ale, skup my się tylko na konkretnych wytycznych, zapomnijmy o laniu wody, ogólnikach. 

Dlaczego briefy są ważne?

Brief, jak już wspomnieliśmy powyżej, to ważne źródło informacji dla osób, które będą pracować nad projektem. Uzupełnienie briefu pomoże nam też w określeniu własnych oczekiwań, sprawi, że lepiej poznamy cele, grupę docelową.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza