Gdzie sprawdzić, czy strona dostała karę od Google? Otrzymanie kary związane jest ze zmniejszeniem widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Spadek pozycji to mniejsza konwersja i mniejsze zyski. Jeśli więc spotka nas taka sytuacja, warto byśmy dowiedzieli się o niej jak najszybciej, i błyskawicznie podjęli odpowiednie działania. Więcej informacji poniżej.
Ban i filtr ‒ kary od Google
Na witryny, które pozycjonowane z wykorzystaniem nieuczciwych metod, Google może nałożyć kary w postaci filtrów ręcznych i automatycznych bądź bana. Czym różnią się wspomniane rodzaje kar?
Filtr
Filtr to kara w postaci obniżenia pozycji strony internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Wyróżniamy dwa rodzaje filtrów ‒ ręczny i algorytmiczny.
- Filtr ręczny ‒ filtr ręczny nakładany jest na witrynę manualnie, przez pracownika Google (Search Quality Team). Informacje o otrzymaniu takiej kary znajdziemy w narzędziu Google Search Console. Wystarczy, że klikniemy zakładkę Działania ręczne. Jeśli zobaczymy tam komunikat: Nie wykryto problemów to znak, że wszystko jest w porządku.
Informacja o filtrze, oznacza to problemy. W komunikacie najczęściej znajdują się wskazówki dotyczące przyczyny nałożenia kary, dzięki temu wiemy, jakie zmiany wprowadzić w strategii pozycjonowania.
- Filtr algorytmiczny ‒ jak już sama nazwa wskazuje, to kara nakładana automatycznie, algorytmicznie. W przeciwieństwie do kary ręcznej nie otrzymujemy powiadomienia. W jaki sposób możemy dowiedzieć się o takim problemie? Głównym czynnikiem świadczącym o karze jest nagły i duży spadek pozycji w wyszukiwarce. Pozycje strony w wyszukiwarce sprawdzamy za pomocą specjalistycznych narzędzi, na przykład takich, jak Ahrefs.
Ban
Kolejną i najpoważniejszą karą od Google jest ban. Ban to wyindeksownaie strony (po wyindeksowaniu witryna przestaje być widoczna w wynikach wyszukiwania). Oznacza to, że tracimy całą pracę z zakresu pozycjonowania. W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest budowa nowej strony www.
Jak sprawdzić, czy strona otrzymała ban od Google? Najlepszą metodą jest wpisanie w okno wyszukiwania komendy site:nazwadomeny.pl, na przykład site:1stplace.pl. Jeśli po wpisaniu zobaczymy swoją stronę, wszystko jest w porządku. Jeśli jednak nie zobaczymy swojej witryny, to znak, że mogła zostać wyindeksowana.
Wspomniana metoda działa wyłącznie w przypadku witryn, które zostały zaindeksowane. Jeśli strona nie jest jeszcze zaindeksowana, nie będzie widoczna nawet jeśli nie otrzymała bana.
Jak uniknąć kary od Google?
Kara od Google to niechlubny incydent w historii strony. Incydent, który obniży wiarygodność strony i w znaczącym stopniu zmniejszy szanse na zdobycie wysokich pozycji. Jak więc uniknąć takich sytuacji? Najlepszym i wysoce zalecanym sposobem jest poprostu stosowanie uczciwych metod, technik rekomendowanych przez Google, czyli white hat SEO.
White hat SEO to przede wszystkim:
- publikacja wysokiej jakości, unikalnych treści,
- optymalizacja tekstów: nagłówki ze słowami kluczowymi, wypunktowania,
- budowa naturalnego profilu linków,
- optymalizacja metatagów,
- optymalizacja adresów URL,
- stosowanie atrybutów ALT,
- optymalizacja prędkości ładowania.
Korzystanie z uczciwych metod pozycjonowania to sposób na zdobycie i utrzymanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Korzystanie z nieuczciwych praktyk być może sprawi, że przez chwilę zajmiemy wysokie pozycje, jednak błyskawicznie je stracimy. Co więcej, nadszarpniemy autorytet naszej strony. Wszystko to może sprawić, że jedynym wyjściem będzie inwestycja w nową stronę www.