Dwa lata temu, gdy o AI zaczęło robić się głośno, wielu copywriterów (i nie tylko copywriterów), ogarnął strach. Aktualnie sytuacja się uspokaja. AI stanowi wyłącznie wsparcie podczas kreowania contentu, a czynnik ludzki nadal jest niezbędny. Ale, korzystanie z narzędzia wymaga pewnych umiejętności. Warto mieć przynajmniej podstawową wiedzę dotyczącą treści generowanych przez AI i ich wpływu na pozycjonownaie oraz satysfakcję odbiorców. Jak więc tworzyć treści z AI i o czym pamiętać?
Jak tworzyć treści z AI?
Wraz ze wzrostem popularności AI, sieć zalała fala treści. Niestety, były to treści niskiej jakości, w większości bez edycji. Na grupach tematycznych pojawiały się nawet chwaliposty z informacjami typu: dziś wrzucone 500 000 zzs.
Efekt? Masa bezużytecznych, kiepskich tekstów. Tekstów, których nie lubią użytkownicy i, których nie lubi Google – co dało się odczuć przy ostatnich aktualizacjach.
AI może wygenerować praktycznie dowolną ilość treści, ale może to przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Ważne, by z narzędzia korzystać w odpowiedni sposób i angażować się w proces tworzenia treści na poziomie wyższym niż wpisanie promptu.
Użyteczność treści
Bez względu na to, w jak dużym zakresie korzystasz z AI, przed rozpoczęciem pracy zadaj sobie jedno pytanie – w jakim celu tworzysz dany tekst, czy wspiera on Twoją strategię e-marketingową? Produkcja bezużytecznych treści to marnowanie energii i zasobów. Poświęcić czas na dokładny research, wybierz temat, który jest interesujący dla odbiorców i wspiera działania firmy. Twoje cele stanowić mogą:
- edukacja odbiorców
- dotarcie do nowych klientów
- budowa wizerunku lidera w branży
- clickbaiting.
Kto jest odbiorcą Twoich treści?
Kto jest odbiorcą Twoich treści? Kim są Twoi klienci? Takie pytania są kluczowe – i to nie tylko podczas przygotowywania tekstu, ale jeszcze przed startem biznesu i na etapie tworzenia strategii działań. Przygotuj więc persony swoich klientów. Zastanów się, jakie informacje są ważne dla Twoich klientów, jakim językiem mówią odbiorcy, jakie mają potrzeby? Przemyśl, w którym momencie procesu decyzyjnego się znajdują: czy dopiero definiują swój problem, szukają konkretnych rozwiązań, a może wahają się między dwiema opcjami.
Wytyczne dla AI
Posłużmy się przykładem. Załóżmy, że z pomocą AI chcesz przygotować definicję terminu pozycjonowanie. Warto, byś poinformował AI, kto będzie korzystał ze wspomnianej definicji – czy jest ona przeznaczona dla laików, czy dla osób mających już wiedze z zakresu pozycjonowania. W zalezności od podanych przez Ciebie danych, treść będzie brzmieć inaczej.
Im więcej informacji udzielisz AI, tym większa szansa na to, że tekst będzie lepiej dopasowany do potrzeb Twoich i Twoich klientów.
Słowa kluczowe
Dokładny research słów kluczowych to podstawa. Sprawdź, jakie zagadnienia z danej tematyki są wyszukiwanie przez użytkowników i wykorzystaj je podczas pracy z AI. W poleceniu możesz zawrzeć wytyczne dotyczące fraz kluczowych, które mają zostać wykorzystane, np. podczas tworzenia struktury artykułu. Dzięki temu zyskasz pewność, że artykuł omawia kwestie, które są istotne dla użytkowników.
Przygotowaną przez AI strukturę artykułu, możesz uzupełnić o odpowiednie słowa kluczowe.
Content: słowa kluczowe
Długość treści
Jaką długość powinien mieć tekst? Część osób twierdzi, że im dłuższy, tym lepszy. A skoro treści generowana jest przez AI, bez problemu może mieć kilkadziesiąt, a nawet kilkaset znaków ze spacjami. Jaka jest odpowiedź? Tekst powinien być użyteczny dla odbiorcy. Google, zgodnie z informacjami, które udało się uzyskać na skutek wycieku danych, dużo bardziej od długości treści ceni jej oryginalność. Pamiętaj, że AI korzysta z danych, treści, które już powstały – w kwestii oryginalności musisz więc liczyć na siebie.
Kreatywność i czynnik ludzki
Twoja rola nie ogranicza się wyłącznie do wpisania promptu. Treść wygenerowaną przez AI, trzeba dokładnie sprawdzić i poddać edycji.
- Wygenerowany tekst zweryfikuj pod kątem merytorycznym, sprawdź, czy informacje zawarte w treści są prawdziwe.
- Jeśli AI podaje źródła, sprawdź, czy rzeczywiście istnieją.
- W tekstach AI mogą pojawić się błędy, słowa, które w języku polskim nie występują, błędne odmiany słów, nieprawidłowe szyki zdań – wszytsko dokładnie zweryfikuj.
- Dodaj coś od siebie, może to być opis Twoich doświadczeń, wskazówki, krótki raport, case study, infografika. Kreatywność i oryginalność treści są doceniane zarówno przez Google, jak i przez użytkowników.
Styl, sposób komunikacji
Wiele marek wykreowało doskonały sposób komunikacji, którego sztuczna inteligencja nie będzie w stanie odtworzyć. W najlepszym wypadku, po uzyskaniu szczegółowego polecenia, przygotuje coś zbliżonego. Ale, czy będzie to wartościowe i wiarygodne dla odbiorców, czy nie zagłuszy głosu Twojej marki? W przypadku treści o marce warto polegać na własnej kreatywności.
Autorytet autora
Google zwraca dużą uwagę na autorytet autora, nagradza witryny zawierające merytoryczne treści, przygotowane przez specjalistów lub osoby współpracujące z ekspertami. Generowanie treści, i to w sposób masowy, nie wpisuje się w tę zasadę. Jeśli chcesz uzyskać satysfakcjonujące rezultaty, niezbędny jest Twój wkład.
Jeśli jesteś ekspertem w danej branży, koniecznie o tym wspomnij, na przykład w bio autora umieszczonym pod wpisem blogowym – to ważna informacja dla czytelników, a także szansa na uzyskanie wyższej pozycji w Google. Jeśli tworzysz treści dla określonej branży, poproś o konsultację, sprawdzenie treści pod kątem merytorycznym.
Skup się na tym, by cała witryna uznana była za wiarygodną, zbuduj autorytet tematyczny – na przykład poprzez regularną publikację wartościowych, aktualnych treści, skup się na pozyskiwaniu tematycznych i wartościowych linków. Podkreślaj doświadczenie zespołu, sukcesy firmy.
Naczelna zasada – ważna w pracy z AI, w SEO, contencie, szeroko pojętym marketingu – w swoich działaniach, skup się na tym, co naprawdę ważne dla Twoich odbiorców, na kwestiach, które wyróżniają Twoją markę, nie rób na oślep wszystkiego, co robi konkurencja.