E-grocery, czyli zakupy spożywcze online, to rozwiązanie, z którego korzysta coraz więcej użytkowników. Powód? Wygoda, oszczędność czasu, błyskawiczna dostawa. Zgodnie ze statystykami, omawiany trend, z roku na rok, przybiera na sile. Dziś więc weźmiemy go pod lupę. O czym powinny pamiętać osoby prowadzące sklep internetowy z produktami spożywczymi? Jakie zalety ma kupowanie w sieci?
E-grocery – co to jest?
E-grocery to nic innego, jak handel elektroniczny produktów spożywczych. Jest to rozwiązanie, dzięki któremu użytkownicy mogą sprawnie zamówić warzywa, kasze, ryż, mięso, ryby, owoce, napoje, słodycze i wiele innych produktów. Samo słowo e-grocery pochodzi od: e- elektroniczny oraz grocery – spożywczy.
Wyróżniamy trzy modele internetowych sklepów spożywczych, są to:
- Pure e-grocery – sklepy działające wyłącznie online (np. Frisco).
- Retail + e-commerce – sklepy stacjonarne, proponujące opcję zakupów online (np. Carrefour, Auchan).
- Quick commerce (Q-commerce) – błyskawiczne dostawy (10–30 minut), z małych magazynów miejskich.
Historia rozwoju e-grocery
Pierwsze platformy sprzedaży artykułów spożywczych powstały w latach 90. XX wieku w USA i w Wielkiej Brytanii. Omawiana koncepcja przywędrowała do Polski w latach 2000. Wśród pierwszych graczy, znalazły się takie firmy, jak Alma24 czy e-Tesco – ich zasięg był jednak ograniczony.
Wraz ze zmieniającymi się potrzebami użytkowników, rozwojem technologii internetowych oraz popularnością urządzeń mobilnych, ów sektor zaczął dynamicznie się rozwijać. Pandemia COVID-19 także przyczyniła się do popularności sprzedaży w sieci – i to nie tylko produktów spożywczych, ale także wszystkich innych.
Aktualnie omawiane rozwiązanie jest bardzo popularne, a ponadto, odnotowuje tendencję wzrostową.
Zakupy spożywcze online – ciekawostki i statystyki
W naszym artykule nie może zabraknąć kilku danych i ciekawostek.
- Zgodnie z Senuto, fraza zakupy spożywcze online, wyszukiwana jest średnio 3,6k razy w miesiącu. Fraza zakupy spożywcze online z dostawą do domu uzyskała natomiast wynik w wysokości 880 wyszukiwań miesięcznie.
- W styczniu 2025 roku, sprzedaż online żywności, napojów i wyrobów tytoniowych uzyskała wynik w postaci 6,941 mld PLN. Jest to 9,1% obrotów handlu detalicznego realizowanego w sektorze przedsiębiorstw. (Miesięcznik-e-handlu)
- Zakup artykułów spożywczych przez Internet jest w Polsce coraz bardziej popularny. W styczniu 2025 roku, obroty elektronicznego handlu spożywczego były o 43,6% wyższe niż w styczniu 2024. (Miesięcznik-e-handlu)
- Sprzedaż online prasy, książek oraz innych artykułów w
wyspecjalizowanych sklepach w e-handlu wyniosła 9,281 mld PLN. To o 2,9% mniej niż rok wcześniej. (Miesięcznik-e-handlu) - E-commerce w Polsce odnotowuje tendencję wzrostową. Zgodnie z prognozami, do 2028 roku, wartość rynku wyniesie 192 mld zł, czyli 44,6 mld euro. (trade.gov)
- W latach 2020–2023 liczba zakupów online wzrastała o 5% rocznie. Wartość koszyka zwiększyła się natomiast z 233 zł, czyli z 54. euro w 2020 r. do 304 zł, czyli 70. euro w 2023 roku. (trade.gov)
- Żywność, napoje i wyroby tytoniowe stanowią 2,6% całości obrotów generowanych przez e-commerce. (kig.pl)
- Użytkownicy są coraz bardziej wymagający. 80% ekspertów opowiedziało się za zwiększeniem budżetu przeznaczonego na działania z zakresu UX/UI, automatyzacji oraz AI. Wszystko po to, by zapewnić odbiorcom jak najlepsze doświadczenia. (trade.gov)
- Wśród głównych powodów, dla których użytkownicy w USA decydują się na zakupy online, znajdują się: 77% – oszczędność czasu, 41% – unikanie zakupów pod wpływem impulsu, 38% – bezproblemowe porównywanie produktów i cen. (Wavegrocery).
- Zgodnie z raportem E-grocery w Polsce – zakupy spożywcze online, wśród najczęściej kupowanych produktów znajdują się: 34% napoje, 26% alkohol oraz ex aequo – 25% pieczywo, warzywa i owoce. (E-grocery w Polsce Zakupy spożywcze online)
Jak działa e-grocery?
Jak działa e-grocery? Mamy tutaj taki sam schemat, jak w przypadku innych sklepów e-commerce. Krok pierwszy to oczywiście wyszukanie odpowiedniego e-sklepu, wśród dostępnych opcji znajdują się: Frisco, Auchan Direct, Lidl Plus, Glovo.
- Oferty spożywczych sklepów internetowych są coraz bardziej rozbudowane, uwzględniają owoce, warzywa, nabiał, produkty wegańskie, eko produkty, a także smakołyki z różnych części świata. Wybrane towary wystarczy wrzucić do koszyka.
- Po dodaniu produktów do koszyka, pozostaje finalizacja transakcji oraz wybór sposobu dostawy i metody płatności. Jeśli chodzi o metody dostawy, jest to zwykle dostarczenie pod wskazany adres ( zwykle do domu) lub odbiór zamówionych towarów w punkcie, czyli w sklepie stacjonarnym (np. click & collect). W obu przypadkach, oszczędzasz czas i energię. Wiele sklepów umożliwia wybór preferowanej daty i godziny dostawy.
⚠️ Ważne dla osób prowadzących e-grocery store
- Dostępne w sklepie towary powinny być podzielone na kategorie, tak, aby odbiorca nie miał problemu ze znalezieniem odpowiednich produktów. Przemyślane menu i wyszukiwarka wewnętrzna to podstawa,
- Bardzo ważna jest także intuicyjna ścieżka zakupowa. Potencjalny klient powinien bez najmniejszych problemów znaleźć, dodać do koszyka i zakupić wybrane towary.
- Kolejna kwestia to opisy produktów. Ważne są informacje na temat składu, daty ważności, smaku, sztuk, wagi produktów itp. Zadbaj o to, by karty produktowe zawierały wszystkie, ważne dla klientów informacje.
- Zadbaj o różne metody płatności – szybki przelew, blik, płatność przy odbiorze. Użytkownicy mają w tej kwestii różne preferencji i dobrze mieć je na uwadze.
- Tak jak w każdym sklepie e-commerce, tak samo w przypadku e-grocery, ważne są estetyczne zdjęcia.
E-grocery w Polsce
Rynek e-grocery w Polsce, podobnie jak w innych krajach, zaczął nabierać tempa na początku XXI wieku. Prawdziwy boom nastąpił w ostatniej dekadzie, szczególnie podczas pandemii COVID-19. Aktualnie w Polsce działają zarówno międzynarodowe platformy e-grocery, jak i mniejsze, lokalne firmy. Wśród najpopularniejszych firm znajdują się:
e- grocery store | opis |
---|---|
✅ Frisco.pl | Platforma e-commerce z dużym wyborem produktów i sprawną dostawą na terenie całej Polski. Dodatkowo, skorzystać można z akcji specjalnych, jak kuchnia włoska, bio produkty, strefa roślinna |
✅ Carrefour online | Platforma e-grocery, dzięki której zainteresowani mogą sprawnie zakupić artykuły spożywcze oraz produkty codziennego użytku. Integracja z lokalnymi sklepami stacjonarnymi sprawia, że użytkownicy mają do wyboru różne opcje, na przykład dostawę do domu lub odbiór osobisty (click & collect) |
✅ Auchan | Auchan to kolejna z opcji, jeśli chodzi o zakupy online produktów spożywczych. Zamówić można owoce, drób, mrożonki, wędliny, ryby i wiele innych. Dostępne są także kosmetyki, artykuły higieniczne, biurowe czy szkolne |
✅ SPAR | To kolejna z opcji dla osób chcących zakupić produkty spożywcze online. Dostępność usług uzależniona jest od lokalizacji klienta i zasięgu dostaw w danym regionie |
✅ Bolt Market | Bolt Market to kolejna opcja z zakresu szybkich zakupów spożywczych online (tzw. q-commerce). Klienci mogą robić zakupy za pomocą aplikacji Bolt Food. Wszystko działa w oparciu o tzw. dark store’y – są to magazyny, w których pracownicy kompletują zamówienia, a kurierzy dostarczają je bezpośrednio pod wskazany adres. Dzięki temu, zamówione towary docierają do odbiorcy nawet w ciągu 15 minut |
✅ Żabka Jush delio supermarket | Żabka Jush to aplikacja mobilna, dzięki której zrobisz zakupy z błyskawiczną dostawą do domu. Kilka kliknięć i potrzebne na już towary będą pod Twoimi drzwiami. W delio supermarket zrobisz natomiast większe, zaplanowane zakupy, z dostawą o wybranej godzinie |
✅ Stokrotka | Zakupy spożywcze online można także zrobić poprzez platformę sklep.stokrotka.pl. Stokrotka oferuje szeroki asortyment produktów, są to: świeże warzywa, owoce, pieczywo, nabiał, ale też artykuły przemysłowe czy chemia gospodarcza. Konkretne opcje, na przykład dostawa czy wybór produktów, uzależnione są od lokalizacji kupującego |
✅ Biedronka Express BIEK | To szybkie zakupy online oferowane przez sieć Biedronka. Wystarczy aplikacja Glovo i kilka kliknięć, by zakupić potrzebne towary. Dzięki wykorzystaniu miejskich magazynów (BIEK – Biedronka Ekspresowy Kanał), produkty dostarczane są nawet w 15 minut. Usługa świadczona jest w dziewięciu miastach, są to: Poznań, Warszawa, Gdańsk, Bydgoszcz, Olsztyn, Łódź, Lublin, Kraków, Wrocław, w wybranych strefach |
E-zakupy – zalety
E-zakupy, zarówno spożywcze, jak i dotyczące innych produktów, na przykład ubrań, artykułów domowych, kosmetyków, mają wiele zalet.
Zalety | Opis |
---|---|
✅ Wygoda i dostępność | Możliwość robienia zakupów z dowolnego miejsca i o każdej porze |
✅ Oszczędność czasu | Nie trzeba martwić się o takie kwestie, jak dojazd do sklepu, szukanie produktów, stanie w kolejce |
✅ Szybki i prosty proces zakupowy | Proces zakupowy to kilka kliknięć, siadasz wygodnie w fotelu i wybierasz odpowiednie produkty |
✅ Personalizacja oferty | Algorytmy analizują historię zakupów i preferencje klienta. Dzięki temu dostarczają trafnych rekomendacji, pokazują odpowiednie promocje |
✅ Dostawa do domu lub punktu odbioru | W zależności od preferencji, możesz zamówić zakupy z dostawą do domu lub odebrać je w konkretnym punkcie |
✅ Lepsza kontrola wydatków | Możliwość łatwego porównania cen, wyszukania promocji |
✅ Dostęp do szerokiego asortymentu | Rozbudowana oferta, zwykle uwzględniająca produkty wege, bio, bez cukru itp. |
Podsumowanie
E-grocery to zakupy spożywcze online. Siadasz wygodnie w fotelu, wrzucasz produkty do wirtualnego koszyka i finalizujesz zakup. Gotowe! Elegancko zapakowane produkty zostaną dostarczone pod Twój adres – w niektórych przypadkach czas oczekiwania na dostawę to zaledwie 15 minut. Takie rozwiązanie cieszy się popularnością wśród osób w różnym wieku – co więcej, odnotowuje tendencję wzrostową.