Home page, czyli strona główna, to najważniejsza podstrona każdej witryny. Jest to istotny punkt styku marki z odbiorcami, szansa, by zdobyć zaufanie użytkownika i zmienić go w klienta. Ale niestety, kiepska, wybrakowana strona główna może odstraszyć zainteresowanych i generować straty – czego z pewnością nie chce żadna firma. Jakie więc elementy musi zawierać home page, by była przyjazna dla odbiorców?
Home page – 10 najważniejszych elementów
Nagłówek H1
H1 to najwyższy nagłówek w hierarchii – tytuł, którego nie może zabraknąć nie tylko na stronie głównej, ale na każdej z podstron i w artykułach blogowych. H1 musi być widoczny, znajdować się na górze podstrony i być oznaczony odpowiednim fontem.
Jakie funkcje pełni H1?
- Przede wszystkim informuje odwiedzających, czym zajmuje się Twoja firma. Potencjalny klient od razu wie, czy znajduje się we właściwym miejscu.
- Oznaczenie nagłówka za pomocą tagu <h1> to sposób, by wskazać główną tematykę witryny, zadbać o organizację treści i hierarchię informacji.
- Nagłówki H1 pełnią istotną rolę w procesie pozycjonowania – pomagają robotom zrozumieć, o czym jest dana strona, a to ułatwia proces indeksacji.
Jak stworzyć dobry nagłówek H1?
- Nagłówek h1 powinien być oznaczony w HTML-u za pomocą tagu <h1>. Przykładowo: <h1>Twój tytuł tutaj</h1>.
- Na każdej podstronie może znajdować się tylko jeden nagłówek H1.
- Nagłówek powinien być jasny dla odbiorcy, w prosty sposób komunikować, czym zajmuje się firma.
- Możesz dodać pierwiastek kreatywny, ale zadbaj o to, by odwiedzający (także ci, którzy nie znają Twojej firmy), wiedzieli, o co chodzi.
- W nagłówku umieść główną frazę kluczową swojej firmy, jeśli zajmujesz się tworzeniem mebli na wymiar, będzie to fraza meble na wymiar.
Nagłówki h2 i h3
Nagłówki H2 i H3 – choć są podrzędne względem H1, także są ważne – i także powinny być odpowiednio przygotowane. O czym należy pamiętać?
- H2 i H3 powinny być oznaczone w HTML-u odpowiednimi tagami: <h2>Twój podtytuł tutaj</h2> <h3>Twój podtytuł tutaj</h3>.
- Tak samo, jak w przypadku H1, przy H2 i H3 także należy pamiętać o frazach kluczowych. Nagłówki typu Oferta, Nasze rozwiązania tak naprawdę nic nie mówią, nie są zbyt przydatne dla odbiorców, nie wspierają pozycjonowania.
Logo firmy
Jak nietrudno się domyśleć, logo powinno znajdować się na stronie głównej – zwykle umieszczane jest w lewym górnym rogu.
- Logo nie powinno być zbyt duże, nie może być również za małe – skup się na tym, by było wyraźne i czytelne, zwłaszcza, jeśli zawiera tekst.
- Umieszczenie logo w lewym górnym rogu strony głównej jest wystarczające. Na zdjęciach czy sliderach umieścić inne elementy, które w ciekawy sposób zaprezentują firmę.
Menu nawigacyjne
Menu to rzecz oczywista. Użytkownicy, jeśli zainteresują się Twoją witryną, z pewnością zajrzą właśnie tam i, albo będą dalej eksplorować, albo uciekną i nie wrócą. Jak więc powinno wyglądać dobrze przygotowane menu?
- Bardzo ważny jest przemyślany podział na kategorie i podkategorie – tak, aby odwiedzający od razu wiedzieli czego i gdzie szukać.
- Przemyśl czy w Twoim przypadku sprawdzi się menu rozwijane, czy może lepsze będzie inne rozwiązanie.
- Jasne etykiety to kolejny element. Podobnie, jak w przypadku nagłówków, skup się na przekazaniu jasnych informacji, unikaj ogólników typu Oferta, Rozwiązania, Produkty. O wiele lepszym rozwiązaniem są takie etykiety, jak Odzież, Akcesoria do włosów, E-booki, Kremy do twarzy itp.
- Pamiętaj też o dostosowaniu menu do urządzeń mobilnych.
Wartościowe treści
Na stronie www nie może zabraknąć wartościowych treści. Sama, gdy widzę kiepskie treści, często poprostu opuszczam witrynę. O czym możesz napisać na stronie głównej? Skup się na tym, by przedstawić swoją markę, opisz, czym się zajmujesz, jakie wartości Ci przyświecają.
W tym miejscu doskonale sprawdzi się idea Złotego Kręgu (Golden Circle) Simona Sinka. Z doświadczenia wiem, że sprawdza się doskonale i skłania do wielu refleksji na temat biznesu. Na czym polega? Wystarczy, że odpowiesz sobie na trzy pytania – ale uwaga, dokładnie w takiej kolejności:
- Dlaczego robisz to, co robisz?
- Jak robisz to, co robisz?
- Co robisz?
Powyższe pytania są bardzo dobrym krokiem do stworzenia wartościowego contentu – nie tylko tego na stronę główną.
Skup się na tym, by klient widział, dlaczego zdecydowałeś się na taki, a nie inny biznes. Załóżmy, że prowadzisz firmę, która zajmuje się transportem lądowym osób. Co więcej, proponujesz bardzo konkurencyjne ceny. Twoje dlaczego może brzmieć: Stworzyłem firmę, by każdy z nas mógł tanio podróżować.
Unikaj – we wszystkich treściach na stronie www, pustosłowia, czyli takich wyrażeń, jak:
- profesjonalne usługi
- oferta dopasowana do potrzeb
- specjaliści w każdym calu
- kompleksowe usługi
- duży wybór.
Dane, liczby, statystyki
Liczby nie kłamią. Co więcej, całkiem dobrze radzą sobie z przyciąganiem uwagi. Na stronie głównej możesz zamieścić konkretne dane liczbowe, statystyki itp.
- Działasz od 30 lat na rynku? Pochwal się tym.
- Masz na koncie 100 zrealizowanych projektów aranżacji mieszkań? Koniecznie o tym wspomnij.
- 99% klientek, wraca do Twojego salonu? O tym także warto napisać.
Pamiętaj jednak, że zbyt duże liczby są dla naszego umysłu abstrakcyjne, w takiej sytuacji doprecyzuj kontekst, np. Stworzyliśmy już 1000 ogrodów – to tak, jakbyśmy zazielenili wszystkie ogrody w średniej wielkości miasteczku.
Content wizualny
Visual content to kolejny, ważny element, a niestety, na wielu stronach www go brakuje. Co warto mieć tutaj na uwadze?
- Nie używaj zdjęć stockowych, takie fotografie może kupić każda z firm, a przecież chodzi o to, by się wyróżniać.
- Zainwestuj w sesję fotograficzną, pokaż klientom swoje biuro, zespół, firmowe życie od kuchni. Dzięki temu wpuścisz potencjalnych klientów do swojego świata, zyskasz wiarygodność.
- Pamiętaj o tym, że nazwy plików powinny zawierać słowa kluczowe oraz o tym, jak ważne są atrybuty alt.
- Zadbaj o to, by fotografie w pełni oddawały ducha firmy i, by nie były oklepane. Sprawdź, jakie zdjęcia ma na stronie konkurencja i…, zrób inne.
Projektujesz ogrody? Zamiast, tak jak większość firm, pokazywać idealnie przycięte trawniki i ukwiecone rabaty, opublikuj rodzinę grillującą na tarasie, dzieci, które bawią się na trawniku, parę, która pije poranną kawę w altanie. Takie zdjęcia pokażą, że projektowane przez Twoją firmę ogrody są nie tylko piękną przestrzenią, ale wyjątkowym miejscem, w którym można spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi.
Certyfikaty i nagrody
Certyfikaty, nagrody, wyróżnienia to sposób, by podkreślić profesjonalizm firmy. Za pomocą takich dokumentów pokażesz odbiorcom, że wciąż się rozwijasz, poszerzasz wiedzę i, że odnosisz sukcesy. Informacje na temat osiągnięć i sukcesów to ważny element w procesie budowania pozycji eksperta w branży.
Rekomendacje
Klienci ufają opiniom innym klientów, chętnie sprawdzają, z kim dana firma pracowała do tej pory. Logo popularnej marki na Twojej stronie może mieć wpływ na decyzje zakupowe odbiorców. Jeśli masz taką możliwość, umieść na stronie głównej logo klientów i partnerów.
Home page powinna też zawierać rekomendacje i opinie klientów. Umieszczanie takich treści wyłącznie w osobnej zakładce pozbawia Cię możliwości dotarcia do wielu odbiorców. Z doświadczenia wiem, że część osób nie zagląda do zakładek typu Rekomendacje czy Opinie. Umieszczenie komentarzy na stronie głównej sprawi, że będą bardziej rzucać się w oczy, a to może zwiększyć zaufanie odbiorców.
CTA
Przyciski CTA to kolejna pozycja na liście obowiązkowych elementów na stronie głównej. Zachęć klientów do działania, wskaż, jaka akcja jest pożądana i jak można ją wykonać.
- CTA powinno być konkretne i jasne, może zawierać pierwiastek kreatywny.
- Ważne, by CTA było widoczne, zadbaj o ramkę, kontrastujący kolor, font odpowiedniej wielkości.
- CTA ba stronie szkoły językowej może brzmieć: Chcę mówić po angielsku – zamiast Zamów kurs.
Footer
Stopka to niepozorne, ale bardzo ważne miejsce na końcu podstrony. Jeśli potencjalny klient szukał czegoś na stronie www i nie znalazł, to jest jeszcze szansa, że odnajdzie to w stopce. Nie traktuj więc tej części strony, jak nieprzydatnego obszaru, ale wykorzystaj w pełni jego potencjał.
- W stopce możesz umieścić linki do najważniejszych sekcji strony.
- Pamiętaj, by zaimplementować tutaj wezwanie do działania.
- Stopka to także dobre miejsce na odnośniki do profili w social mediach.
Home page – elementy dodatkowe
Przebrnęliśmy przez najważniejsze elementy home page. Ale to nie koniec, warto też pomyśleć o takich rozwiązaniach, jak:
- Wyszukiwarka wewnętrzna – to przydatne rozwiązanie, zwłaszcza w sklepie e-commerce.
- Sekcja FAQ – dzięki niej zainteresowany szybko uzyska odpowiedź na podstawowe pytania.
- Chatboot – czyli rozmowa z klientem w czasie rzeczywistym.
- Formularz kontaktowy – umożliwi zainteresowanym szybki kontakt z firmą.
- Mapa – mapa Google lub interaktywna mapa pokazująca lokalizację firmy jest niezwykle użyteczna.
Podsumowanie
Home page, czyli strona główna, to centrum Twojej witryny. To właśnie tutaj powinny znaleźć się najistotniejsze informacje o Twoim biznesie: ofercie, osiągnięciach, wartościach. Ważne, by potencjalny klient szybko znalazł to, czego potrzebuje, ale też, by uzyskał dowód na to, że warto Ci zaufać – takim dowodem są między innymi certyfikaty czy pozytywne opinie. Wśród obowiązkowych elementów na stronie głównej znajdują się także nagłówki H1, H2, H3, logo, content, przyciski CTA, zdjęcia, certyfikaty, rekomendacje. Warto poświęcić czas i energię i zadbać o to, by strona główna spełniała wszelkie standardy.