Personalizacja wyników wyszukiwania – to dzięki niej użytkownicy uzyskują odpowiedzi dopasowane do zainteresowań i potrzeb. Personalizacja sprawia, że gdy szukasz restauracji, w pierwszej kolejności widzisz lokale w pobliżu, a nie na drugim końcu kraju. W dzisiejszym artykule omówimy, na czym polega tytułowy proces oraz jakie ma wady i zalety.
Czym jest personalizacja wyników wyszukiwania?
Personalizacja wyników wyszukiwania, czyli Google Personalized Search, polega na optymalizacji listy wyników wyszukiwania na podstawie wcześniejszych aktywności użytkownika. Uwzględniane są między innymi historia wyszukiwań, lokalizacja, adres IP. To właśnie dlatego, osoba mieszkająca w Poznaniu otrzymuje w wielu przypadkach inne snippety niż ktoś z Warszawy.
Takie rozwiązanie sprawia, że wyniki są dopasowane do potrzeb użytkowników. Lepiej spełniają swoją funkcję.
Jakie dane wykorzystywane są w procesie personalizacji?
W procesie personalizacji wykorzystywane są takie dane, jak:
- Lokalizacja: Wykorzystywane są dane na temat Twojej aktualnej lokalizacji oraz miejsc, które odwiedziłeś w przeszłości.
- Historia wyszukiwania: Uwzględniane są także wcześniejsze wyszukiwania, rodzaj odwiedzanych stron internetowych, a nawet elementy SERP, z których najczęściej korzystasz, np. pliki wideo.
- Język: Kolejny element to język, mieszkańcy różnych państw otrzymują wyniki w odpowiednim języku.
- Rodzaj urządzenia: Uwzględniany jest także rodzaj urządzenia, to czy w danym momencie korzystasz z komputera stacjonarnego czy może z telefonu. Typ urządzenia ma wpływ na rodzaj uzyskanych wyników.
- Pliki cookie: Personalizację wyników wyszukiwania wspierają także pliki cookies. Zawierają one informacje na temat odwiedzanych podstron.
Personalizacja wyników a konto Google użytkownika
Na rodzaj uzyskanych wyników wpływ ma także to, czy użytkownik jest zalogowany na konto Google. W przypadku zalogowanych użytkowników możliwe jest pozyskanie większej ilości danych, a to skutkuje lepszą personalizacją wyników.
Wyniki wyszukiwania a historia konta Google
W jaki sposób, zalogowanie na konto Google wpływa na wyniki wyszukiwania?
- Wykorzystywana jest historia wyszukiwań, kliknięć oraz odwiedzonych stron www i sklepów e-commerce.
- Algorytmy Google mogą pozyskać dane z G-maila, kalendarza, YouTube, Map i innych usług, a to umożliwia lepsze zrozumienie potrzeb użytkownika.
- Dzięki zalogowaniu na dane konto Google, możliwa jest synchronizacja historii wyszukiwań na różnych urządzeniach, na przykład na komputerze i telefonie.
- Dane pozyskane w ten sposób, mają także wpływ na lepsze dopasowanie reklam i wyników sponsorowanych. Użytkownik widzi reklamy zgodne ze swoimi zainteresowaniami.
Personalizacja wyników bez wykorzystania historii konta Google
Jak kwestia personalizacji wyników wygląda w przypadku użytkowników nie mających konta Google lub takich, którzy nie są zalogowani na swoje konto?
- Algorytmy nie mają dostępu do danych na temat aktywności użytkownika związanych z innymi usługami Google.
- Wyniki wyszukiwania są mniej spersonalizowane, ale nadal uwzględniane są pewne informacje dotyczące działań użytkownika, na przykład dane z ciasteczek cookies, lokalizacji i IP.
- Treści sponsorowane są mniej dopasowane, ponieważ Google pozyskuje ograniczone informacje na temat zainteresowań i aktywności użytkownika.
Jak działa personalizacja wyników wyszukiwania?
Dzięki personalizacji, użytkownicy otrzymują zróżnicowane wyniki wyszukiwania, różnica może dotyczyć kolejności snippetów, a także rodzaju wyświetlanych elementów. Dla przykładu, jeśli dany użytkownik wykazuje największe zainteresowanie treściami wideo, to wysoce prawdopodobne, że na liście wyników wyszukiwania, pojawi się więcej takich elementów.
Na oficjalnej stronie Google znajduje się informacja, że personalizacja przeprowadzana jest tylko wtedy, gdy pozwala ona na zwiększenie trafności i jakości wyników wyszukiwania. Nie wszystkie wyniki wyszukiwania będą więc dostosowane do konkretnego użytkownika. Informacja o tym, czy wyniki są personalizowane czy nie, widoczna jest w stopce wyszukiwarki.
Jeśli uzyskałeś wyniki personalizowane, a chcesz zobaczyć wyniki bez personalizacji, wystarczy, że klikniesz Wypróbuj bez personalizacji. Co ważne, po wyłączeniu personalizacji, nadal wykorzystywane będą dane, które umożliwiają dopasowanie wyników do kontekstu zapytania, na przykład dotyczące lokalizacji i języka.
Personalizacja wyników wyszukiwania a tryb incognito
Wielu użytkowników, przynajmniej raz na jakiś czas, korzysta z sieci za pomocą trybu incognito. Personalizacja w trybie incognito jest ograniczona, ponieważ nie są zapisywane takie dane, jak:
- pliki cookies
- historia przeglądania
- wprowadzone dane.
Nadal wykorzystywane są dane dotyczące lokalizacji i IP.
Zalety personalizacji wyników wyszukiwania
Personalizacja wyników wyszukiwania Google ma swoje zalety, przede wszystkim sprawia, że wyniki są dopasowane do oczekiwań i potrzeb użytkownika. Dzięki temu odbiorca może szybciej znaleźć odpowiednie informacje.
Omawiany dziś proces przynosi także korzyści w szeroko pojętym e-marketingu. Dane dotyczące zainteresowań i aktywności odbiorców, umożliwiają przygotowanie skuteczniejszych treści oraz kierowanie reklam do osób, które mogą być zainteresowane daną ofertą. Ma to przełożenie na CTR, konwersję, a także zyski firmy.
Czy personalizacja wyników wyszukiwanie ma wady?
Jeśli chodzi o minusy personalizacji, to obawy budzą kwestie dotyczące prywatności. W czasach, w których coraz więcej mówi się o ochronie danych, użytkownicy chcą mieć pewność, że informacje dotyczące ich aktywności są w pełni bezpieczne.
Kolejna kwestia to ryzyko powstania bańki informacyjnej. Oznacza to, że odbiorca przez cały czas będzie otrzymywał zbliżone wyniki wyszukiwania, nawiązujące do poprzednich aktywności. Może to utrudnić analizę danego tematu z różnych perspektyw czy uzyskanie wyczerpujących informacji dotyczących określonego zagadnienia.
Użytkownik może nie zdawać sobie sprawy z tego, że otrzymuje personalizowane wyniki wyszukiwania, a co za tym idzie, że nie uzyskuje pełnych zasobów na dany temat.
Wyłączenie personalizacji – czy to możliwe?
Możliwe jest wyłączenie personalizacji wyników wyszukiwania. Aby w maksymalnym stopniu ograniczyć pozyskiwanie danych na temat swoich aktywności w sieci, przeprowadź następujące działania.
- Zaloguj się na konto Google. Wejdź w ustawienia, a następnie wyłącz opcję Aktywność w internecie i aplikacjach.
- Wejdź na Moja aktywność w Google i wyłącz aktywności, które nie mogą być zapisywane.
- Regularnie usuwaj pliki cookies oraz historię wyszukiwania.
- W Moim centrum reklam możesz przeprowadzić ustawienia dotyczące treści sponsorowanych wyświetlanych w wyszukiwarce, na YouTube czy na kartach Discovery.
- Jeśli chcesz w jeszcze większym stopniu zwiększyć swoją prywatność, dobrym rozwiązaniem może być korzystanie z sieci VPN.
Po wyłączeniu personalizacji, nadal wykorzystywane są dane dotyczące lokalizacji i IP. Ponadto, wyłącznie personalizacji nie usuwa:
- zapisanych ustawień stron i aplikacji,
- zapisanych zasobów, na przykład obserwowanych wydarzeń.
Wyłączona natomiast zostaje opcja wyświetlania autouzupełniania, nawiązującego do poprzednich zapytań wyszukiwań.
Podsumowanie
Personalizacja wyników wyszukiwania polega na wyświetlaniu użytkownikowi wyników, które będą dopasowane do jego potrzeb. W tym celu wykorzystywane są takie dane, jak poprzednie wyszukiwania, adres IP, lokalizacja. Zaletą omawianego procesu jest to, że odbiorca szybciej otrzymuje dopasowane do potrzeb dane. Minusem może być otrzymywanie informacji dopasowanych do poprzednich aktywności, a co za tym idzie, brak możliwości analizy tematu z szerszej perspektywy. Personalizację wyników można wyłączyć, ale nadal uwzględniana będzie lokalizacja oraz adres IP.