Grupa docelowa

Spis treści

Grupa docelowa – czym jest? Jak określić odbiorców w b2b i b2c?

Grupa docelowa – choć znajdziemy o niej informacje w wielu źródłach, wciąż jest zagadnieniem, które rodzi wiele wątpliwości. Często, gdy pada pytanie o grupę docelową, pojawia się problem z odpowiedzią. Najczęściej pojawiają się wyłącznie ogólniki lub informacja typu: wszyscy, firmy itp. Właśnie dlatego, dziś przyjrzymy się grupie docelowej, omówimy, czym jest i w jaki sposób ją określić.

Grupa docelowa – co to?

Grupa docelowa to osoby lub firmy, do których kierujesz swoją ofertę. To odbiorcy, którzy stanowią cel prowadzonych przez Twoją firmę działań marketingowych i sprzedażowych. Im lepiej poznasz swoich klientów, im więcej trafnych informacji uda Ci się uzyskać, tym większa szansa na to, że strategia przyniesie lepsze rezultaty. 

Dokładne określenie odbiorców, to podstawa w tworzeniu skutecznej strategii e-marketingowej zarówno jednoosobowej firmy, jak i dużej korporacji. Znajomość grupy docelowej umożliwia tworzenie interesującego contentu, pomaga w targetowaniu reklam i podejmowaniu decyzji biznesowych.

Segmentacja grupy docelowej – na czym polega?

Co w sytuacji, w której oferta firmy jest rozbudowana i skierowana do szerokiej grupy odbiorców? Rozwiązaniem jest segmentacja rynku. Segmentacja polega na podziale rynku na mniejsze segmenty. Utworzenie segmentów, w których znajdą się odbiorcy mający takie same cechy i zainteresowania, pozwala na opracowanie skutecznego planu działań e-marketingowych.

Główne zasady dotyczące segmentacji to:

  • Obszerność – grupa docelowa musi być na tyle duża, aby koncentracja na niej miała sens i generowała zyski.
  • Homogeniczność i mierzalność – informacje na temat konkretnej grupy muszą być mierzalne. Oznacza to, że nie powinny występować problemy ze zgromadzeniem danych, oceną wielkości grupy czy jej cech.
  • Mierzalność – dana grupa odbiorców powinna mieć wspólne cechy, takie same potrzeby i zainteresowania.
  • Dostępność – firma musi mieć możliwości dotarcia do danej grupy. Jeśli segment jest bardzo trudno dostępny, a prowadzenie skutecznej komunikacji i innych działań, może być związane z przeszkodami, strategia może generować wysokie koszty i nie być opłacalna dla firmy.

Grupa docelowa jak określić?

Przejdźmy teraz do określenia grupy docelowej. Mamy tutaj jedną główną zasadę, im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym lepiej. W pierwszej kolejności zbierz jak najwięcej danych, zastanów się, kto najczęściej korzysta z Twojej oferty. Wykorzystaj narzędzia analityczne, ankiety, porozmawiaj z zespołem handlowców czy z biurem obsługi klienta. Szczegółowy research to podstawa skutecznego określenia grupy docelowej.

Grupa docelowa w B2C

W przypadku B2C, czyli relacji business-to-consumer, skupiamy się na konkretnych użytkownikach, ich cechach i potrzebach. Najczęściej uwzględniane są kryteria demograficzne, kryteria psychograficzne i behawioralne.

Kategoria Opis grupy docelowej  Przykład grupy docelowej 
Wiek Przedział wiekowy osób należących do grupy docelowej   Osoby młode (18-25), dorośli (25–40), osoby powyżej 50 roku życia, seniorzy itp. 
Płeć  Płeć biologiczna lub identyfikacja płciowa Kobiety, mężczyźni, osoby niebinarne
Miejsce zamieszkania Lokalizacja geograficzna: kraj, miasto, region, osoby z miasta, ze wsi Europa Zachodnia, Warszawa, Poznań i okolice, Toruń plus 50 km
Stan cywilny Informacja o statusie związku Singiel, singielka, osoba w związku, małżeństwa 
Wykształcenie Poziom wykształcenia, etap edukacji  Wykształcenie wyższe, średnie, podstawowe, w trakcie nauki, osoby które chcą zwiększyć umiejętności
Zawód Wykonywany zawód, miejsce w hierarchii firmy   Prezesi, dyrektorzy, pracownicy niższego szczebla, freelancerzy, marketerzy, kierowcy itp. 
Dochód Poziom dochodów uzyskiwanych w skali miesiąca lub roku  Osoby majętne, osoby zainteresowane rozwiązaniami budżetowymi itp. 
Liczba dzieci Liczba dzieci w gospodarstwie domowym Brak dzieci, rodzina wielodzietna, itp. 

Kryteria demograficzne to nie wszystko, ważne są również czynniki psychograficzne. 

Kategoria

Opis grupy docelowej  Przykład grupy docelowej 
Osobowość Cechy, jakie przejawia grupa docelowa Osoby poważne, introwertycy, ryzykanci, osoby ostrożne
Styl życia W jaki sposób odbiorcy spędzają czas, jakie aktywności uznają za ważne  Zdrowy styl życia, osoby ceniące życie rodzinne, odbiorcy nastawieni na karierę
Aspiracje Pragnienia i cele, które grupa docelowa chce osiągnąć Kariera, prestiż, stabilność finansowa
Wartości Co jest najważniejsze dla grupy docelowej? Rodzina, ekologia, rozwój osobisty, luksus
Motywacje Jakie motywacje ma grupa docelowa?  Oszczędność czasu, odpoczynek, prestiż, bezpieczeństwo, spokój itp. 
Styl komunikacji Jak rodzaj komunikacji sprawdzi się w przypadku grupy docelowej? Styl formalny, nieformalny, żartobliwy itp. 
Świadomość ekologiczna Stopień zaangażowania w działania proekologiczne Osoby  świadome, ceniące biodegradowalne opakowania, wybierające produkty wegańskie 

Ważne są także behawioralne.  

Kategoria Opis grupy docelowej  Przykład grupy docelowej 
Nawyki zakupowe Sposób podejmowania decyzji zakupowych Kupujący impulsowy, lojalny klient, poszukiwacz okazji
Sposób użytkowania produktu Jak często i w jaki sposób grupa docelowa korzysta z produktu/usługi Codziennie, okazjonalnie, tylko w sytuacjach specjalnych
Etap lojalności Stopień przywiązania do marki Nowy klient, stały klient, ambasador marki
Sposób konsumpcji treści  Z jakich platform, portali korzysta grupa docelowa?  YouTube, podcasty, blogi, media drukowane
Czas podejmowania decyzji Jak długo trwa proces podejmowania decyzji zakupowej Szybka decyzja, kilkuetapowy proces decyzyjny 
Wrażliwość na cenę Jak bardzo cena wpływa na decyzję o zakupie Cena odgrywa kluczową rolę w procesie decyzyjnym, cena nie ma znaczenia

Grupa docelowa a B2B

W przypadku marketingu B2B grupę docelową stanowią inne firmy. Tak samo, jak w B2C, należy przeprowadzić segmentację i uzyskać jak najwięcej danych na temat firm, z którymi chcemy współpracować.

Kryterium  Opis Przykłady 
Branża Na jakiej branży chcemy się skupić? Kosmetyka, medycyna, wyposażenie wnętrz itp. 
Profil działania Jaki jest główny profil firm, z którymi chcemy nawiązać współpracę?  Sklepy e-commerce, firmy dystrybucyjne itp. 
Wielkość firmy Liczba pracowników w przedsiębiorstwie Małe i średnie przedsiębiorstwa (10–250 pracowników)
Potrzeby biznesowe Kluczowe problemy, wyzwania lub cele, które firma może zrealizować po zakupie produktu lub usługi Automatyzacja obsługi klienta, integracja systemów sprzedaży i magazynowania towarów
Lokalizacja Firmy z jakiego rejonu są najistotniejsze? Czy odległość od siedziby firmy jest istotna? Firmy z  całej Polski, działające na rynku zagranicznym, z określonego obszaru Polski. 
Zyski  Zyski firmy z skali roku Na przykład do 500 000 PLN, 100 000 PLN
Cykl zakupowy Jak szybko firma podejmuje decyzje zakupowe, kto podejmuje decyzje Jakie etapy składają się na proces decyzyjny, czy decyzje podejmuje Zarząd, manager, ile osób podejmuje decyzję 

Grupa docelowa – podsumowanie

Grupa docelowa to użytkownicy, firmy, instytucje, do których skierowana jest oferta. To właśnie na grupie docelowej skoncentrowane są działania marketingowe i sprzedażowe. Ważne więc, by jak najlepiej poznać odbiorców, przeprowadzić analizę danych demograficznych i behawioralnych, określić, do jakich konkretnie firm chcemy dotrzeć (wielkość, profil działania, lokalizacja). Im bardziej szczegółowe informacje, tym większa szansa na opracowanie skutecznej strategii i realizację celów.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza