Sprawdź, co możesz zrobić, aby Twoja strona www bądź sklep e-commerce, zajmowały wyższe pozycje w wynikach organicznych Google. Napraw błędy i ciesz się z coraz lepszej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. W naszym artykule znajdziesz kilka wskazówek.
1. Brak optymalizacji pod konkretne słowa kluczowe
Poszczególne podstrony powinny być zoptymalizowane pod konkretne słowa kluczowe. Załóżmy, że prowadzisz klinikę medycyny estetycznej i przygotowujesz podstronę na temat mezoterapii igłowej. Zadbaj o to, by dana podstrona była w jak najlepszym stopniu zoptymalizowana pod główne i semantyczne frazy kluczowe.
Podstrona powinna być wartościowa dla użytkownika, dostarczać wszystkich informacji na temat zabiegu. Przygotuj unikalną treść, grafiki (oczywiście z atrybutami ALT i podpisami). Możesz załączyć cennik, sekcję FAQ. Zwróć też uwagę na przyjazne adresy URL.
Tak zoptymalizowana strona będzie użyteczna dla użytkownika i rzecz jasna, zyska szansę na wyższe pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Dodamy też, że optymalizacja strony docelowej, unikalne treści, mają wpływ na ranking reklamy w kampaniach Google Ads.
Jeśli więc na Twojej stronie frazy kluczowe pojawiają się w przypadkowych miejscach, nie są przyporządkowane konkretnym podstronom – szanse na zdobycie miejsca w TOP10 są niewielkie.
Gdy użytkownik wpisze w okno wyszukiwania zapytanie, roboty Google, tworząc ranking, oceniają poszczególne podstrony, nie stronę www jako całość.
2. Zbyt konkurencyjne frazy
Dobór fraz kluczowych to jedno z najważniejszych działań w procesie pozycjonowania stron www i sklepów internetowych. Frazy powinny dobrze opisywać ofertę i być zgodne z intencją użytkownika. Liczy się jeszcze jedna kwestia, konkurencyjność. Wybór zbyt konkurencyjnych fraz może sprawić, że mimo poprawnych działań, strona nie uzyska satysfakcjonującej widoczności.
Uzyskanie widoczności na konkurencyjne frazy, na przykład bluza damska z kapturem, będzie trudne i wymagało będzie bardzo dużych środków. Topowe pozycje na wspomnianą frazę zajmują duże, znane marki.
Co w takiej sytuacji? Warto zacząć od fraz z długiego ogona, na przykład bluza z damska z kapturem typu kangur różowa.
Kolejny sposób to znalezienie niszy w branży, użycie synonimów, fraz bliskoznacznych.
3. Kiepskiej jakości treści, brak nagłówków
Roboty Google w pierwszej kolejności wyświetlają strony, które uznają za w największym stopniu przydatne dla użytkownika. Porównajmy dwie witryny.
- Strona konkurencji, na której znajdują się wysokiej jakości treści, z hierarchią nagłówków, z naturalnie rozmieszczonymi frazami kluczowymi. Regularnie optymalizowana, zawierająca unikalny content.
- Witryna ze zdublowanymi treściami, bez nagłówków, bez aktualnego contentu.
Pierwsza ze stron jest wartościowym źródłem informacji, będzie bardziej przydatna dla użytkownika, zajmie więc wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jeśli chodzi o widoczność drugiej strony, szanse są niewielkie.
4. Problemy z funkcjonalnością, przestarzały design i inne kwestie, które rażą użytkowników
Problem może też tkwić w funkcjonalności strony, w tym, że z jakichś powodów nie spełnia ona oczekiwań użytkowników. A jak wiadomo, współcześni użytkownicy są bardzo wymagający. Jeśli więc długość sesji jest bardzo krótka, odwiedzający nie angażują się w przeglądanie witryny, warto bliżej przyjrzeć się sprawie. Krótkie sesje są negatywnym sygnałem dla Google i mogą obniżyć pozycję strony www.
Jak to zmienić? Istotne są wysoka prędkość ładowania (nie powinna wynosić więcej niż 3 sekundy), logiczne menu, przyciski umieszczone w odpowiednich miejscach, linkowanie wewnętrzne i nowoczesny design.
5. Kiepska mobilna wersja strony www
Na uwadze powinieneś mieć też fakt, że użytkownicy bardzo często korzystają z urządzeń mobilnych. Brak optymalizacji pod kątem smartfonów lub tabletów to duża strata dla Twojego biznesu. Przede wszystkim takie strony są szybko opuszczane przez użytkowników – krótkie sesje to sygnał dla Google, że Twoja strona nie jest wartościowa dla odbiorców.
To nie koniec. Wersja mobilna strony to punkt startowy dla robotów. W pierwszej kolejności indeksowane są właśnie wersje mobilne.
6. Linki zwrotne słabej jakości
Google coraz większą uwagę zwraca na jakość linków zwrotnych. Jeśli więc na Twoją stronę kierują odnośniki słabej jakości, ze źródeł, które w żadnym stopniu nie są związane z Twoją domeną, nie masz co marzyć o TOP10. Google redukuje kiepskiej jakości, spamerskie linki. Co więcej, na strony, na które kierują takie odnośniki, często nakładane są kary.
7. Problemy z indeksacją
Kolejna kwestia to problemy z indeksacją. Zmiany na stronie www wyświetlane w wyszukiwarce po indeksacji, dopiero po indeksacji strona www może wyświetlać się na ważne słowa kluczowe.
A jakie są powody braku indeksacji? Są to między innymi niski crawl budget, ban od Google, zablokowanie robotom dostępu do ważnych podstron (plik robots.txt).
Czasem nawet nieduże zmiany, mogą przynieść spore rezultaty. Zadbaj o optymalizację strony i budowę wartościowego profilu linków i ciesz się z doskonałych rezultatów.