Spis treści

Heatmapa, czyli mapa ciepła – jakich informacji dostarcza i dlaczego jest ważna?

Heatmapy, czyli mapy ciepła, to kopalnia informacji na temat zachowania użytkowników na Twojej stronie www. Dzięki mapie zweryfikujesz obszary, na których  potencjalni klienci skupiają wzrok, wyłonisz najczęściej klikane elementy. Uzyskanie takich danych ułatwia optymalizację, wskazuje działania, które sprawią, że witryna będzie bardziej przyjazna dla odbiorców (a to może przełożyć się na widoczność w sieci i konwersję). Warto więc, byś wiedział, czym dokładnie jest mapa ciepła i jak ją wygenerować. Zachęcamy do lektury!

Heatmapa (mapa ciepła) – co to?

Heatmapa (mapa ciepła) to narzędzie wykorzystywane w analityce internetowej, służące do analizy danych dotyczących zachowania użytkowników strony www. Jest to graficzna prezentacja wyników, mapa kolorów, która przedstawia obszary strony, które są przeglądane, odwiedzane czy klikane przez użytkowników. Wyniki analizy prezentowane są zgodnie z filozofią warm to cool. Obszary najmniej popularne oznaczane są kolorami zimnymi, natomiast najpopularniejsze, ciepłymi. Zwykle elementy czy obszary cieszące się najmniejszą popularnością mają niebieski odcień, a obszary często odwiedzane czy klikane przez użytkowników, czerwony.

Jak stworzyć heatmapę (mapę cieplną)?

Konkretna metoda tworzenia mapy ciepła może różnić się w zależności od używanego narzędzia lub języka, ale generalnie obejmuje ustawienie wymiarów, przypisanie kolorów na podstawie wartości danych oraz dodanie elementów opisowych, takich jak legenda i etykiety.

Ogólnie rzecz biorąc, mapy ciepła zapewniają użyteczną, wizualną reprezentację danych, umożliwiają szybką analizę i identyfikację wzorców lub zależności. Są one powszechnie stosowane w różnych dziedzinach, od marketingu po neuronaukę.

Heatmapa
Heatmapa , czyli mapa ciepła: najważniejsze informacje

Metody i narzędzia do tworzenia mapy cieplnej

Istnieje wiele narzędzi, które można wykorzystać do tworzenia heatmap, są to na przykład Excel lub Tableau dla statycznych heatmap, lub R i Python dla bardziej konfigurowalnych i interaktywnych opcji. Narzędzia online, takie jak Google Analytics i Hotjar również mogą generować mapy kliknięć. Wybór konkretnego narzędzia uzależniony jest od rodzaju danych i pożądanego wyniku. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym rozwiązaniom. 

Microsoft Clarity

Microsoft Clarity to darmowe, opracowane przez Microsoft narzędzie, które umożliwia analizę zachowania użytkowników, generowanie heatmap oraz śledzenie sesji i interakcji na stronie. Główne funkcje narzędzia obejmują heatmapy kliknięć, przewijania oraz oglądania. Wszystko to ułatwia zrozumienie sposobu, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję z treścią strony.

Hotjar

Hotjar to kompleksowe narzędzie analityczne, które umożliwia tworzenie heatmap kliknięć, przewijania i ruchu myszki. Ciekawą opcją jest także możliwość nagrywania sesji użytkowników oraz opcja zbierania opinii i tworzenia ankiet. Zebrane za pomocą narzędzia informacje umożliwiają skuteczną optymalizację witryny.

Tableau

Tableau to zaawansowane narzędzie do analizy i wizualizacji danych, które pozwala użytkownikom tworzyć interaktywne, atrakcyjne dashboardy i raporty. W przypadku narzędzia dostępna jest opcja integracji z różnymi źródłami, takimi jak bazy danych SQL, pliki Excel czy dane w chmurze. Użytkownicy mogą łatwo przeciągać elementy, tworzyć wizualizacje, np. wykresy, mapy czy omawiane dziś heatmapy. Dzięki intuicyjnej obsłudze i możliwościom personalizacji, Tableau jest doceniany przez analityków biznesowych, menedżerów danych i wszystkich, którzy chcą przekształcić złożone zbiory danych w zrozumiałe i dostępne informacje, wspierające podejmowanie decyzji.

Wspomniane narzędzia są szczególnie przydatne dla projektantów stron internetowych, specjalistów ds. pozycjonowania, UX i UI, marketerów, właścicieli stron internetowych. Dzięki mapom ciepła można przeprowadzać szczegółowe analizy zachowania użytkowników, identyfikować błędy na stronach oraz optymalizować układ i treść dla lepszej użyteczności i wydajności.

Heatmapy a strategia e-marketingowa 

Heatmapy umożliwiają  wizualizację danych, a co za tym idzie, zrozumienie sposobu, w jaki odbiorcy wchodzą w interakcję z różnymi elementami strony internetowej, kampanii reklamowej lub dowolnego interfejsu użytkownika. Jakie jeszcze korzyści związane są z generowaniem map ciepła? 

  • Heatmapy dostarczają informacji na temat najczęściej klikalnych elementów strony www, najdłużej przeglądanych lub przewijanych obszarów witryny.
  • Mapa ciepła pozwala na szybką ocenę poprawności układu strony. Takie dane ułatwiają podjęcie decyzji dotyczącej umieszczenia najważniejszych informacji, przycisków, CTA, reklam itp.
  • Heatmapy są też pomocą podczas prowadzenia testów A/B, w przypadku których różne wersje strony są porównywane pod kątem skuteczności. Analizując, które elementy generują więcej interakcji, można lepiej dostosować treści do preferencji odbiorców.
  • Dane dotyczące zachowania użytkowników na stronie www i wprowadzenie w strategii odpowiednich zmian, umożliwia zwiększenie wskaźników konwersji. Na przykład, poprawa widoczności i dostępności kluczowych przycisków CTA może bezpośrednio wpłynąć na zwiększenie sprzedaży czy subskrypcji.
  • W dobie rosnącej popularności urządzeń mobilnych, heatmapy dostarczają informacji na temat sposobu, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcje z mobilną wersją witryny – jest to kluczowe w procesie optymalizacji doświadczeń.
  • Analizując ścieżki, po których najczęściej poruszają się użytkownicy (tzw. user journey), można usprawnić proces nawigacji, a to duże ułatwienie dla użytkowników, zwłaszcza tych, którzy szukają konkretnych produktów i informacji.

Podsumowanie 

Heatmapa to graficzne przedstawienie danych dotyczących zachowania użytkownika na stronie www. Za pomocą kolorów, ilustrowane są różne aktywności odbiorców, np. klikane elementy. Takie dane są kluczowe w analizie zachowania użytkowników, pozwalają zrozumieć, które obszary witryny przyciągają najwięcej uwagi, a które są ignorowane. Wśród narzędzi umożliwiających generowanie map ciepła wymienić możemy Google Charts, Tableau, Hotjar, Microsoft Clarity oraz biblioteki programistyczne jak heatmap.js dla JavaScript czy pakiet ggplot2 dla R. Dzięki heatmapom, marketerzy, projektanci UX/UI oraz analitycy mogą optymalizować układ i zawartość stron www i sklepów e-commerce, co przekłada się na lepsze doświadczenia użytkowników i wyższą konwersję.

 

 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza