kara reczna od google

Spis treści

Kara ręczna od Google – kiedy możemy ją otrzymać?

Kara ręczna od Google ‒ kiedy możemy ją otrzymać? Spadek pozycji strony nie zawsze jest skutkiem zmian algorytmów Google. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być ręczna kara od Google. Co zrobić, jeśli na naszą witrynę zostanie nałożony właśnie taki filtr? Kiedy możemy go otrzymać? O tym wszystkim przeczytacie poniżej. Zachęcamy do lektury! 

Czym jest kara ręczna od Google? 

Czym jest kara ręczna od Google? Kara ręczna to manualnie nakładany filtr, którego skutkiem jest wspomniany powyżej spadek pozycji strony www w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj jest to spadek o kilkadziesiąt pozycji ‒ od około 20 do nawet 70. 

Statystyki mówią, że kary ręczne nakładane są na około 400 000 witryn miesięcznie. 

Kara nakładana jest przez zespół Google Search Quality Team (SQT) w przypadku wykrycia działań niezgodnych z wytycznymi dla webmasterów. Informacje o otrzymaniu kary ręcznej znajdziemy w Google Search Console. 

przyczyna kary

Przyczyna kar ręcznych od Google

Jakie działania mogą poskutkować otrzymaniem kary ręcznej? Jak już wspominaliśmy powyżej, jest to stosowanie nieuczciwych metod. Są to przede wszystkim:    

  • Spam ‒ przespamowanie witryny może wynikać z Twojej winy, jak i z winy użytkowników. W pierwszym przypadku mowa o  niskiej jakości kontencie czy kopiowaniu treści. W drugim, o przespamowanych opiniach i komentarzach (właśnie dlatego warto prowadzić moderację treści zamieszczanych przez użytkowników). 
  • Upychanie słów kluczowych (keyword stuffing) ‒ słowa i frazy kluczowe powinny być rozmieszczone w treści naturalnie, istotne są odmiany, synonimy. Zbyt duża liczba słów kluczowych, “upychanie” ich na stronie, jest wysoce odradzane. 
  • Maskowanie treści (cloaking) i linków ‒ ukrywanie treści i linków, tak, aby były widoczne wyłącznie dla robotów lub wyłącznie dla użytkowników, to kolejna przyczyna kar od Google.  
  • Niejawne przekierowania ‒ jeśli dana strona wyświetla się w wyszukiwarce jako witryna poświęcona tematowi X, a po kliknięciu użytkownik przeniesiony zostaje na stronę o tematyce Y, kara od Google jest pewna. 
  • Przekłamane atrybuty ALT ‒ atrybuty ALT niezgodne z zawartością obrazka to kolejna przyczyna kar ręcznych.  
  • Nienaturalne, toksyczne linki wychodzące ‒ jeśli na Twojej stronie znajdują się linki prowadzące do podejrzanych witryn, zawierających niedozwolone treści, także grozi Ci kara od Google. 

Czynniki off-site a kara ręczna

Wśród czynników off-site, które mogą poskutkować nałożeniem na witrynę kar ręcznych, możemy wymienić:

  • Słaba jakość profilu linków zewnętrznych ‒ brak powiązania tematycznego domeny linkującej z linkowaną, zbyt duża liczba linków, słaba jakość linków to kolejna z przyczyn kar od Google. 
  • Hosting ‒ spamerski bądź niebezpieczny dla użytkowników hosting (zazwyczaj z takimi problemami mamy do czynienia przy darmowych hostingach).
  • Ataki hakerów i złośliwe kody ‒ złośliwe oprogramowania, ataki hakerskie zagrażają bezpieczeństwu użytkowników, dlatego na takie strony nakładane są kary i bany. 

Co zrobić, gdy otrzymamy karę od Google? 

Co zrobić, gdy otrzymamy karę od Google? Przede wszystkim, nigdy nie należy tego ignorować. Takie działanie może doprowadzić do zbanowania strony. Krok numer jeden to odwołanie się od kary. To jednak nie koniec. Powinniśmy też zweryfikować, jakie błędy popełniliśmy, naprawić je i więcej ich nie popełniać, na przykład zrezygnować z toksycznych linków i zadbać o wysokiej jakości kontent. Ważne, abyśmy od tej pory stosowali wyłącznie uczciwe praktyki SEO oraz, by czarny kapelusz (black hat SEO) odszedł w zapomnienie. 

Kara ręczna a ban 

Jak już wspominaliśmy powyżej, w przypadku kar ręcznych spadek pozycji nie trwa w nieskończoność ‒ możemy się odwołać. Takiej opcji nie mamy przy banie. Ban to największa z kar od Google. Jest to wykluczenie witryny z indeksowania. Wyłączenie z indeksowania sprawia, że strona praktycznie przestaje istnieć ‒ jedynym rozwiązaniem jest budowa nowej witryny. 

Aby ograniczyć do minimum ryzyko otrzymania kary ręcznej bądź innej, należy stosować wyłącznie dozwolone metody pozycjonowania. Pozycjonowanie uczciwymi metodami sprawi, że nie tylko zdobędziemy wysokie pozycje, ale też utrzymamy je na długo. 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza