Mimo kar, jakie Google nakłada na witryny, które pozycjonowane są z użyciem nieuczciwych metod, wciąż zdarzają się przypadki stosowania Black Hat SEO. Jedną z technik czarnego kapelusza jest tytułowy cloaking SEO. Na czym polega wspomniana metoda i dlaczego nie powinniśmy z niej korzystać w procesie pozycjonowania strony? O tym poniżej. Zachęcamy do lektury!
Cloaking (ukryta treść) – definicja
Cloaking to technika optymalizacji wyszukiwarek, w której treść prezentowana wyszukiwarce różni się od treści prezentowanej przeglądarce użytkownika. Taktyka ta jest często stosowana w celu podniesienia pozycji w wyszukiwarce poprzez dostarczenie wyszukiwarce bardziej istotnych lub bogatych w słowa kluczowe treści. Może być jednak również wykorzystywana do celów zwodniczych, takich jak celowe ukrywanie przed użytkownikami treści o niskiej jakości lub wprowadzających w błąd.
Czym jest cloaking SEO?
Cloaking tłumaczymy jako maskowanie, ukrywanie treści i jest to nieuczciwa metoda optymalizacji rankingu stron internetowych. Takie działanie polega na prezentowaniu innych treści użytkownikom, a innych robotom, między innymi robotom Google.
Weryfikacja czy witryna odwiedzana jest przez Googleboty, czy przez użytkownika, oraz wybór wersji treści, która ma zostać wyświetlona w danym momencie, przeprowadzane są na podstawie adresu IP lub User Agenta.
Cloaking stanowi odmianę metody doorway page. Doorway page to strona www, która została zbudowana w celu zdobycia dobrej widoczności w wyszukiwarkach internetowych na popularne frazy, ale przekierowująca do innego miejsca.
Na czym polega cloaking?
Stosując cloaking, można wypozycjonować stronę na popularną frazę, szybko zdobyć miejsce w TOP10. Taka technika często wykorzystywana jest w przypadku stron o charakterze pornograficznym lub przy stronach zawierających inne, zakazane treści. Roboty Google nie wykrywają zakazanych treści (tekstów, grafik), zamiast nich widzą stronę o neutralnej tematyce, na przykład dotyczącą artykułów gospodarstwa domowego.
O ile nawet uda nam się zająć wysokie pozycje w rankingu Google, efekty będą krótkotrwale. Google bardzo rygorystycznie podchodzi do próby manipulacji i nakłada kary na takie witryny.
Cloaking – metody działania
Jednym z powszechnych sposobów, w jaki maskowanie jest realizowane, jest wykrywanie user-agent osoby wchodzącej na stronę internetową. Witryna będzie wtedy serwować różne treści w zależności od tego, czy wykryje crawlera wyszukiwarki czy ludzkiego użytkownika
Inna metoda polega na manipulacji adresami URL, gdzie strony internetowe są dostępne tylko poprzez pewne linki pokazywane wyszukiwarkom, a jednocześnie przekierowują użytkowników ludzkich do różnych wersji strony. W obu przypadkach celem jest zaprezentowanie wyszukiwarkom treści zoptymalizowanych pod kątem określonych słów kluczowych, jednocześnie pokazując inną treść rzeczywistym użytkownikom.
Rodzaje cloakingu
Wyróżniamy różne rodzaje cloakingu, są to:
- IP Agent Cloaking (IP Cloaking)
- User Agent Cloaking (UA Cloaking
- IP i User Agent Cloaking (IPUA Cloaking)
- Referral Cloaking
- Session Cloaking
- JavaScript Cloaking
- Flash Redirection
- Encrypted Cloaking
- Dobry Cloaking.
Skutki stosowania cloakingu
Cloaking należy do niedozwolonych praktyk SEO, czyli do Black Hat SEO. Uznawany jest za SPAM, wprowadzanie odbiorców w błąd. Witryny pozycjonowane z wykorzystaniem cloakingu tracą wiarygodność, spadają o kilka do kilkudziesięciu pozycji w dół, często zostają wyłączone z indeksowania.
Stosowanie cloakingu, jak i innych metod z Black Hat SEO, jest stanowczo odradzane. Warto skupić się na zwiększaniu widoczności strony za pomocą uczciwych metod SEO, regularnie prowadzić działania zgodne ze wskazówkami dla webmasterów.