Spis treści

E-grocery – zakupy spożywcze w erze cyfryzacji

Coraz bardziej cenimy swój czas, szukamy rozwiązań, które usprawnią codzienne  czynności. E-grocery, czyli możliwość robienia zakupów spożywczych online, wychodzi temu naprzeciw. Już nie musimy tracić energii na wizyty w zatłoczonych supermarketach, czekanie w kolejce, szukanie produktów. Wszystko, czego potrzebujemy, możemy zakupić online. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat?

E-grocery – co to jest?

E-grocery, czyli elektroniczny handel artykułami spożywczymi, to model biznesowy umożliwiający zakup żywności i innych produktów codziennego użytku przez internet. Klient może łatwo porównać różnego typu produkty, złożyć zamówienie o dowolnej porze, zdecydować się na dostawę do domu lub odebranie zakupów w wyznaczonym punkcie.

Historia rozwoju e-grocery 

Początki e-grocery sięgają lat 90. XX wieku – właśnie wtedy pierwsze firmy zaczęły eksperymentować ze sprzedażą żywności online. Rozwój technologii internetowych i mobilnych, a także zmieniające się preferencje zakupowe konsumentów, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju tego sektora. W ciągu ostatnich dwóch dekad, dzięki postępowi w logistyce i technologiach IT, e-zakupy stały się kluczowym komponentem globalnej gospodarki cyfrowej.

Jak działa e-grocery?

Proces zakupów w ramach e-grocery jest bardzo intuicyjny. Klienci odwiedzają stronę internetową lub aplikację sklepu spożywczego, przeglądają dostępne produkty i dodają je do wirtualnego koszyka. Kolejny krok to finalizacja zamówienia – wybór metody płatności i dostawy. W zależności od usługodawcy, możliwe są różne opcje dostawy, w tym dostawa do domu w wyznaczonym czasie, odbiór osobisty w sklepie lub w wyznaczonych punktach odbioru.

E-grocery – technologia i platformy

E-grocery korzysta z zaawansowanych technologii i platform, które umożliwiają efektywne zarządzanie zamówieniami, optymalizację logistyki dostaw oraz personalizację oferty. Do kluczowych technologii należą systemy zarządzania treścią (CMS), zaawansowane systemy zarządzania zapasami (IMS), rozwiązania do zarządzania relacjami z klientami (CRM). Nie można też zapomnieć o algorytmach sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, które pomagają w personalizacji ofert i optymalizacji procesów logistycznych. Platformy takie jak Shopify, Magento, czy specjalistyczne rozwiązania dedykowane sektorowi spożywczemu, wspierają firmy w budowie skutecznych i skalowalnych operacji e-grocery.

 E-grocery w Polsce

Rynek e-grocery w Polsce, podobnie jak w innych krajach, zaczął nabierać tempa na początku XXI wieku. Prawdziwy boom nastąpił jednak w ostatniej dekadzie, szczególnie podczas pandemii COVID-19. Początkowo rynek był zdominowany przez niewielkie, lokalne sklepy oferujące dostawę do domu, takie rozwiązanie zaczęły oferować większe sieci supermarketów oraz specjalistyczne platformy e-grocery. 

E-zakupy spożywcze w Polsce   

W Polsce działają zarówno międzynarodowe platformy e-grocery, jak i lokalne firmy, do najważniejszych graczy należą:

  • Frisco.pl – jedna z pierwszych platform e-grocery w Polsce, oferująca szeroki asortyment produktów spożywczych z dostawą do domu.
  • Żabka online – popularna sieć sklepów convenience, która rozszerzyła swoją ofertę o zakupy online z szybką dostawą.
  • Carrefour i Biedronka – duże sieci handlowe, które wprowadziły możliwość zakupów online z odbiorem w sklepie lub dostawą do domu.
  • Koszyk.plplatforma oferująca zakupy spożywcze online z dostawą w wybranych miastach.

Trendy i przyszłość

W Polsce obserwuje się kilka kluczowych trendów obejmujących w e-grocery. Są to między innymi zainteresowanie produktami lokalnymi i ekologicznymi, korzystanie z szybkich dostaw (tzw. quick commerce), a także – dzięki wykorzystaniu danych o preferencjach zakupowych klientów, coraz większa personalizacja oferty.

E-grocery – kto korzysta z takiego rozwiązania?

Statystyki pokazują, że choć początkowo zakupami spożywczymi online zainteresowani byli głównie młodsi konsumenci, rozwiązanie zyskuje coraz większą popularność także wśród starszych osób. 

  • Dorośli (25-34 lata): Skłonni do eksperymentowania z nowymi produktami; zainteresowani szybką dostawą.
  • Rodzice w średnim wieku (35-49 lat): Cenią sobie szeroki asortyment i promocje; skupiają się na zakupach dla całej rodziny.
  • Osoby starsze (50 lat i więcej): Doceniają intuicyjność platform zakupowych, bezpieczeństwo, a także dostawę produktów do domu.

E-zakupy – zalety

  • E-grocery znacząco upraszcza proces robienia zakupów, umożliwia klientom przeglądanie i zamawianie produktów z dowolnego miejsca i o każdej porze.
  • Dzięki możliwości składania zamówień online, klienci mogą zaoszczędzić czas na dojazdy do sklepu, szukanie produktów czy stanie w kolejkach.
  • Proces zakupowy jest szybki, produkty można zamówić w przerwie w pracy, w domowym zaciszu, a nawet w podróży.
  • Platformy e-grocery wykorzystują zaawansowane algorytmy do analizy preferencji zakupowych użytkowników, oferują spersonalizowane rekomendacje i promocje.

Podsumowanie 

E-grocery, czyli zakupy spożywcze online, to trend, który wciąż zyskuje na popularności. Zakupy w sieci to wygoda, dostęp do szerokiej oferty produktów, możliwość łatwego porównywania cen oraz sprawdzania opinii o produkcie. To także możliwość zrobienia zakupów o każdej porze dnia i nocy, bez wychodzenia z domu. Liczne zalety sprawiają, że e-grocery przyciąga różnorodną grupę konsumentów, od osób młodych po rodziny z dziećmi i seniorów.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza