Ile kosztuje i trwa pozycjonowanie?

Spis treści

Ile kosztuje i trwa pozycjonowanie?

Najczęściej zadawane pytania, które padają w rozmowach dotyczących pozycjonowania to: „Ile czasu trwa pozycjonowanie, kiedy będą efekty?” oraz „Ile będzie to kosztować?” – naturalnie takie pytania nie są bezzasadne. Obecny 2022 rok może przynieść dużo zmian w pozycjonowaniu stron internetowych. Cennik pozycjonowania może również ulec wielu modyfikacjom.

Google zmienia się bez przerwy. W 2021 roku doświadczyliśmy kilkunastu większych zmian algorytmu wyszukiwarki. Dlatego moim zdaniem warto po raz kolejny odpowiedzieć właśnie na te pytania.

Ile trwa pozycjonowanie, kiedy będą efekty?

Na to pytanie możemy mieć kilka odpowiedzi. Uzależnione są one przede wszystkim od tego, co rozumiemy jako efekty. Przykładowo, stosunkowo szybkim efektem działań SEO może być stopniowa poprawa pozycji słów kluczowych lub też zajęcie pierwszego miejsca w wynikach na konkretną frazę czy wzrost sprzedaży w sklepie. Osiągnięcie każdego z powyższych efektów będzie wymagało innego nakładu czasu i pracy.

Dodatkowo wszystko uzależnione jest od takich czynników, jak:

  • wiek i historia domeny
  • branża, w której działamy
  • stan wyjściowy strony
  • to, jak silna jest konkurencja

Wszystkie powyższe czynniki powodują, że nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi bez szczegółowego rozpatrzenia danego przypadku. Natomiast pewnym jest, że pozycjonowanie to “maraton”, nie “sprint”. Rozważając działania tego typu, należy nastawić się na systematyczną pracę przez co najmniej kilka miesięcy. Zdecydowanie zaletą pozycjonowania jest fakt, że osiągnięte wyniki mogą utrzymać się kilka miesięcy i dłużej od zaprzestania działań, (dokładny czas zależy m.in. od działań konkurencji itp.) jednak z czasem osiągnięte pozycje zaczną spadać.

Aby uniknąć rozczarowania, warto szczegółowo określić cele i oczekiwania już na wstępnym etapie rozmów z agencją. Jeśli zastanawiasz się, w jakim czasie pozycjonowanie może przynieść efekty dla Twojej witryny, skontaktuj się z nami. Wspólnie określimy cele, przeanalizujemy Twoją stronę oraz konkurencję.

CTA

Należy pamiętać, że w perspektywie długoterminowej pozycjonowanie jest najtańszą formą promocji w internecie.

Na pytanie: “przez jaki okres muszę pozycjonować stronę www, żeby być w TOP 3 i tam zostać?” można odpowiedzieć jednoznacznie – cały czas. Konkurencja nigdy nie śpi i z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że będzie przeznaczać coraz większe środki na promowanie swojej firmy w Internecie. Po pewnym okresie od zaprzestania Twoich działań „zepchnie” Twoją stronę na dalsze pozycje w wynikach wyszukiwarki.

Warto pamiętać, że stabilne i dobre efekty można osiągnąć tylko dzięki ciężkiej pracy, zaangażowaniu oraz specjalistycznej wiedzy.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

To pytanie wymaga bardzo złożonej odpowiedzi. Jeśli chcielibyśmy ją maksymalnie uprościć, brzmiałaby: to zależy. Zależy od wielu czynników wymienionych już powyżej (konkurencja, branża, stan wyjściowy czy oczekiwane rezultaty itd.). Analizując koszty pozycjonowania, należy zdawać sobie sprawę, że skuteczne działania tego typu wymagają między innymi:

  • kilku lub nierzadko kilkunastu godzin pracy specjalisty w miesiącu (zależnie od wielkości serwisu);
  • tworzenia i publikacji unikatowych treści;
  • prac webdeveloperskich na stronie;
  • publikacji artykułów na portalach zewnętrznych;
  • prowadzenia LinkBuildingu;

Równocześnie należy pamiętać, że we wszystkich powyższych działaniach rywalizujemy z naszą internetową konkurencją (nie zawsze musi to być ta sama, którą spotykamy w tradycyjnych kanałach). Nie możemy przy tym oczekiwać, że wygramy z nią, przeznaczając na działania np. budżet mniejszy o połowę, zwłaszcza gdy już ona zajmuje nasze topowe pozycje.

Podsumowując i upraszczając, można przyjąć, że pozycjonowanie lokalnego biznesu w średnio konkurencyjnej branży to koszt od około 900 zł netto miesięcznie. Natomiast w przypadku sklepu e-commerce należy liczyć się z wydatkami co najmniej 1500 zł netto miesięcznie.

Zastanawiasz się jaki budżet byłby odpowiedni dla pozycjonowania strony Twojej firmy czy sklepu? Skontaktuj się z nami. Porozmawiamy o Twoich potrzebach i oczekiwaniach i na tej podstawie wspólnie ocenimy, jak pozycjonowanie może wpłynąć na Twój biznes oraz z jakimi kosztami należy się liczyć.

Ocena strony: 5/5 - (10 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza