Milenialsi

Spis treści

Milenialsi a e-marketing i rynek pracy. Kim są milenialsi i czego oczekują?

Aktywności i gadżety, które dziś są normą, nie tak dawno były czymś zupełnie obcym. Wie o tym pokolenie Y, czyli milenialsi. Wielu milenialsów pamięta brak laptopów, telefon dostępny wyłącznie na poczcie czy wyszukiwanie informacji w encyklopedii. Ale milenialsi to także osoby, które jako pierwsze mogły poszczycić się własnym komputerem czy legendarną Nokią 3310. Jakie jest wspomniane pokolenie i jakie roczniki obejmuje? Czego milenialsi oczekują od rynku pracy i od popularnych marek? W jaki sposób korzystają z internetu?

Milenialsi kto to?

Pojęcie milenialsi obiło się o uszy niemal każdemu z nas, ale kim dokładnie są milenialsi? Już wyjaśniam. Milenialsi, inaczej pokolenie Y, to określenie socjologiczne obejmujące osoby urodzone pod koniec XX wieku. Są to następcy pokolenia Z.

Milenialsi roczniki

Jeśli chodzi o roczniki millenialsów, to mamy różne teorie, które nieznacznie różnią się od siebie.

  • Jedna z informacji mówi, że wyróżniamy dwie grupy milenialsów: starszą i młodszą. Do starszej generacji należą osoby urodzone w latach 1980 -1989, do młodszej urodzone w latach 1990-2000.
  • Zgodnie z innym źródłem, milenialsi to osoby urodzone w latach 1982 – 2004.
  • Kolejne źródło wskazuje, że pokolenie Y obejmuje lata 1980–2000.
  • Krążą też informacje, że milenialsi to osoby urodzone w latach 1981 – 1996.

Milenialsi – jakie wydarzenia ukształtowały pokolenie Y

Wiesz już, kim są milenialsi i jakie roczniki mamy na myśli, wspominając o takim pokoleniu. Ale, jakie wydarzenia miały wpływ na ukształtowanie milenialsów?

  • Omawiane pokolenie dorastało w czasach dynamicznych zmian: rozwój technologii informacyjnych, pierwsze komputery w domach i szkołach, pierwsze telefony stacjonarne i komórkowe, pierwsze komunikatory i portale społecznościowe.
  • Dorastanie pokolenia Y to także takie wydarzenia, jak zamach na WTC we wrześniu 2001 roku. Wspomniana katastrofa zwiększyła świadomość geopolityczną wielu młodych osób, podkreśla, że świat jest bardziej złożony i niepewny niż wcześniej myśleli.
  • Milenialsi dorastali w czasach rosnącej globalizacji i zmieniających się norm społecznych, co sprawiło, że są bardziej otwarci na różnorodność kulturową. 

Milenialsi – czym się wyróżniają?

Milenialsi to pokolenie globalne, które dobrze radzi sobie z nowinkami   technologicznymi. Są to osoby, które mają własne poglądy na temat spraw społecznych i politycznych, skupiające się na takich wartościach, jak równość, tolerancja, różnorodność. Czym jeszcze wyróżniają się milenialsi? 

  • Jak już wspomniałam, milenialsi dorastali w okresie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych. Jest to pokolenie, które w pełni korzysta z dobrodziejstw Internetu, mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych. 
  • Milenialsi są bardziej zaangażowani w sprawy społeczne i ekologiczne. Cenią zrównoważony rozwój, odpowiedzialność społeczną oraz etyczne podejście do biznesu.
  • Pokolenie Y lubi marki eko, wybiera produkty z biodegradowalnych materiałów, analizuje etykiety towarów.  
  • Pokolenie Y bardziej skupia się na równowadze między życiem zawodowym i prywatnym, ceni swój czas. 
  • Jeśli chodzi o rynek pracy, to generacja Y jest otwarta na pracę zdalną lub hybrydową, często preferuje freelancing, chętnie zakłada własną działalność gospodarczą. 
  • Dla milenialsów ważny jest rozwój, często jest on ważniejszy niż stabilność zatrudnienia. Przedstawiciele tego pokolenia są bardziej skłonni do zmiany miejsca pracy. 
  • Milenialsi chętniej inwestują w podróże, uczestniczą w wydarzeniach kulturalnych i społecznych, cenią przeżycia i doświadczenia. 
Milenialsi
Milenialsi a marketing

Jak milenialsi korzystają z sieci?

W końcu przechodzimy do sedna naszego artykułu, a więc do tego, jak milenialsi korzystają z internetu. 

Social media

Milenialsi spędzają mnóstwo czasu na takich platformach jak Facebook, Instagram, Twitter czy TikTok. Social media są dla pokolenia Y narzędziem komunikacji, źródłem informacji, inspiracji i rozrywki. Właśnie dlatego firmy, które chcą dotrzeć do klientów Y, powinny prowadzić aktywne działania w mediach społecznościowych.

UGC, czyli user generated content

Milenialsi cenią autentyczność, darzą zaufaniem opinie przygotowane przez innych użytkowników. Recenzje, zdjęcia, filmy, posty autorstwa osób, które zakupiły dany towar lub skorzystały z usługi, uznawane są za wiarygodne. Takie treści mogą mieć duży wpływ na decyzję o sfinalizowaniu transakcji. Pokolenie Y nie tylko chętnie korzysta z recenzji, ale też aktywnie dzieli się swoimi spostrzeżeniami i opiniami.

Influencer marketing

Milenialsi chętnie śledzą influencerów, w pewnym stopniu identyfikują się z nimi. Influencerzy coraz częściej pełnią rolę ambasadorów marek, przekazują autentyczne opinie na temat produktów, a ich rekomendacje cieszą się większym zaufaniem niż tradycyjne formy reklamy.

Natychmiastowość

Milenialsi oczekują natychmiastowości, chcą w ułamku sekundy znaleźć dopasowane do indywidualnych potrzeb treści, odpowiedź na pytanie, instrukcję. Liczą na to, że content będzie dostępny w dowolnym momencie i to z poziomu różnych urządzeń, chętnie korzystają z chatów i formularzy kontaktowych. 

Treści wideo

Pokolenie Y chętnie korzysta z treści wideo – YouTube to druga pod względem popularności wyszukiwarka internetowa. Właśnie dlatego, działania z zakresu wideo marketingu, np. wideoporadniki, webinary, live’y na Facebooku są dobrym kierunkiem promocji marki.

E-commerce a milenialsi: nowa era zakupów online

W latach młodości milenialsów, sklepy e-commerce dopiero wchodziły na rynek. Sama zaliczam się do pokolenia Y i pamiętam czasy, w których sklepy internetowe były rzadkością (nawet komputery były rzadkością). Nie było darmowych zwrotów i darmowej dostawy, nie było Zalando, About you czy wyszukiwarek produktów. 

Dziś zakupy w sieci są na porządku dziennym, a milenialsi bardzo je lubią. Omawiana generacja korzysta z aplikacji mobilnych i platform e-commerce, w sieci kupuje zarówno ubrania, jak i akcesoria czy produkty spożywcze. Ale, mimo tego że milenialsi lubią zakupy w sieci, to mają określone wymagania i omijają sklepy, które ich nie spełniają. O jakich wymaganiach mowa? 

  • Struktura sklepu – sklep musi mieć przemyślaną strukturę i logiczne menu – tak, by zainteresowany szybko znalazł interesujące go produkty.   
  • Proces zakupowy – proces zakupowy powinien być intuicyjny, użytkownik nie może mieć żadnych wątpliwości co do kroków, które należy wykonać. 
  • Opcje płatności i dostawy – wybór różnych opcji płatności i dostawy to konieczność. Płatność za pobraniem, karta płatnicza, BLIK, przelewy24, kurier, paczkomaty to podstawowe możliwości. 
  • Ważne informacje – współcześni użytkownicy nie mają czasu, by czegokolwiek się domyślać. Brak ważnych informacji na temat produktu, kiepskie zdjęcia, które nie prezentują towaru z różnych perspektyw, mogą poskutkować utratą klienta. 
  • Prędkość działania – sklep musi działać bez zarzutów, nie może ładować się w nieskończoność. Użytkownicy rezygnują już po około 3 sekundach oczekiwania.
  • Responsywna wersja strony: sklep powinien poprawnie działać na wszystkich urządzeniach, większość milenialsów przegląda produkty i robi zakupy za pomocą telefonu lub tabletu – nawet małe niedogodności w tym zakresie mogą skutecznie zniechęcić.

Widoczność w sieci

Milenialsi, jak i inni użytkownicy, koncentrują swoją uwagę na witrynach, które w wynikach wyszukiwania wyświetlane są jako pierwsze. Sklepy, które na ważne dla odbiorców frazy kluczowe zajmują miejsce w TOP10, szczególnie w TOP3, generują najwyższą konwersję, cieszą się największym zaufaniem. Jeśli więc chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców – nie tylko milenialsów, pozycjonowanie jest konieczne.

Milenialsi
Milenialsi a e-marketing

Milenialsi – oczekiwania wobec marek

Jeszcze ćwierć wieku temu marek było niewiele, część z nich była też trudno dostępna. Konkurencja była mniejsza, tak samo, jak wymagania klientów, w tym naszych milenialsów. Właśnie dlatego, marki nie musiały zbytnio rywalizować o uwagę klientów. Dziś jest zupełnie inaczej. Marki muszą wyróżnić się w tłumie, opowiadać o sobie w ciekawy sposób, znaleźć drogę, by dotrzeć do właściwych odbiorców. Jakie oczekiwania względem marek mają milenialsi? Jaka powinna być nowoczesna marka?

  • Personalizacja: Milenialsi oczekują spersonalizowanej komunikacji, czekają na indywidualne rekomendacje, oferty specjalne, wiadomości dopasowane do ich zainteresowań i zachowania zakupowego.
  • Transparentność: Dla milenialsów duże znaczenie mają etyczne praktyki biznesowe. Pokolenie Y interesuje się takimi kwestiami, jak zrównoważony rozwój, minimalizacja strat materiałów, odpowiedzialność społeczna.  Osoby z tej generacji analizują skład produktu, skład materiałowy, rodzaj opakowania itp.  
  • Autentyczność: Ważne są treści, które rezonują z wartościami milenialsów, są realistyczne i wiarygodne. Kampanie opisujące prawdziwe historie, opinie klientów czy potwierdzające zaangażowanie firmy w działania prospołeczne, dają większą szansę na sukces.
  • Technologie mobilne: Milenialsi praktycznie nie rozstają się z urządzeniami mobilnymi – warto więc stosować strategie marketingowe zoptymalizowane pod kątem mobilności. Aplikacje, kampanie SMS, mobilne wersje stron internetowych są kluczowe w docieraniu do tej grupy.

Czy wiesz, że… ciekawostki na temat milenialsów

  • Milenialsi to największa na rynku grupa pracowników. W 2020 roku milenialsi stanowili około 35% globalnej siły roboczej.
  • 90% milenialsów korzysta z internetu, przeciętny milenials spędza w sieci około 3,5 godziny dziennie.
  • 63% Milenialsów regularnie ogląda treści wideo na platformach streamingowych, takich jak Netflix czy YouTube. Tradycyjna telewizja odchodzi na dalszy plan. 
  • 67% Milenialsów preferuje zakupy online.
  • 81% Milenialsów przed dokonaniem zakupu czyta recenzje online.
  • 80% Milenialsów korzysta z mediów społecznościowych, a 75% deklaruje, że treści publikowane przez influencerów mają wpływ na ich decyzje zakupowe.
  • 73% Milenialsów jest skłonnych zapłacić więcej za produkt, jeśli pochodzi on z odpowiedzialnych źródeł lub od firm zaangażowanych w zrównoważony rozwój.
  • Milenialsi często nazywani są cyfrowymi tubylcami (digital natives). Wszystko dlatego, że dorastali w erze, w której internet, komputery i telefony stały się dostępne. 
  • Milenialsi preferują kursy online, samokształcenie i alternatywne formy zdobywania wiedzy. Tradycyjna edukacja akademicka często wydaje się mniej atrakcyjna niż zdobywanie praktycznych umiejętności zawodowych.
  • Milenialsi częściej niż poprzednie pokolenia wybierają wynajem zamiast kupna. Dotyczy to zarówno mieszkań, jak i samochodów. Takie rozwiązanie to duża elastyczność, łatwiejsza zmiana miejsca zamieszkania.  
  • Praca zdalna to dla wielu milenialsów norma. Pokolenie Y ceni możliwość pracy w dowolnym miejscu w Polsce, a nawet na świecie.
  • W przeciwieństwie do wcześniejszych pokoleń, milenialsi wolą komunikację tekstową, taką jak SMS-y czy komunikatory internetowe, niż tradycyjne rozmowy telefoniczne.

Gen Z, X, Boomersi 

Pokolenie Z (Gen Z)

  • Roczniki: Osoby urodzone w latach 1997–2012 (choć tak, jak w przypadku pokolenia Y są pewne nieścisłości).
  • Cechy charakterystyczne: Pierwsze pokolenie, które od najmłodszych lat miało dostęp do Internetu i smartfonów. Są to osoby, które zwykle nie pamiętają czasów bez komórek i laptopów. 

Pokolenie X (Gen X)

  • Roczniki: Osoby urodzone w latach 1965–1980.
  • Cechy charakterystyczne: Pokolenie, które ceni stabilizację i tradycję, lojalne wobec marek. Osoby z tej generacji zwykle wyznają pogląd, że na sukces trzeba ciężko zapracować.  

Baby Boomers

  • Roczniki: Osoby urodzone w latach 1946–1964.
  • Cechy charakterystyczne: Pokolenie urodzone po II wojnie światowej, w okresie wzrostu gospodarczego.

Silent Generation (pokolenie milczące)

  • Roczniki: Urodzeni w latach 1928–1945
  • Cechy charakterystyczne: Pokolenie, które dorastało w okresie Wielkiego Kryzysu i II wojny światowej. 

Greatest Generation (Największe Pokolenie)

  • Roczniki: Urodzeni w latach 1901–1927
  • Cechy charakterystyczne: Pokolenie, które przeżyło I wojnę światową, Wielki Kryzys i II wojnę światową. Są znani ze swojej wytrwałości, patriotyzmu i silnego poczucia obowiązku. Często nazywani „największym pokoleniem” ze względu na ich poświęcenie i wkład w odbudowę świata po wojnie.

Podsumowanie

 

Milenialsi, inaczej pokolenie Y, to osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem. Jest to pokolenie, które dorastało w czasach dynamicznych zmian technologicznych, społecznych i ekonomicznych, w erze pierwszych komputerów, telefonów komórkowych. Milenialsi cenią elastyczność, autentyczność oraz doświadczenia, stawiają na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Generacja Y jest także świadoma społecznie i ekologicznie. Jeśli chodzi o e-marketing, dla milenialsów liczy się autentyczność i transparentność marek, spersonalizowana komunikacja, odpowiedzialność społeczna. 

 

 

Ocena strony: 5/5 - (3 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza