Bounce rate

Spis treści

Bounce rate – czym jest? Jak go zweryfikować i kiedy wymaga działań optymalizacyjnych?

Bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń. Takie wyrażenie z całą pewnością nieraz obiło Ci się o uszy – ale, czy w Twoim przypadku jest istotne? Czy wysoki współczynniki odrzuceń na Twojej stronie to zły znak? Dziś opowiemy, czym dokładnie jest bounce rate, jak można zweryfikować ów czynnik i, kiedy jest istotny. 

Bounce rate – co to?

Zanim wyjaśnimy, czym jest bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń, przyjrzyjmy się pojęciu odrzucenie. W przypadku stron www za odrzucenie uznaje się sesje ograniczone do jednej podstrony. O odrzuceniu mówimy, gdy użytkownik odwiedza witrynę i, bez wykonania jakiejkolwiek akcji, bez przekliku na inne podstrony, opuszcza ją.

Współczynnik odrzuceń to natomiast odsetek sesji ograniczonych do jednej podstrony, w stosunku do wszystkich sesji.

Bounce rate – jak obliczyć: wzór

Bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń, obliczamy poprzez podzielenie sesji, podczas których użytkownik odwiedził tylko jedną podstronę, przez liczbę wszystkich sesji. Wynik mnożymy przez 100%.

Posłużmy się przykładem. Jeśli na Twojej stronie odbyło się w danym miesiącu 1000 sesji, a w przypadku 300 z nich użytkownicy odwiedzili tylko jedną stronę, to współczynnik odrzuceń wynosiłby:

bounce rate
bounce rant

Wysoki bounce rate – czy jest czego się bać?

Czy wysoki współczynnik odrzuceń zawsze oznacza niepowodzenie? W niektórych przypadkach tak, w innych niekoniecznie. Jak to wygląda w praktyce?

Jeśli Twoja witryna jest rozbudowana, a konwersja wymaga przeklikania się np. ze strony głównej na podstronę produktową, wysoki współczynnik odrzuceń nie jest korzystny. Oznacza to, że odbiorca jest z jakich powodów zniechęcony i nie decyduje się na dalszą eksplorację witryny.

Kiedy natomiast wysoki współczynnik odrzuceń nie powinien wywoływać paniki?

  • Jeśli najważniejsze treści i informacje umieszczone są na jednej podstronie, a użytkownik, aby znaleźć odpowiednie treści, nie musi przeklikać się do innych sekcji.
  • Załóżmy, że odbiorca trafia na artykuł blogowy, rozpoczyna lekturę, znajduje w treści wszystkie potrzebne informacje i wychodzi. Przeklik na inne podstrony nie jest konieczny.
  • Podobną sytuację mamy przy stronach produktowych. Użytkownik szuka w sieci danego produktu, np. torebki. Gdy otrzyma wyniki wyszukiwania, klika link, sprawdza istotne informacje i – z racji tego, że nie jest jeszcze zdecydowany na zakup, opuszcza witrynę.
  • Kolejna sytuacja to strony typu one page. Tutaj wszystkie informacje znajdują się w jednym miejscu, na home page, przeklik także nie jest konieczny. 

Bounce rate – dlaczego jest wysoki i jak go zmniejszyć?

Wróćmy do stron www i sklepów e-commerce, w przypadku których bounce rate ma znaczenie. Jakie czynniki sprawiają, że liczba odrzuceń jest wysoka?

Prędkość ładowania strony 

Jedną z głównych przyczyn szybkiego opuszczania witryny, jest zbyt wolna prędkość ładowania. Użytkownicy, już po upływie 3 sekund, są zniechęceni i często rezygnują z dalszej eksploracji witryny. Co powinieneś zrobić?  Sprawdź czy Twoja strona www lub sklep e-commerce szybko ładują się na różnych urządzeniach, zweryfikuj Core Web Vitals swojej witryny. 

Design

Użytkownicy nie mają zaufania do stron www z kiepskim designem, odbiegającym od określonych standardów. Oczekują, że design strony będzie przyjemny dla oka i dostosowany do rodzaju branży – intensywna czerwień na stronie www gabinetu stomatologicznego nie jest dobrą drogą. Witryny, które od lat wymagają odświeżenia, mogą mieć wyższy współczynnik odrzuceń.  

Brak dopasowania

Kolejna z przyczyn to brak dopasowania do potrzeb odbiorców. Jeśli np. sprzedajesz meble klasy Premium, a odbiorca szuka budżetowego rozwiązania, bardzo prawdopodobne, że opuści Twoją witrynę i będzie szukał innych ofert. Może być także tak, że produkt, którego szuka użytkownik, nie będzie już dostępny. Kolejna sytuacja – załóżmy, że użytkownik szuka instrukcji, jak własnoręcznie zrobić ozdoby świąteczne. Oczekuje wypunktowań, zdjęć, listy artykułów, a nawet linków pod którymi można sprawnie wszystko zakupić. itp. Na Twojej stronie znajduje się natomiast długi esej. Efekt? Ucieczka do konkurencji. 

Content

Duże znaczenie ma content. Treści nieprzyjemne w lekturze, niejasne, zawierające błędy, nie zachęcają do dalszych interakcji. Tak samo, jak brak nagłówków z frazami kluczowymi, brak interlinii, światła na stronie czy wyraźnego fontu. Content to również zdjęcia i grafik –  powinny być estetyczne – najlepiej unikać zdjęć stockowych, pokazać odbiorcom firmę, zespół, życie od kuchni.

Warto tutaj przypomnieć, że strony www z wartościowym, przydatnym dla odbiorcy contentem wyświetlane są na wyższych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania. 

CTA, czyli Call to action 

Przyciski CTA nie tylko wskazują na pożądaną akcję, ale też przenoszą użytkownika na odpowiednią podstronę, np. CTA w postaci: Chcę zwiększyć widoczność strony www może przenieść odbiorcę do formularza kontaktowego agencji e-marketingowej. Przemyślane CTA mogą przyciągnąć uwagę użytkowników i nakłonić ich do działania. 

Nawigacja strony

Jeśli odwiedzający nie wie, w jaki sposób poruszać się w obrębie witryny, a menu jest dla niego niejasne, szanse na to, że ucieknie, wzrastają. Warto więc zadbać o prawidłową implementację linków wewnętrznych, odnośnik w logo, dzięki któremu użytkownik szybko wróci na stronę główną czy menu okruszkowe. Cała nawigacja strony powinna być dobrze przemyślana, a kategorie i podkategorie logicznie podzielone. 

Bounce rate : Bounce rate co to? Bounce rate a Google Analytics
Bounce rate : Bounce rate co to? Bounce rate a Google Analytics

Jak sprawdzić współczynnik odrzuceń?

Sprawdzenie współczynnika odrzuceń umożliwiają specjalistyczne narzędzia, przede wszystkim Google Analytics 4. Ale, co ważne, w przypadku nowej wersji GA domyślnie analizujemy współczynnik zaangażowania. Uzyskanie danych na temat współczynnik odrzuceń wymaga małych modyfikacji. To jedna z różnic między Google Analytics Universal, które pozwalało na weryfikację współczynnika odrzuceń. W większości przypadków dane na temat współczynnika zaangażowania są wystarczające. 

W GA4 pod uwagę brane są sesję trwające minimum 10 sekund lub obejmujące co najmniej dwie odsłony. Jakie dane i gdzie można znaleźć w GA4?  

Bounce rate a GA 4 

  • Odrzucenia a konkretne podstrony: Współczynnik zaangażowania na konkretnych podstronach sprawdzisz w sekcji raporty. W menu po lewej stronie kliknij Zaangażowanie, a następnie Strony i ekrany
  • Współczynnik a kanały: W GA4 sprawdzisz także współczynnik zaangażowania z podziałam na konkretne źródła ruchu. W jaki sposób? W menu po lewej stronie kliknij Pozyskiwanie, a następnie Pozyskiwanie ruchu
  • Jeśli jednak dane dotyczące zaangażowania użytkowników nie są wystarczające, a pełnisz funkcję administratora, możesz dodać do raportu współczynnik odrzuceń. Wystarczy, że klikniesz (w prawym górnym rogu) Dostosuj raport, a potem Wskaźniki i Współczynnik odrzuceń. Kliknij Zastosuj i gotowe.
  • W Google Analytics 4, np. w sekcji Eksploracje, możesz tworzyć niestandardowe raporty dotyczące zarówno współczynnika odrzuceń, jak i innych, ważnych dla Twojej firmy parametrów.

Bounce rate – co wziąć pod uwagę? 

  • Czy współczynnik odrzuceń jest wysoki bez względu na rodzaj podstrony, czy poszczególne sekcje mają o wiele wyższy współczynnik odrzuceń od innych. Jeśli problem dotyczy wybranych podstron, dokładnie przeanalizuj każdą z nich. Sprawdź czy są intuicyjne, czy zawierają wartościowe treści, czy pasują do sposobu komunikacji Twojej marki.
  • Sprawdź również, kiedy współczynnik odrzuceń jest najwyższy. Czy obejmuje głównie ruch organiczny? Czy może na dalszą eksplorację nie decydują się odbiorcy pozyskani za pomocą reklam Google Ads? A może problem jest z email marketingiem.

Czy wiesz, że… ciekawostki o bounce rate

  • Średni współczynnik odrzuceń wynosi około 41% do 55%. Wyniki poniżej 40% uznawane są za bardzo dobre, a te powyżej 70% za kiepskie. Wiele zależy tutaj od rodzaju strony www.
  • Blogi mają zwykle wysoki współczynnik odrzuceń, wynoszący nawet 70%. Głównie dlatego, że użytkownicy odwiedzają daną podstronę, czytają artykuł i opuszczają witrynę, nie czują potrzeby, by przeklikać się na inne podstrony.
  • Mobilne wersje stron www i sklepów e-commerce często mają wyższy współczynnik odrzuceń niż wersje desktopowe. Główną przyczyną są problemy z responsywnością.
  • Strony www, które ładują się w ciągu 1-3 sekund, mają bounce rate o 32% niższy niż witryny z dłuższym czasem ładowania (powyżej 5 sekund). Każda dodatkowa sekunda zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownik opuści witrynę.
  • Wysoki bounce rate nie zawsze jest negatywnym wskaźnikiem. Jeśli odbiorca znajduje na danej podstronie wszystkie informacje, nie musi sprawdzać innych podstron. Przykładem może być starannie przygotowana sekcja FAQ – odbiorca uzyskuje odpowiedź i nie musi szukać treści na innych podstronach.
  • Strony z interesującą, angażującą treścią, która zachęca użytkowników do interakcji (np. wideo, infografiki, quizy) zazwyczaj mają niższy bounce rate.
  • W przypadku stron www zoptymalizowanych pod kątem SEO, bounce rate zwykle jest niższy. Odpowiednio zoptymalizowane witryny przyciągają  ruch, który odpowiada potrzebom użytkowników. 

Podsumowanie

Bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń, to odsetek sesji, podczas których użytkownik nie przeklikał się na inne podstrony witryny. Na przykład trafił na artykuł blogowy, przeczytał i zamknął witrynę. Wysokość współczynnika odrzuceń oraz współczynnika zaangażowania, możemy zweryfikować za pomocą Google Analytics 4. Czy bounce rate jest istotny? W przypadku blogów, stron typu one page nie jest on negatywnym wskaźnikiem. Przy bardziej rozbudowanych witrynach, gdy do wykonania konkretnej akcji konieczne jest przeklikanie na inną podstronę, już tak.

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza