Trudno znaleźć osobę, która nie lubi pizzy. Każdy z nas od czasu do czasu decyduje się na zamówienie wspomnianego dania lub wyjście do pizzerii. W każdym mieście (zwłaszcza w dużych miastach), znajdziemy więc przynajmniej kilka lokali serwujących pizzę. Jak nietrudno się domyśleć, konkurencja jest dość spora. Jakie działania z zakresu optymalizacji strony, pozycjonowania, e-marketingu mogą podjąć pizzerie, by docierać do potencjalnych klientów?
Strona www restauracji, pizzerii
Strony www pizzerii bądź restauracji nie muszą być bardzo rozbudowane. Ważne jednak, by były przyjazne dla użytkowników i zawierały istotne informacje. Mowa oczywiście o kompletnym menu, informacji na temat składników, dostawy pizzy, możliwości zamówienia z odbiorem.
Dobrym rozwiązaniem będzie też wdrożenie dodatkowych funkcjonalności. Będą to na przykład:
- możliwość zamawiania jedzenia online,
- możliwość płatności online,
- dobór dodatkowych składników, sosów, dodatków.
Na stronie www powinny znaleźć się także estetyczne zdjęcia lokalu, serwowanych pizz. Przytulny lokal, kolorowe obrusy na stolikach, apetyczne dania mogą okazać się zachęcające dla klientów i sprawić, że odwiedzą właśnie Twoją restaurację. Pamiętajmy jednak, aby zdjęcia były odpowiednio skompresowane, by zawierały atrybuty ALT, by w nazwie pliku umieścić słowo kluczowe, aby umieścić podpisy pod zdjęciami.
Pozycjonowanie stron internetowych w branży gastronomicznej
Widoczność w wyszukiwarce Google to w dzisiejszych czasach podstawa. Uzyskanie wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania to sposób, by docierać do szerokiego grona odbiorców.
Pozycjonowanie stron restauracji bądź pizzerii najczęściej ma zasięg lokalny. Zwiększamy wtedy widoczność na frazy zawierające nazwę konkretnego obszaru, na przykład terenu, na którym dowozimy pizzę, dzielnicy bądź miasta, w których mieści się pizzeria.
Użytkownik, wpisując w wyszukiwarkę zapytania, np. takie, jak: pizza, pizzeria, restauracja, najlepsza pizza, zainteresowany będzie lokalem znajdującym się w niewielkiej odległości. Nie pizzerią bądź restauracją na drugim końcu Polski.
Pozycjonowanie lokalne umożliwia zwiększenie rozpoznawalności na rynku lokalnym, docieranie do użytkowników, którzy znajdują się w pobliżu i mogą wstąpić do naszej restauracji na coś smacznego.
Słowa kluczowe a pozycjonowanie pizzerii
Aby pozycjonowanie restauracji przyniosło oczekiwane rezultaty, dobór słów kluczowych musi być przeprowadzony w prawidłowy sposób. Należy pomyśleć, na jakie frazy kluczowe chcemy promować firmę, jakie zapytania są wpisywane przez użytkowników.
Przykładowe frazy kluczowe to na przykład:
- pizzeria Poznań Jeżyce
- Kraków pizzeria centrum
- pizzeria Wrocław
- pizzeria Warszawa Stare Miasto.
Wybrane frazy warto także przeanalizować pod kątem konkurencyjności, miesięcznej liczby wyszukiwań.
Responsywna wersja strony – SEO gastronomii
Aplikacje mobilne, zamawianie jedzenia za pomocą telefonów, korzystanie z urządzeń mobilnych to norma niemal dla każdego z nas. Zadbaj więc o to, by strona www Twojej firmy była zoptymalizowana pod kątem smartfonów i tabletów. Potencjalny klient nie powinien mieć problemów ze skorzystaniem z witryny za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Wersja strony www przeznaczona do wyświetlania na urządzeniach mobilnych jest ważna także przy pozycjonowaniu. To właśnie od niej roboty Google zaczynają indeksację (algorytm Mobile First Index).
Linkowanie zewnętrzne a zwiększenie widoczności w sieci
Pozycjonowanie strony to nie tylko działania on-site, ale także off-site, czyli poza witryną. Jedną z takich prac jest budowa profilu linków zewnętrznych. Odnośniki na portalach zewnętrznych, strony zapleczowe, linki na witrynach partnerów, klientów są bardzo istotne. Dlaczego?
Linki zewnętrzne to sygnał dla Google, że Twoja strona polecana jest przez inne witryny, strony innych firm. Zwiększa to wiarygodność pozycjonowanej witryny i daje szanse na lepszą widoczność w internecie.
Linki zewnętrzne to także sposób, by dotrzeć konsumentów, dodatkowe źródło ruchu.
SEO – działania w branży gastronomicznej
Jak zoptymalizować stronę www, aby była widoczna w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, a jednocześnie stała się przyjazna dla użytkowników?
Content marketing
Content marketing, czyli przygotowanie i dystrybucja wartościowych, unikalnych treści to krok, którego nie powinniśmy pomijać – i to nie tylko w przypadku branży gastronomicznej. O czym pamiętać przy tworzeniu treści, jakiego rodzaju teksty zamieścić na stronie www?
Dobrze byś napisał kilka słów na temat twojej działalności. Opowiedział klientom, dlaczego otworzyłeś pizzerię, czym się wyróżnia na tle konkurencji, jaką pizzę serwujesz, w jakim piecu pizza jest pieczona. Wartościowe dla klienta będą też informacje na temat jakości składników, rodzaju spodów pizzy, sosów.
Konieczne jest także dokładne menu, wraz z wykazem składników i cen. Zadbaj o to, by klient nie musiał niczego się domyślać.
Można zdecydować się także na prowadzenie bloga. Artykuły na temat historii pizzy, rodzajów pizzy, typów mąki używanych do przygotowania spodu, wszelkiego typu ciekawostek mogą okazać się wartościowe dla użytkowników. Takie poradniki to także sposób na umieszczenie słów kluczowych typu długi ogon. Artykuły blogowe będą też wzmacniać inne podstrony – a to da nam szansę na uzyskanie wyższych pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Linkowanie wewnętrzne
Linki wewnętrzne to linki w obrębie serwisu, strony www, portalu. Takie odnośniki umieszczane są w menu, w stopce, w boksach, w treści, w logo. Linki wewnętrzne spełniają istotne funkcje: stanowią nawigację strony www, sprawiają, że roboty szybciej poruszają się w obrębie strony – a to ma pozytywny wpływ na indeksację. Ponadto, linki umożliwiają użytkownikom poruszanie się w obrębie witryny.
Meta dane i rich snippets
Załóżmy, że Twoja pizzeria jest już widoczna w Top 10. Odpowiednie metadane w połączeniu z rozszerzonymi wynikami wyszukiwania (rich snippets), mogą w znacznym stopniu zwiększyć konwersję. W metadanych dobrze umieścić najistotniejsze słowa kluczowe, dotyczące pizzy, dostawy, obszaru działania.
Prędkość ładowania
Nie zwiększysz liczby klientów, jeśli strona nie będzie sprawnie się ładować. Internauci są bardzo wyczuleni na tym punkcie. Nawet drobne opóźnienie w ładowaniu witryny kończy się tym, że klienci rezygnują z odwiedzin i przeklikują się do konkurencji.
Analiza
Bieżąca analiza jest konieczna. Pamiętajmy, że algorytm Google się zmienia, pojawiają się nowe rozwiązania, a działania, które były skuteczne, przestają takie być. Należy więc weryfikować widoczność strony, sprawdzać, jak przebiega indeksowanie, ile czasu użytkownik spędza w obrębie witryny. Na podstawie analizy, opracowanych wniosków, warto przeprowadzić optymalizację witryny.
Skuteczny marketing restauracji
Jakie działania marketingowe będą dobrym rozwiązaniem w przypadku pizzerii? Jak skutecznie wypromować restaurację? Pozycjonowanie strony to zaledwie jedna z dostępnych opcji.
Wpisy w social mediach
Jak wyróżnić się na tle konkurencji i docierać do nowych klientów? Jedną z możliwości jest publikacja wpisów w mediach społecznościowych, na przykład na Facebooku.
Kampanie Google Ads – reklama płatna
Google Ads to kampanie płatne, które pomogą nam szybko dotrzeć do nowych klientów. Reklamy wyświetlają się nie tylko w wyszukiwarce Google, ale także na stronach partnerów czy w sieci reklamowej.
Kampanie Google Ads, jak i Facebook Ads, umożliwią docieranie do klientów lokalnych, którzy mogą być zainteresowani skorzystaniem z naszych usług.
Profil Firmy w Google- widoczność na Google Maps
Jak już wspominaliśmy powyżej, pizzerie zazwyczaj decydują się na pozycjonowanie lokalne. A doskonałym i niemal obowiązkowym elementem jest tutaj Profil Firmy w Google. Dzięki widoczności na mapach użytkownik szybko sprawdzi trasę do lokalu, uzyska informacje na temat jego lokalizacji, godzin otwarcia, rodzajów pizzy, dostawy i innych.
Prawidłowo zoptymalizowany profil sprawi także, że informacje na temat pizzerii będą widoczne w wynikach wyszukiwania Google. Łącząc trzy działania – Profil Firmy w Google, pozycjonowanie, Google Ads, mamy szansę na zające aż trzech pozycji w TOP10. Dzięki temu nie tylko znacznie zwiększymy szanse na konwersję, ale też wyeliminujemy konkurentów.
Opinie osób, które odwiedziły pizzerię
Opinie zadowolonych klientów, gości którym smakowała nasza pizza będą najlepszą reklamą. Komentarze i oceny mogą być zamieszczane w social mediach, na profilu Firmy w Google. Wiele firm decyduje się także na publikację opinii na stronie www. Bardzo często klienci, zanim złożą zamówienie lub zdecydują się na odwiedzenie lokalu, sprawdzają opinie na jego temat. Dobrze mieć to na uwadze i zachęcać zadowolonych gości do wystawienia opinii.
Ulotki
Widoczność w Google jest niezwykle istotna, ale wiele pizzerii, a czasem nawet restauracje, decydują się również na ulotki. Estetyczne ulotki z menu, cenami, danymi kontaktowymi także mogą mieć wpływ na liczbę zamówień.
Pozycjonowanie i marketing restauracji, lokali serwujących pizzę powinny przebiegać zgodnie z przemyślaną strategią, prace muszą być prowadzone regularnie i poddawane analizie. Tylko wtedy osiągniemy sukces.