Spis treści

AI a content – jak korzystać ze wsparcia sztucznej inteligencji?

Dwa lata temu, gdy o AI zaczęło robić się głośno, wielu copywriterów (i nie tylko copywriterów), ogarnął strach. Aktualnie sytuacja się uspokaja. AI stanowi wyłącznie wsparcie podczas kreowania contentu, a czynnik ludzki nadal jest niezbędny. Ale, korzystanie z narzędzia wymaga pewnych umiejętności. Warto mieć  przynajmniej podstawową wiedzę dotyczącą treści generowanych przez AI i ich wpływu na pozycjonownaie oraz satysfakcję odbiorców. Jak więc tworzyć treści z AI i o czym pamiętać? 

Jak tworzyć treści z AI? 

Wraz ze wzrostem popularności AI, sieć zalała fala treści. Niestety, były to treści niskiej jakości, w większości bez edycji. Na grupach tematycznych pojawiały się nawet chwaliposty z informacjami typu: dziś wrzucone 500 000 zzs.

Efekt? Masa bezużytecznych, kiepskich tekstów. Tekstów, których nie lubią użytkownicy i, których nie lubi Google – co dało się odczuć przy ostatnich aktualizacjach.

AI może wygenerować praktycznie dowolną ilość treści, ale może to przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Ważne, by z narzędzia korzystać w odpowiedni sposób i angażować się w proces tworzenia treści na poziomie wyższym niż wpisanie promptu. 

Użyteczność treści 

Bez względu na to, w jak dużym zakresie korzystasz z AI, przed rozpoczęciem pracy zadaj sobie jedno pytanie – w jakim celu tworzysz dany tekst, czy wspiera on Twoją strategię e-marketingową? Produkcja bezużytecznych treści to marnowanie energii i zasobów. Poświęcić czas na dokładny research, wybierz temat, który jest interesujący dla odbiorców i wspiera działania firmy. Twoje cele stanowić mogą: 

  • edukacja odbiorców 
  • dotarcie do nowych klientów
  • budowa wizerunku lidera w branży 
  • clickbaiting.

Kto jest odbiorcą Twoich treści?

Kto jest odbiorcą Twoich treści? Kim są Twoi klienci? Takie pytania są kluczowe – i to nie tylko podczas przygotowywania tekstu, ale jeszcze przed startem biznesu i na etapie tworzenia strategii działań. Przygotuj więc persony swoich klientów. Zastanów się, jakie informacje są ważne dla Twoich klientów, jakim językiem mówią odbiorcy, jakie mają potrzeby? Przemyśl, w którym momencie procesu decyzyjnego się znajdują: czy dopiero definiują swój problem, szukają konkretnych rozwiązań, a może wahają się między dwiema opcjami.

Wytyczne dla AI

Posłużmy się przykładem. Załóżmy, że z pomocą AI chcesz przygotować definicję terminu pozycjonowanie. Warto, byś poinformował AI, kto będzie korzystał ze wspomnianej definicji – czy jest ona przeznaczona dla laików, czy dla osób mających już wiedze z zakresu pozycjonowania. W zalezności od podanych przez Ciebie danych, treść będzie brzmieć inaczej. 

content a ai
Contetn a AI: definicja pozycjonowania dla laika
Content a ai: profesjonalna definicja pozycjonowania
Content a ai: profesjonalna definicja pozycjonowania
Content a ai: zabawna definicja pozycjonowania
Content a AI: zabawna definicja pozycjonowania

Im więcej informacji udzielisz AI, tym większa szansa na to, że tekst będzie lepiej dopasowany do potrzeb Twoich i Twoich klientów. 

Słowa kluczowe 

Dokładny research słów kluczowych to podstawa. Sprawdź, jakie zagadnienia z danej tematyki są wyszukiwanie przez użytkowników i wykorzystaj je podczas pracy z AI. W poleceniu możesz zawrzeć wytyczne dotyczące fraz kluczowych, które mają zostać wykorzystane, np. podczas tworzenia struktury artykułu. Dzięki temu zyskasz pewność, że artykuł omawia kwestie, które są istotne dla użytkowników. 

Content a ai: struktura treści
Content a ai: struktura treści

 

Przygotowaną przez AI strukturę artykułu, możesz uzupełnić o odpowiednie słowa kluczowe.

 

content słowa kluczowe

Content: słowa kluczowe

Długość treści 

Jaką długość powinien mieć tekst? Część osób twierdzi, że im dłuższy, tym lepszy. A skoro treści generowana jest przez AI, bez problemu może mieć kilkadziesiąt, a nawet kilkaset znaków ze spacjami. Jaka jest odpowiedź? Tekst powinien być użyteczny dla odbiorcy. Google, zgodnie z informacjami, które udało się uzyskać na skutek wycieku danych, dużo bardziej od długości treści ceni jej oryginalność. Pamiętaj, że AI korzysta z danych, treści, które już powstały – w kwestii oryginalności musisz więc liczyć na siebie. 

Kreatywność i czynnik ludzki 

Twoja rola nie ogranicza się wyłącznie do wpisania promptu. Treść wygenerowaną przez AI, trzeba dokładnie sprawdzić i poddać edycji. 

  • Wygenerowany tekst zweryfikuj pod kątem merytorycznym, sprawdź, czy informacje zawarte w treści są prawdziwe.
  • Jeśli AI podaje źródła, sprawdź, czy rzeczywiście istnieją.
  • W tekstach AI mogą pojawić się błędy, słowa, które w języku polskim nie występują, błędne odmiany słów, nieprawidłowe szyki zdań – wszytsko dokładnie zweryfikuj.  
  • Dodaj coś od siebie, może to być opis Twoich doświadczeń, wskazówki, krótki raport, case study, infografika. Kreatywność i oryginalność treści są doceniane zarówno przez Google, jak i przez użytkowników. 

Styl, sposób komunikacji 

Wiele marek wykreowało doskonały sposób komunikacji, którego sztuczna inteligencja nie będzie w stanie odtworzyć. W najlepszym wypadku, po uzyskaniu szczegółowego polecenia, przygotuje coś zbliżonego. Ale, czy będzie to wartościowe i wiarygodne dla odbiorców, czy nie zagłuszy głosu Twojej marki? W przypadku treści o marce warto polegać na własnej kreatywności. 

Autorytet autora 

Google zwraca dużą uwagę na autorytet autora, nagradza witryny zawierające merytoryczne treści, przygotowane przez specjalistów lub osoby współpracujące z ekspertami. Generowanie treści, i to w sposób masowy, nie wpisuje się w tę zasadę. Jeśli chcesz uzyskać satysfakcjonujące rezultaty, niezbędny jest Twój wkład.

Jeśli jesteś ekspertem w danej branży, koniecznie o tym wspomnij, na przykład w  bio autora umieszczonym pod wpisem blogowym – to ważna informacja dla czytelników, a także szansa na uzyskanie wyższej pozycji w Google. Jeśli tworzysz treści dla określonej branży, poproś o konsultację, sprawdzenie treści pod kątem merytorycznym.  

Skup się na tym, by cała witryna uznana była za wiarygodną, zbuduj autorytet tematyczny – na przykład poprzez regularną publikację wartościowych, aktualnych treści, skup się na pozyskiwaniu tematycznych i wartościowych linków. Podkreślaj doświadczenie zespołu, sukcesy firmy. 

Naczelna zasada – ważna w pracy z AI, w SEO, contencie, szeroko pojętym marketingu – w swoich działaniach, skup się na tym, co naprawdę ważne dla Twoich odbiorców, na kwestiach, które wyróżniają Twoją markę, nie rób na oślep wszystkiego, co robi konkurencja

 

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza