Clickbait to jeden z marketingowych trików przyciągania uwagi, to przynęta, która ma skłonić użytkownika do kliknięcia linku. Czy skuteczna? To zależy od tego, czy jest stosowana w prawidłowy sposób. Nieumiejętne korzystanie z clickbaitów może nadszarpnąć wizerunek firmy, przyczynić się do utraty czytelników, zmniejszyć konwersję. Ale, przemyślane clickbaity mogą mieć dużą moc i wygenerować wysoki ruch na stronie www lub w sklepie e-commerce. Dziś rozkładamy clickbaity na czynniki pierwsze.
Clickbait – co to jest?
Clickbait (z ang. click – kliknięcie i bait – przynęta) to rodzaj treści, których celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy i nakłonienie go do kliknięcia linku. Clickbaity często pojawiają się na stronach internetowych, portalach, w mediach społecznościowych. Zwykle są to nagłówki, tytuły artykułów, wideo i grafik, pierwsze linijki tekstu.
Clickbait ma zaintrygować użytkownika, stworzyć lukę informacyjną, wywołać emocje. Takie treści często obiecują więcej, niż mogą zaoferować. Tytuły sugerują, że uzyskamy wyjątkowe informacje, przepis na lepsze życie, trik, dzięki któremu wszystko stanie się łatwiejsze. A jak jest w rzeczywistości? Zazwyczaj treść zawiera informacje, które na nikim nie robią wrażenia, nie wywołuje efektu wow, nie ma większego wpływu na nasze życie.
Historia i ewolucja clickbaitu
Początki clickbaitu sięgają czasów, w których jeszcze nie było Internetu – intrygujące wyrażenia pojawiały się wtedy w nagłówkach gazet. Wraz z rozwojem Internetu i coraz większą konkurencją, autorzy zaczęli szukać sposobów, by wywołać reakcję odbiorców i zwiększyć widoczność swoich treści. Clickbaitowe treści zaczęły być coraz częściej wykorzystywane i tak zostało do dziś.
Clickbaity – cechy i przykłady
Czym wyróżniają się clickbaity? W jaki sposób są skonstruowane?
Cecha | Opis | Clickbait – przykład |
---|---|---|
🔴Nadużycie emocji | Clickbaitowa treść ma wywołać emocje – zaskoczenie, gniew, ciekawość, radość | Nie uwierzysz, co się stało dalej! -Zobacz, jak ten chłopiec zareagował – ludzie nie mogli powstrzymać łez |
🔴Niedopowiedzenie i tajemnica | Kluczowe informacje celowo są pominięte, wykorzystana jest luka informacyjna (info-gap) | Zobaczył to w lesie i zamarł -Wszedł do pokoju i zrobił TO. Reakcja? Bezcenna |
🔴Intrygujące pytania | Zadawanie pytań, które intrygują, sugerują, że chodzi o coś bardzo ważnego | -Czy to najgorszy błąd w historii Internetu? -Czy naprawdę przez całe życie robisz to źle? |
🔴Obietnice niezwykłych korzyści | Obietnica szybkiego i łatwego rozwiązania różnego typu problemów, podniesienia jakości życia | -Zarobił milion w tydzień. Sprawdź, jak! -Ten prosty trik zmieni Twój sposób myślenia na zawsze |
🔴Charakterystyczne wyrażenia | Clickbaity często zawierają takie wyrażenia, jak: szok, to nieprawdopodobne, to nie żart, nikt się tego nie spodziewał, eksperci są w szoku | -Wszedł na scenę, a potem… nikt się tego nie spodziewał! Szok! -Zobacz, co zrobił ten 5-latek na scenie! |
🔴Użycie wielkich liter, wykrzykników | Wyolbrzymienia, sugerowanie, że informacja jest bardzo istotna, stosowanie wielkich liter i wykrzykników | SZOK! Nie uwierzysz, co powiedział! – OSTRZEŻENIE!!! Zobacz zanim wszystko zniknie |
🔴Ostatnia szansa lub presja czasu | Sugerowanie, że temat jest niezwykle pilny i wymaga natychmiastowej reakcji | -Tylko dziś! Nie możesz tego przegapić – Zostały ostatnie godziny, potem takiej szansy nie będzie |
Clickbait w sieci – przykłady
- Portale informacyjne: To, co znaleziono w jej piwnicy, zmieniło wszystko! Taki tytuł, stosowany na portalach informacyjnych, budzi ciekawość i zmusza do kliknięcia – każdy chce dowiedzieć się o sensacyjnym odkryciu. Skuteczność tkwi w tajemnicy i obietnicy ujawnienia czegoś niezwykłego.
- Social Media: 10 rzeczy, które robisz źle każdego dnia – numer 7 Cię zaskoczy! Magnesem jest tutaj chęć zyskania wiedzy na temat własnych nawyków i potencjalnych błędów.
- Blogi: Nikt nie chciał jej słuchać, ale to, co zrobiła, zszokowało świat! Blogi często stosują clickbait, by opowiedzieć historie, które mają inspirować lub zaskakiwać.
Clickbait – o tym powinna pamiętać każda firma
- Wiarygodna, ciekawa treść może zwiększyć zaufanie do marki aż o 60%. Ma także wpływ na konwersję. (Gitnux) Ważne więc, by zachować umiar przy kreowaniu clickbaitów, dbać o to, by nie tylko tytuł czy nagłówek były ciekawe, ale cała treść artykułu bądź opisu.
- 75% użytkowników ocenia wiarygodność całej firmy na podstawie treści zamieszczonych na stronie. (Gitnux) Pamiętaj, aby Twój content był użyteczny i merytoryczny.
- Akcent na szybkie działanie, dodanie do treści poczucia pilności może zwiększyć konwersję o 13%. (Gitnux)
- Clickbait może generować ruch, ale w rozwoju firmy ważne jest zbudowanie długotrwałej wiarygodności.
Psychologia stojąca za clickbaitem
Skuteczność clickbaitu opiera się na kilku kluczowych aspektach psychologicznych:
Emocje
- Nagłówki clickbaitowe często wywołują silne emocje – od zaskoczenia, przez oburzenie, aż po radość. Zgodnie ze statystykami, tekst, który odnosi się do naszych uczuć, może zwiększyć współczynnik konwersji nawet o 40%. (Gitnux)
- To właśnie emocje sprawiają, że podejmujemy wiele decyzji, także dotyczących zakupów. Treści wywołujące zarówno negatywne, jak i pozytywne emocje należą do najczęściej udostępnianych. (EWM)
Luka wiedzy
Brak kompletnych informacji na dany temat wywołuje stres. Nasz umysł chce jak najszybciej pozyskać brakujące dane, rozwiązać sprawę, dowiedzieć się, o co chodzi. (Timesofeconomics). Click baity doskonale wykorzystują lukę wiedzy – kluczowe informacje są pomijane, autor coś sygnalizuje, ale nie wiadomo, co konkretnie. Chęć zyskania informacji sprawia, że wykonujemy klik.
FOMO
FOMO, czyli fear of missing out, to strach przed pominięciem czegoś. Clickbaitowe tytuły często sugerują, że tekst zawiera wyjątkową wiedzę, najświeższe informacje, tajemnicę. Obawa, że coś nas ominie, sprawia, że klikamy. (EWM)
Obietnica plus przyswajalność
Lubimy krótkie, zrozumiałe komunikaty, listy punktowe, przedziały czasu, w jakich nasza potrzeba zostanie spełniona. Clickbait proponuje szybkie i łatwe rozwiązania – czego chcieć więcej. Nagłówek w stylu: Niezawodny sposób, by w tydzień zarobić 10 000 zł aż sam się klika. (EWM)
Sensacje
Uwielbiamy historie, sensacje, plotki. Cickbaity często sygnalizują, że treść zawiera właśnie takie informacje. Skutek? Klik.
Clickbaity w biznesie – tak czy nie?
Clikbaity w biznesie – czy warto je stosować? Jak to zwykle w e-marketingu, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każde z rozwiązań ma swoje plusy i minusy.
Clickbait zalety | Opis |
---|---|
✅Zwiększenie ruchu na stronie | Clickbait przyciąga uwagę użytkowników, sprawia, że ruch na stronie internetowej wzrasta |
✅Świadomość marki | Clickbaitowy artykuł może przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności marki, zwiększyć organiczne zasięgi |
✅Zaangażowanie w social mediach | Intrygujący tytuł może generować reakcje odbiorców, w tym także udostępnienia |
✅Wyższy CTR | Zachęcające nagłówki zwiększają liczbę kliknięć w reklamy, posty i linki |
A jakie wady ma nadmierne czy niepoprawne stosowanie clikbaitów?
Wady clikbaitów | Opis |
---|---|
⚠️Utrata zaufania odbiorców | Treść, która nie spełnia zawartej w tytule bądź nagłówku obietnicy, to droga do utraty zaufania odbiorców |
⚠️Wysoki bounce rate | Użytkownik, gdy tylko zorientuje się, że treść ma niską jakość, że nie jest przydatna i merytoryczna, od razu opuszcza witrynę. Prowadzi to do wzrostu współczynnika odrzuceń |
⚠️Negatywny wizerunek marki | Kolejne ryzyko to utrata wiarygodności, problemy z budową wizerunku eksperta i autorytetu tematycznego strony www |
⚠️Trudności z długofalowym SEO | Kiepskie treści będą miały negatywny wpływ na widoczność witryny w wynikach organicznych. Google premiuje wysokiej jakości content |
⚠️Niska jakość leadów | Użytkownicy, którzy trafią na stronę zwabieni clikbaitem, mogą nie być zainteresowani ofertą firmy. Uzyskany ruch będzie więc małowartościowy |
⚠️Negatywne sygnały behawioralne | Wysoki współczynnik odrzuceń, krótkie sesje użytkowników, brak interakcji to sygnał dla Google, że witryna jest małowartościowa, że treści są mało przydatne. Może to prowadzić do spadku widoczności w wynikach wyszukiwania |
Jak rozpoznać clickbait?
Tytuły clickbaitowe robią szum i przyciągają uwagę, ale po kliknięciu, często okazuje się, że sama treść nie jest szczególnie interesująca. Skutkuje to frustracją i poczuciem straconego czasu. Jak więc, jako standardowy użytkownik Internetu, możesz rozpoznać i omijać clickbaitty?
- Zastanów się dwa razy przed kliknięciem: Jeśli tytuł wydaje się przesadzony i sugeruje, że artykuł zawiera szokujące wieści, może nie warto tracić czasu na lekturę.
- Zanim klikniesz link, sprawdź, źródło. Jeśli to zaufana strona www lub portal cieszący się dobrą reputacją, być może warto kliknąć.
- Możesz także wykorzystać rozszerzenia do blokowania clickbaitowych tytułów.

Podsumowanie
Clickbait, z angielskiego click, czyli klikać i bait, czyli przynęta, to rodzaj treści, które sugerują, że odbiorca dowie się czegoś niesamowitego, uzyska tajemną wiedzę, pozna najnowsze informacje z danej dziedziny. W formie clickbaitów najczęściej występują tytuły artykułów, grafik, wideo czy też miniaturki oraz wstępy do danego tekstu. Clickbaity mogą zwiększyć ruch na stronie www, ale warto stosować je w rozsądny sposób. Przesadzony tytuł i kiepska treść mogą mieć negatywny wpływ na wizerunek firmy, zwiększyć współczynnik odrzuceń i zmniejszyć widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.