Noindex

Spis treści

Noindex – czym jest? Kiedy blokada indeksowania będzie dobrym wyborem?

Indeksacja strony www – mówi się o niej bardzo dużo, zwłaszcza w świecie pozycjonowania. Zwykle dążymy do tego, by w maksymalnym stopniu usprawnić ów proces. Ale, czy wszystkie podstrony witryny warto indeksować? Kiedy lepszym rozwiązaniem będzie tag noindex i co taka informacja oznacza dla robotów Google?

Noindex – co to?

Noindex to tag <meta> bądź wyodrębniony nagłówek HTTP, który blokuje indeksację strony www. Jeśli robot Google natrafi na taką regułę, nie zaindeksuje danej podstrony, a co za tym idzie, nie będzie ona widoczna w wynikach wyszukiwania. 

Kiedy warto stosować tag noindex?

  • Strony zawierające politykę prywatności oraz regulaminy istotne są wyłącznie dla użytkowników odwiedzających daną witrynę. Takie podstrony nie muszą pojawiać się w wynikach wyszukiwania.
  • Noindex warto stosować w przypadku stron www znajdujących się w budowie oraz stron testowych. Dodanie tagu pozwoli uniknąć indeksacji niegotowej jeszcze witryny. 
  • Z indeksu dobrze też wyłączyć podstrony logowania i rejestracji.
  • Strony zawierające błędy lub nieaktualne informacje nie są użyteczne i także   powinny być wyłączone z indeksowania.
  • Jeśli witryna zawiera podstrony przeznaczone wyłącznie dla pracowników, tag noindex także jest wskazany.

Noindex a nofollow – różnice 

Jakie różnice występują między tagami noindex i nofolow? 

  • Noindex: Informuje wyszukiwarki, aby nie indeksowały określonej strony www. Oznacza to, że strona nie pojawi się w wynikach wyszukiwania.
  • Nofollow: Taka informacja oznacza to, że dany link nie przekazuje wartości SEO (link juice).

Kiedy warto wykorzystać obie reguły? Będzie to dobrym rozwiązaniem w przypadku takich podstron jak: 

  • strony logowania i rejestracji,
  • strony z duplikatami treści,
  • strony testowe,

Noindex i nofollow to istotne tagi, które umożliwiają kontrolę indeksowanych podstron oraz linków, które przekazują sok SEO.

Dyrektywa noindex – jak stosować? 

Jak stosować dyrektywę noindex? Wyróżniamy dwa sposoby: zastosowanie tagu <meta> w HTML-u witryny oraz użycie nagłówka odpowiedzi HTTP.

HTML noindex

Meta noindex to tag HTML, który należy umieścić sekcji <head> strony internetowej. Poniżej znajduje się przykład kodu HTML z zastosowaniem meta noindex:

noindex, noindex html
Meta noindex html

HTTP 

Drugim sposobem poinformowania robotów o zakazie indeksacji jest dodanie nagłówka HTTP X-Robots-Tag z noindex lub none. Taka metoda zapobiega indeksacji plików  PDF, a także plików graficznych, wideo oraz innych, które nie mają formatu HTML. 

Warto regularnie sprawdzać, które podstrony oznaczone zostały tagiem noindex. Pozwoli to na uzyskanie pewności, że indeksowane są właściwe podstrony.

Robots noindex

Strona www, której nie chcesz indeksować, nie może być zablokowana w pliku  robotstxt. Takie działanie uniemożliwi robotom Google dostęp do danej witryny oraz wykrycie tagu noindex. Skutkiem może być indeksacja witryny, która nie miała znaleźć się w indeksie. 

WordPress noindex

W jaki sposób możesz dodać tag noindex do wybranych stron i wpisów na WordPressie? Pomogą Ci w tym wtyczki SEO – wiele z nich ma także dodatkowe funkcje, które ułatwiają zarządzanie widocznością strony www w wynikach wyszukiwania. Wśród najpopularniejszych wtyczek znajdują się: 

Podsumowanie 

Tag noindex to sposób, by kontrolować podstrony indeksowane przez wyszukiwarki. Noindex można wdrożyć poprzez umieszczenie w HTML-u, w sekcji <head>,  tagu noindex lub przez dodanie nagłówka HTTP X-Robots-Tag. Z indeksu najczęściej usuwane są strony niskiej wartości, jak również podstrony z polityką prywatności, strony testowe i strony logowania. 

 

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza