August 2024 Core Update

Spis treści

August 2024 Core Update, czyli sierpniowa aktualizacja Google. Jakich zmian możemy się spodziewać?

Sierpień 2024 i kolejna aktualizacja Google. Czego możemy się spodziewać i czy powinniśmy się bać? Oczywiście nie mamy szklanej kuli, ale pewne informacje już krążą po sieci. Co więc przyniesie August 2024 Core Update? Jaki wpływ aktualizacje Google (nie tylko sierpniowa), mają na widoczność stron www i sklepów e-commerce? Czy możemy coś zrobić, by cieszyć się trwałą widocznością?   

Aktualizacja Google – sierpień 2024

Kilka dni temu, a dokładniej 15 sierpnia 2024 roku, na oficjalnej stronie Google pojawiła się informacja o uruchomieniu kolejnej aktualizacji. Google kontynuuje prace mające na celu zwiększenie jakości wyników wyszukiwania, dąży do tego, by widoczne były treści oryginalne, mające wartość dla użytkowników, w tym treści pochodzące z mniejszych witryn. Content, który powstaje wyłącznie na potrzeby pozycjonowania, ma tracić widoczność. 

Co ciekawe, w przypadku tej aktualizacji pod uwagę zostały wzięte opinie, które dotarły do Giganta na przestrzeni ostatnich miesięcy – po wprowadzeniu March 2024 core update.   

Główne aktualizacje Google

August 2024 Core Update należy do aktualizacji głównych, inaczej rdzeniowych. Celem takich działań jest oczywiście zwiększenie satysfakcji odbiorców, dostarczanie im wyników jak najwyższej jakości, walka ze spamem i bezwartościowymi, mało oryginalnymi treściami. 

Google informuje użytkowników o rozpoczęciu takich aktualizacji. W 2024 roku mieliśmy następujące aktualizacje główne: 

  • August 2024, czyli aktualizacja, która trwa obecnie. 
  • June 2024 spam update – aktualizacja,  która rozpoczęła się 20. czerwca i trwała 7 dni i godzinę.
  • March 2024 spam update – start aktualizacji miał miejsce 5. marca, aktualizacja trwała 14 dni i 21 godzin. 
  • March 2024 core update – aktualizacja, która również rozpoczęła się 5. marca i trwała aż 45 dni. 

W 2023 roku mieliśmy 10 aktualizacji głównych, w 2022 także 10. 

Aktualizacje Google
Aktualizacje Google

Aktualizacje Google a widoczność strony 

Aktualizacje i zmiany wprowadzane przez Google sprawiają, że w głowie właścicieli stron www, content managerów, specjalistów ds. pozycjonowania pojawia się jedno pytanie: Jak aktualizacja wpłynie na widoczność witryny?

Jak to w pozycjonowaniu bywa, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Opcji jest kilka: 

  • Jeśli działania były prowadzone niezgodnie z wytycznymi Google, strona może stracić widoczność. 
  • W sytuacji, w której wszystkie działania prowadzone były uczciwie, a strategia skupiała się wokół użytkownika, witryna może zwiększyć swoją widoczność. 
  • Może być również tak, że Gigant zmieni sposób wyświetlania wyników, co będzie miał wpływ na pozycje strony. 

Aktualizacje a chwilowe spadki witryny

Jak czytamy na oficjalnej stronie Google, zdarza się także tak, że podczas aktualizacji widoczność tracą strony www, które: 

  • korzystają z dobrych praktyk seo,
  • wolne od kar ręcznych lub algorytmicznych.

Spadek pozycji nie musi więc oznaczać błędnych działań lub zbyt małej aktywności w zakresie pozycjonowania. 

A kiedy wrócą utracone pozycje? Tutaj bywa różnie. Możliwe, że dopiero po kolejnej, głównej aktualizacji Google. Udoskonalenie treści niekoniecznie wpłynie na przyspieszenie zmiany wyników.  

Google, przy opisie aktualizacji głównych i ich wpływie na widoczności stron www, wykorzystuje bardzo trafne porównanie do rankingu filmów. Lista najlepszych filmów, np. z 2023 roku, którą poddamy aktualizacji w 2024 roku, nie będzie wolna od zmian. Przede wszystkim, pojawią się nowe propozycje, być może stwierdzimy, że części tytułów nie doceniliśmy, a inne umieściliśmy zbyt wysoko. Bardzo podobnie jest z rankingiem stron. 

Spadek pozycji – co zrobić? 

A co można zrobić, gdy pozycje strony www zaczną spadać? Przede wszystkim nie panikować (choć może to być bardzo trudne). Najważniejsze, by skupić się na tym, by regularnie dostarczać odbiorcom wysokiej jakości content – content trafny, użyteczny, poprawny pod kątem merytorycznym i językowym. Google podpowiada, w jaki sposób można zweryfikować jakość treści – krok pierwszy to udzielenie odpowiedzi na kilka pytań. Zalecane przez Google pytania koncentrują się wokół kilku kwestii, przede wszystkim na jakości i wiarygodności, a także przydatność dla użytkowników. Liczy się także to, kto przygotował treści, tutaj warto odświeżyć sobie   kwestie dotyczące E-E-A-T.  

Jakość treści

Wśród przykładowych pytań, które zaleca Gigant, znajdują się:

  • Czy treści są oryginale, zawierają raporty i statystyki?
  • Czy tekst jest pozbawiony błędów?
  • Czy temat został omówiony w wyczerpujący sposób?
  • Czy tekst wnosi coś nowego, czy jest kopią innych? 

Wiarygodność

  • Czy teksty są poprawne pod względem merytorycznym?
  • Czy strona www wzbudza zaufanie? 
  • Czy w procesie tworzenia treści uczestniczyły osoby mające wiedzę ekspercką? 

Dopasowanie do użytkownika

  • Czy treści są przydatne dla Twojej grupy docelowej? 
  • Czy tekst odzwierciedla specjalistyczną wiedzę?
  • Czy treści skupiają się wokół konkretnej tematyki?

Warto dokładnie przeanalizować całą listę i wiedzieć, jakie treści ceni Google.

Treści a trwała widoczność w sieci 

W naszej agencji już od ponad 10 lat dbamy o widoczność w sieci stron www firm o różnym profilu. Jakie rady mamy w zakresie contentu?

  • Zanim napiszesz tekst, pomyśl, w jakim celu go przygotowujesz. Czy będzie on przydatny dla Twojej grupy docelowej, czy może chcesz go opublikować, bo np. konkurencja podjęła takie działanie? 
  • Skup się na autorytecie tematycznym, zadbaj o to, by witryna stała się wiarygodnym źródłem informacji na określony temat. 
  • Poznaj swoich odbiorców, ich potrzeby, obiekcje, oczekiwania. Na podstawie takiego researchu dobierz frazy kluczowe, pamiętaj o frazach intencyjnych. 
  • Jeśli korzystasz z AI, przeprowadź edycję tekstu, skup się na weryfikacji kwestii merytorycznych, jak i na stylu, interpunkcji itp. 
  • Pamiętaj, że czasem sprawdza się treściwa instrukcja, czasem rozbudowany artykuł – przemyśl, jaka forma będzie w przypadku danej tematyki najlepsza. 
  • Nie ograniczaj się do tekstu, dodaj infografikę, wideo, zdjęcia. 

Czy wiesz, że… ciekawostki o aktualizacjach Google  

  • Google wprowadza ponad 3,000 zmian w algorytmie rocznie, oznacza to, że aktualizacje pojawiają się praktycznie codziennie. W większości są to jednak drobne poprawki, które nie mają dużego wpływu na wyniki wyszukiwania.
  • Aktualizacje podstawowe, tzw. Core Updates, wprowadzane są co kilka miesięcy. Każda z takich aktualizacji ma duży wpływ na wyniki wyszukiwania.
  • Jedne z ważniejszych aktualizacji algorytmu Google – Panda (2011) i Penguin (2012) miały na celu walkę z niskiej jakości treściami i spamem w linkach.  Panda wpłynęła na pozycje około 12% stron w wynikach wyszukiwania, a Penguin na około 3% stron.
  • Po każdej większej aktualizacji algorytmu, około 50-70% stron internetowych doświadcza zauważalnych zmian w ruchu organicznym – niektóre strony odnotowują wzrosty, inne spadki.
  • Od wprowadzenia RankBrain (2015 rok), sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w dostarczaniu odbiorcom satysfakcjonujących odpowiedzi.
  • Wprowadzony w 2019 roku algorytm BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers), umożliwia robotom rozumienie i przetwarzanie naturalnego języka użytkowników.
  • Aktualizacje związane z wyszukiwaniem lokalnym, jak Pigeon (2014), miały na celu dostarczanie trafnych odpowiedzi odbiorcom wpisującym w okno wyszukiwania frazy uwzględniające nazwę miejscowości, obszaru, dzielnicy itp.
  • W 2014 roku Gigant ogłosił, że SSL/HTTPS będzie czynnikiem rankingowym. Obecnie ponad 95% ruchu w Google jest szyfrowane, a strony z certyfikatami SSL mają przewagę w rankingach wyszukiwania.

Podsumowanie 

Google dąży do tego, by wyświetlać użytkownikom wyniki dopasowane do ich potrzeb. Kilka razy w roku Gigant wprowadza aktualizacje główne, inaczej aktualizacje rdzenia, które mają duży wpływ na wyniki wyszukiwania. Wśród istotnych aktualizacji możemy wymienić Pandę (2011) i Pingwina (2012), które  koncentrowały się na zwalczaniu niskiej jakości treści i spamerskich linków. Później pojawił się BERT (2019), który miał pozytywny wpływ na zrozumienie języka naturalnego przez algorytmy Google. Wśród ostatnich zmian, warto wyróżnić aktualizację z września 2023 roku, która skupiła się na promowaniu wartościowej treści. Aktualnie rozpoczęła się August 2024 Core Update, której celem jest premiowanie wartościowych, stworzonych dla użytkowników treści, w tym treści z niewielkich witryn. 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza