Spis treści

Powiadomienia push: kompleksowy przewodnik dla nowoczesnego użytkownika

Powiadomienia push to korzyści zarówno dla przeciętnego użytkownika, jak i dla sklepów e-commerce oraz firm usługowych. O jakich korzyściach mowa? To przede wszystkim natychmiastowa komunikacja i wygoda. To również pomnożenie szansy na to, że odbiorca zapozna się z treścią i wykona pożądaną akcję. A czym pushe różnią się od innych powiadomień, jak dokładnie działają? Odpowiedź poniżej.

Czym są powiadomienia push?

Powiadomienia push, inaczej notyfikacje push, to krótkie komunikaty, które wyświetlają się na ekranie telefonu, komputera lub tabletu. Zwykle jest to jedno do kilku zdań bądź równoważnik zdania oraz CTA. Powiadomienie push może mieć także formę grafiki lub pliku video. Omawiane komunikaty często zawierają także emoji, dzięki którym w jeszcze większym stopniu przyciągają wzrok odbiorców.

Pushe mogą przekazywać różnego rodzaju informacje, na przykład dotyczące zniżek, nowych wiadomości czy zbliżających się terminów realizacji zadań.

Powiadomienia web push – co to?

Rodzajem powiadomień push są powiadomienia web push. Tego rodzaju komunikaty wysyłane są na urządzenie użytkownika bezpośrednio przez przeglądarkę internetową, np. Google Chrome, Firefox, Safari.

Web push:

  • wyświetlają się w czasie rzeczywistym,
  • widoczne są na ekranie komputera bądź smartfona,
  • użytkownik nie musi instalować aplikacji.

Powiadomienia push w telefonie, czyli mobile push – co to?

Kolejny rodzaj omawianych przeze mnie powiadomień, to mobile push. Są to, jak nietrudno się domyśleć, powiadomienia, które wyświetlają się na smartfonie. Takie komunikaty widoczne są na ekranie telefonu – wyglądają podobnie do wiadomości sms. Kliknięcie powiadomienia zwykle skutkuje przeniesieniem użytkownika na konkretną stronę www lub do aplikacji.

Rich push – co to?

Wyróżniamy także rozszerzone powiadomienia, czyli rich push. Takie komunikaty są bardziej rozbudowane, zawierają większą liczbę elementów, które maksymalizują szansę na interakcję użytkownika. Rich push zawierają zazwyczaj:

  • nagłówek
  • zwrot do odbiorcy
  • treści główną
  • ikoną
  • grafikę główną
  •  CTA
  • opcjonalnie wideo lub gify.

Powiadomienia push – najważniejsze elementy

Element powiadomienia

Element powiadomieniaOpis
Tytuł/NagłówekNagłówek powinien być krótki i treściwy. Ważne, by przekazywał główną informację i zachęcił odbiorcę do lektury
Zwrot do adresataNajlepiej, jeśli w powiadomieniu znajduje się bezpośredni zwrot do adresata, na przykład Cześć Adam!
Treść głównaTreść główna, czyli skondensowane informacje, które chcesz przekazać użytkownikowi
IkonaTo niewielki element graficzny, wyświetlany obok treści głównej, może to być logo firmy, nazwa aplikacji itp.
BannerGłówny element graficzny powiadomienia. Nie jest koniecznym elementem komunikatu
CTA, czyli Call to actionPrzycisk zachęcający do działania, zwykle kierujący na określoną sekcję strony www. W powiadomieniu push zazwyczaj znajduje się jeden, maksymalnie dwa przyciski

Jakie informacje przekazuje powiadomienie push?

Powiadomienia push znajdują szerokie zastosowanie – zaczynając od aplikacji fitness czy przeznaczonych do nauki języków, po bankowość, medycynę, media społecznościowe, organizację czasu czy obsługę skrzynki e-mailowej. A jakie konkretnie informacje przekazywane są za pomocą wspomnianych komunikatów?

  • promocje, wyprzedaże, zmiana statusu zamówienia,
  • komentarze, polubienia, wiadomości, które pojawiły się w mediach społecznościowych,
  • nadchodzące terminy, np. spotkań, konsultacji, realizacji zadań itp.,
  • wiadomości motywacyjne, np. przypomnienia o planowanych treningach, zadaniach związanych z nauką nowego języka itp.,
  • wiadomości e-mail,
  • nadchodzące płatności, nowe środki na koncie.

Jaką długość powinien mieć komunikat push?

Ważna jest także długość komunikatu. Nie może być za długi – w takim przypadku ryzyko, że odbiorca straci ochotę na lekturę wzrośnie. Co więcej, zbyt długa wiadomość może zostać ucięta, a wtedy odbiorca nie uzyska kluczowych informacji. Zbyt krótki, bardzo ogólny komunikat także nie zda egzaminu. Jeśli push ma mieć formę graficzna, należy zwrócić uwagę na jakość i wielkość grafiki.

  • W przypadku powiadomień tekstowych zalecana długość treści wynosi 120 zzs.
  • Bardziej rozbudowane powiadomienia, w których mamy zarówno tekst, jak i banner, powinny zawierać tekst nie dłuższy niż 530 zzs. Rekomendowany rozmiar  banneru to 720×360 px.
  • W przypadku powiadomień postaci tekstu i ikony, zalecana długość tekstu to około 55 zzs.
  • Zalecane formaty grafik to PNG lub JPG.
  • Długość nagłówka w komunikatach push to około 70-75 zzs.

Komunikaty push – przykłady

Branża Powiadomienie push 
E-commerceUlubione marki, dzięki którym wyrazisz siebie- tylko dziś 10% rabatu na wszystko 🛒
Bankowość💳Nowe środki na koncie, przelew przychodzący 100 PLN 
Media/informacje📰 5 sposobów, by schudnąć bez efektu jojo – przeczytaj najnowszy artykuł 
Fitness/WellnessCzas na trening! Dziś czeka Cię 20 minut cardio – zaczynamy🏃🏃?
Restauracja/DeliveryTwoje zamówienie jest już w drodze🍕! Smacznego!🍕
TurystykaPrzypomnienie: Jutro 9:45 lot do Turcji ✈️ 
Rozrywka/StreamingJuż jest! Nowy odcinek Twojego ulubionego serialu! 
Uroda/Kosmetyki💄 Sprawdź naszą letnią kolekcję kosmetyków ze słodkim mango i zgarnij 20 złotych zniżki 

Powiadomienia push – o co zadbać, a czego unikać?

Aby powiadomienie push lub web push było skuteczne, musi spełniać określone kryteria. Poniżej kilka wskazówek:

  • Komunikat powinien być treściwy i przekazywać w pełni zrozumiałą informację. Ogólne wzmianki nie zainteresują odbiorcy, mogą go nawet zirytować.
  • Ważne, by treść nie była zbyt długa. Zbyt rozbudowany komunikat może zostać wyświetlony tylko w części, co zwiększa ryzyko, że odbiorca nie otrzyma kluczowych informacji.
  • Pamiętaj o personalizacji powiadomień – imię odbiorcy to podstawa. Treści można także dostosować do ostatnich aktywności użytkownika.
  • Błędy, literówki, komunikaty nie na temat mogą zniechęcić odbiorcę, sprawić, że zrezygnuje z powiadomień bądź z korzystania z aplikacji/ portalu.
  • Nie pozwól, żeby Twoje powiadomienia były nudne. Postaw na chwytliwe CTA, emotki, nietuzinkowy przekaz.
  • Zbyt duża liczba powiadomień może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Dobrze przemyśl liczbę i częstotliwość przesyłanych powiadomień.
  • Przeanalizuj, kiedy użytkownicy wykazują największą aktywność. Na tej podstawie określ optymalny czas wysyłki powiadomień.
powiadomienia push
Push – co to? Jak włączyć i wyłączyć?

Jak włączyć notyfikacje push?

Jak już wspominałam, na otrzymywanie powiadomień push, trzeba wyrazić zgodę. W jaki sposób się to odbywa?

Na etapie instalacji aplikacji, powinien pojawić się komunikat z zapytaniem: Czy wyrażasz zgodę na otrzymywanie powiadomień? Klikasz ok i gotowe.

Jeśli podczas instalacji aplikacji nie wyraziłeś zgody na otrzymywanie powiadomień, możesz to zrobić w późniejszym czasie. Zrobisz to w następujący sposób:

  • uruchom aplikację
  • wejdź w sekcję Ustawienia 
  • znajdź zakładkę Powiadomienia 
  • wybierz interesujące Cię opcje – większość aplikacji zezwala na wybór rodzaju otrzymywanych powiadomień.

 Jak włączyć powiadomienia web push?

Włączenie powiadomień push web nie wymaga instalacji aplikacji. Wystarczy, że uruchomisz przeglądarkę, a następnie odwiedzisz sekcje:

  • Ustawienia
  • Prywatność i bezpieczeństwo
  • Ustawienia witryn. 

Na koniec wystarczy dokonać optymalnych ustawień.

Jak wyłączyć push w telefonie?

Sposób wyłączenia powiadomień push uzależniony jest od systemu operacyjnego (Android, iOS) oraz konkretnego modelu telefonu. Zwykle należy wejść w sekcję Ustawienia, a następnie Powiadomienia, Zarządzaj powiadomieniami, Wyłącz powiadomienia.

Jak wyłączyć powiadomienia web push?

Sposób wyłączenia powiadomień push może różnić się w zależności od rodzaju przeglądarki, z jakiej korzystasz. Jednak zarówno Chrome, Mozilla Firefox czy Safari nie generują w tej kwestii żadnych problemów.

  • Uruchom przeglądarkę.
  • Kliknij trzy kropki (zwykle znajdują się w prawym górnym rogu) i wybierz Ustawienia.
  • Zejdź w dół i kliknij sekcję Prywatność i bezpieczeństwo, a następnie wybierz Ustawienia.
  • Przejdź do sekcji Powiadomienia i  Zarządzaj ustawieniami.
  • W wybranej sekcji możesz wyłączyć powiadomienia web push.

Push a inne powiadomienia

RóżnicaPushInne powiadomienia
Miejsce, w którym wyświetla się powiadomienieKomunikat wyświetlany jest na ekranie urządzenia, użytkownik od razu widzi jego treśćAby sprawdzić powiadomienie, użytkownik musi otworzyć e-maila, sprawdzić skrzynkę odbiorczą na telefonie
Długość treściKrótka, konkretna treść, koncentracja na przekazaniu jednej, ważnej informacjiDłuższe treści, mogące zawierać elementy graficzne
Opcja archiwizacjiBrak możliwości archiwizacji, powiadomienia znikająMożliwość zapisania wiadomości i ponownej lektury
Zgoda użytkownikaKonieczna jest zgoda użytkownikaZwykle wyrażana na etapie podawania adresu e-mail lub nr telefonu
NatychmiastowośćOdbiorca natychmiast widzi powiadomienieUżytkownik może zapoznać się z wiadomością po określonym czasie, na przykład podczas sprawdzania skrzynki e-mailowej
Forma graficznaKrótkie wiadomości, zawierające ewentualnie niewielkie, proste elementy graficznePowiadomienia e-mailowe mogą zawierać zdjęcia, filmy, dużą liczbę emotek

Powiadomienia push – zalety 

Powiadomienia push mają wielu zwolenników i generują znaczące korzyści. Wszystko to sprawia, że na implementację takiego rozwiązania decydują się zarówno sklepy e-commerce, jak i firmy usługowe, instytucje bankowe i edukacyjne. Powiadamiania push wysyłane są także przez różnego typu aplikacje – począwszy od tych do nauki języków, po ułatwiające zarządzanie czasem, wdrażanie zdrowych nawyków itp.

Sprawna komunikacja

Główną zaletą powiadomień push jest to, że umożliwiają natychmiastową komunikację. Odbiorca niemal od razu widzi komunikat i może wykonać określoną akcję – na przykład skorzystać z aplikacji, zamówić produkt, zapoznać się z wiadomością e-mail.

Zwiększenie zaangażowania użytkownika

Ciekawe, nienachalne powiadomienia mogą mieć pozytywny wpływ na zaangażowanie użytkownika. Dobrym przykładem są tutaj aplikacje wspierające naukę nowych rzeczy – np. języka obcego. Powiadomienia przypominają to czekających zadaniach.

Push marketing – czym jest i dlaczego warto go wykorzystać?

Push marketing to strategia opierająca się na wysyłaniu powiadomień push do użytkowników aplikacji, portalu itp. Marketing push może być doskonałym wsparciem innych działań promocyjnych i pomóc firmie w realizacji takich celów jak:

  • budowa społeczności wokół marki
  • promocja usług i produktów
  • zwiększanie konwersji
  • zwiększanie grona lojalnych odbiorców
  • budowa zaufania i lojalności odbiorców
  • zwiększanie liczby połączeń telefonicznych, rezerwacji wizyt.

Powiadomienia push – podsumowanie

Powiadomienia push to krótkie komunikaty, które w czasie rzeczywistym wyświetlają się na ekranie urządzenia, na przykład smartfona, tableta bądź komputera.  Takie notyfikacje mogą informować o zniżkach, dostępności produktu, interakcjach w mediach społecznościowych, wiadomościach e-mail czy czekających na realizację zadaniach. Wyróżniamy między innymi powiadomienia web push, które wysyłane są przez wyszukiwarki internetowe (np. Chrome, Safari) czy powiadomienia push mobile, które wyświetlane są urządzeniach mobilnych.

Komunikaty push są widoczne na ekranie, a odbiorca może od razu zapoznać się z nimi. Dzięki temu, prawidłowo przygotowane pushe mają wysoką skuteczność.

Czym są powiadomienia push na Facebooku?

Powiadomienia push na Facebooku to opcja przeznaczona dla osób mających profil na wspomnianej platformie. Użytkownik otrzymuje komunikaty dotyczące nowych wpisów, wiadomość, polubień i innych integracji.  portal społecznościowy. Plusem takiego rozwiązania jest to, że nie musisz co chwilę odwiedzać platformy, by być ze wszystką na bieżąco. Powiadomienia wyświetlają się także wtedy, gdy aplikacja nie jest uruchomiona. 

Powody niedziałania powiadomień push mogą być różne, co możesz zrobić w takiej sytuacji? 

  • Upewnij się, że wyraziłaś i zatwierdziłeś zgodę na otrzymywanie powiadomień.
  • Sprawdź czy urządzenie połączone jest z Internetem. 
  • Zweryfikuj czy telefon nie ma włączonego trybu nie przeszkadzać
  • Dobrym rozwiązaniem jest także zrestartowanie urządzenia. 

Powiadomienia push na Instagramie to alerty informujące o nowych różnego typu aktywnościach na koncie użytkownika. Mogą to być na przykład polubienia, komentarze, wiadomości. Powiadomienia pojawiają się także wtedy, gdy aplikacja nie jest aktywna.

Android to system operacyjny stosowany w przypadku urządzeń mobilnych – jak  smartfony, tablety, smartwatche. Na urządzeniach działających w oparciu o wspomniany system, powiadomienia push widoczne są na pasku powiadomień, ekranie blokady oraz pod postacią wyskakujących banerów.

Użytkownicy urządzeń z Androidem mogą zarządzać powiadomieniami z poziomu ustawień systemowych, decydować o rodzaju otrzymywanych komunikatów czy rezygnacji z konkretnych powiadomień. 

 

 

Powiadomienia push w aplikacjach mobilnych to wiadomości wysyłane bezpośrednio z aplikacji na ekran smartfona lub tabletu. Komunikaty przesyłane są także wtedy, gdy gdy aplikacja jest zamknięta. Celem tego typu powiadomień jest sprawne przekazanie istotnych dla użytkownika informacji, na przykład dotyczących promocji, nowych produktów itp. 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza